Gå til innhold

Oppgaver i bryllup - jeg synes ikke dette er greit!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

Nå har ting tatt en litt annen vending her. Som jeg skrev tidligere, hadde jeg egentlig tenkt å forsøke å gjøre alt, men jeg ringte bruden nå i sted for å forsøke å be henne om å fordele litt oppgaver. Når jeg leser svarene deres her skjønner jeg jo at dette rett og slett blir for mye. Forklarte henne at dette ble vanskelig for meg som er i full jobb og har mann og to barn som skal pyntes til bryllupet osv. Hennes løsning på dette var å spørre meg om jeg kanskje kunne ta meg fri torsdag og fredag. Jeg er vanligvis ganske konfliktsky, og lar meg nok lett utnytte i slike situasjoner, men dette synes jeg rett og slett bare var frekt, og jeg spurte henne rett ut om hvorfor ingen av de andre kunne hjelpe meg litt. Svaret hennes på det var at hun ønsket at hennes venninner skulle få nyte så mye som mulig av festen. Så nå er jeg ikke bare stresset for alle oppgavene, men lei meg og ydmyket også. Bruden er 50 % ufør og har en jobb der hun kan ta ut fridager "når det passer", mens jeg må ordne med slikt måneder i forveien og sørge for at noen andre kan ta vaktene mine. Har allerede byttet bort helgen når bryllupet er (som betyr at jeg må jobbe en helg noen uker senere når ett av barna skal på fotballcup), og det er helt uaktuelt for meg å bruke to feriedager på dette i tillegg. 

Hun ble ganske så fornærma, men jeg forsøkte å forklare at jeg rett og slett ikke kommer til å klare dette helt alene. Hun mente at det isåfall ble min oppgave å ringe rundt og finne folk som kunne hjelpe meg. Jeg føler at alt dette bare er stress nå, og har i grunn ikke så veldig lyst til å gå i dette bryllupet. Kjenner at jeg ikke ønsker å ha noe særlig med brudeparet å gjøre ved senere anledninger heller, men min mann er jo veldig nærme med fetteren sin, så dette er i grunn bare veldig leit. Selvfølgelig er dette min feil, som sa ja til alt i utgangspunktet, men jeg må innrømme at jeg nå ser bruden i et litt annet lys enn tidligere. Hun har altså bevisst spurt meg om alt fordi hun ikke anser meg som en som bør få kose seg i dette bryllupet. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta å ringe min manns søster og spørre om hun kanskje kan hjelpe meg litt med gavebordet og pynt i kirken. Jeg kjenner jo ikke så mange av brudens venninner, møtte de fleste av dem for første gang i utdrikningslaget, og synes det er ubehagelig at det er jeg som må ringe dem og be om hjelp. Dette føles bare helt utrolig kjipt. 

Anonymkode: a1500...a7f

Næmmen kjære deg, dette er da ikke din jobb. Send henne en melding å si at du lurer på budsjettet deres for å leie inn folk fordi det er den eneste telefonen du tar for genne ang å finne hjelp og om det ikke er aktuelt så får hun fikse det selv for det er ikke ditt bryllup, og du er ikke en gjest.

Anonymkode: 9598d...407

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, det er på tide at du lærer deg å si enkelt og bestemt "Nei." Øv deg foran speilet.

Nei, det er ikke min oppgave å finne folk til å gjøre oppgaver i ditt bryllup. Det er din oppgave. Jeg kommer ikke til å gjøre det.

Nei, jeg kan ikke ha ansvar for gavebordet alene.

Nei, jeg kan ikke pynte lokalet dagen før.

Nei, jeg kan ikke rydde dagen etter.

Nei, jeg kan ikke ta meg fri for å jobbe for ditt bryllup.

Det er ikke så vanskelig om man øver seg litt først! Bestem deg for hva du vil, si tydelig fra.

(Synes forøvrig bruden er hinsides utakknemlig som bare fokuserer på hva du ikke kan gjøre, ikke hva du fortsatt er villig til)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bokdamen said:

Ja, hva sier mennene til dette? Hvis ikke din mann ser galskapen i det, hadde jeg vurdert å dra inn storfamilien. Er det på svigermor eller svigerfar sin side? Hvis du ikke snakker med noen andre enn bruden, er jeg bekymret for at du blir sittende igjen med svarteper på alle fronter her. Bruden er jo ikke helt god, og kan se for meg at hun fremstiller seg selv som offeret og deg som «hun som ødela alt». Kos med familie 🙄

Som sagt så hadde jeg matforgiftet meg selv e.l. med vilje. Jeg vil ikke være "hun som ødela alt" bare fordi noen andre er helt blåst. Er det sesong for omgangssyke? Good choice young Padawan! Tror jeg kunne vurdert å brekke en arm også. Kanskje fake en blindtarmsbetennelse. Jeg er ikke VELDIG konfliktsky, men denne bruden høres jo helt sprø ut.

Anonymkode: 75dc5...d0b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke pakke opp 100 gaver alene? Vanligvis er dette en oppgave som flere utfører. Vi hadde 50 gjester og 2 personer som pakket opp skrev opp hvem som hadde gitt hva.

Hjelper ikke at du tar 2 dager fri når det er på bryllupsdagen det blir stress.  Pynte lokalet,  frakte pynten og pakke opp 100 gaver. 

Hva sier mannen din til dette? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i det minste ikke sjokkert over at det finnes slike frekke bridezillas. 

Jeg har selv vært i en del bryllup og det har til og med blitt sendt invitasjoner til folk om at de er velkomne til kirken og fått utdelt gaveliste. Hvorfor? Jo, fordi det er ikke mange som er så heldige å få være vitne til bryllupet. 

Kjære ts, du må rett og slett sette ned foten. 

Anonymkode: dd26e...3fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle dommer bruden, men egentlig dommer jeg tafatte mennesker som er såpass konfliktsky at de blir til dørmatter.  Enten suck it up og gleder deg til å være slaven eller ringer du bruden i morgen og sier at du kan bake kakker og ikke noe annet, siden du ikker er en venninne lol. 

Anonymkode: 0dd27...de8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Outlander said:

Ts has left the building.  

Kanskje hun er på i familieråd med bruden etter å ha tatt opp problemet? 

Anonymkode: 0b8ef...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det en uting det der med at folk belager seg på gratistjenester og at gjester skal hjelpe til under bryllupet. Man er nødt til å slå hardt ned på sånt for hvis ikke så kommer flere til å begynne med det siden de ser andre kommer seg unna med dårlig oppførsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Generelt så er det en uting det der med at folk belager seg på gratistjenester og at gjester skal hjelpe til under bryllupet. Man er nødt til å slå hardt ned på sånt for hvis ikke så kommer flere til å begynne med det siden de ser andre kommer seg unna med dårlig oppførsel.

 

Først og fremst - vi er helt enige i at buden i denne tråden er helt urimelig. 

Men får du virkelig aldri hjelp til noe, og hjelper du aldri noen? Kjøper du inn alt av tjenester? 

Jeg må si et samfunn der jeg kan bake til en konfirmasjon, hjelpe naboen å bære inn en ny bokhylle, være toastmaster i et bryllup eller stille som barnevakt for ei venninne nå og da (og får hjelp her og der tilbake) er mye koseligere enn et samfunn der ingen spør om hjelp, og alle må kjøpe alt av tjenester. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst - vi er helt enige i at buden i denne tråden er helt urimelig. 

Men får du virkelig aldri hjelp til noe, og hjelper du aldri noen? Kjøper du inn alt av tjenester? 

Jeg må si et samfunn der jeg kan bake til en konfirmasjon, hjelpe naboen å bære inn en ny bokhylle, være toastmaster i et bryllup eller stille som barnevakt for ei venninne nå og da (og får hjelp her og der tilbake) er mye koseligere enn et samfunn der ingen spør om hjelp, og alle må kjøpe alt av tjenester. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Ja, men det er ikke det er ikke det som er trådens tema og det vet du jo.

Anonymkode: fa0da...6be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI i livet dratt på det bryllupet og jeg driter i hvem som hadde blitt sur på meg. Hadde aldri heller kommet på en unnskyldning for å slippe det. Er det som er fint med å ikke være konfliktsky, man gir mer faen og sliter mindre. Bruker ikke et gram energi for slike utakknemlige hekser. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SMS til bruden: 

«Jeg beklager så mye, men jeg er dessverre blitt forhindret i å hjelpe til både før, under og etter bryllupet, og dessuten i å møte som gjest. Du og din holdning har gjort meg svært kvalm og jeg har god grunn til å anta at det kommer til å vare lenge.

Hvorvidt min mann kommer, må du spørre ham om direkte, og gjør han ikke det, blir det rettferdig nok ditt ansvar å forklare din kommende mann grunnen til at han plutselig står uten forlover.

Gratulerer med dagen som kommer; jeg håper du kommer til å behandle din kommende mann og ekteskapet deres med langt mer respekt enn du behandler meg.»

 

Anonymkode: 0404a...d91

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst - vi er helt enige i at buden i denne tråden er helt urimelig. 

Men får du virkelig aldri hjelp til noe, og hjelper du aldri noen? Kjøper du inn alt av tjenester? 

Jeg må si et samfunn der jeg kan bake til en konfirmasjon, hjelpe naboen å bære inn en ny bokhylle, være toastmaster i et bryllup eller stille som barnevakt for ei venninne nå og da (og får hjelp her og der tilbake) er mye koseligere enn et samfunn der ingen spør om hjelp, og alle må kjøpe alt av tjenester. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Skulle jeg holdt bryllup så hadde jeg ikke belaget meg på at gjestene mine skulle gjøre noe under bryllupet, jeg hadde hyret inn folk til det som tar tid.

Mye av det du ramser opp hadde jeg gladelig hjulpet til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SMS til bruden: 

«Jeg beklager så mye, men jeg er dessverre blitt forhindret i å hjelpe til både før, under og etter bryllupet, og dessuten i å møte som gjest. Du og din holdning har gjort meg svært kvalm og jeg har god grunn til å anta at det kommer til å vare lenge.

Hvorvidt min mann kommer, må du spørre ham om direkte, og gjør han ikke det, blir det rettferdig nok ditt ansvar å forklare din kommende mann grunnen til at han plutselig står uten forlover.

Gratulerer med dagen som kommer; jeg håper du kommer til å behandle din kommende mann og ekteskapet deres med langt mer respekt enn du behandler meg.»

 

Anonymkode: 0404a...d91

Genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

Nå har ting tatt en litt annen vending her. Som jeg skrev tidligere, hadde jeg egentlig tenkt å forsøke å gjøre alt, men jeg ringte bruden nå i sted for å forsøke å be henne om å fordele litt oppgaver. Når jeg leser svarene deres her skjønner jeg jo at dette rett og slett blir for mye. Forklarte henne at dette ble vanskelig for meg som er i full jobb og har mann og to barn som skal pyntes til bryllupet osv. Hennes løsning på dette var å spørre meg om jeg kanskje kunne ta meg fri torsdag og fredag. Jeg er vanligvis ganske konfliktsky, og lar meg nok lett utnytte i slike situasjoner, men dette synes jeg rett og slett bare var frekt, og jeg spurte henne rett ut om hvorfor ingen av de andre kunne hjelpe meg litt. Svaret hennes på det var at hun ønsket at hennes venninner skulle få nyte så mye som mulig av festen. Så nå er jeg ikke bare stresset for alle oppgavene, men lei meg og ydmyket også. Bruden er 50 % ufør og har en jobb der hun kan ta ut fridager "når det passer", mens jeg må ordne med slikt måneder i forveien og sørge for at noen andre kan ta vaktene mine. Har allerede byttet bort helgen når bryllupet er (som betyr at jeg må jobbe en helg noen uker senere når ett av barna skal på fotballcup), og det er helt uaktuelt for meg å bruke to feriedager på dette i tillegg. 

Hun ble ganske så fornærma, men jeg forsøkte å forklare at jeg rett og slett ikke kommer til å klare dette helt alene. Hun mente at det isåfall ble min oppgave å ringe rundt og finne folk som kunne hjelpe meg. Jeg føler at alt dette bare er stress nå, og har i grunn ikke så veldig lyst til å gå i dette bryllupet. Kjenner at jeg ikke ønsker å ha noe særlig med brudeparet å gjøre ved senere anledninger heller, men min mann er jo veldig nærme med fetteren sin, så dette er i grunn bare veldig leit. Selvfølgelig er dette min feil, som sa ja til alt i utgangspunktet, men jeg må innrømme at jeg nå ser bruden i et litt annet lys enn tidligere. Hun har altså bevisst spurt meg om alt fordi hun ikke anser meg som en som bør få kose seg i dette bryllupet. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta å ringe min manns søster og spørre om hun kanskje kan hjelpe meg litt med gavebordet og pynt i kirken. Jeg kjenner jo ikke så mange av brudens venninner, møtte de fleste av dem for første gang i utdrikningslaget, og synes det er ubehagelig at det er jeg som må ringe dem og be om hjelp. Dette føles bare helt utrolig kjipt. 

Anonymkode: a1500...a7f

Herlighet.. Jeg blir helt svett over hvor frekk og udannet det er mulig å bli. Denne kvinnen eier virkelig ikke skam 😳 Her må du bare sette ned foten og si at dette er ikke aktuelt og hun får finne ut av dette selv eller belage seg på upyntede lokaler og gavebord uten tilsyn. Rydde opp kan hun selv gjøre! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev:

For å utdype svaret mitt litt mer, opplevde noe tilsvarende i mitt bryllup. 

Spurte ei av venninnene mine om hun ville bake, hun nærmest hvinte ja, og sa hun elsket å bidra. Derfor var det naturlig å ringe henne neste gang en oppgave dukket opp. Så da tredje oppgave dukket opp hørte jeg med henne, selv om jeg hadde andre. Hun var fortsatt positiv, og sa umiddelbart ja. 

Hvordan skal jeg være tankeleser, og vite at det ikke er greit, når hun er tvers igjennom positiv? 

Anonymkode: 9e292...ab1

Dette er jo bare utnytting.

Trenger ikke være tankeleser for å skjønne at så mange oppgaver på en og samme person blir for mye.

Hvorfor i all verden kunne du ikke fordele oppgavene mer jevnt slik at det ble maks 1 oppgave per person når du sier du hadde andre å spørre? Selvsagt ville ikke venninnen din være avvisende og negativ ovenfor deg siden dere var venninner,og hun sikkert ønsket at du skulle få en fin dag. Hun prøvde nok etter beste evne å hjelp til. Men bare det å bake en enkelt kake kan være mer enn nok arbeid i seg selv. Skjønner godt at denne venninnen følte seg utnyttet.

 

Anonymkode: 94675...494

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
38 minutter siden, O.G. skrev:

Skulle jeg holdt bryllup så hadde jeg ikke belaget meg på at gjestene mine skulle gjøre noe under bryllupet, jeg hadde hyret inn folk til det som tar tid.

Mye av det du ramser opp hadde jeg gladelig hjulpet til med.

Jeg er vant med at man hjelper hverandre, også i bryllup. Jeg ser ikke helt problemet med det. Men det vanlige er at det er de nærmeste familiemedlemmene som hjelper, ikke "B-gjester" ("vedheng" til pliktgjester).

Da jeg giftet meg var vi en hel gjeng med venninner som var like gamle og som giftet seg i en toårs periode. Mødrene våre stilte som serveringsdamer til hverandres barn, naboer bakte kaker selv om de ikke var bedt i bryllup. Osv. Men her var det mange personer å dele oppgavene på og alle fikk lik glede av "gratis" hjelpen i og med at alle hadde døtre som var i samme alder og som ble gift og fikk samme hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du gitt bruden klar beskjed om at det ikke er din jobb å organisere hennes bryllup, og at hun selv må ta jobben med å be andre ta noen av oppgavene? Hvis ikke bør du gjøre det NÅ! 

Du kan rett og slett bare sende henne en tekstmelding hvor det står: «Hei, Birthe. Viser til telefonsamtalen i går hvor jeg gjorde det klart at jeg dessverre ikke har mulighet til å hjelpe deg med alle de praktiske oppgavene før, under og etter ditt bryllup, hvorpå du ga meg beskjed om at det da er mitt ansvar å finne andre som kan bistå med disse oppgavene. Etter å ha fått tenkt meg litt om har jeg kommet fram til at det ikke er min oppgave å organisere ditt bryllup, samt at det er urimelig å forvente at jeg skal ta kontakt med dine venner, som jeg knapt kjenner, for at du skal få hjelp under ditt bryllup. Dette er brudeparets oppgave, og dere må selv ta kontakt med de dere tenker det er naturlig å be om hjelp til dette fra. Jeg kan bistå med å bake to kaker som avtalt, synge i bryllupet samt gavebordet, såfremt dere også skaffer 2-3 andre som kan bistå med dette. Mvh TS.» 

Dersom du får frekkheter og dårlig stemning servert tilbake pga. dette så er det faktisk innafor å svare at du syntes bruden er i overkant storforlangende, og at dersom hun ikke er takknemlig for de oppgavene du faktisk klarer å ta på deg så kan du like gjerne bare droppe hele bryllupet, så kan hun bake sine egne kaker, synge, pynte og rydde selv. 

Anonymkode: d580b...6f1

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...