Gå til innhold

Tusvik & Tønne


Viking-girl

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Puny skrev:

Aviser, TV, radio etc.  De er fir eksempel underlagt vær varsom plakaten og kan dømmes for slike overtredelser. De er utdannede journalister og har et mediehus i ryggen. 

Jeg ser at jeg må ha misforstått argumentasjonen din: jeg forstod deg dit hen at du mente at det burde være et fristed generelt sett, og ikke konkret på vær varsom plakaten.

Når det er sagt så det må forventes at alle som ytrer seg offentlig har et etisk kompass å forholde seg til. Enten det er en rosablogger eller om det er i en podcast, eller et stort mediehus som er tilsluttet vær varsom plakaten. 

Det er frivillig å knytte seg til vær varsom plakaten for bloggere, og så vidt jeg vet er det bare en som er dømt når det gjelder rykter/påstander på youtube i Norge: https://www.nrk.no/kultur/youtube-saken_-domt-til-a-betale-140.000-kroner-1.13862884 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Jeg ser at jeg må ha misforstått argumentasjonen din: jeg forstod deg dit hen at du mente at det burde være et fristed generelt sett, og ikke konkret på vær varsom plakaten.

Når det er sagt så det må forventes at alle som ytrer seg offentlig har et etisk kompass å forholde seg til. Enten det er en rosablogger eller om det er i en podcast, eller et stort mediehus som er tilsluttet vær varsom plakaten. 

Det er frivillig å knytte seg til vær varsom plakaten for bloggere, og så vidt jeg vet er det bare en som er dømt når det gjelder rykter/påstander på youtube i Norge: https://www.nrk.no/kultur/youtube-saken_-domt-til-a-betale-140.000-kroner-1.13862884 

Jeg mente at det er og bør være generelt friere enn konvensjonelle medier, men ikke at det bør være helt frislipp for å si hva som helst. Vi har jo enkelte regler som alle som uttaler seg offentlig må forholde seg til; rasisme, antisemittisme, oppfording til terror etc. er jo ikke lov i det offentlige rom og bør heller ikke være det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Jeg mente at det er og bør være generelt friere enn konvensjonelle medier, men ikke at det bør være helt frislipp for å si hva som helst. Vi har jo enkelte regler som alle som uttaler seg offentlig må forholde seg til; rasisme, antisemittisme, oppfording til terror etc. er jo ikke lov i det offentlige rom og bør heller ikke være det. 

Ja, visse etiske retningslinjer bør man følge - selv om man ikke er pålagt det gjennom feks PFU, og også podcast må være underlagt norsk lov. Jeg har forsøkt å google meg til regler for podcast og har ikke funnet noe som helst. Det syns jeg er merkelig. På youtube må du feks merke reklamen du kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Ja, visse etiske retningslinjer bør man følge - selv om man ikke er pålagt det gjennom feks PFU, og også podcast må være underlagt norsk lov. Jeg har forsøkt å google meg til regler for podcast og har ikke funnet noe som helst. Det syns jeg er merkelig. På youtube må du feks merke reklamen du kommer med. 

Det er de jo, men ytringsfriheten står sterkt i Norge, det skal mye til for å ha brutt loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

https://www.dagbladet.no/kultur/svarer-pa-kritikken/70720081

Savner refleksjon over eget ansvar som påvirkere. Jeg var på foreldre kveld med forebyggende avdeling i politiet i går. Temaet var sosiale medier. Mobbing, ufinheter, nedrakking og krenkelser i ulike apper har store konsekvenser for barn og politiet har fullt opp med å etterforske slike saker hvor barns liv ligger i ruiner. 

Skulle ønske Tusvik og Tønne og andre populære podcastere reflekterte over hvordan de er med på å flytte grenser for ytringskulturen i SoMe. De lager ikke podcast i et tomt rom, selve grunntanken er jo å ha lyttere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken podcast er det som har skapt så mye baluba nå? Dato? Jeg har ikke veldig sansen for disse damene men kunne tenkt meg å høre hva det er snakk om.. Orker ikke høre mer enn jeg må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Guile skrev:

Hvilken podcast er det som har skapt så mye baluba nå? Dato? Jeg har ikke veldig sansen for disse damene men kunne tenkt meg å høre hva det er snakk om.. Orker ikke høre mer enn jeg må. 

Den siste som er lagt ut. De har hatt noen langt over grensen uttalelser om Listhaug og Ropstad. Tror ikke Ropstad uttalelsene var grovest i den siste, litt usikker.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at den politikeren VG journalist Johansen gikk av fra er den samme som Lisa Tønne sin mann var utro med?

Beklager om dette er spekulasjoner, men det har jo vært oppe i podcasten deres? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Er det sånn at den politikeren VG journalist Johansen gikk av fra er den samme som Lisa Tønne sin mann var utro med?

Beklager om dette er spekulasjoner, men det har jo vært oppe i podcasten deres? 

Ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Er det sånn at den politikeren VG journalist Johansen gikk av fra er den samme som Lisa Tønne sin mann var utro med?

Beklager om dette er spekulasjoner, men det har jo vært oppe i podcasten deres? 

Stemmer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde inntrykket av at kronikken i VG som kritiserte T&T ikke likte det de sa om den tidligere Vg-journalisten. I kronikken skrev hun at de hadde gått ut mot en "profilert norsk samfunnsdebattant". Hadde det vært Listhaug eller Ropstad ville hun vel heller sagt "kjent norsk politiker"? Og det de sa om politikerne var myyye drøyere, men det er klart, de er jo ikke journalister som kronikkforfatter har sympati med. Men "dyneløfting" som involverer noen på VG huset, kanskje en god venn eller kollega, likte hun ikke noe særlig... Da ble det plutselig kjempeviktig å kritisere T&T. Jeg sier ikke at T&T er i sin fulle rett til å gjøre det, men mon tro om kronikkforfatteren hadde blitt engasjert om det ikke hadde skjedd med "en av deres egne" på VG. Klarer ikke se på det som noe annet enn folket på VG fortsatt prøver å forsvare sin tidligere kollega og liker ikke når andre snakker om det. "Hysj hysj" er visst målet til VG i dette tilfellet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til Einar og Jan Thomas som gir godfølelse. T&T er ikke morsomme og gir sletts ingen godfølelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Justlooking skrev:

Takke meg til Einar og Jan Thomas som gir godfølelse. T&T er ikke morsomme og gir sletts ingen godfølelse.

Jeg hører på podkasten, misliker den litt og elsker den litt. Er slettes ikke fan av eller enig i alt, men så hører jeg ikke på podkaster bare for enighet og kos. Godfølelse kan jeg få av andre podkaster.

54 minutter siden, Xstrella skrev:

De må tjene godt så mye som de reiser til varmere strøk. 

Ja? Og så?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, parmanoia skrev:

Jeg hører på podkasten, misliker den litt og elsker den litt. Er slettes ikke fan av eller enig i alt, men så hører jeg ikke på podkaster bare for enighet og kos. Godfølelse kan jeg få av andre podkaster.

Jeg hører også på andre podkaster, som er opplysende, interessante og lærerike etter min smak. Synes SBT er for ensidig og bastant i synspunkter og fremtoning. LT er helt ok. Godt smaken er forskjellig og at det er veldig mange podkaster å velge mellom. Noe for enhver smak 👍😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hører ikke på denne podcasten til vanlig, men etter å ha hørt gårsdagens - må jeg gi de en applaus, for de er jammen tøffe 👏🏻

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...