Gå til innhold

Barn som bruker hijab i Norge

Barn og hijab   

104 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at barn bruker hijab før de ha nådd puberteten?

• Ja
      10
    • Nei
      90
    • Vet ikke/kommer an på
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At små jenter har på seg et klesplagg som viser religiøs tilhørighet, som de når som helst kan ta av og som ikke endrer dem permanent på noe vis, det er veldig skummelt. Men at små guttebabyer får skåret vekk deler av kjønnsorganet sitt, det er selvfølgelig helt greit. 

Anonymkode: d8973...34a

Haha, du tuller nå? Det er en ekstrem skamkultur i de miljøene. Eller "æreskultur" for å si det fint. Tror du det er tilfeldig at mange begynner med hijab når de er små? Det er tross alt lettere å kontrollere de som aldri har opplevd frihet, kontra de som har. Det er ikke akkurat tilfeldig at guttebarna er ute av kontroll, mens jentebarna er under nazistyre. 

(Svært få etniske nordmenn synes det er greit å skjære biter av babyer. De fleste vil være enige med deg i den.)

• Liker 4
Skrevet

For min del kommer det ann på situasjonen. Dessverre blir noen påtvunget hijab. Det er jeg klar over og mener vi må fortsette å arbeide mot. Holdningsskapende arbeid er viktig! Samtidig mener jeg at vi ikke automatisk må tenke at en person (barn eller voksen) bruker hijab av tvang. Veldig mange velger å bruke det av eget ønske. Flere får også negative kommentarer av foreldre fordi de ønsker å bruke hijab i Norge.

Barn som ser mor og søsken bruke hijab vil ofte naturligvis bruke dette selv. Skal de nektes det? Det synes hvertfall ikke jeg. Men jeg regner med at de fleste foreldre snakker med barnet om hva hijab betyr, hvorfor de bruker det og at dette er noe barnet ikke trenger å bruke. Hvis barnet fortsatt vil bruke den synes jeg de skal få lov til å styre dette selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cambria said:

For min del kommer det ann på situasjonen. Dessverre blir noen påtvunget hijab. Det er jeg klar over og mener vi må fortsette å arbeide mot. Holdningsskapende arbeid er viktig! Samtidig mener jeg at vi ikke automatisk må tenke at en person (barn eller voksen) bruker hijab av tvang. Veldig mange velger å bruke det av eget ønske. Flere får også negative kommentarer av foreldre fordi de ønsker å bruke hijab i Norge.

Barn som ser mor og søsken bruke hijab vil ofte naturligvis bruke dette selv. Skal de nektes det? Det synes hvertfall ikke jeg. Men jeg regner med at de fleste foreldre snakker med barnet om hva hijab betyr, hvorfor de bruker det og at dette er noe barnet ikke trenger å bruke. Hvis barnet fortsatt vil bruke den synes jeg de skal få lov til å styre dette selv. 

Hva betyr hijab, burka og andre plagg for å dekke til jenter og kvinner som ikke gjelder for gutter og menn? Vet du om land hvor hijab og burka er vanlig og hvor holdningsskapende arbeid har skapt et veldig likestilt samfunn med stor respekt for kvinner? 

Dersom man bruker hijab fordi man ikke ønsker å komme til helvete, fordi kvinnens hår er syndig, ikke ønsker å bli seksuelt trakassert eller voldtatt. Er det da noe de velger å bruke av eget ønske?

Anonymkode: 68438...74b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn som er positive til hijab er det bare fordi de aldri har bodd i et islamsk land og sett hva kvinnekontrollen gjør med mennesker. De er høyst sannsynlig oppvokst uten konservativ, patriarkalsk religion i hverdagen og forstår ikke prosessene. De er derfor positive fordi de ønsker å fremstille seg som tolerante for alt som er fremmed, uansett hva det er. Pipa får fort en annen lyd når de lærer holdningene å kjenne på innsiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det norske kvinner blir utsatt for er helt klart verre, så jeg er enig med deg. Kvinner fra Midt-Østen og Afrika bør være glade for at de ikke har det like ille som norske jenter som hver dag kontrolleres av sine brødre. 

Det er ikke det jeg skriver eller mener så jeg er sterkt uenig med deg. Kvinneundertrykkingen i disse landene er vesentlig verre enn i Norge generelt sett. Men her er er det snakk om klær. Da er presset for at norske kvinner skal dekke seg til på stranden vesentlig sterkere enn kravet om at muslimske kvinner skal dekke seg til på hodet. Jeg ser langt flere muslimske kvinner som ikke dekker til hodet enn jeg ser norske kvinner som er toppløse der menn er det på stranden.

Anonymkode: e721a...948

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge barna vil det selv og foreldrene ikke henger over dem og gir dem dårlig samvittighet hvis de ikke bruker det, synes jeg det er helt greit. Så et bittelite barn for ikke lenge siden som gikk med hijab, hun kan ikke ha vært eldre enn datteren min som er 1,5 år - det synes jeg var drøyt. Svart hijab og svarte klær. Synes det var litt trist å se et så lite barn som sannsynligvis heller foretrakk friske, fine farger bli kledd i helt svart. 

Anonymkode: 10802...8d2

Små barn er ikke i stand til å ta et valg selv om foreldrene ikke henger over dem. Kan godt hende de synes det er stas med hijab fordi store søster eller mor bruker det. De vil være som sine rollemodeller på godt og vondt.

Anonymkode: b325b...23f

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Cambria said:

Hele konseptet med Hijab er basert på undertoner av tvang.

Det er ikke så vanskelig å gjøre det "frivillig" hvis alternativet er mobbing, å bli utstøtt fra familien eller hvilken som helst annen form for pressmidler.

Hijab er ikke det samme som en lue. Og dem som ikke står opp for kvinnene som blir konstant undertrykket gjennom den totalitære ideologien, islam, burde skamme seg.

Anonymkode: 917c1...a83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det jeg skriver eller mener så jeg er sterkt uenig med deg. Kvinneundertrykkingen i disse landene er vesentlig verre enn i Norge generelt sett. Men her er er det snakk om klær. Da er presset for at norske kvinner skal dekke seg til på stranden vesentlig sterkere enn kravet om at muslimske kvinner skal dekke seg til på hodet. Jeg ser langt flere muslimske kvinner som ikke dekker til hodet enn jeg ser norske kvinner som er toppløse der menn er det på stranden.

Ja, det er det jeg mener. Strandpolitiet gjør at norske kvinner har det MYE verre enn andre kvinner fra andre kulturer. Takk og pris slipper de fleste kvinner et slikt strandpoliti som vi har i Norge. Det er helt uutholdelig og hindrer kvinner i alle deler av det norske samfunnet. Du har helt rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke så vanskelig å gjøre det "frivillig" hvis alternativet er mobbing, å bli utstøtt fra familien eller hvilken som helst annen form for pressmidler.

Hijab er ikke det samme som en lue. Og dem som ikke står opp for kvinnene som blir konstant undertrykket gjennom den totalitære ideologien, islam, burde skamme seg.

Man fjerner ikke undertrykking ved å kreve at kvinner ikke dekker til hodet. Da innfører man i stedet en ny form for undertrykking.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man fjerner ikke undertrykking ved å kreve at kvinner ikke dekker til hodet. Da innfører man i stedet en ny form for undertrykking.

Det er ikke snakk om undertrykking, det er snakk om kvinnediskriminering. Å kreve at jenter og gutter ikke dekker til hodet med sjal er helt greit. Det er ikke kvinnediskriminerende. Det som er diskriminerende er at jenter får beskjed om at de kommer til helvete eller blir voldtatt dersom de ikke gjør som mennene sier, mens mennene går i helt vestlige klær og flyr på byen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Grunnen til at jeg reagerer på at enkelte barn bruker hijab er pga at plagget i utgangspunktet skal brukes til for å forhindre seksuell oppmerksomhet hos det motsatte kjønn. Jeg synes at det virker feil å gi det ansvaret til et barn og lære det såpass tidlig at det må kontrollere seksualiteten sin. 
Jeg googlet litt og fant noen muslimske forum og der var det utrolig mange muslimske kvinner som var imot hijab på barn og mente at det var et voksenplagg og at man ikke skulle seksualiseres. Dette er jo sterk kontrast til hva man ser på jodel og f.eks. i denne tråden her :klo:

TS

Anonymkode: db7eb...01b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Strandpolitiet gjør at norske kvinner har det MYE verre enn andre kvinner fra andre kulturer. Takk og pris slipper de fleste kvinner et slikt strandpoliti som vi har i Norge. Det er helt uutholdelig og hindrer kvinner i alle deler av det norske samfunnet. Du har helt rett.

Du er useriøs. Vi har ikke strandpoliti i Norge. Jeg vet at de har hatt strandpoliti i USA som passet på at skjørtelengden ikke var for kort. De har også hatt det i Frankrike. I Norge så er det sosial kontroll som styre både bikinitopper og hijabbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Så dersom datteren min kommer til meg når hun er 6 år og sier "mamma, jeg vil også ha hijab", så må jeg si "nei, da tror folk at du er undertrykt/kontrollert/seksualisert". Altså..hallo hva slags signaler sender det barna. ? Kan de ikke bare gå kledd som de vil?

Anonymkode: 8acbf...2b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er useriøs. Vi har ikke strandpoliti i Norge. Jeg vet at de har hatt strandpoliti i USA som passet på at skjørtelengden ikke var for kort. De har også hatt det i Frankrike. I Norge så er det sosial kontroll som styre både bikinitopper og hijabbruk.

Vi har definitivt et strandpoliti i Norge. Utallige norske gutter banker opp sine norske søstre fordi de gikk toppløse på stranda og truet med at de kommer til helvete. Akkurat slik vi ser fra den filmen på første side hvor guttene helt uten skam beskriver foran den 13 år gamle jenta hvordan de ville ha torturert henne dersom hun var deres søster og gikk uten hijab. Det er mye verre i Norge.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr hijab, burka og andre plagg for å dekke til jenter og kvinner som ikke gjelder for gutter og menn? Vet du om land hvor hijab og burka er vanlig og hvor holdningsskapende arbeid har skapt et veldig likestilt samfunn med stor respekt for kvinner? 

Dersom man bruker hijab fordi man ikke ønsker å komme til helvete, fordi kvinnens hår er syndig, ikke ønsker å bli seksuelt trakassert eller voldtatt. Er det da noe de velger å bruke av eget ønske?

Jeg snakker om holdningsskapende arbeid i Norge. Det var tross alt i Norge dette var snakk om. Ellers finnes det land hvor mange muslimer velger å bruke hijab og andre velger å ikke bruke det. Hvis man skal nekte kvinner å bruke hijab undertrykker man like mye som ved å tvinge dem til å bruke det. 

Hijab brukes av mange i Norge for å vise sin religiøse tilknytning, slik som mange bruker smykker med kors. Det er ogs flere kvinner i Norge som bare bruker den noen ganger. Ei venninne av meg velger å bruke den under ramadan, men ikke ellers. Andre igjen bruker den de dagene de føler for det. Hvordan kan det være undertrykking? 

Hijaben har en historie med undertrykking av kvinner, men hijab er ikke bare et symbol på kvinneundertrykkelse. Jeg mener det er viktig å se saken fra flere sider, hvis ikke går man rett i fella og starter å undertrykke selv også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så dersom datteren min kommer til meg når hun er 6 år og sier "mamma, jeg vil også ha hijab", så må jeg si "nei, da tror folk at du er undertrykt/kontrollert/seksualisert". Altså..hallo hva slags signaler sender det barna. ? Kan de ikke bare gå kledd som de vil?

Anonymkode: 8acbf...2b5

Eeeh, nei. Det er da mange plagg som er uanstendig å la 6-åringer gå med.

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange norske muslimer som velger å bruke hijab selv om foreldrene ikke gjør det. Det finnes mange som velger å bruke det, på tross av at de blir mer utsatt for rasisme og mobbing av det. Disse blir altså ikke fryst ut av familien om de ikke bruker hijab, men de møter mer motstand i samfunnet av sitt valg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cambria said:

Jeg snakker om holdningsskapende arbeid i Norge. Det var tross alt i Norge dette var snakk om. Ellers finnes det land hvor mange muslimer velger å bruke hijab og andre velger å ikke bruke det. Hvis man skal nekte kvinner å bruke hijab undertrykker man like mye som ved å tvinge dem til å bruke det. 

Hijab brukes av mange i Norge for å vise sin religiøse tilknytning, slik som mange bruker smykker med kors. Det er ogs flere kvinner i Norge som bare bruker den noen ganger. Ei venninne av meg velger å bruke den under ramadan, men ikke ellers. Andre igjen bruker den de dagene de føler for det. Hvordan kan det være undertrykking? 

Hijaben har en historie med undertrykking av kvinner, men hijab er ikke bare et symbol på kvinneundertrykkelse. Jeg mener det er viktig å se saken fra flere sider, hvis ikke går man rett i fella og starter å undertrykke selv også.

Jeg ser at folk konstant snakker om undertrykking og ikke kvinnediskriminering. Det virker som et helt bevisst valg av ord. Man mener det ikke er undertrykking og frivillig, men man har langt vanskeligere for å slå fast at det ikke er kvinnediskriminering når mennene sprader rundt i helt vestlige klær og flyr på byen. 

Hvilke land hvor hijabbruk er utbredt mener du er bra for kvinner og likestilling? 

Påstår du helt ærlig at hijab brukes som en lue av mange, og at mange hijabbrukere har full frihet til å fly på byen, ha samboer, bade i truse med hijab og gjøre akkurat det samme som guttene? Eller er hijaben en del av en pakke som handler om kvinnens "ærbarhet" på en helt annen måte enn et usynlig kors?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at folk konstant snakker om undertrykking og ikke kvinnediskriminering. Det virker som et helt bevisst valg av ord. Man mener det ikke er undertrykking og frivillig, men man har langt vanskeligere for å slå fast at det ikke er kvinnediskriminering når mennene sprader rundt i helt vestlige klær og flyr på byen. 

Hvilke land hvor hijabbruk er utbredt mener du er bra for kvinner og likestilling? 

Påstår du helt ærlig at hijab brukes som en lue av mange, og at mange hijabbrukere har full frihet til å fly på byen, ha samboer, bade i truse med hijab og gjøre akkurat det samme som guttene? Eller er hijaben en del av en pakke som handler om kvinnens "ærbarhet" på en helt annen måte enn et usynlig kors?

Jeg vet at flere norske muslimske kvinner velger å bruke hijab noen dager og gå uten andre dager. Jeg kjenner personer som gjør det. Dette er kvinner som velger samboer selv, har full frihet på byen og kan gjøre det samme som guttene. 

Jeg har aldri sagt at dette gjelder alle, men å tro at alle som velger hijab blir diskriminert er direkte feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cambria said:

Det finnes mange norske muslimer som velger å bruke hijab selv om foreldrene ikke gjør det. Det finnes mange som velger å bruke det, på tross av at de blir mer utsatt for rasisme og mobbing av det. Disse blir altså ikke fryst ut av familien om de ikke bruker hijab, men de møter mer motstand i samfunnet av sitt valg. 

Selvsagt. Det er jo slik at foreldrene ofte er mer liberale enn barna som er født i Norge og jevnaldrende er svært viktige for disse menneskene. Foreldrene har smakt kvinnekontrollen på kroppen, mens barna vokser opp i miljøer med barn fra enda mer konservative kulturer og det blir dermed et gruppepress om å være "ærbar" og "ta avstand fra vestlig kultur". Imamer oppfordrer jo norske barn og jevnaldrende å hylle og rose jenter som går med hijab som en del av en taktikk for å få flere jenter til å begynne med det. Imamene er alltid menn. Kvinner har ikke lov til å være imamer. Imamene er jo ikke dumme. For moskeer er det viktig å være relevante, og jo mer konservative og jo mer "oss og dem" som skapes, jo mer innflytelse får moskeene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...