Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nok merkelig som lager mer nok mat til gjester.. 

...OG forventer nok mat som gjest.   :spise:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fyr jeg datet inviterte til middag. Fikk servert hermetiske lunkne bønner i tomatsaus, tortillalefser og mais...vedsiden av dette serverte han prosecco.. Herregud 🙈🙊

Anonymkode: 99f1c...813

  • Liker 33
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jeg er nok merkelig som lager mer nok mat til gjester.. 

...OG forventer nok mat som gjest.   :spise:

Ja, jeg er helt enig! Men, når gryta står på bordet.. Og man er gjest, så er det enkel hoderegning.

Anonymkode: 4ca7e...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er helt enig! Men, når gryta står på bordet.. Og man er gjest, så er det enkel hoderegning.

Anonymkode: 4ca7e...88b

Når gryta står på bordet bør det alltid være nok mat til alle....  og gjestene er fornøyde.

Borte på besøk vet man at det er mat i mengder når vertskapet sender deg hjem med deg en foliepakke med rester.

:nigo:   :spise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2019 den 16.14):

Jeg tror ikke det er vanlig, jeg tror normen er å komme sulten til middagsselskap og forvente å få spise seg mett uten å føle at det er knapt med mat. Er du veldig småspist, siden du synes det er greit med lite mat når du er bedt på middag?

Anonymkode: 94885...d4c

Virkelig? Det trodde jeg. Altså jeg kommer sulten til middagsselskap, men er fornøyd om jeg får en liten porsjon. "Metter" fint det. I forhold til noen, er jeg vel litt småspist av meg. Men ofte har jeg tendens til å spise mye. Har det best i kroppen ved å ikke spise for mye, i hvert fall. 

Alice123 skrev (På 13.5.2019 den 16.32):

Ta oppgraderer jeg deg til den beste gjesten i verden!

Tusen takk :)

solmåneogstjerner skrev (På 13.5.2019 den 23.18):

Har du vanskelig for å lese eller? @exictence sier at hun selv serverer rikelig når hun har gjester, men at hun er fornøyd med det minste når hun er gjest selv. 

Verten fra himmelen, og gjesten fra himmelen. 

Nå må du/dere slutte med denne gnagingen side opp og side ned.  

Tusen takk for støtte og stort kompliment. Jeg prøver i hvert fall. Er så glad i sosiale middagsbesøk og sammenkomster. Jeg tenker at man skal passe på seg selv, og ikke være opptatt av å kritisere hvordan andre gjør det. Hvis andre ikke har overskudd eller ikke kan, eller kanskje ikke vil gjøre sitt beste, så dem om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fleire gongar supplert med dei raraste kombinasjoner fordi det plutselig er fleire som vil ha mat enn då eg planla måltidet. Det forstår alle, både store og små, og det er ingen sure miner sjølv om det er litt ekstra brød eller nokre pølser i tillegg til den opprinnelige middagen. Eg hadde aldri kunna servert mat til gjestar utan at eg var sikker på at det var rimeleg mengde til alle. 

Det er skremmande mange dårlege vertar i denne tråden!

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var i grunn ikke en merkelig opplevelse men bare litt trist. For noen år siden ble jeg alene i julen pga jobb. Mann og barn reiste til svigers og jeg ble igjen hjemme. Ble invitert til en venninne som bodde i samme gate og hele familien hennes skulle også dit. Dette var julaften. Jeg kom akkurat da alle hadde satt seg og når hun åpnet døren fikk hun store øyne og fablet frem: "åhh er du her ja". Skjønte fort at hun hadde glemt at hun hadde invitert meg. 

Alle i stuen kikket rart på meg og venninnen min skubbet alle et hakk bortover. Hun måtte dekke på en ekstra og finne en ekstra stol. 

Det var nok mat så det var ikke et problem men hele stemningen ble rar. Tror hun hadde glemt hele invitasjonen eller så inviterte hun bare for å være snill og tenkte at jeg sikkert ikke kom. Slekten hennes var hvertfall ikke forberedt på det og følte meg litt utenfor hele kvelden. 

Anonymkode: 99b12...3f9

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var i grunn ikke en merkelig opplevelse men bare litt trist. For noen år siden ble jeg alene i julen pga jobb. Mann og barn reiste til svigers og jeg ble igjen hjemme. Ble invitert til en venninne som bodde i samme gate og hele familien hennes skulle også dit. Dette var julaften. Jeg kom akkurat da alle hadde satt seg og når hun åpnet døren fikk hun store øyne og fablet frem: "åhh er du her ja". Skjønte fort at hun hadde glemt at hun hadde invitert meg. 

Alle i stuen kikket rart på meg og venninnen min skubbet alle et hakk bortover. Hun måtte dekke på en ekstra og finne en ekstra stol. 

Det var nok mat så det var ikke et problem men hele stemningen ble rar. Tror hun hadde glemt hele invitasjonen eller så inviterte hun bare for å være snill og tenkte at jeg sikkert ikke kom. Slekten hennes var hvertfall ikke forberedt på det og følte meg litt utenfor hele kvelden. 

Anonymkode: 99b12...3f9

Ojda🙈 men hadde du gitt tydelig svar på invitasjonen da? Avogtil tilbyr man jo seg for å være hyggelig, men så får man et halvkleint "nja, vil jo ikke være til bry" tilbake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anim92 skrev:

Ojda🙈 men hadde du gitt tydelig svar på invitasjonen da? Avogtil tilbyr man jo seg for å være hyggelig, men så får man et halvkleint "nja, vil jo ikke være til bry" tilbake.

Det er sant. Man må da svare et tydelig ja takk eller nei takk når man bir invitert. Men uansett burde hun blitt gledelig tatt imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SupaWoman skrev:

Ja, nei staaaakars unger.  Fordi ingen unger liker jo taco.:rolleyes:

Er du full?

Det er jo fordi ungene forlanger taco at vi voksne måtte lide oss igjennom det hver helg...

Må si jeg er lettere sjokkert over at voksne folk kan hylle noe så smakløst og bedritent som taco, men regner med det er en bataljon latsabber under 25 som sitter her og svarer som om de er voksne eller har greie på noe som helst.

 

Anonymkode: 3b2cc...551

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Hun skriver også at hun legger opp maten på tallerkenen til gjestene sine......

Det får du også på finere restauranter, eller de fleste som jeg vet om.

11 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det syns i hvert fall jeg høres meget spesielt ut, samtidig med at hun har tydelige meninger om hva som er passe mat...

Det er ikke så spesielt som du tror. 

11 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Men hun kan jo også godt legge opp en tallerken til, hvis noen spør.... 🙄

Hadde aldri jeg som gjest turt å be om i hvert fall...

Nei, det slipper du å spørre om. Vi tilbyr alle ekstra og flere porsjoner, og forsyner ekstra til oss selv også. Så ingen skal trenge å føle seg beklemte.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var i grunn ikke en merkelig opplevelse men bare litt trist. For noen år siden ble jeg alene i julen pga jobb. Mann og barn reiste til svigers og jeg ble igjen hjemme. Ble invitert til en venninne som bodde i samme gate og hele familien hennes skulle også dit. Dette var julaften. Jeg kom akkurat da alle hadde satt seg og når hun åpnet døren fikk hun store øyne og fablet frem: "åhh er du her ja". Skjønte fort at hun hadde glemt at hun hadde invitert meg. 

Alle i stuen kikket rart på meg og venninnen min skubbet alle et hakk bortover. Hun måtte dekke på en ekstra og finne en ekstra stol. 

Det var nok mat så det var ikke et problem men hele stemningen ble rar. Tror hun hadde glemt hele invitasjonen eller så inviterte hun bare for å være snill og tenkte at jeg sikkert ikke kom. Slekten hennes var hvertfall ikke forberedt på det og følte meg litt utenfor hele kvelden. 

Anonymkode: 99b12...3f9

Klem fra meg :)

Anonymkode: cd862...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du full?

Det er jo fordi ungene forlanger taco at vi voksne måtte lide oss igjennom det hver helg...

Må si jeg er lettere sjokkert over at voksne folk kan hylle noe så smakløst og bedritent som taco, men regner med det er en bataljon latsabber under 25 som sitter her og svarer som om de er voksne eller har greie på noe som helst.

 

Anonymkode: 3b2cc...551

Hvis man lager Old el paso taco ja kanskje, men skikkelig, mexicansk taco har masse smaker og er noe helt annet enn «fredagstacoen». Virker ikke som du har særlig mye mer peiling du heller. 

Anonymkode: b6fb1...588

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi… mye rart i denne tråden. :-)

Jeg tenker at det er mange rare folk der ute. Både som gjester og vertinner.

Jeg har lært at enkelte gjester aldri kommer akkurat i tide. Som regel litt for sent, så for å ikke ødelegge maten, beregner jeg minst 15 min til mingling. Kanskje opp mot en halv time. Dette er jo rett og slett fordi noen av vennene vår har vist at de aldri kan komme på tiden, samt at det er kjekt å mingle litt før man setter seg til bordet. Velkomstdrikke og kanskje litt snack/microforrett blir så klart servert når de kommer. Som gjest, er det også viktig at man ikke kommer alt for tidlig. Er man invitert til klokka 19.00, kommer man ikke 18.30. Det er mange ganger da man har det travlest som vertinne.

Taco er ikke kjempegodt. Jeg inviterer barnefamilier til taco, og vi koser oss, men jeg ville nok ikke invitert bare voksne på taco.

 Som gjest har jeg fått servert Grandiosa, og det var himmelsk. Den ble servert på pappesken den kom i, men settingen gjorde det perfekt. Jeg har fått servert grillet kylling fra varmdisken, samt en saus fra flaske til å dippe i. Også dette var himmelsk, da vertskapet var flotte mennesker, men ikke flotte kokker. Så maten er ikke alt når man blir invitert.

Samtidig var det jo trist å være i bryllup hvor de serverte sodd og det var tomt for kjøttboller før alle hadde forsynt seg en gang.

 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du full?

Det er jo fordi ungene forlanger taco at vi voksne måtte lide oss igjennom det hver helg...

Må si jeg er lettere sjokkert over at voksne folk kan hylle noe så smakløst og bedritent som taco, men regner med det er en bataljon latsabber under 25 som sitter her og svarer som om de er voksne eller har greie på noe som helst.

 

Anonymkode: 3b2cc...551

Du kan skylde deg selv. Åtteåringen her i hus hadde gjerne spist taco minst to ganger i uka, ispedd litt pølser, pannekaker og pizza. Vi har taco gjennomsnittlig annenhver/tredjehver uke. Man  ikke ha taco hver eneste fredag, ungene kan 'forlange' så mye de vil, det er opp til oss foreldre å sette ned foten. 

Ved å si 'nei, vi skal ikke ha taco denne uka eller neste, vi voksne er lei og vil ha noe annet' lærer man ungene å ta andres perspektiv og å ta hensyn til andres ønsker. 

Anonymkode: 775b0...3ef

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden er ren underholdning å lese i, men jeg blir helt sjokkert over hvor dårlig vertskap det finnes der ute! Lager så ALTFOR lite mat så gjester må gå skrubbsultne hjem, spiser opp maten før gjestene har kommet, osv :overrasket: 

I vår familie finnes det noen surrehuer uten like. Ble invitert på middag en gang og vi kunne komme kl 18. Vi parkerte foran huset og ringte på, men ingen åpnet. Vi ventet, ventet og ventet. Så kom de kjørende og var altså ikke engang hjemme til klokkeslettet de hadde invitert til 🙈😂 Ikke nok med det, de skulle bare inn å legge fra seg noen ting for så og dra til butikken og handle inn maten, den hadde de ikke fått kjøpt inn enda. Godt butikken bare ligger ett minutt unna... 🤪 De kom hjem etter en liten stund og kunne da begynne å rigge til maten. Den sto vel på bordet kl 20. Man tenker jo sitt om sånne folk, litt spesielt :hoho:

  • Liker 25
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er sånne som alltid lager for lite mat.  Eller «akkurat passe» som de tror da, men egentlig er det bare fordi vi tør ikke å forsyne oss med så mye vi egentlig vil ha når vi ser at det begynner å bli lite igjen. 

Og det er ikke økonomien deres det står på for å si det sånn, men gud forby om det skulle bli litt til overs som kanskje må kastes. De bor et stykke unna så når jeg og samboer er hos dem i flere dager i forbindelse med jul, påske osv går vi ofte småsultne store deler av dagen. Har begynt å ha med meg en pakke kjeks/kvikk lunsj i veska mi på soverommet som vi kan gå innom i skjul og få opp blodsukkeret mens vi er der. I påska i fjor foreslo de at vi kunne ta middagen i fjæra- grille pølser. Hørtes jo veldig koselig ut det men ble helt paff når vi skulle grille og de hadde med 1 pakke pølser (10 pølser) og 1 pakke brød som 5 voksne og 1 barn skulle dele på. Ble ei pølse på hver til middag da.... til dessert var det ei stripe med kvikklunsj til hver. 

Vi har flere ganger tilbydd oss å ta med mat/ drikke når vi kommer men da blir de dødelig fornærmet. Min mor er ekstremt hårsår og det hadde aldri gått an å sagt ifra. Jeg synes på en måte det er litt utakknemlig å klage også når vi kommer og spiser gratis i flere dager. En nær venninne av meg, vi brukte å invitere hverandre med mann/samboer på parmiddag med jevne mellomrom før. Men vi har sakte men sikkert prøvd å «faset ut» dette fordi de fikk seg innekatt for noen år siden. Og denne ekle katta er oppå kjøkkenbenk, kjøkkenbord, i senger og det kryr av kattehår i hele huset og i maten. Så jeg hæler ikke spise noe som er laget av dem lengre. Helt uaktuelt, det er så motbydelig. Gjelder forøvrig alle som har katt/huset fullt av dyrehår. Og så går de og klapper på dyrene mens de lager mat uten å vaske hendene 🤮 fy faen.

Moondance skrev (På 14.5.2019 den 11.56):

Denne tråden er ren underholdning å lese i, men jeg blir helt sjokkert over hvor dårlig vertskap det finnes der ute! Lager så ALTFOR lite mat så gjester må gå skrubbsultne hjem, spiser opp maten før gjestene har kommet, osv :overrasket: 

I vår familie finnes det noen surrehuer uten like. Ble invitert på middag en gang og vi kunne komme kl 18. Vi parkerte foran huset og ringte på, men ingen åpnet. Vi ventet, ventet og ventet. Så kom de kjørende og var altså ikke engang hjemme til klokkeslettet de hadde invitert til 🙈😂 Ikke nok med det, de skulle bare inn å legge fra seg noen ting for så og dra til butikken og handle inn maten, den hadde de ikke fått kjøpt inn enda. Godt butikken bare ligger ett minutt unna... 🤪 De kom hjem etter en liten stund og kunne da begynne å rigge til maten. Den sto vel på bordet kl 20. Man tenker jo sitt om sånne folk, litt spesielt :hoho:

Fy faen da hadde jeg blitt sur!! Sulter jo ihjel.

Anonymkode: 0f622...67a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt mange middagsgjester. Ikke flink til å lage mat og har ikke peiling på hvordan man beregner mengde. Fatter ikke hvordan dere får til dette

Anonymkode: 1db92...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er sånne som alltid lager for lite mat.  Eller «akkurat passe» som de tror da, men egentlig er det bare fordi vi tør ikke å forsyne oss med så mye vi egentlig vil ha når vi ser at det begynner å bli lite igjen. 

Og det er ikke økonomien deres det står på for å si det sånn, men gud forby om det skulle bli litt til overs som kanskje må kastes!

de bor et stykke unna så når jeg og samboer er hos dem i flere dager i forbindelse med jul, påske osv går vi ofte småsultne store deler av dagen. Har begynt å ha med meg en pakke kjeks/kvikk lunsj i veska mi på soverommet som vi kan gå innom i skjul og få opp blodsukkeret mens vi er der. 

I påska i fjor foreslo de at vi kunne ta middagen i fjæra- grille pølser. Hørtes jo veldig koselig ut det men ble helt paff når vi skulle grille og de hadde med 1 pakke pølser (10 pølser) og 1 pakke brød som 5 voksne og 1 barn skulle dele på. Ble ei pølse på hver til middag da.... til dessert var det ei stripe med kvikklunsj til hver. 

Vi har flere ganger tilbydd oss å ta med mat/ drikke når vi kommer men da blir de dødelig fornærmet. Min mor er ekstremt hårsår og det hadde aldri gått an å sagt ifra. Jeg synes på en måte det er litt utakknemlig å klage også når vi kommer og spiser gratis i flere dager

Anonymkode: 0f622...67a

Tror bare jeg hadde tatt med mat selv uten å tilby det. Det må vel være lov å kjøpe litt ekstra brød og noe enkelt når dere skal dit, foreldrene dine trenger jo ikke å lage maten til dere gjennom hele dagen når dere er voksne? 

Forøvrig forstår jeg godt det er frustrerende å skulle dele 10 pølser på 6 mennesker. Hårsår får hun bare være, ville bare vært ærlig med at dere er vant til å spise greit med mat og bli mette hjemme hos dere, og derfor vil kjøpe inn litt ekstra. 

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...