SoWhat? Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Ikke lider jeg av angst, men har kjent på den i enkelte tilfeller. Ikke er jeg deprimert, men har dager hvor det går litt i svart( mye på grunn av kjedsomhet pga prolaps, som dog er så mye bedre at jeg kan jobbe 50 % nå, hurra). Jeg har ingen personlighetsforstyrrelse heller, men kan oppføre meg urimelig til tider. Jeg er kanskje ikke helt a-4, men det er det mange som ikke er. Jeg feiler rett og slett ingenting, og det føles egentlig litt rart. Syns "alle" har noe psykisk å slite med, og en av de jeg kjenner så at alle har en diagnose. Eh, nei, alle har faktisk ikke det. Kanskje det normale blir unormalt etter hvert. Det føles litt sånn. Flere med samme tanker? Ps. Kanskje dette ville passet bedre under Skråblikk og generaliseringer. 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Jeg har en diagnostisert psykisk sykdom. Synes det er en uting å si at man har diagnoser og lidelser man ikke har fått diagnostisert. Man sier ikke at man har brukket et bein eller har leddgikt uten at legen har gjort undersøkelser/utredninger.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg har en diagnostisert psykisk sykdom. Synes det er en uting å si at man har diagnoser og lidelser man ikke har fått diagnostisert. Man sier ikke at man har brukket et bein eller har leddgikt uten at legen har gjort undersøkelser/utredninger. Ja. Jeg syns også det er rart at noen får diagnoser når de er rusmisbrukere. Klart at det er en grunn til at de misbruker rus, men mye av oppførselen er rusrelatert. Trodde egentlig at en måtte være under utredning i nykter tilstand, men sånn er det faktisk ikke. Mye mulig at div diagnoser er totalt feil. Anonymkode: e22b7...803 1
Gjest Nina1975 Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Ikke lider jeg av angst, men har kjent på den i enkelte tilfeller. Ikke er jeg deprimert, men har dager hvor det går litt i svart( mye på grunn av kjedsomhet pga prolaps, som dog er så mye bedre at jeg kan jobbe 50 % nå, hurra). Jeg har ingen personlighetsforstyrrelse heller, men kan oppføre meg urimelig til tider. Jeg er kanskje ikke helt a-4, men det er det mange som ikke er. Jeg feiler rett og slett ingenting, og det føles egentlig litt rart. Syns "alle" har noe psykisk å slite med, og en av de jeg kjenner så at alle har en diagnose. Eh, nei, alle har faktisk ikke det. Kanskje det normale blir unormalt etter hvert. Det føles litt sånn. Flere med samme tanker? Ps. Kanskje dette ville passet bedre under Skråblikk og generaliseringer. Da er vi to😀 Når enkelte snakker om hvordan de har det, med allslags diagnoser ol, må jeg si jeg føler jeg kommer til kort. Så det er ikke enkelt å være frisk heller. Synest jeg er spesiell og rar som ikke feiler noe psykisk.. Kjenner flere av begge typene, både selvdiagnoserte og de som har en diagnose. De med diagnose sliter veldig, enkelte av de andre er bare irriterendes. De degraderer de som er syke.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Det er fordi alle tanker og handlingsmønstre som avviker fra en tenkt normal blir patologisert i dag. Dermed blir det mer og mer uvanlig å ikke ha en diagnose. https://forskning.no/content/normal-psyke-blir-unormal Anonymkode: ff65e...d9a 4 1
SoWhat? Skrevet 3. mai 2018 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2018 12 minutter siden, Nina1975 skrev: Da er vi to😀 Når enkelte snakker om hvordan de har det, med allslags diagnoser ol, må jeg si jeg føler jeg kommer til kort. Så det er ikke enkelt å være frisk heller. Synest jeg er spesiell og rar som ikke feiler noe psykisk.. Kjenner flere av begge typene, både selvdiagnoserte og de som har en diagnose. De med diagnose sliter veldig, enkelte av de andre er bare irriterendes. De degraderer de som er syke. Nei, en kan føle seg litt utafor
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg syns også det er rart at noen får diagnoser når de er rusmisbrukere. Klart at det er en grunn til at de misbruker rus, men mye av oppførselen er rusrelatert. Trodde egentlig at en måtte være under utredning i nykter tilstand, men sånn er det faktisk ikke. Mye mulig at div diagnoser er totalt feil. Anonymkode: e22b7...803 Rusavhengighet er en diagnose, er det ikke? Eller avhengighet er en sykdom. Mange ruser seg også fordi de har underliggende psykiske diagnoser som ikke de har fått hjelp til å takle
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 TS, ta deg en tur til en psykolog eller psykiater, da får du en diagnose. Garantert! Anonymkode: 20d33...a19 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 10 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Rusavhengighet er en diagnose, er det ikke? Eller avhengighet er en sykdom. Mange ruser seg også fordi de har underliggende psykiske diagnoser som ikke de har fått hjelp til å takle Jo, det er en diagnose. Det er bare at de iblant får tilleggsdiagnoser mens de misbruker. Syns det er litt rart uten utredning. Anonymkode: e22b7...803 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, ta deg en tur til en psykolog eller psykiater, da får du en diagnose. Garantert! Anonymkode: 20d33...a19 Mulig, mulig Anonymkode: e22b7...803 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig, mulig Anonymkode: e22b7...803 Det var ikke noe forsøk på å si at du ikke er helt god, altså. Det er bare det at psykofarder har det med å tolke alt i deres faglige retning. Anonymkode: 20d33...a19 3
Gjest making.a.mess Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 Jeg kjenner da veldig mange som ikke har noen psykisk diagnose. Vil da tro at majoriteten av befolkningen ikke har det. Jeg har selv noen, men tenker jo at jeg er litt unormal som har det, heller enn motsatt.
Skadeskutt Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 (endret) Alle mennesker har trekk/symptomer på ulike diagnoser. Det som gjør om det er innenfor normalspekteret eller ikke kommer an på mange ting som alle symptomene samlet sett, personens adferd og tankemønster, personens funksjonsnivå, hvor lang tid det har vart etc. Derfor brukes det mye ulike kartleggingsverktøy hvor man setter alle "avvikene" sammen til et større bilde slik at man kan skille mellom de som har en sykdom og de som bare har enkelte trekk/symptomer, men som ikke er nok til å oppfylle diagnose. Endret 3. mai 2018 av Skadeskutt 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 Kanskje du bør utvide omgangskretsen din hvis alle har diagnoser på psykisk lidelse der. Anonymkode: 07169...b1c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 Kjenner ingen med psykiske diagnoser, kjenner et par med fysiske sykdommer, men to av tre er eldre Hvem kjenner dere som har psykiske diagnoser? Familie? Venner? Bekjente? Når det gjelder å ha psykisk sykdom i familie, så kan det delvis gå i arv, så det kan jo være noen opphopninger der man føler at "alle" er psykisk syke, men så er det den ene familien man kjenner som har arvelighet for det. 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Jeg syns også det er rart at noen får diagnoser når de er rusmisbrukere. Klart at det er en grunn til at de misbruker rus, men mye av oppførselen er rusrelatert. Trodde egentlig at en måtte være under utredning i nykter tilstand, men sånn er det faktisk ikke. Mye mulig at div diagnoser er totalt feil. Anonymkode: e22b7...803 Hvorfor tror du mennesker blir rusmisbrukere? Veldig ofte ligger det depresjon, angst eller andre problemer under. Om vedkommende forteller han har hatt angst siden han var 12 og at han ruser seg for å slippe den, så er det kanskje ikke så utrolig at han får en diagnose? Anonymkode: 972c2...ed5 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 4 timer siden, SoWhat? skrev: Ikke lider jeg av angst, men har kjent på den i enkelte tilfeller. Ikke er jeg deprimert, men har dager hvor det går litt i svart( mye på grunn av kjedsomhet pga prolaps, som dog er så mye bedre at jeg kan jobbe 50 % nå, hurra). Jeg har ingen personlighetsforstyrrelse heller, men kan oppføre meg urimelig til tider. Jeg er kanskje ikke helt a-4, men det er det mange som ikke er. Jeg feiler rett og slett ingenting, og det føles egentlig litt rart. Syns "alle" har noe psykisk å slite med, og en av de jeg kjenner så at alle har en diagnose. Eh, nei, alle har faktisk ikke det. Kanskje det normale blir unormalt etter hvert. Det føles litt sånn. Flere med samme tanker? Ps. Kanskje dette ville passet bedre under Skråblikk og generaliseringer. Det er nok mye sykeliggjøring i samfunnet samtidig som at diagnosekriteriene er ganske rigide. Det skal en del til å få andre diagnoser enn angst og depresjon. Har selv en traumelidelse, og var til utredning i et halvt år
Morpheus Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 Ikke jeg heller. Vi må virkelig være i et fåtall. Jeg er også deprimert i perioder. Lange tider uten sosialt samvær gir meg litt sosial angst. Men det går over når jeg får trent meg opp igjen. Men alt dette er en del av livet. Jeg sykeliggjør meg ikke i en offerrolle for det. Jeg vet at jeg blir bare deprimert av å ligge i en seng bak mørke gardiner. Derfor kommer jeg meg ut og går i fjwllet eller gjør noe som får konsentrasjonen bort fra de selvdestruktive tankene. Når jeg har fått det litt på avstand. Så skjønner jeg ikke hbordan jeg kunne la det gå så innpå meg. Har jeg sittet inne en lengre periode. Så er det en liten dørterskel å være sosial med andre mennesker. Da vet jeg at det blir bare værre ved å isolere meg mer. Så da må jeg snu dette ASAP. Det gjør mye bare ved å ta en tur på butikken og oppdage at hele verden stirrer faktisk ikke på meg. Dette vet alle innerst inne. Men folk velger heller det enkleste uten dørstokk. Dra for gardinene, isolere seg fra sosial omgang med andre mennesker og be om resept på medisiner. Den beste medisinen finner du rett utenfor dørstokken din! 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 Dette har jeg visst lenge. Det er som med intoleranse for alt mulig. Først var det gluten, og vips, så hadde alle glutenallergi. Så kom laktoseintoleranse. Så kom lavkarbodietten. Så var det prat om å være det man kaller a4 da. A4 er jo det som ansees som normalt, men så gikk alle plutselig rundt og sa at "det bør være mer tiltrettelagt for vi som ikke er a4", og da var plutselig ingen a4 lenger jeg skjønner godt at du føler deg litt unormal om du ikke "feiler" noe. For alle skal feile noe for tiden. Ser ikke bort ifra at det som i dag er Aspergers, blir mer og mer normalt. Samfunnet tilrettelegger jo for mindre og mindre sosiale settinger, og vi blir usosiale. Snart er det de som roper høyt, smalltalker o.l som blir sett rart på. Lurer på hva navnet på diagnosen blir. Anonymkode: cbaf8...8dd 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Dette har jeg visst lenge. Det er som med intoleranse for alt mulig. Først var det gluten, og vips, så hadde alle glutenallergi. Så kom laktoseintoleranse. Så kom lavkarbodietten. Så var det prat om å være det man kaller a4 da. A4 er jo det som ansees som normalt, men så gikk alle plutselig rundt og sa at "det bør være mer tiltrettelagt for vi som ikke er a4", og da var plutselig ingen a4 lenger jeg skjønner godt at du føler deg litt unormal om du ikke "feiler" noe. For alle skal feile noe for tiden. Ser ikke bort ifra at det som i dag er Aspergers, blir mer og mer normalt. Samfunnet tilrettelegger jo for mindre og mindre sosiale settinger, og vi blir usosiale. Snart er det de som roper høyt, smalltalker o.l som blir sett rart på. Lurer på hva navnet på diagnosen blir. Anonymkode: cbaf8...8dd Jeg kjenner ingen med asperger heller. Hvor mange kjenner som du har psykiske diagnsoer og diagnsoer som asperger? Eller blander du det at du leser mye om det på for eks kg eller i media med at det er mange av dem? Bare fordi man hører om noe mye i media, så betyr ikke det at det gjelder veldig mange. Anonymkode: 972c2...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ingen med asperger heller. Hvor mange kjenner som du har psykiske diagnsoer og diagnsoer som asperger? Eller blander du det at du leser mye om det på for eks kg eller i media med at det er mange av dem? Bare fordi man hører om noe mye i media, så betyr ikke det at det gjelder veldig mange. Anonymkode: 972c2...ed5 Jeg vet om 7 som har diagnostisert Asperger, inkludert jeg hadde diagnosen før. Den ble tatt vekk ettersom jeg ikke lenger oppfylte kriteriene. Anonymkode: 760b4...e11 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå