Gå til innhold

Er det noen her som er jehovas vitne og kan fortelle litt om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen som faktisk har kunnskap og innsikt og ikke bare dømmer det ukjente, kan fortelle litt hva som skiller jehovas vitner fra vanlige kristne? Hva er de viktigste trådene og overbevisningene i Jehovas vitner?

Anonymkode: 396c8...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sammen/mot slutten av forhold med en Jehovas Vitne. Anser meg selv som veldig åpen, men makan for trangssynt person han er.

Han mener at hans tro er den eneste riktige, sannheten. Vanlige kristne er ikke ekte kristne. De tolker biblen veldig bokstavlig og har regler for hvordan man skal leve som minner om sekt. Jeg mener det faktisk er en sekt for det er sosial kontroll mye av de reglene handler om.

Anonymkode: 7226d...9ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tolker Bibelen litt som de vil. De feirer ikke bursdag og jul osv. det står vel ingenting i Bibelen om det?  De er rigide på at blodoverføring ikke er lov. Ellers holder de seg kun til andre Jehovas vitner. Iallfall de jeg kjenner. Noen litt yngre er ikke så nøye med alt, men regner med de må gjøre ting i skjul for ikke å få refs eller bli kastet ut. 

Anonymkode: 434e3...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tolker Bibelen litt som de vil. De feirer ikke bursdag og jul osv. det står vel ingenting i Bibelen om det?  De er rigide på at blodoverføring ikke er lov. Ellers holder de seg kun til andre Jehovas vitner. Iallfall de jeg kjenner. Noen litt yngre er ikke så nøye med alt, men regner med de må gjøre ting i skjul for ikke å få refs eller bli kastet ut. 

Anonymkode: 434e3...f9c

https://www.bible.com/no/bible/30/COL.2.16-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å gå inn på hjemmesiden deres www.jw.org og lese. Hvis du går inn på Hva Bibelen lærer -> svar på bibelske spørsmål, så finner du en grundig bibelsk forklaring på alle trosspørsmålene. 

Anonymkode: e3f41...a14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre en del å gjøre med andre som har den troen. Forferdelig, de preiker og preiker og går fra dør til dør. Vet ikke om det er normalt men veldig mange i akkurat det samfunnet er uføretrygded og uten arbeid. 

De gir meg av og til brosjyrer og preiker. Jeg som homo er jo en stor synd, kvinnens rolle er å støtte og oppmutre mannen i hans valg. Men er jo ikke involvert på noen måte, så vet ikke hva de gjør på samlingene. 

Har ikke noe imot hvilken religion mennesker tror på, men når man alltid må prøve bli konvertert og prøve gi meg hjelp for min sykdom, vel det er veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke skryte på meg at jeg kan veldig mye om det, men da jeg har levd med Jehovas Vitner de siste fire årene, har jeg sett og lært noe.

Min samboer og hans søsken er vokst opp i Jehova. Begge foreldrene er ennå der (de er skilt og begge har giftet seg på nytt). Jeg synes at begge parter er kjempesnille og jeg liker dem veldig godt som familie, men jeg er glad for at jeg ikke er "en av dem".

Svigerfar er litt mer praktiserende enn svigermor. Han er i Rikets Sal flere ganger i uken, og minst en gang i uken har han med seg kona og barnet som de har sammen (barnet er vel rundt 16 år, eller noe i den duren). De feirer ingen høytider, ingen bursdager og ingen markeringer (som nytt år). Han kuttet bånd med de eldste barna (altså de fra første ekteskap) da de valgte å gå ut. Han har nok angret det, spesielt etter at de fikk barn og han ikke har noe forhold til barnebarna. Han har litt kontakt med alle nå, mest med min samboer.

At "kvinnen skal adlyde mannen" kjenner jeg ikke igjen i disse to familiene. Der er mennene major push overs :P 

Jeg har prøvd å bli med dem til Rikets Sal flere ganger, men noe har alltid kommet i veien. Skulle gjerne likt å vite mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Skal ikke skryte på meg at jeg kan veldig mye om det, men da jeg har levd med Jehovas Vitner de siste fire årene, har jeg sett og lært noe.

Min samboer og hans søsken er vokst opp i Jehova. Begge foreldrene er ennå der (de er skilt og begge har giftet seg på nytt). Jeg synes at begge parter er kjempesnille og jeg liker dem veldig godt som familie, men jeg er glad for at jeg ikke er "en av dem".

Svigerfar er litt mer praktiserende enn svigermor. Han er i Rikets Sal flere ganger i uken, og minst en gang i uken har han med seg kona og barnet som de har sammen (barnet er vel rundt 16 år, eller noe i den duren). De feirer ingen høytider, ingen bursdager og ingen markeringer (som nytt år). Han kuttet bånd med de eldste barna (altså de fra første ekteskap) da de valgte å gå ut. Han har nok angret det, spesielt etter at de fikk barn og han ikke har noe forhold til barnebarna. Han har litt kontakt med alle nå, mest med min samboer.

At "kvinnen skal adlyde mannen" kjenner jeg ikke igjen i disse to familiene. Der er mennene major push overs :P 

Jeg har prøvd å bli med dem til Rikets Sal flere ganger, men noe har alltid kommet i veien. Skulle gjerne likt å vite mer.

Ok. Vel, første røde varsellampe er når de har spådd verdens undergang og tatt feil. 

Jeg tror du burde tatt deg en liten titt på hva andre kristne sier om Jehovas vitner før du involverer deg der, jeg har på følelsen av at hvis du kan bli dratt inn i noe som ikke er så veldig bra for deg.

Jesus kom for å sette fanger fri, ikke smi nye lenker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Jehovas vitne selv, men har en del kunnskap om trossamfunnet. Send gjerne en pm om det er noen ting du lurer på. :)

Endret av Kruset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg å være ekspert på området på noen måte, men har hatt dem på døren gjentatte ganger. Opplever dem som direkte truende. Sneversynte fanatikere i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å gå inn på hjemmesiden deres www.jw.org og lese. Hvis du går inn på Hva Bibelen lærer -> svar på bibelske spørsmål, så finner du en grundig bibelsk forklaring på alle trosspørsmålene. 

Anonymkode: e3f41...a14

Dette irriterer meg grenseløst med Jehovas vitner-plakatene når de står på stand!!

"What the Bible teaches" kan IKKE oversettes til "Hva Bibelen lærer".

To teach er å lære bort.

Å lære betyr å ta til seg lærdom.

Så med mindre de mener at Bibelen tar til seg lærdom er jo setningen meningsløs! Men disse som står på stand skjønner jo ikke det engang.... Må i tilfelle oversettes til "Hva Bibelen lærer bort" om man absolutt skal ha med verbet å lære. 

Anonymkode: 60d1b...2cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun gode opplevelser med de.Med et barn " født" inn i menigheten har de alltid respektert at jeg ikke tror, dog avtalt kaffebesøk for å snakke om alt og inget. Aldri har de prøvd å overbevise meg, men ville gjerne a være på barnet som var en del av menighetn. Barnet var med de i kirken mm frem til barnet selv fant ut at kristendommen ikke var for barnet. Men de er like hjertelige enda. Hadde hørt mye om de, men ingenting stemte. Her viste de seg og være åpne og histe tydelig omsorg for mitt barn og meg.

Anonymkode: 7e174...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som organisasjon har de mye bra. Det er strengt men det er det også i mange andre trosretninger. Det er en stor menighet i min by, mange av mine som jeg vokste opp med var medlem og de var like forskjellige som oss som ikke var der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis bibelen fremstår som helt grusom og du er midt oppe i spirituell krigføring, helvetesangst etc så trenger du hjelp til å få på plass nådebudskapet etc for å få et godt forhold til Jesus. Du vet det du leser er sant, men du har skrekken for noe eller savner etellerannet. Det kan være en hard reise for en ny kristen å få på plass det helt essensielle som du kan bygge videre på. Da kan f.eks bibelskole være tingen.

Når det er gjort så holder det å gå i kirka og gjerne lese et kapittel i bibelen hver dag på egenhånd hjemme. Se på Guds ord som "mat". Dette her er en reise som varer livet ut.

Jehovas vitner er ikke et sted jeg hadde anbefalt noen å gå til. Ikke bare det faktum at de har sekt-tendenser (med shunning/utfrysning osv om du vil vekk), men de lærer og ting som er feil om du spør en hvilken som helst annen kristen. Og når de har spådd dommedag flere ganger og tatt feil, så burde folk skjønne at det ikke er rett sted å gå til.

Men om du ABSOLUTT vil, så skal ikke jeg nekte noen det... Det er bare ment som et godt råd.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 16.33, Tibbie skrev:

Han kuttet bånd med de eldste barna (altså de fra første ekteskap) da de valgte å gå ut.

Hvorfor valgte de å gå ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 22.21, Testosteron skrev:

Hvorfor valgte de å gå ut?

De følte aldri noe tilhørlighet til religionen. Kanskje mest fordi ingen andre i klassen deres gjorde som dem. De fikk ikke lov til å komme i bursdager de ble invitert til og måtte sitte igjen på skolen når de andre i klassen var i kirka for å synge julesanger ol.

Dessuten tror jeg at de var for "rebell". Kanskje det var fordi de hadde for stramme tøyler, men hele gjengen ble skikkelig regelbrytere (det var den gang da):P

Halvsøsteren til samboeren min, som fortsatt er i Jehova, er langt fra noen rebell. Hun er tidenes englebarn, så skal ikke med sikkerhet si at det var derfor de ble så ville av seg. Kanskje personligheten deres bare ikke matchet med Jehovas Vitner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Tibbie skrev:

De følte aldri noe tilhørlighet til religionen. Kanskje mest fordi ingen andre i klassen deres gjorde som dem. De fikk ikke lov til å komme i bursdager de ble invitert til og måtte sitte igjen på skolen når de andre i klassen var i kirka for å synge julesanger ol.

Dessuten tror jeg at de var for "rebell". Kanskje det var fordi de hadde for stramme tøyler, men hele gjengen ble skikkelig regelbrytere (det var den gang da):P

Halvsøsteren til samboeren min, som fortsatt er i Jehova, er langt fra noen rebell. Hun er tidenes englebarn, så skal ikke med sikkerhet si at det var derfor de ble så ville av seg. Kanskje personligheten deres bare ikke matchet med Jehovas Vitner.

Takk for svar! 

Jeg stiller et lite oppfølgningsspørsmål: Opplevde de det traumatisk å være med i den bevegelsen, eller har de et greit forhold til den nå etter at de ikke er med lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke noe galt med det trossamfunnet der, men som ansatt i barnehage så ser vi dessverre hvor mye dette faktisk i bunn og grunn ødelegger barna. Barna får ikke delta i bursdagsfeiringer i barnehagen, de kan ikke være med å lage påskepynt, julepynt osv. Det er ikke sunt for barna. Nå er jo du sikkert voksen da, men tenker uansett på de som velger å gå all in som kanskje også har barn.

Anonymkode: e094d...9e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Testosteron skrev:

Takk for svar! 

Jeg stiller et lite oppfølgningsspørsmål: Opplevde de det traumatisk å være med i den bevegelsen, eller har de et greit forhold til den nå etter at de ikke er med lenger?

De liker ikke Jehovas Vitner (synes at det er noe tull), men tror ikke at de bryr seg noe mer enn det... De tenker nok at folk får leve sine egne liv, så lenge de ikke blir tvunget til å være med.

Den ene av de søsknene har ikke fått kontakt med faren sin igjen, da. Det er nok litt bittert, og det er jo på grunn av Jehovas Vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Jehovas vitner, følte meg veldig utenfor, feiret ikke jul, 17.Mai, eller bursdag, fikk ikke gå i andres bursdag heler, fikk ikke lov å være med på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 3a1f4...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...