Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.5.2018 den 17.13):

Vi kjenner også noen som alltid lager for lite mat. 

En gang var det en venn av de som påpekte dette under middagen, etter et par glass vin. Vi andre gjestene tenkte: «Endelig sier noen det alle tenker!», men vertinnen bare lo det bort som om han tøyset, og neste gang vi var der på middag var det akkurat like lite mat. Dette paret er selv temmelig småspist (type 1 liten potet til hver) og tror vel alle andre er det samme. Hver gang vi inviterer på middag kommenterer denne dama at vi har laget «alt for mye mat», selv om vi kun har laget nok til at alle gjestene skal bli mette pluss litt til slik at vi kan være sikre på at ingen går hjem sultne.

Hm, jeg tenker at man inviterer på middag for å få noe godt og spise og for å være sosial. Ikke for å spise mye. Det er jo utrolig hyggelig at noen inviterer i det hele tatt. Treger man virkelig å bli mett alltid? Synes det er deilig å komme fra et selskap og ikke føle at en har spist alt for mye, men har en god følelse etter på.

Jeg opplever det som utrolig hyggelig å bli invitert, og synes først og fremst det er hyggelig pga å treffe venner. Maten er også deilig, noe som er sosialt og som vi deler og hygger oss med samtidig som vi er sosiale, men å treffe venner er det jeg gleder meg mest til.

Hjemme har vi kanskje noen ganger mer fokus på å spise seg mette fordi vi skal noe.

Sitat

Jeg er vegetarianer, og et annet par vi kjenner legger alltid ut om all den gode maten de skal lage til meg hver gang de inviterer oss på middag. Jeg tar gjerne med mat selv siden det jo er mitt valg å ikke spise kjøtt, men hver gang blir jeg forsikret om at dette ikke er nødvendig og får høre (flere ganger, i ukesvis i forveien) om vegetarmaten de skal lage spesielt til meg. Og hver gang jeg kommer på middag så har de ikke laget noe som helst og jeg må spise salat eller ris (uten dressing eller saus, for i sausen er det jo kjøtt) 

Neste gang er jeg fristet til å bare ta med egen mat likevel, men det blir vel kanskje sett på som frekt. 

Anonymkode: 495b9...0a5

Er det virkelig så ille om du må spise litt lite?

AnonymBruker skrev (På 2.5.2018 den 17.14):

TV som står på hele tiden mens man spiser middag. Ikke sånn uformell "TV dinner" ved stuebordet, men fin middag med ordentlig dekket spisebord. Måltidet foregår i taushet med vertskap og andre som hysjer på den som sier noe. Hvorfor ha middagsselskap da?

Anonymkode: 788ff...e6b

Uff, det liker ikke jeg heller. Synes Tv på når det er gjester er en uting uansett. Hvi det ikke er noe spesielt alle vil se på, og kanskje derfor de er samlet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har noen misforstått alvorlig. Vertinnegaver er noe man tar med seg til vertinnen... 😂

Anonymkode: 0e71d...128

Det er det jeg og mener! Så da er det snålt at vertinnen deler ut gaver, eller?

Anonymkode: a0e1f...096

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Syns det er ekkelt når maten blir servert med upusset sølvtøy. Det hjelper ikke hvor god maten er når alt smaker "metall".

Anonymkode: b89a4...2d6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (På 3.5.2018 den 11.49):

Når man ankommer en middag har man ikke spist hjemme FORDI man skal spise borte. Det er da en selvfølge at gjestene skal spise seg mette hvis de ønsker det!! 

Vel, jeg ser ikke helt sånn på det. Forventer at det blir en middag, men synes det er veldig geit med lite, men godt.

 

Sitat

 

 Syns du 3 kyllingfileeter til 8 mennesker er nok?   Jeg hadde blitt fornærmet hvis jeg fikk en kvart kyllingfilet i et middagselskap. 

Jeg hadde ikke blitt fornærmet, men hadde nok smilt for meg selv og syntes et var da knapp servering med så lite. Selv spiser jeg nesten ikke kjøtt, så det hadde vel egentlig gledet meg. Men det var uten om tema. Synes det var litt lite, ja.

Sitat

Jeg lager alltid for mye mat i tilfelle rottefelle.  Blir det noe til overs spiser vi det neste dag eller fryser ned. 

Det er også lurt :)

 

Sitat

Det er gnient og utrolig frekt av folk å sende gjester sultne hjem når de har tatt seg bryet med å komme!

Tatt seg bryet med å komme? Da ville jeg heller sagt: Tatt seg bryet med å invitere.

Det er da bare hyggelig å få en invitasjon til noen. 

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Jeg tenker folk heller kan la være å invitere hvis de ikke har nok mat. 

Eller gi beskjed så gjestene kan spise litt før de kommer :)

Du lar ikke gjestene være sultne som exictence gjør.. Da får exictence spise mindre hvis han/hun ikke liker å være for mett hos andre. 

Anonymkode: 53040...578

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var yngre var hadde vi noen gode familievenner som vi byttet på å spise middag hos hverandre hver uke. Det var hverdag og små barn, så meningen var ikke at det skulle være noe ekstravagant. Vi varierte med mye forskjellig som tikka masala, kjøttkaker, spaghetti med ostesaus, chili con carne osv. Hver bidige gang det var deres uke fikk vi toro tomatsuppe med ekstra macaroni... Macaronien ble kokt i selve suppe slik at all stivelsen slapp ut i vannet og det ble mer en tomatsuppelapskaus fremfor tomatsuppe. Den var totalt usmakelig og jeg som alt-etende unge gruet meg til hver uke vi skulle dit. 

Noen ganger tok vi helgemiddager også. Hjemme serverte vi typiske søndagsmiddager som lasagne, steik, helstekt indrefilet osv, der var det stort sett toro tomatsuppelapskaus eller, hvis de skulle skeie ut, Dr.Oetker Pizza Ristorante. Sukk.

Anonymkode: e1770...556

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bodde i Oslo spiste vi i blant middag med naboene, men jeg fant alltid hår i maten. Hår i maten er helt seriøst det EKLESTE jeg vet om. Glad de middagene tilslutt ebbet ut

Anonymkode: 7f674...ae1

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...