Gå til innhold

Sør Afrika - trygt å reise dit når barn brennes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Det er viktig å huske på når man snakker om de hvites situasjon i SA, hva man faktisk sammenligner med. Hvis man sammenligner deres nåværende situasjon med hvor fett det var da de var koloniherrer for femti-hundre år siden, så er det klart at ting har endret seg noe.

Anonymkode: 6abf4...44e

Dette er demonisering og dehumanisering. De du omtaler er slett ikke de samme personene selvom de har noenlunde samme hudfarge!

Anonymkode: 2c651...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok de fleste med vettet i behold ikke ville likt å være en fattig hvit person i en ghetto i Sør Afrika fordi de blir et mål for rasistiske angrep på en helt annen måte enn majoriteten i området. Å påstå at dette ikke er tilfelle er bare fornektelse av virkeligheten.

Anonymkode: 2c651...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror nok de fleste med vettet i behold ikke ville likt å være en fattig hvit person i en ghetto i Sør Afrika fordi de blir et mål for rasistiske angrep på en helt annen måte enn majoriteten i området. Å påstå at dette ikke er tilfelle er bare fornektelse av virkeligheten.

Anonymkode: 2c651...c79

Det er langt fra bare de fattige hvite som er utsatt for slikt. Også de rike, om de ikke murer seg inne bak sikkerhetsvakter og gjerder. 

Denne videoen knyttet seg mye til jordbrukere, de kan neppe kalles fattige. 

Verdens samfunnet var tungt involvert i opphevelsen av Apartheid, noe som var helt riktig, nå må verdens samfunnet heller ikke godta at det vipper den andre veien. 

Anonymkode: e77f3...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Verdens samfunnet var tungt involvert i opphevelsen av Apartheid, noe som var helt riktig, nå må verdens samfunnet heller ikke godta at det vipper den andre veien. 

Verdensamfunnet vil ikke komme til å gjøre noe som helst. Bedre å la dem flytte hvis det blir ille nok.

Jeg mener vi burde ha gått for en helt annen løsning mot Apartheid. Jeg ville ha laget en ny nasjon i Gauteng siden ca 40% av hvite bodde der. (kilde) Ikke en liten apartheid stat, men en fri stat hvor andelen hvite er høy nok til å få politisk makt. Den andre nasjonen blir nesten fri for hvite, og vil ikke føle at de blir holdt tilbake av hvite.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke sant at det ikke er sosial mobilitet for svarte i landet. Det er en sterk og voksende svart middelklasse. 

Det er heller ikke sant at økonomien er svak. Det er i følge Wikipedia det 7. sterkeste landet i Afrika når det gjelder kjøpekraft. Og Verdensbanken sier innbyggerne har en middelssterk økonomi. Dette er gjennomsnittet.

Det er mange mennesker, det er ikke et fåtall hvite familier som alene drar opp snittet. 

Det blir også uthevet at landet har svært store forskjeller på fattig og rik. 

De hvite jeg kjenner fra landet som har kommet seg ut, begrunner det delvis i manglende muligheter og delvis i frykt for egen sikkerhet. 

De hvite utgjør 8% av befolkningen. 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan mene dette er greit, eller akseptabelt, eller ikke fortjener verdens søkelys? En svært sårbar minoritet. Mange var barn, eller ikke født under apartheid regimet. 

Anonymkode: e77f3...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Det er forresten ikke sant at det ikke er sosial mobilitet for svarte i landet. Det er en sterk og voksende svart middelklasse. 

Det er heller ikke sant at økonomien er svak. Det er i følge Wikipedia det 7. sterkeste landet i Afrika når det gjelder kjøpekraft. Og Verdensbanken sier innbyggerne har en middelssterk økonomi. Dette er gjennomsnittet.

Det er mange mennesker, det er ikke et fåtall hvite familier som alene drar opp snittet. 

Det blir også uthevet at landet har svært store forskjeller på fattig og rik. 

De hvite jeg kjenner fra landet som har kommet seg ut, begrunner det delvis i manglende muligheter og delvis i frykt for egen sikkerhet. 

De hvite utgjør 8% av befolkningen. 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan mene dette er greit, eller akseptabelt, eller ikke fortjener verdens søkelys? En svært sårbar minoritet. Mange var barn, eller ikke født under apartheid regimet. 

Anonymkode: e77f3...d23

Som kjenner av landet støtter jeg deg i alt dette. Landet har en sterk og voksende middelklasse.

Anonymkode: 42d82...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...