Gå til innhold

Tusvik & Tønne


Viking-girl

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
7 minutter siden, SVK skrev:

Spørsmålet er vel også om ikke myndighetene kommer til å begrense ytringsfriheten ved lov om ikke bransjen klarer å regulere seg selv. 

Når vi har en ytringsfrihet som går temmelig langt så er det jo delvis fordi myndighetene mener at pressen klarer å regulere seg selv gjennom f.eks Vær varsom-plakaten. 

Det er jo ofte politikerne som  er de som blir hengt ut. Så tror ikke det er så vanskelig å overbevise dem om at bransjen må reguleres. Tror ingen vil akseptere en  ny Tore Tønne sak og neste Tønne-sak kommer nok til å henge sammen med sosiale medier og lignende. 

Det tror jeg du har veldig rett i. SoMe profiler med mange følgere, stort oppmerksomhetsbehov og uten etisk kompass er en skremmende kombinasjon. Når du i tillegg vet at antall følgere og dermed inntjening henger sammen med hvor villig du er til å friste kikkeren i folk, vel da har du en cocktail som er eksplosiv. 

Skulle gjerne sett et par slike saker prøvd for retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes (dessverre) de gikk langt over grensen denne gangen vedrørende en viss politiker. Forstod virkelig ikke sammenhengen mellom det politikeren ytret og drapstrusler Sigrid mottok etter demonstrasjonen sin. Greit at man er uenig politisk - men for svarte, kvinnfolk! Vi skal tåle satire og skråblikk, men det der var personangrep langt over grensen. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BethD skrev:

Nei den artikkelen der syns jeg var så dum at jeg har ikke ord. 

Det er en podcast. Folk kan velge om de vil gå inn på pod appen,trykke inn navnene dems å trykke play. De kan velge om de vil høre på den eller ikke. De som kjenner disse to vet hvordan de er, og orker man ikke høre på de så trenger man absolutt ikke gjøre det heller. Det er ikke som radio hvor man tilfeldigvis kan komme over å høre på de. Man må fysisk ønske å høre på. Så for meg er det der helt idiotisk. La være å høre på om du ikke takler det. 

Det samme gjelder absolutt alt annet vi omgir oss med, så jeg kan ikke forstå at det skal være noe vektig argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, CecilieX skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jPW0Vb/ut-mot-podkast-stjerner-i-tusvik-og-toennes-verbale-gapestokk?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Jeg synes dette er et interessant innspill i debatten omkring podcast og sosiale medier og hvor grensa går. Bransjen burde få på plass et regelverk. 

Hva er egentlig begrunnelsen for at podcast skal være et vernet område hvor man tydeligvis kan gjøre som man selv ønsker? Det er ingen andre medier som ikke er regulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Det samme gjelder absolutt alt annet vi omgir oss med, så jeg kan ikke forstå at det skal være noe vektig argument. 

Nei nei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Da har du med andre ord ikke noe å komme med? 

Nei vi er uenige da, jeg ser ikke noen grunn for å argumentere på det? Greit for meg at vi er uenige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

Nei vi er uenige da, jeg ser ikke noen grunn for å argumentere på det? Greit for meg at vi er uenige 

Helt ok for meg også, men jeg skulle gjerne hatt et argument for at podcast skal være en verna område, i motsetning til absolutt all annen media. Det gir ingen mening at akkurat podcast skal være et slikt friområde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Helt ok for meg også, men jeg skulle gjerne hatt et argument for at podcast skal være en verna område, i motsetning til absolutt all annen media. Det gir ingen mening at akkurat podcast skal være et slikt friområde. 

 

Du selges jo ikje en podcast. En podcast dukker ikke opp på TV, på stativer i Narvesen, ikke noe man tilfeldigvis hører på radio, ikke et popp-opp vindu på en Internett side. Det er et aktivt valg, og ikke noe man blir påtrykket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Helt ok for meg også, men jeg skulle gjerne hatt et argument for at podcast skal være en verna område, i motsetning til absolutt all annen media. Det gir ingen mening at akkurat podcast skal være et slikt friområde. 

 

Nei det gjør kanskje ikke det, er ikke alt som gir mening... jeg er stor fan av disse to da, så meningen min er mest sannsynlig godt preget av det, men syns uansett at det at man helt og holdent har valget selv med å høre på eller ikke er et godt argument. Om du er uenig i det er jo din rett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Puny skrev:

Du selges jo ikje en podcast. En podcast dukker ikke opp på TV, på stativer i Narvesen, ikke noe man tilfeldigvis hører på radio, ikke et popp-opp vindu på en Internett side. Det er et aktivt valg, og ikke noe man blir påtrykket. 

Men selv om lytterne velger selv å trykke play, så har ikke de som blir omtalt eller sladret om i podcasten noe valg om å bli hengt ut til tørk. Det er jo det som har noe å si for om det er etisk riktig eller ikke. Å podde er å handle i det offentlige rom, på samme måte som blogging eller å legge ut videoer på youtube.

Jeg liker Tusvik og Tønne og har flira mye av podcastene deres, men jeg synes samtidig vi kan være såpass reale her at vi erkjenner at det faktisk ER noen moralske dilemmaer her. Det er gratis og frivillig å plukke med seg en gratisavis også, det betyr ikke at skribentene ikke har redaksjonelt ansvar.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiurleik skrev:

Men selv om lytterne velger selv å trykke play, så har ikke de som blir omtalt eller sladret om i podcasten noe valg om å bli hengt ut til tørk. Det er jo det som har noe å si for om det er etisk riktig eller ikke. Å podde er å handle i det offentlige rom, på samme måte som blogging eller å legge ut videoer på youtube.

Jeg liker Tusvik og Tønne og har flira mye av podcastene deres, men jeg synes samtidig vi kan være såpass reale her at vi erkjenner at det faktisk ER noen moralske dilemmaer her. Det er gratis og frivillig å plukke med seg en gratisavis også, det betyr ikke at skribentene ikke har redaksjonelt ansvar.

Nei, altså man kan selvsagt debattere om det er etisk eller ikke, jeg bare argumenterte for hvorfor det ER en forskjell mellom podcaster og mainstream media. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Puny skrev:

Du selges jo ikje en podcast. En podcast dukker ikke opp på TV, på stativer i Narvesen, ikke noe man tilfeldigvis hører på radio, ikke et popp-opp vindu på en Internett side. Det er et aktivt valg, og ikke noe man blir påtrykket. 

Det er akkurat det samme med blogg, du må faktisk velge å gå inn på en blogg, en nettavis eller lignende. Det er aktivt valg jeg tar når jeg slår på radioen, går inn på VG eller en eller annen blogg, samme gjelder med youtube videoer som også er regulert. Hva er forskjellen på å trykke paly på en youtube-video og trykke play på en podcast? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peaky Blinders skrev:

Det er akkurat det samme med blogg, du må faktisk velge å gå inn på en blogg, en nettavis eller lignende. Det er aktivt valg jeg tar når jeg slår på radioen, går inn på VG eller en eller annen blogg, samme gjelder med youtube videoer som også er regulert. Hva er forskjellen på å trykke paly på en youtube-video og trykke play på en podcast? 

En blogg og YouTube  er det samme, og det er jo også derfor de ikke er underlagt samme regler som media. Du kan ikke unngå forsiden på VG, radioen står på her og der, reklame for nettsider trekker deg inn, for ikke å snakke om at det er profesjonelle mediehus som står bak, som man bør kreve mer av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

En blogg og YouTube  er det samme, og det er jo også derfor de ikke er underlagt samme regler som media. Du kan ikke unngå forsiden på VG, radioen står på her og der, reklame for nettsider trekker deg inn, for ikke å snakke om at det er profesjonelle mediehus som står bak, som man bør kreve mer av. 

Men både blogg og youtube er jo underlagt en hel rekke regler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Peaky Blinders skrev:

Men både blogg og youtube er jo underlagt en hel rekke regler? 

Ikke i forhold til media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puny skrev:

Ikke i forhold til media. 

Når du skriver "ikke i forhold til media", hva sikter du til da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 2.01, Viking-girl skrev:

Noen som fortsatt laster ned podden hver tirsdag?? Syns de har tapt seg enormt mye de siste månedene. Eneste podden som har «vært noe», var live-podden der Erlend Elias var gjest. (Selv om han har et enormt kroppsfokus på seg selv og alt han har gjort av operasjoner og planlegger å gjøre i framtiden, så er han hvertfalll full i selvironi og må tas med en klype salt) 

savner den gamle futten i Sigrid og Lisa! 

Jeg har for første gang hørt en del podkaster i dag på grunn av alt bråket. I årevis har jeg hørt på Misjonen og RR. Dette var ikke morsomt. Men det var noe annet. Det ga mersmak. Ærlige og litt såre og ekte meninger. Jeg skal følge de videre. Kanskje jeg burde finne frem gamle podkaster også. Jeg synes det er helt greit å bli forbanna slik de gjør. Mer av det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peaky Blinders skrev:

Når du skriver "ikke i forhold til media", hva sikter du til da? 

Aviser, TV, radio etc.  De er fir eksempel underlagt vær varsom plakaten og kan dømmes for slike overtredelser. De er utdannede journalister og har et mediehus i ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...