Gå til innhold

Er det noen her som er jehovas vitne og kan fortelle litt om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vokst opp i Jehovas vitner, følte meg veldig utenfor, feiret ikke jul, 17.Mai, eller bursdag, fikk ikke gå i andres bursdag heler, fikk ikke lov å være med på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 3a1f4...225

Feiret min første jul som 15 åring, da min mor fikk vett i hode og gikk ut av dritten.

Anonymkode: 3a1f4...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjenner ei som er Jehovas vitne. Hun er veldig koselig, virker som en grei religion utifra det jeg har skjønt. Nå tilhører jeg en annen religion som jeg selv mener er riktig.. 

Anonymkode: 447dc...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er super-ateist, og har nærmest skrekk for veldig religiøse mennesker. Uansett om de forholder seg til Gud, Jehovah, Allah, Buddha, eller hva-som-helst av guder eller ånder eller lignende. 

Men jeg må si at jeg ble veldig overrasket sist vinter. I forbindelse med jobben min, har jeg hatt endel møter med en dyktig kvinne. Og også vært hjemme hos henne, og møtt mann og barn, fått kaffe. 

Veldig hyggelig, "kul" dame. Stilig hus, tøff innredning med vekt på lekkert design. Fin og avslappet stemning blant mann og barn. 

Så jeg fikk litt sjokk da jeg for noen dager siden fikk vite at hun er Jehovas Vitne. 

 

 

Anonymkode: 79614...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner litt om når jeg spør mine barn om hvem som har gjort det og får til svar - ikke jeg :D Ikke så veldig mange vet særlig mye men mener desto mer ser jeg.

Vel kjære TS, er ikke så mange vitner inne på forumet siden det er sjelden at noen av trådene blir noe særlig saklige :) men det er da noen (meg for eksempel)

Men - som en lenger opp svarer deg så kan du se på nettsiden vår jw.org. Der ligger absolutt alt av litteratur og videoer etc så det kan bli litt massivt men jeg kan kort oppsummere hva som er annerledes enn "vanlig" kristendom - og som kan starte livlige diskusjoner på forumer som dette :)

  • JV bruker Guds egennavn Jehova 
  • JV følger Bibelen og dermed vil trosbekjennelser og skrifter/lærer som ikke støttes der ikke gitt tillit. Eksempel på dette er treenighetslæren som store deler av kristenheten lener seg på og som pr def sier at Jesus = Gud
  • JV feirer ikke jul og fødselsdager siden det ikke er bibelsk støtte for dette. Akkurat dette temaet finner du flere artikler om på jw.org
  • JV har møter to ganger i uken hvor det samme programmet holdes over hele verden. Midtukemøtet fokuserer på undervisning og studie av Bibelen mens helgemøtet går igjennom ukens Vakttårnartikkel samt har et halvtimes langt foredrag rundt et bibelsk tema.

Dette er bare en grov oppsummering og siden jeg ikke vet om du lurte på noe konkret kan jeg heller la deg spørre. Skulle tråden bli for støyete kan vi bruke PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sofiemyr skrev:

Denne tråden minner litt om når jeg spør mine barn om hvem som har gjort det og får til svar - ikke jeg :D Ikke så veldig mange vet særlig mye men mener desto mer ser jeg.

Vel kjære TS, er ikke så mange vitner inne på forumet siden det er sjelden at noen av trådene blir noe særlig saklige :) men det er da noen (meg for eksempel)

Men - som en lenger opp svarer deg så kan du se på nettsiden vår jw.org. Der ligger absolutt alt av litteratur og videoer etc så det kan bli litt massivt men jeg kan kort oppsummere hva som er annerledes enn "vanlig" kristendom - og som kan starte livlige diskusjoner på forumer som dette :)

  • JV bruker Guds egennavn Jehova 
  • JV følger Bibelen og dermed vil trosbekjennelser og skrifter/lærer som ikke støttes der ikke gitt tillit. Eksempel på dette er treenighetslæren som store deler av kristenheten lener seg på og som pr def sier at Jesus = Gud
  • JV feirer ikke jul og fødselsdager siden det ikke er bibelsk støtte for dette. Akkurat dette temaet finner du flere artikler om på jw.org
  • JV har møter to ganger i uken hvor det samme programmet holdes over hele verden. Midtukemøtet fokuserer på undervisning og studie av Bibelen mens helgemøtet går igjennom ukens Vakttårnartikkel samt har et halvtimes langt foredrag rundt et bibelsk tema.

Dette er bare en grov oppsummering og siden jeg ikke vet om du lurte på noe konkret kan jeg heller la deg spørre. Skulle tråden bli for støyete kan vi bruke PM.

Eksempler på at jehovas vitner slettes ikke følger bibelen:

- Jehova (Yahweh) er navnet på Gud i den gamle pakt

- Treenighetslæren er klar og tydelig f.eks i disse skriftstedene: Jesaja 9:6, Sakarias 12:10, 1 korinterne 8:6, kolosserne 2:9, Johannes 1, Johannes 10:30, Johannes 14:9-11 og 1 Johannes 5:7-8 som jeg siterer her:

"For det er tre som vitner i Himmelen: Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd. Og disse tre er Èn. Og det er tre som vitner på jorden: Ånden, vannet og blodet. Og disse tre er ett.

- Ang feiring av jul, bursdager osv: Se kolosserne 2:16

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok ikke lange tiden nei...

Byttet vi Gud etter den gamle pakt og hvis ikke byttet han navn? 

Joh 5:7-8 og de fleste skriftstedene som kan støtte en treenighetslære er ikke annerledes enn ekteskapsløftet hvor man skal "bli ett" - det er og blir en  metafor om at man mener og ønsker og gjør det samme. Det er fire evangelier med Jesu egne ord hvor det er så åpenbart at han IKKE er Gud men av Gud (såfremt han ikke i menneskelig form hadde en svært selektiv hukommelse)

Kol 2:16 kan du fint rettferdiggjøre fødselsdager med hvis du ønsker men du forandrer ikke det faktum at Bibelen sier du skal gi all ære til Gud og da må det få være lov å velge at man ikke nødvendigvis feirer at man har klart å overleve ett år til. Jul derimot vet du, såfremt du er noenlunde oppegående, er en hedensk feiring som ikke har noe som helst med Jesu fødsel å gjøre og OM du skulle tilskrive det Jesu fødsel så er det i beste fall interessant å velge solguden Mitras dag som markeringsdag for å feire noe som hverken Gud eller Jesus har bedt oss om å feire og på den dagen velge å gi gaver til alle andre enn den man feirer?

Men - dette blir vi nok ikke enig om ser du så jeg anbefaler deg heller om å nyte solen og dagen :) det skal nemlig jeg

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sofiemyr skrev:

Tok ikke lange tiden nei...

Byttet vi Gud etter den gamle pakt og hvis ikke byttet han navn? 

Joh 5:7-8 og de fleste skriftstedene som kan støtte en treenighetslære er ikke annerledes enn ekteskapsløftet hvor man skal "bli ett" - det er og blir en  metafor om at man mener og ønsker og gjør det samme. Det er fire evangelier med Jesu egne ord hvor det er så åpenbart at han IKKE er Gud men av Gud (såfremt han ikke i menneskelig form hadde en svært selektiv hukommelse)

Kol 2:16 kan du fint rettferdiggjøre fødselsdager med hvis du ønsker men du forandrer ikke det faktum at Bibelen sier du skal gi all ære til Gud og da må det få være lov å velge at man ikke nødvendigvis feirer at man har klart å overleve ett år til. Jul derimot vet du, såfremt du er noenlunde oppegående, er en hedensk feiring som ikke har noe som helst med Jesu fødsel å gjøre og OM du skulle tilskrive det Jesu fødsel så er det i beste fall interessant å velge solguden Mitras dag som markeringsdag for å feire noe som hverken Gud eller Jesus har bedt oss om å feire og på den dagen velge å gi gaver til alle andre enn den man feirer?

Men - dette blir vi nok ikke enig om ser du så jeg anbefaler deg heller om å nyte solen og dagen :) det skal nemlig jeg

At Jesus ble vår øversteprest i den nye pakt (jeremia 31:31-34, GT) er faktisk ganske essensielt for kristne. Det faktum at vi ikke er jøder heller, men at frelsen skulle gå ut til verdens ender (jesaja 49 f.eks, GT) er og ganske essensielt for kristne. Alt forutsett selvfølgelig i gamle testamentet som peker mot en ny og bedre pakt som vi fikk i Jesus. Uten Jesus er vi ingenting, så å redusere ham synes jeg blir merkelig. Men det er mye som skurrer med jehovas vitners teologi, så at det kommer sånt derfra er igrunn ikke så overraskende.

At Jesus reises opp igjennom sin ferd i livet fra spedbarn av til å holde guds 7 ånder (åpenbaringen 3) er endel av det en observant leser burde ha fått med seg i NT, som en konsekvens av profetiene i GT. Og nå har jehovas vitner redusert ham til engelen Mikael også, og engletilbedelse er jo en synd jfr bibelen (f.eks kolosserne 2:18, hebreerne 2:7) 

Og julefeiring er vel greit det, spesielt når det som du sier gjøres til ære for Gud. Dette her var hedenske høytider, den katolske kirka gjorde jo folk strengt tatt en tjeneste når de "kristnet" hedenske høytider i sin tid, og det var jo hensikten også. Mitraskulten var forsvinnende liten og neppe særlig relevant i det store bildet, hvis det da ikke var en falsk anklage om at kristne feirer mitras, noe vi selvfølgelig ikke gjør. De fleste kristne er klar over at Jesus neppe ble født på julaften/25 des, men ingen vet sikkert at han ikke ble det heller.

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at hvis du tok deg tid til å studere hva vi egentlig tror på så ville du ikke bare oppleve at mye av teologien er svært godt begrunnet :) Du kan kikke på denne boken hvis du ønsker det https://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/bibelen-laerer/

Jesus er som du sier vår konge og øversteprest - det er ikke snakk om å redusere han. Det det derimot er snakk om er hva/hvem/hvordan han var FØR han ble sendt ned til jorden for å frelse oss. Nå er vi forøvrig i ferd med å spore av tråden (igjen) så hvis du ønekr en diskusjon om de teologiske motsetningene du poengterer så start gjerne en ny tråd om det men av respekt for TS så stanser jeg her :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sofiemyr skrev:

Jeg vil tro at hvis du tok deg tid til å studere hva vi egentlig tror på så ville du ikke bare oppleve at mye av teologien er svært godt begrunnet :) Du kan kikke på denne boken hvis du ønsker det https://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/bibelen-laerer/

Jesus er som du sier vår konge og øversteprest - det er ikke snakk om å redusere han. Det det derimot er snakk om er hva/hvem/hvordan han var FØR han ble sendt ned til jorden for å frelse oss. Nå er vi forøvrig i ferd med å spore av tråden (igjen) så hvis du ønekr en diskusjon om de teologiske motsetningene du poengterer så start gjerne en ny tråd om det men av respekt for TS så stanser jeg her :) 

som jeg har sagt før her, skriften forklarer skriften, det er kort og godt det som det betyr å være kristen (noen katekismer å lande på er sikkert greit men jeg brukte ikke det engang) jeg mao. trenger ikke noe "vakt tårn" til å konstruere en lære for meg som ikke passer med det skriften åpenbarer, det er da det sklir ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...