Gå til innhold

Barn som bruker hijab i Norge

Barn og hijab   

104 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at barn bruker hijab før de ha nådd puberteten?

• Ja
      10
    • Nei
      90
    • Vet ikke/kommer an på
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man er naiv om ikke man skjønner at dette er en av flere kontrollmekanismer foreldre bruker for å skape avstand til "det norske".

Det står i dag en artikkel om pakistanske Azra Gilani i Aftenposten. Hun er kjent for å bl.a. å ha skrevet boken "En muslimsk mors kamp". Hun forteller at hun har mistet alle sine nære pakistanske venninner siden de mener hun har blitt for norsk.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/oRzyQW/Azra-Gilani--Jeg-har-ingen-nare-pakistanske-venninner-i-dag-De-mener-jeg-er-blitt-for-norsk

Den er dessverre bak betalingsmur.

Anonymkode: 32a9a...988

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Testosteron skrev:

Ja, og derfor er det så rart at du ikke vil la andre kvinner selv få bestemme hva de skal gå kledt i

Er det ikke litt merkelig at det kun er jenter/damer i muslimske land som har lyst til å gå med hijab? Hvorfor kler guttene seg vestlig når de kommer til Vesten, mens jentene går i heldekkende klær og hijab?

Hijab er like frivillig som silikonpupper. Jentene velger det helt "frivillig" fordi de mottar sterke impulser fra miljøet rundt seg om at det er sånn jenter bør se ut.

Anonymkode: 8c9e2...5e3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke litt merkelig at det kun er jenter/damer i muslimske land som har lyst til å gå med hijab? Hvorfor kler guttene seg vestlig når de kommer til Vesten, mens jentene går i heldekkende klær og hijab?

Hijab er like frivillig som silikonpupper. Jentene velger det helt "frivillig" fordi de mottar sterke impulser fra miljøet rundt seg om at det er sånn jenter bør se ut.

Anonymkode: 8c9e2...5e3

Jeg synes sammenlikningen med silikonpupper halter. Jeg har aldri hørt om noen som sprer skam over familien sin dersom hun ikke har silikonpupper eller brødre som truer søstrene sine dersom søstrene ikke skaffer seg silikonpupper. Silikonpupper kan kanskje sammenliknes med six-pack og liknende for gutter, men sammenlikningen med islamsk æreskultur halter.

Anonymkode: 68438...74b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var lita (omtrent da jeg begynte på skolen) hadde jeg veldig lyst på langt hår til rumpa slik som mamma. De fleste voksne kvinner rundt meg hadde kort hår.

Jeg fikk lov til å la håret mitt gro, mot at jeg børstet det og flettet det selv. Det tar tid før hår vokser, og jeg vokste ganske fort selv. Derfor nådde jeg ikke målet (da moderert til midja, som er mer praktisk) før helt på slutten av barneskolen.

Siden har jeg hatt varierende hårlengder. Jeg har hatt hår til rumpa, og for øyeblikket har jeg skulderkort hår. Jeg er ikke bundet av å ha likedan hår som mamma lengre, selv om det en gang var mitt store mål.

Sett at min mor hadde brukt hijab. Da ville mitt ønske vært å bruke hijab, akkurat som mamma. Sett at jeg lærte meg å ta den på selv (slik jeg lærte å stelle håret mitt selv). Skulle min mor da nektet meg det? 

Anonymkode: 30509...a67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er naiv om ikke man skjønner at dette er en av flere kontrollmekanismer foreldre bruker for å skape avstand til "det norske".

Det står i dag en artikkel om pakistanske Azra Gilani i Aftenposten. Hun er kjent for å bl.a. å ha skrevet boken "En muslimsk mors kamp". Hun forteller at hun har mistet alle sine nære pakistanske venninner siden de mener hun har blitt for norsk.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/oRzyQW/Azra-Gilani--Jeg-har-ingen-nare-pakistanske-venninner-i-dag-De-mener-jeg-er-blitt-for-norsk

Den er dessverre bak betalingsmur.

Anonymkode: 32a9a...988

Ja, de aller fleste som fremdeles har evnen til å tenke selv og ikke lar seg styre totalt av politisk korrekthet forstår at oppdragelse i hjemmet er det som skaper god integrering. Hvor foreldrene ønsker å gi barna en likestilt oppdragelse og ta til seg norske verdier. Dessverre er det altfor mange foreldre som ser på det som den største skam i verden om barna blir "for norske" eller gud forby at datteren får norsk kjæreste. Selvsagt kan ikke integrering fungere da. Men vi kan selvsagt late som om, og istedet snakke om traumer, fattigdom, ondskapsfulle nordmenn som er så rasistiske og fremmedfiendtlige og alle mulige andre forklaringer som slett ikke holder mål når man ser på fakta. Familier som virkelig vil og ønsker å bli en del av det norske samfunnet glir relativt lett inn i det norske samfunnet. Så lenge de ikke presses av sine landsmenn til noe annet. Det er bare fakta rett og slett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg var lita (omtrent da jeg begynte på skolen) hadde jeg veldig lyst på langt hår til rumpa slik som mamma. De fleste voksne kvinner rundt meg hadde kort hår.

Jeg fikk lov til å la håret mitt gro, mot at jeg børstet det og flettet det selv. Det tar tid før hår vokser, og jeg vokste ganske fort selv. Derfor nådde jeg ikke målet (da moderert til midja, som er mer praktisk) før helt på slutten av barneskolen.

Siden har jeg hatt varierende hårlengder. Jeg har hatt hår til rumpa, og for øyeblikket har jeg skulderkort hår. Jeg er ikke bundet av å ha likedan hår som mamma lengre, selv om det en gang var mitt store mål.

Sett at min mor hadde brukt hijab. Da ville mitt ønske vært å bruke hijab, akkurat som mamma. Sett at jeg lærte meg å ta den på selv (slik jeg lærte å stelle håret mitt selv). Skulle min mor da nektet meg det? 

Det er jo også slik konservative imamer tenker. Det er viktig å oppfordre jentene til å begynne så tidlig som mulig med å være "ærbar" og pakket inn, slik at de ikke kjenner til noe annet. Det er som regel familier fra de desidert mest kjønnssegregerte kulturene i verden som ankommer Norge som dette gjelder. Vi snakker ikke ingeniører og advokatfamilier fra India men familier fra Afghanistan og Somalia som gjerne ikke har fullført norsk barneskole engang.

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det ikke helt slik i Norge. Nå må du ikke ta utgangspunkt i det mest konservative muslimske skolene og si at slik er det i Norge. Jeg tror ikke de muslimske kvinnene jeg kjenner som er norsk gift lever så veldig forskjellig fra andre. De har barn på skole og SFO og sender barna til julegudstjenester. Nå har vi også en muslimsk nestleder i Norges største parti som har vært gift med en nordmann og som nå er skilt. Jeg kjenner muslimske jenter/kvinner med universitetsutdannelse og synes ikke de er så veldig forskjellig fra folk flest. Riktignok faster de og har egne regler for mat og drikke men så veldig undertrykte vil jeg ikke si at de er.  Alle de muslimske kvinnene jeg kjenner har høyere universitetsutdannelse.

Anonymkode: e721a...948

Men nå tar jo du utgangspunkt i voksne muslimske kvinner med høy utdannelse.  Det ts spurte om, var hva vi mener om barn som må gå med hijab. Og dere sier at det ikke er noe problem for de velger det selv!  Jeg jobber på en flerkulturell skole hvor mange jenter blir tvunget til å bruke hijab fra de kan sitte i vogn.  Disse jentene velger det ikke selv, og det hindrer dem i gym og i sportslige aktiviteter. Har også snakket med foreldrene deres om dette, men de sier at de må bli vant til det! 

En elev jeg hadde, tok av seg hijaben så ofte hun kunne inne på skolens område, men det ble observert av noen andre fra hennes miljø som sladret til foreldrene. Denne jenta var godt integrert og hadde norske venninner og hun ville leve som dem så klart! Dessverre forsvant hun plutselig, og vi fikk vite at hun var tatt med til hjemlandet. Familien hennes bor i Norge, men hun ble sendt til foreldrenes hjemland da hun var 10 år og hun er enda ikke kommet tilbake 9 år etter! Alt dette fordi hun tok av seg hijaben. 

En annen jente jeg kjenner fikk ikke lov til å delta i skolens svømmeundervisning da hun var 8 år, for ingen skulle se håret eller kroppen hennes. Selv om vi tilbød egen garderobe, hun kunne bade med badehette og tights og genser,  sa faren nei. Klærne var for ettersittende! Jenta selv gråt på skolen for hun ville så gjerne delta,  men hun turde ikke gråte for det hjemme. 

Jeg kunne nevnt  mange flere eksempler enn dette, men tok med bare disse to så det ikke skulle bli for langt. 

Ikke tro at alle småjenter velger hijabbruk selv. Jeg ønsker at plagget skal forbys i barneskolen. Voksne kvinner kan selvfølgelig velge selv. 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett at min seksåring ville brukt bh og høyhælte sko som meg, så ville jeg selvfølgelig sagt nei.  Likeledes hvis min datter ville sminket seg som jeg gjør, så ville jeg også sagt nei. Det er forskjell på barn og voksne. 

• Liker 4
Skrevet
På 30.4.2018 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de er muslimer de som svarer at det er greit med barn i hijab.

Anonymkode: 65629...df2

Det er en påstand uten fakta isaafall

Skrevet

Barn boer ikke kunne bruke det. 

Hva voksne gjoer er noe helt annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tirben said:

En elev jeg hadde, tok av seg hijaben så ofte hun kunne inne på skolens område, men det ble observert av noen andre fra hennes miljø som sladret til foreldrene. Denne jenta var godt integrert og hadde norske venninner og hun ville leve som dem så klart! Dessverre forsvant hun plutselig, og vi fikk vite at hun var tatt med til hjemlandet. Familien hennes bor i Norge, men hun ble sendt til foreldrenes hjemland da hun var 10 år og hun er enda ikke kommet tilbake 9 år etter! Alt dette fordi hun tok av seg hijaben. 

En annen jente jeg kjenner fikk ikke lov til å delta i skolens svømmeundervisning da hun var 8 år, for ingen skulle se håret eller kroppen hennes. Selv om vi tilbød egen garderobe, hun kunne bade med badehette og tights og genser,  sa faren nei. Klærne var for ettersittende! Jenta selv gråt på skolen for hun ville så gjerne delta,  men hun turde ikke gråte for det hjemme. 

Det er helt grusomt. Vi kan bare tenke hvilket mareritt disse småjentene går igjennom når de blir transportert til de ultrakonservative patriarkalske landene hvor de blir oppdratt på rett ærbart vis. Mens guttene har full frihet og går med helt vestlige klær i Norge. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, tirben skrev:

Sett at min seksåring ville brukt bh og høyhælte sko som meg, så ville jeg selvfølgelig sagt nei.  Likeledes hvis min datter ville sminket seg som jeg gjør, så ville jeg også sagt nei. Det er forskjell på barn og voksne. 

Nåja, jeg sminket meg som barn, jeg da. Og å putte sminke på barn eller la de sminke seg er da ikke all verdens. Man kan bruke moderat med sminke, også. 

Lettkledde klaer eller sloer blir gjerne noe annet

Skrevet
1 time siden, tirben skrev:

Veldig bra sammenligning.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du ville vært moden nok til å ta et informert valg om du ville ha på deg et kvinneundertrykkende, ekskluderende og seksualiserende hodeplagg? Ja, din mor skulle jammen nektet deg på lik linje som hun burde nekte deg f.eks. gå med hakkekors eller tatovere deg i den alderen. Langt hår forbindes ikke med noe negativt.

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du virkelig ikke forskjellen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar jeg på meg solbriller gjør datteren min det samme. Ganske vanlig, vi er rollemodeller og barna aper vår adferd.

Anonymkode: 95716...b3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...