Lava Anne Skrevet 4. mai 2018 #41 Skrevet 4. mai 2018 (endret) 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Det handler ikke om det. Ja, jeg er sikkert teit. Men det blir så rart når andre sier at "alle" har en diagnose av de som har en. Jeg har jo ikke det jeg har mine dager og stunder, men er normalt en helt vanlig person uten noe å klage over. Blir litt rart bare. Det er så vanlig å ha en diagnose nå, at vi som ikke har nesten blir sett litt rart på. Dessuten tror jeg iblant ting blir hausa opp. Som nå når jeg har hatt prolaps i x antall uker, så går ting litt i svart. Ville sikkert fått diagnosen "deprimert" , selv om det mest handler om ren kjedsomhet osv. Jeg er glad jeg er frisk. Selvfølgelig. Livet er opp og ned, og i krappe svinger. Det er normalt. Da foreslår jeg at du forsøker å blåse i den følelsen du får når du er i selskap med disse, som jeg da regner med også kan prate helt normalt og være gode venner. Livet er opp og ned, og i krappe svinger, det er normalt. Men å ikke be om hjelp, når man ikke lenger fungerer i hverdagen, og det ikke funker å bare "gå i fjellet", trene og spise, er idioti. Søker man ikke hjelp da, så blir ingenting bedre. Systemet er systemet på godt og vondt, og jeg er enig i at det er blitt trendy å være syk, spesielt i storbyen. Men alt dette må med, fra det lille og trendy til det alvorlige, når det kommer til det større bildet. Man kan ikke avskrive alt som trend. Ikke at du gjorde det, men flere gjør det, eller som latskap. Endret 4. mai 2018 av Lava Anne 3
Skadeskutt Skrevet 4. mai 2018 #42 Skrevet 4. mai 2018 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg har en nær meg ja. H*n Har fått tre diagnoser under misbruk av rus. Jeg har kjent vedkommende i mange år, og det er en høyst oppegående person i periode hvor h*n ikke ruser seg. Totalt annerledes under perioder med rus. Jeg vet ikke om jeg skal bry meg. Kan ikke legge meg bort i andres saker sånn. Syns bare det er tankevekkende at h*n aldri har vært til utredning. Kommer kanskje an på hvor lenge de rusfrie periodene er? Min erfaring fra da jeg jobbet i rus og psykiatri er at sykehuset er ganske streng på dette med tre mnd rusfrihet før utredning. Samme må jeg være selv når jeg nå i slutten av mai skal gjennom nevropsykologisk utredning. Hvis jeg skulle gå på en smell og sprekke så må det utsettes. Både hukommelse og konsentrasjon er litt ferskvare i forhold til rus. Jeg har hukommelsesproblemer som man kan tenke seg at kommer av rus, mens jeg mener det kommer fra noe annet og at jeg er permanent skadet. Det er noe nevropsykologiske undersøkelser kan avdekke. Nettopp derfor er det så viktig at det har gått en periode med rusfrihet først så man ikke bare kan "skylde" på rusens effekter. 1
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #43 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er idiotisk og ufølsomt sagt. Du viser du ikke vet hva du snakker om. Du kan like gjerne spytte på de som sliter. Eller gå inn i tråder hvor folk deler sine erfaringer fra det å slite og si det er synd på deg, forde du ikke har opplevd å føle deg uten verdi, eller vet hvordan skam føles. Det er veldig synd at du ikke er empatisk. Anonymkode: 698a9...96d Ok. Nå mente jeg ikke å være lite empatisk. Jeg føler meg bare litt utenfor da så mange har psykiske issues. Jeg har all sympati med dem som sliter, men noen ting forstår jeg ikke. Livet er ofte en berg-og-dal-bane. Det er jo helt normalt. Tror ikke det er så lurt å putte på en diagnose alltid. Unnskyld hvis jeg virker ufølsom. Det var ikke meningen. Men noen er jo enig med meg også, så jeg kan jo ha et poeng?
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #44 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, Skadeskutt skrev: Kommer kanskje an på hvor lenge de rusfrie periodene er? Min erfaring fra da jeg jobbet i rus og psykiatri er at sykehuset er ganske streng på dette med tre mnd rusfrihet før utredning. Samme må jeg være selv når jeg nå i slutten av mai skal gjennom nevropsykologisk utredning. Hvis jeg skulle gå på en smell og sprekke så må det utsettes. Både hukommelse og konsentrasjon er litt ferskvare i forhold til rus. Jeg har hukommelsesproblemer som man kan tenke seg at kommer av rus, mens jeg mener det kommer fra noe annet og at jeg er permanent skadet. Det er noe nevropsykologiske undersøkelser kan avdekke. Nettopp derfor er det så viktig at det har gått en periode med rusfrihet først så man ikke bare kan "skylde" på rusens effekter. Det du skriver forstår jeg, og er enig i! 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #45 Skrevet 4. mai 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Snart er det de som roper høyt, smalltalker o.l som blir sett rart på. Lurer på hva navnet på diagnosen blir. Anonymkode: cbaf8...8dd Finnes allerede. Det har gjerne blitt kalt ADHD, men nå er det vanligere med Bipolar Lidelse. Hvis du alltid er glad eller snakker mye, lider du sannsynligvis av en Manisk Psykose. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen: kjenner til folk(familie bl.a.) som virkelig oppfyller kriteriene for disse diagnosene, og vet at de har sitt å stri med. Men det ser ut som om fler og fler normaltilstander betegnes som sykdom, samtidig som normalbegrepet - det berømmelige A4-formatet - blir mer og mer snevert. Kanskje vi heller skulle kalle det A5? Anonymkode: c6b8e...3fe
Lava Anne Skrevet 4. mai 2018 #46 Skrevet 4. mai 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes allerede. Det har gjerne blitt kalt ADHD, men nå er det vanligere med Bipolar Lidelse. Hvis du alltid er glad eller snakker mye, lider du sannsynligvis av en Manisk Psykose. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen: kjenner til folk(familie bl.a.) som virkelig oppfyller kriteriene for disse diagnosene, og vet at de har sitt å stri med. Men det ser ut som om fler og fler normaltilstander betegnes som sykdom, samtidig som normalbegrepet - det berømmelige A4-formatet - blir mer og mer snevert. Kanskje vi heller skulle kalle det A5? Anonymkode: c6b8e...3fe Problemet er både at man sykeliggjør selve livet og at man ikke tar alvorlige tilfeller på alvor. Ofte gjør noen det første (sykeliggjør livet), og noen andre det andre (tar ikke det alvorlige på alvor) - sannheten ligger som vanlig i å holde begge tankene i hodet samtidig. Endret 4. mai 2018 av Lava Anne 2
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #47 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes allerede. Det har gjerne blitt kalt ADHD, men nå er det vanligere med Bipolar Lidelse. Hvis du alltid er glad eller snakker mye, lider du sannsynligvis av en Manisk Psykose. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen: kjenner til folk(familie bl.a.) som virkelig oppfyller kriteriene for disse diagnosene, og vet at de har sitt å stri med. Men det ser ut som om fler og fler normaltilstander betegnes som sykdom, samtidig som normalbegrepet - det berømmelige A4-formatet - blir mer og mer snevert. Kanskje vi heller skulle kalle det A5? Anonymkode: c6b8e...3fe 1
aiba Skrevet 4. mai 2018 #48 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes allerede. Det har gjerne blitt kalt ADHD, men nå er det vanligere med Bipolar Lidelse. Hvis du alltid er glad eller snakker mye, lider du sannsynligvis av en Manisk Psykose. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen: kjenner til folk(familie bl.a.) som virkelig oppfyller kriteriene for disse diagnosene, og vet at de har sitt å stri med. Men det ser ut som om fler og fler normaltilstander betegnes som sykdom, samtidig som normalbegrepet - det berømmelige A4-formatet - blir mer og mer snevert. Kanskje vi heller skulle kalle det A5? Anonymkode: c6b8e...3fe Jeg har ligget beltet fast på psykiatrisk pga manisk psykose så her driter du på draget 1
Lava Anne Skrevet 4. mai 2018 #49 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, aiba skrev: Jeg har ligget beltet fast på psykiatrisk pga manisk psykose så her driter du på draget Glemte du å gå på fjellet? 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #50 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, Lava Anne said: Problemet er både at man sykeliggjør selve livet og at man ikke tar alvorlige tilfeller på alvor. Ofte gjør noen det første, og noen andre det andre - sannheten ligger som vanlig i å holde begge tankene i hodet samtidig. Nettopp! Anonymkode: c6b8e...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #51 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, aiba said: Jeg har ligget beltet fast på psykiatrisk pga manisk psykose så her driter du på draget Leste du hele innlegget? Så du ironiflagget? Anonymkode: c6b8e...3fe 3
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #52 Skrevet 4. mai 2018 17 minutter siden, Lava Anne skrev: Glemte du å gå på fjellet? Ikke vær frekk. 1
Lava Anne Skrevet 4. mai 2018 #53 Skrevet 4. mai 2018 17 minutter siden, SoWhat? skrev: Ikke vær frekk. Det var ironisk. Det må være lov. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #54 Skrevet 4. mai 2018 3 hours ago, Skadeskutt said: Nå er det ikke slike ting jeg har blitt kritisert for da. Det har vært regelrett ufine personangrep hvor jeg har blitt beskyldt for både det ene og det andre. Så har andre brukere rapportert brukeren og tråden har blitt ryddet for personangrep og brukerdebatt. Jeg tåler fint å bli stilt kritiske spørsmål eller at det blir en diskusjon om noe jeg har skrevet. Usaklige personangrep er derimot ikke okei. Jeg deler ofte erfaringer fra mitt eget liv. Gjør det ikke for å skrive om meg selv, men fordi at det å dele erfaringene rundt slikt kan være hjelpsomt. Så jeg setter pris på de som deler sitt med meg og resten av forumet og jeg håper andre setter pris på det jeg også deler. Jeg merker allerede at jeg misliker måten du vrir på ting slik at du skal fremstå mer i positivt lys (at noen har ryddet kritikk mot deg betyr ikke at kritikken ikke var riktig, det betyr bare at den var irrelevant til tråden), hvordan du setter deg selv i en offerposisjon, så jeg forstår hvorfor du møter kritikk. Jaja Anonymkode: 972c2...ed5
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #55 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, Lava Anne skrev: Det var ironisk. Det må være lov. Ok.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #56 Skrevet 4. mai 2018 På 3.5.2018 den 14.01, SoWhat? skrev: Ikke lider jeg av angst, men har kjent på den i enkelte tilfeller. Ikke er jeg deprimert, men har dager hvor det går litt i svart( mye på grunn av kjedsomhet pga prolaps, som dog er så mye bedre at jeg kan jobbe 50 % nå, hurra). Jeg har ingen personlighetsforstyrrelse heller, men kan oppføre meg urimelig til tider. Jeg er kanskje ikke helt a-4, men det er det mange som ikke er. Jeg feiler rett og slett ingenting, og det føles egentlig litt rart. Syns "alle" har noe psykisk å slite med, og en av de jeg kjenner så at alle har en diagnose. Eh, nei, alle har faktisk ikke det. Kanskje det normale blir unormalt etter hvert. Det føles litt sånn. Flere med samme tanker? Ps. Kanskje dette ville passet bedre under Skråblikk og generaliseringer. Jeg tolker på ingen måte dette innlegget som at TS ønsker hverken å ha en diagnose eller slite med psykisk sykdom, men mer sette fokus på hvor vanlig (og "populært") det har blitt å gi seg alvorlige diagnoser for å virke interessante og aktuelle, og videre si noe om at "Hallais, jeg kan ha dårlige dager, kjenne nervøsitet og oppføre meg rart. Det gjør meg ikke psykisk syk, det gjør meg til et menneske." Og for å sette det på spissen si "Jeg er frisk og har det bra, så da må jeg jammen meg være syk". Jeg tolker det den retningen at TS har absolutt forståelse og medfølelse til de som faktisk er syke, og at hennes poeng er nettopp det. At alle gir seg selv "trendy" diagnoser, går utover troverdigheten til de som ikke har diagnostisert seg selv, og faktisk lever med konsekvensene de ulike diagnosene gir. Anonymkode: 04e33...cfd 1
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #57 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tolker på ingen måte dette innlegget som at TS ønsker hverken å ha en diagnose eller slite med psykisk sykdom, men mer sette fokus på hvor vanlig (og "populært") det har blitt å gi seg alvorlige diagnoser for å virke interessante og aktuelle, og videre si noe om at "Hallais, jeg kan ha dårlige dager, kjenne nervøsitet og oppføre meg rart. Det gjør meg ikke psykisk syk, det gjør meg til et menneske." Og for å sette det på spissen si "Jeg er frisk og har det bra, så da må jeg jammen meg være syk". Jeg tolker det den retningen at TS har absolutt forståelse og medfølelse til de som faktisk er syke, og at hennes poeng er nettopp det. At alle gir seg selv "trendy" diagnoser, går utover troverdigheten til de som ikke har diagnostisert seg selv, og faktisk lever med konsekvensene de ulike diagnosene gir. Anonymkode: 04e33...cfd "Jeg sliter iblant, jeg er et menneske" takk. Tror du forstår meg og hva jeg ville med dette. 1
Ichiko Skrevet 4. mai 2018 #58 Skrevet 4. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det er idiotisk og ufølsomt sagt. Du viser du ikke vet hva du snakker om. Du kan like gjerne spytte på de som sliter. Eller gå inn i tråder hvor folk deler sine erfaringer fra det å slite og si det er synd på deg, forde du ikke har opplevd å føle deg uten verdi, eller vet hvordan skam føles. Det er veldig synd at du ikke er empatisk. Anonymkode: 698a9...96d Dette var uhøflig sagt av deg, AB, og jeg undres over hvorfor du går til angrep slik. Prøv å vær litt empatisk selv, og se om du klarer å se ting fra TS' sted. Igjen og igjen skriver TS at h*n ikke mener å dømme de som virkelig sliter, eller se ned på psykisk syke. H*n undres bare over at det virker å være så mange med diagnoser - noe jeg kan være enig i. Jeg synes absolutt det kan bli for mye sykeliggjøring av folk, meg selv inkludert. Jeg har diagnoser som er riktige; det holder i massevis. Aller helst ville jeg vært uten. TS - kanskje du rett og slett har en personlighet og væremåte som vennene dine setter pris på, at dét at du er psykisk frisk er spesielt verdsatt. Det kan bli mye sykdomsprat og litt "ekkokammer" hvis syke bare skal omgås andre syke. Det kan gjøre godt å få et bokstavelig talt friskt syn på tilværelsen. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg merker allerede at jeg misliker måten du vrir på ting slik at du skal fremstå mer i positivt lys (at noen har ryddet kritikk mot deg betyr ikke at kritikken ikke var riktig, det betyr bare at den var irrelevant til tråden), hvordan du setter deg selv i en offerposisjon, så jeg forstår hvorfor du møter kritikk. Jaja Anonymkode: 972c2...ed5 Jeg er helt uenig i det du skriver, og du kommer med usaklige påstander her. Den brukeren du siterte, har skrevet mange gode innlegg i denne tråden. Hvordan du setter likhetstegn mellom "positivt lys" og "offerposisjon" forteller en del om holdningen din. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #59 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, Ichiko said: Jeg er helt uenig i det du skriver, og du kommer med usaklige påstander her. Den brukeren du siterte, har skrevet mange gode innlegg i denne tråden. Hvordan du setter likhetstegn mellom "positivt lys" og "offerposisjon" forteller en del om holdningen din. At noen skriver gode innlegg innimellom sier ingenting om motivasjon og ærlighet. Ellers så sier det ikke nødvendigvis noe om meg. La oss si at jeg har rett, for eksempel, hva sier det om meg da? At jeg gjennomskuer mennesker. Om jeg tar feil, hva sier det om meg? Kanskje at jeg har erfaring med at mennesker manipulerer, at man burde være skeptisk til å ta noen på rodet. Osv. Anonymkode: 972c2...ed5
Ichiko Skrevet 4. mai 2018 #60 Skrevet 4. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: At noen skriver gode innlegg innimellom sier ingenting om motivasjon og ærlighet. Ellers så sier det ikke nødvendigvis noe om meg. La oss si at jeg har rett, for eksempel, hva sier det om meg da? At jeg gjennomskuer mennesker. Om jeg tar feil, hva sier det om meg? Kanskje at jeg har erfaring med at mennesker manipulerer, at man burde være skeptisk til å ta noen på rodet. Osv. Anonymkode: 972c2...ed5 Prøver du å antyde at brukeren lyver, bør du virkelig tenke deg om litt. Det er god debattskikk å argumentere for påstander, og personangrep skal unngås. Du må forklare hva du mener, og hvorfor du mener det, det er reglene som gjelder på forumet. Om du har dårlig erfaring med manipulerende mennesker i ditt liv og er skeptisk av den grunn, er det noe du må jobbe med. En slik erfaring gir deg faktisk ikke rett til å beskylde folk på forumet for å være manipulerende. Eller uærlige. Nok avsporing av tråden nå. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå