Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren skulle spise hos et vennepar en gang. Alle hadde vert på jobb så det var bare en helt vanlig middag. Ikke noe fancy greier. Det de serverte var Findus fiskegrateng med poteter og gulrøtter, og det var helt greit. Jeg hadde ingen problemer med at maten ikke var laget fra bunn, men det som var problemet var at det var altfor lite mat.   Vi fikk servert EN fiskegrateng på 450 gram på 4 personer. Det syns jeg er veldig lite mat.

Vi gikk derfra, og måtte lage egen middag når vi kom hjem.

Anonymkode: 432e9...0c2

  • Liker 34
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kollega en gang som vi andre i gjengen vår var litt sammen med. Vi hadde ofte spleise middager der alle bidro med sitt og så spiste vi sammen. En fikset salat, en annen dessert, den tredje smågodt og drikke osv. Vedkommende var altså helt ute og kjøre. Vi skulle ha rekeaften, vi andre har med en diger pose med reker, fersk loff, hjemmelaget majones osv- så dukker vedkommende opp med en liten 100 grams pakning med ferdig skrelte reker, sånn fra kjøledisken.... «Jeg er så småspist».

En annen gang ville kollegaen min gjøre litt stas på vedkommende da h*n fylte år og disket opp med kake, smågodt, brus og snop. Så sier h*n da vi brøt opp: « jeg tar med denne brusen som er til overs hjem jeg». Er det MULIG?? Ikke at h*n var vert/vertinne- men vedkommende var jo fullstendig uegnet til det. 🤣🤣

Anonymkode: 20f61...290

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tuttavims skrev:

Kanskje noen boller, oppskårne frukt og grønt med dip, evt kjeks eller litt is til kaffen. Synes det er rart å bli bedt et sted IG ikke få hverken vått eller tørt. Hadde ikke forventet noe hvis jeg stakk innom uanmeldt. 

Ja det er jeg helt enig med deg i :) Noe småting setter man så klart frem. Det gjør jeg som regel om jeg får uanmeldt besøk også, har lissom alltid noe stående. En pakke kjeks eller et par epler lissom. Men syntes ikke det er så rart at man ikke får middag klokken 15 da de færreste (jeg kjenner iallefall) spiser så tidlig. Men igjen, kommunikasjon. Hadde TS sendt en melding på forhånd og spurt om venninnen hadde planlagt noe å spise så kunne hun forberedt besøket deretter. Enten hadde venninnen laget til noe enkelt, eller så hadde TS kunnet servert noe til barna før besøket slik at de ikke ble sultne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 19.13, Peonjenta skrev:

Jeg inviterer til middag i 15.00 tiden på søndager.   Hva er middagstid i middagselskaper da?

Kl 18-19. 

Anonymkode: a9f60...626

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2018 den 21.36):

En gang ble vi invitert på middag hos et vennepar kl. 19. Dette var på en onsdag og vi var sultne etter jobb. Paret vi skulle spise hos jobbet kun kveld og natt, og hadde tydeligvis både en litt annen døgnrytme og spiserytme enn oss. Middagen skulle lages helt fra bunn, og vi gledet oss til å spise selv om den tok i overkant lang tid å tilberede. Da kun stekingen gjenstod snakket paret seg i mellom at de jo ikke var sultne enda og at maten kunne vente, før de satte seg ned for å prate. 

Vi skulle på jobb dagen etter og takket for oss da klokka hadde blitt over 23 uten at noen middag ble servert. Vi måtte stoppe på McDonalds på vei hjem. 

Anonymkode: 495b9...0a5

Middagen var ikke ferdig etter 4 timer?   Herregud.  Skulle de skyte kua og dyrke potetene først?

AnonymBruker skrev (På 7.5.2018 den 22.39):

Kl 18-19. 

Anonymkode: a9f60...626

Det er ikke vanlig i denne delen av landet ihvertfall. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble invitert på middag en gang til et vennepar. Meg og min daværende samboer + en felles venninne. Altså 5 voksne mennesker. De hadde kjøpt inn en kilo reker. Vi fikk høytydelig utdelt en brødskive hver og 10 reker. Som andre har fortalt og var også dette vertskapet utrolig stolt over at de hadde laget akkurat passe mengde mat.... Ble en kebab på veien hjem da :ler: 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, tuttavims said:

Når man inviterer folk fra én time unna, er det veldig merkelig å ikke servere NOE. Det syns jeg er dårlig folkeskikk rett og slett. Skjønner godt at vedkommende reagerte. Ville kanskje ikke forventet middag, men er ikke så uvanlig at blodsukkeret begynner å falle på den tida av døgnet. Jeg ville servert kaffe og noe å bite i, eller spurt om vedkommende ville være til middag. 

Jeg ville også servert noe. Eggerøre for eksempel, med godt brød og et lite utvalg pålegg. Bare dekket på bordet så alle kunne forsynt seg selv. 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som skryter av at dere «alltid lager akkurat nok mat»; Nei, dere gjør ikke det! Gjestene deres er bare for høflige til å si de ikke er mette. Det er en grunn til at fatene blir tomme, og det er ikke fordi dere er så himla flinke til å beregne mengder. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 495b9...0a5

Vet om folk som serverer rikelig med grønnsaker, men lite kjøtt i for eksempel wok. Det er greit siden det er miljøvennlig. Da er det snakk om hverdagsmat. 

Har blitt invitert til en kamerat par ganger rundt kl. 19, og aldri mer. Maten blir servert etter at nesten alle har gått, inkl. meg, over midnatt. Nærmere ett. 

En eks-venninne inviterte til middag kl. 18. Skrøt litt av hva hun skulle lage, alt fra bunnen av. Hun satte seg ned foran pc-en og spilte, deltok litt i samtalen, drakk litt vin. Timene gikk. Jeg tilbød meg å hjelpe til. Men nei, til slutt tok hun frem halvfabrikata av den samme retten. Klokka var ca. 23 før maten kom på bordet. Magen min var i opprør, vann og vin i flere timer. Men jeg rakk heldigvis siste kollektivtransport hjem. 

Skjønner meg ikke på sånne folk. Noe annet er de som klager over at det er middag for eksempel kl. 16 på grunn av små barn. Det er altfor tidlig i følge de uten småbarn og full jobb. Virker som de er litt MEG, meg, MEG og må ha noe å kritisere.

Har selv tabbet meg ut på kjøkkenet, men det var ikke med vilje og er en annen historie. Heldigvis fikk gjestene noe å le av. Det jeg trodde skulle være en delikatesse ble rene fattigmannskosten for de med gode tenner. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Peonjenta skrev:

Det er ikke vanlig i denne delen av landet ihvertfall. 

Hva slags del av landet er det da? Det er så klart vanlig å spise middag før det, men å bli invitert til middag er jo typisk kl 18-19. Da ligger jo også middag i invitasjonen. 

Anonymkode: a9f60...626

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så ille, akkurat, men litt merkelig: Ble invitert av en venninne for å feire fødselsdagen til sønnen hennes. Ikke på selve bursdagen, bare en liten ekstramarkering med kaker og kaffe, sa hun. Vi var tre gjester, mannen hennes var på jobb. 

Kaken sto klar på kjøkkenbenken da vi kom klokka to, hun skulle bare piske krem til den. Men kaffe fikk vi. Etter nesten tre timer, og etter at hun gjentatte ganger hadde sagt at hun fikk se til å piske den kremen, (og vi andre hadde tilbudt oss etter tur å gjøre det for henne,) måtte hun gå. Svigermoren hadde tilbudt seg å passe sønnen, så hun og mannen fikk en frikveld. Hun kledde på gutten, og det var helt tydelig at hun forventet at vi skulle pelle oss ut også. Ja, ja, kaffe er godt det også.

 

Må legge til at hun var nyinnflyttet, og ingen av oss tre gjestene kjente henne veldig godt. Hadde hun vært en nær venninne hadde jeg bare gått og pisket den hersens fløten selv, eller sagt at hun jo bare kunne servere uten krem.

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke, men om det kommer gjester kjørende fra en times avstand er det vel naturlig å servere _noe_..? Skjønner godt hun syns det var kjipt.

Anonymkode: 476b0...b28

Enig. Synes det er høflig å tilby drikke og kaffe/te også noe en kan holde seg litt mett på om en ikke har spist. Feks druer/frukt, nøtter el.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk føre opp meg selv på lista som dårlig vertinne!

Vi skulle ha folk på middag som kom langveisfra (3 timer kjøring). Jeg hadde feilberegnet tiden på maten TOTALT. Da de kom var ikke maten i nærheten sv å være ferdig. De stakkars gjestene hadde kjørt i tre timer og var sultne, men måtte vente to timer til før maten ble servert.

Jeg husker ikke om jeg hadde vett til å servere dem noe snacks mens de ventet, en gang.

Dette er mange år siden og der og da var jeg nok for ung til å skamme meg, men i ettertid har jeg tenkt at det der var ikke helt bra.

(Må legge til at de har vært mange ganger på middag hos meg siden den gang, og fått korrekt bevertning :P )

  • Liker 36
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 2.5.2018 den 17.13):

Vi kjenner også noen som alltid lager for lite mat. 

En gang var det en venn av de som påpekte dette under middagen, etter et par glass vin. Vi andre gjestene tenkte: «Endelig sier noen det alle tenker!», men vertinnen bare lo det bort som om han tøyset, og neste gang vi var der på middag var det akkurat like lite mat. Dette paret er selv temmelig småspist (type 1 liten potet til hver) og tror vel alle andre er det samme. Hver gang vi inviterer på middag kommenterer denne dama at vi har laget «alt for mye mat», selv om vi kun har laget nok til at alle gjestene skal bli mette pluss litt til slik at vi kan være sikre på at ingen går hjem sultne. 

Anonymkode: 495b9...0a5

Samme AB som over her. 

Nylig var jeg igjen bedt i middagsselskap hos dette paret. Middagen var lagt opp på fat på kjøkkenet som gjestene kunne forsyne seg fra, og alle satt i spisestuen litt unna. Siden jeg måtte amme babyen min satt jeg en stund på kjøkkenet, og bevitnet gjest etter gjest komme inn og si: «Er det ikke mer mat ?!?» 

Noen folk forandrer seg aldri :ler:

AnonymBruker skrev (På 2.5.2018 den 17.23):

Ha det liggende gjemt i bilen eller i veska? 

Evt, så istedetfor å spørre om du skal ta med, skriv at du tar med. Dvs "jeg kommer gjerne, tar med noe vegetarisk så du slipper stresse" istedetfor "skal jeg ta med egen mat?"

Anonymkode: 7b73d...d85

Det er jo nettopp det jeg gjør: Jeg sier alltid: «Så hyggelig! Jeg tar med XX (mat jeg kan spise) så slipper dere å tenke på det.», men neeeei da, for de skal jo lage en eller annen fancy rett kun for meg, så det er heeeelt unødvendig. 

Anonymkode: 495b9...0a5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

:daane: I begge disse tilfellene tror jeg faktisk jeg ville sagt noe.

Anonymkode: 2d17c...c25

Jeg sa fra i det siste tilfellet. Har ellers ikke noe kontakt med denne personen i dag. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 17.14, Kelsi skrev:

Skulle på filmkveld hos en venninne, og hadde med meg brus og snacks. (Hun hadde sendt sms og spurt om jeg kunne ta med noe) Hun bare satte dette i kjøkkenskapet sitt, og vi så film uten å spise eller drikke noe. 

Samme person sa også ved en annen anledning at jeg skyldte henne penger for en liten matvare hun hadde glemt igjen hjemme hos meg, for ca 29 kr. Jeg sa hun kunne få tilbake matvaren, som fortsatt hadde god holdbarhet. Hun sa hun heller ville ha pengene.

Jeg tror jeg hadde satt snacksen på bordet selv.

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å servere "sunt potetgull" på filmkveld er ikke akkurat en høydare. Heldigvis tok vi gjestene med oss noe ordentlig snacks. Det sunne potetgullet ble stående igjen, men spiste èn chips for å være høflig. :laugh:

Anonymkode: 4e310...0a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har et vennepar som, koselige og fantastiske som de er, virkelig ikke kan kunsten å beregne tid. Det har skjedd flere ganger at vi har avtalt at jeg skal komme bort i 17-tida og at de da skal ha vært og handlet og at vi skal lage middag sammen mens vi snakker, drikker litt vin, osv., og det er jo veldig koselig. Problemet er bare det at når jeg kommer til avtalt tid, så sitter stort sett den ene halvdelen av paret på sofaen og gamer eller ser på Netflix eller lignende, mens den andre halvdelen nettopp kommer ut av dusjen, fniser litt og sier at, "Ops, vi ble visst forsinket igjen. Vi har ikke fått handlet enda, men jeg skal bare ordne meg litt så kan vi dra." Å ordne seg tar minst 45 minutter, og nærmeste butikk er da et stykke unna. Når vi kommer tilbake fra butikken så er det plutselig masse de må gjøre, fks. ta en telefon, sende en e-post, støvsuge badet, osv., slik at innen vi får begynt å lage maten så har klokken stort sett blitt rundt 19:00 (for de vil ikke at jeg bare skal begynne på middagen mens de styrer på med alle sine gjøremål), altså forbi det tidspunktet hvor jeg forventet at vi kom til å ha begynt og spist. Dette har skjedd konsekvent hver eneste gang jeg har blitt invitert dit de siste tre årene eller så, så jeg har det siste året begynt å spise et par egg eller en brødskive eller lignende rett før jeg drar dit🤣

  • Liker 28
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tante som ikke kan lage mat. Er hos henne i julen..... oppvarmet billig ribbe og billig kjøpe medisterkaker hjelper ikke.... neste gang sier jeg at jeg har sluttet å spise svin.....

Anonymkode: 43cd5...781

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har en mor som er livredd for at det blir for lite mat, hun lager sykt mye mat, mye rester bestandig. Også har jeg en tante som spør hvor mange kjøttkaker vil du ha, svarte jeg 1 eller 2 så var det det hun lagde. Det var aldri rester igjen. To ytterpunkter. 

Anonymkode: fb07a...c96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...