Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.5.2018 den 11.59):

Hvis du ikke liker å bli for mett når du spiser hos andre så spiser du bare mindre.

Ja, det er sant. Ikke alltid så lett å motstå fristelser da ;) Lett å forsyne seg mye og av alt når mye er tilgjengelig.

Sitat

Jeg liker å spise meg mett. Det verste jeg vet er å sitte å være sulten hos andre og bare lengte hjem.

Anonymkode: 53040...578

Har aldri opplevd det. Men det må være kjedelig.

Peonjenta skrev (På 3.5.2018 den 12.01):

Jeg tenker folk heller kan la være å invitere hvis de ikke har nok mat. 

Hvis man har såå lite mat, er det best å ikke invitere til middag, ja. Da kan man jo heller invitere til kaffe eller bare "kom innom for en hyggelig snakk og treff"

Violetta skrev (På 3.5.2018 den 13.28):

Ja, det er ille. Du kan gjerne servere noe å bite i uten å kalle det middag, men når man blir invitert på middag forventer man å bli mett. 

Ok, men jeg har ikke det helt sånn, tror jeg. Jeg forventer å få middag i middagselskap, men trenger ikke så mye mat. Men jeg blir sikkert mett på mindre enn du, kanskje.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Men dere var invitert på middag?? 

:klo:

Ja, vi var det, av ham. Jeg hadde aldri møtt noen av dem før, så jeg kjente dem ikke. 

Anonymkode: f41a4...b10

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2018 den 13.33):

La meg gjette:

Det var han som inviterte dere på middag uten at hun var tilstede? 

Han glemte å fortelle henne det? Og ikke bare det, men han glemte å fortelle at dere skulle komme i det hele tatt? 

Og når dere kom var hun allerede i full gang med å lage middag til seg selv og mannen og ble sur på ham fordi han hadde invitert besøk uten å hverken spørre eller informere henne? 

Og hun vet fortsatt ikke at dere til og med var invitert på middag og at hun nå har fått rykte på seg som en dårlig vertinne. 

Anonymkode: 38197...c55

Han inviterte oss uten at hun var tilstede ja. 

Han hadde fortalt at vi skulle komme på middag, men hun ble ikke særlig begeistret. Hun var ikke interessert i å bli kjent med noen av oss. Vi merket det, hun virket temmelig mutt, så vi gikk ganske fort. Vi ble aldri invitert igjen og jeg valgte å ikke invitere dem etter en slik opplevelse. De gikk fra hverandre ikke så lenge etterpå. 

SoWhat? skrev (På 3.5.2018 den 19.38):

En setter seg uansett ikke til bords og spiser middag når en har gjester som ikke får noe! Ærlig talt. Hadde følt meg som en idiot om jeg ikke bød venner på mat om jeg hadde lagd og ville spise selv! 

Hehe, enig i det, jeg ville aldri ha gjort det. Om min samboer hadde invitert noen og glemt å si det så hadde jeg delt den maten jeg hadde uansett. Servert ekstra brød så alle ble mette. Det var en pinlig opplevelse. 

Anonymkode: f41a4...b10

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt i utakt med normal skikk og bruk når det gjelder dette temaet her, og bør passe på at du ikke legger opp porsjonsberegningen etter dine egne behov om du inviterer noen på middag. Ellers kommer du raskt til å få rykte på deg som en dårlig og/eller gjerrig vertinne. Men vær også obs på at ingen antakelig kommer til å si noe til deg, de kommer bare til å snakke bak ryggen din. For sånn fungerer dessverre folk. 

Anonymkode: f4bc5...1f3

Jeg serverer rikelig. Jeg svarer bare på at jeg selv hadde ikke blitt skuffet over å ikke få så mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart skal man ha mulighet til å spise seg mett når man blir invitert på middag! Folk kommer jo ofte sultne. Så kan man heller velge å ikke spise seg stumett om man ikke ønsker det. Gjerne er jo planen å bli noen timer etter middag for å skravle og det er helt grusomt å sitte skrubbsulten men føle at man må bli litt til. 

Heldigvis har jeg aldri opplevd at det har vært for lite mat. At maten er omtrent uspiselig derimot.....

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i et selskap hvor jeg hadde drukket opp glasset mitt med rødvin.  Verten spurte om jeg ville ha påfyll og jeg takket ja. Da ble hun plutselig kjempe snurt og sa at jeg ikke burde drikke så mye, tok med seg flaska og satte den på kjøkkenet. Jeg hadde kun hatt det ene glasset så jeg aner ikke hvor den kom fra. 

Anonymkode: 737c1...3bf

Hvordan blir stemningen etter noe sånt? 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i et selskap hvor jeg hadde drukket opp glasset mitt med rødvin.  Verten spurte om jeg ville ha påfyll og jeg takket ja. Da ble hun plutselig kjempe snurt og sa at jeg ikke burde drikke så mye, tok med seg flaska og satte den på kjøkkenet. Jeg hadde kun hatt det ene glasset så jeg aner ikke hvor den kom fra. 

Anonymkode: 737c1...3bf

Hahah. Fy faen! Var vel et klassisk gnitalus.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (På 3.5.2018 den 19.58):

Så klart skal man ha mulighet til å spise seg mett når man blir invitert på middag! Folk kommer jo ofte sultne. Så kan man heller velge å ikke spise seg stumett om man ikke ønsker det. Gjerne er jo planen å bli noen timer etter middag for å skravle og det er helt grusomt å sitte skrubbsulten men føle at man må bli litt til. 

Heldigvis har jeg aldri opplevd at det har vært for lite mat. At maten er omtrent uspiselig derimot.....

 

Syns nesten noenganger det er verre å bare spise litt enn å ikke spise noe når man er skikkelig sulten.  Spiser man bare litt når man sulter trigger du bare sulten enda mer. 

For noen tiår tilbake bød man alltid gjestene på det beste man hadde i huset selv om man var fattig.  Det var vanlig skikk og bruk, selv om gjester kom ubudne.  Noe de ofte gjorde før telefonen ble oppfunnet.  

Lurer på hva slags oppdragelse og hva slags hjem folk som byr gjester på smuler selv kommer fra.............

AnonymBruker skrev (På 3.5.2018 den 20.08):

Jeg var i et selskap hvor jeg hadde drukket opp glasset mitt med rødvin.  Verten spurte om jeg ville ha påfyll og jeg takket ja. Da ble hun plutselig kjempe snurt og sa at jeg ikke burde drikke så mye, tok med seg flaska og satte den på kjøkkenet. Jeg hadde kun hatt det ene glasset så jeg aner ikke hvor den kom fra. 

Anonymkode: 737c1...3bf

Da hadde jeg begynt å le, fordi noe sånt må jo nødt til å være kødd.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Peonjenta skrev:

Syns nesten noenganger det er verre å bare spise litt enn å ikke spise noe når man er skikkelig sulten.  Spiser man bare litt når man sulter trigger du bare sulten enda mer. 

For noen tiår tilbake bød man alltid gjestene på det beste man hadde i huset selv om man var fattig.  Det var vanlig skikk og bruk, selv om gjester kom ubudne.  Noe de ofte gjorde før telefonen ble oppfunnet.  

Lurer på hva slags oppdragelse og hva slags hjem folk som byr gjester på smuler selv kommer fra.............

Helt enig. Å spise litt sørger bare for at magen virkelig bestemmer seg for at den virkelig er sulten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekssvigermoren min inviterte eksen og meg på søndagsmiddag av og til. Der var greia at maten sto på komfyren, man forsynte seg og satte seg i sofaen, mens hunder og katter svinset rundt deg. Det der var jeg aldri helt komfortabel med. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mamma er utdannet kokk, men mer i retning husmannskost osv. Hun jobbet på en veikro i 25 år og var kjent for maten sin, stamgjester sluttet faktisk å spise der etter hun sluttet!

Nå aner jeg ikke hva som har skjedd, men maten hun lager nå begynner nesten å bli uspiselig... Hun har fått for seg at alt skal være billig og lettvint når det kommer til mat, og det setter preg på smaken, for å si det sånn. Kjøper kun ferdigprodukter av verste sort, handler surt, fryst oksekjøtt i Sverige om sommeren for å ha til jul. Hun lurte meg til å tro at Tabasco var en super erstatning for vanlig pepper når jeg for første gang skulle lage saus til ribba julaften. Fysj! Ellers kan alt av fine, enkle råvarer erstattes med skvip. Jeg lager alltid pizzasaus fra bunnen (enkleste sak i verden?), hun kjøper Toro, men en dag skulle hun imponere meg med sin egen hjemmelagde. Hun brukte basilikumpasta. Basilikum på tube! Altså! Hæ? Hvorfor ikke bare kjøpe en kvast frisk basilikum?? Jeg har en nevø med melkeallergi og mamma, kokk som hun er, fikk spørsmål om å lage en alternativ middag til gutten som foreldrene kunne fryse ned. Dere skulle sett ansiktet hennes da hun leste bakpå basilikumtuben at den inneholdt melk. Eller forresten, dere skulle sett mitt :hoho: 

Vi ble bedt spontant på middag en dag, og da ble det livretten til barnebarnet: pannekaker. Hun manglet egg og melk, så hun sendte pappa på butikken - for å kjøpe Toro 1-2-3 pannekakerøre. Det blir bare verre og verre. Jeg gruer meg faktisk til middagsselskapene fremover. 

Anonymkode: f3f88...cfb

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble invitert på middag og fikk servert en dr Oetker pizza ferdig klint inn med ketchup. Jeg takket nei. Samme person inviterte en gang til og da var det ferdigsmurte baguetter kjøpt på Rimi sent på kvelden. Seigt og helt j... senere kom personen på besøk til meg og jeg foreslo å lage middag. Gikk på butikken og personen ble med og lasset kurven full av mat den ville ha og lot meg betale. 1 kilo sopp bla. Personen klagde på dårlig råd og bodde alene på ettroms.  Jeg hadde lik inntekt, hus og tre barn...

mens jeg var gift. Ett vennepar kom gjerne 2-3 ganger i uka på besøk. Kom gjerne rett fra jobb og ble til sent på kveld. Vi delte på det vi hadde av middag (vi måtte jo ha mat). Etter flere måneder med hyppige besøk ble vi endelig invitert på middag hos dem. Vi fikk pasta fra Toro. En pose på fire voksne og ett barn. Uten tilbehør. 

AnonymBruker skrev (På 3.5.2018 den 21.38):

Mamma er utdannet kokk, men mer i retning husmannskost osv. Hun jobbet på en veikro i 25 år og var kjent for maten sin, stamgjester sluttet faktisk å spise der etter hun sluttet!

Nå aner jeg ikke hva som har skjedd, men maten hun lager nå begynner nesten å bli uspiselig... Hun har fått for seg at alt skal være billig og lettvint når det kommer til mat, og det setter preg på smaken, for å si det sånn. Kjøper kun ferdigprodukter av verste sort, handler surt, fryst oksekjøtt i Sverige om sommeren for å ha til jul. Hun lurte meg til å tro at Tabasco var en super erstatning for vanlig pepper når jeg for første gang skulle lage saus til ribba julaften. Fysj! Ellers kan alt av fine, enkle råvarer erstattes med skvip. Jeg lager alltid pizzasaus fra bunnen (enkleste sak i verden?), hun kjøper Toro, men en dag skulle hun imponere meg med sin egen hjemmelagde. Hun brukte basilikumpasta. Basilikum på tube! Altså! Hæ? Hvorfor ikke bare kjøpe en kvast frisk basilikum?? Jeg har en nevø med melkeallergi og mamma, kokk som hun er, fikk spørsmål om å lage en alternativ middag til gutten som foreldrene kunne fryse ned. Dere skulle sett ansiktet hennes da hun leste bakpå basilikumtuben at den inneholdt melk. Eller forresten, dere skulle sett mitt :hoho: 

Vi ble bedt spontant på middag en dag, og da ble det livretten til barnebarnet: pannekaker. Hun manglet egg og melk, så hun sendte pappa på butikken - for å kjøpe Toro 1-2-3 pannekakerøre. Det blir bare verre og verre. Jeg gruer meg faktisk til middagsselskapene fremover. 

Anonymkode: f3f88...cfb

Min far kan finne på å invitere på middag og servere Grandiosa,-lunken halvstekt sådan.  

Anonymkode: 8ac0d...366

  • Liker 28
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alice123 skrev:

En venninne som alltid serverer for lite mat OG vin. Hun spiser veldig lite selv, og jeg tror det er i kombinasjon med gjerrighet som er årsaken.

Når hun inviterer til middag og vin serverer hun type én potet, en halv gulerot og en kyllingfilet på deling. Så tar hun frem polets billigste halvflaske med rødvin som vi også skal ha på deling. Om jeg kjører serverer hun 1 stk. 0,33 brus som også skal deles (boks fra Sverige).

Akkurat det med drikken irriterer meg. Jeg prøvde en periode å tilby å stå for drikken om hun sto for maten, men det endte opp med at hun tok det som vertinnegave selv om vi hadde avtalt at jeg skulle sørge for drikke. Provoserende å sitte der med min 1,5 dl pepsi max gjennom et helt måltid med min venninnes kommentar "ellers har jeg bare vann". Når det står kjempegod og kjempedyr alkoholfri cider i kjøleskapet som jeg har kjøpt!

Jeg må påpeke at hun spiser hos meg like ofte som jeg spiser hos henne.

Jeg har også en historie vedr. det å bli invitert med på middag uten at verten vet om det.

En venninne (ikke hun over) inviterte meg med på en middag vennegjengen hennes skulle ha. Hun trodde det var på taco-nivå, men det viste seg å være en ganske formell greie hvor den ene dama skulle introdusere den nye kjæresten sin. Hun hadde laget treretters med dyre og fancy ingredienser. Men her kom også problemet. For absolutt alle rettene var posjonsretter (eks. en skål panna cotta til hver, ett biffstykke til hver, etc). Og jeg kom jo "uinvitert", så vertinnen hadde én for lite av alt. Hun var derimot for høflig til å si noe på det, så jeg forsto ikke det før et stykke ute i middagen. Så hun og kjæresten hennes delte alle rettene mellom seg. Jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv.

Dette kan da skje innimellom. Har skjedd meg som vertinne og. Men jeg har opparbeidet meg noen tips, f.eks: 

Skjære kjøttet i strimler slik at alle heller før en bit mindre 

Skjære rundstykkene som "brød". Blir mindre skiver, men folk blir som regel mett pga div pålegg 

Alltid ha 1-2 porsjoner mer enn jeg har invitert (noen liker jo å forsyne seg litt ekstra og) 

Servere et stykke kjøtt til hver, men ha tilbehør på bordet slik at gjestene kan velge hvor mett de vil bli (og slik ingen forsyner seg med to biff ved første servering - om det kun er tenkt en til hver).

 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss skal alltid prøve ut nye retter/oppskrifter når de ber folk på middag og de har litt "varierende" hell med dette for å si det sånn. Vi har mer enn en gang opplevd å vente lenge på maten fordi de har feilberegnet hvor tidkrevende retten(e) er å tilberede og dermed har middagen først kommet på bordet et par-tre timer etter at vi gjestene har ankommet. Vi har også opplevd at det de skulle lage ble så mislykket at de endte med å ringe etter pizza. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...