Gå til innhold

Sør Afrika - trygt å reise dit når barn brennes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Camlon skrev:

Newsflash, de fleste områder i verden består av vanlige folk i vanlige jobber med helt vanlige problemer. Dette gjelder El Salvador som har verdens høyest mordrate, dette gjelder Syria som er i borgerkrig. Det er ikke slik vi definerer om et land er trygt. 

Trygt betyr at man gå hjem om natten uten å risikere å bli overfalt. Trygt betyr at du ikke trenger å ha høye gjerder og sikkerhetssystmer for å holde kriminelle unna. Trygt betyr at majoriteten av kriminalitet er lommetyveri og ikke voldelig ran.

Grunnen til at Sør Afrika regnes som utrygt er ikke fordi folk ikke lever et normalt liv, men fordi de må ta forhåndsregler for å unngå kriminalitet, og selv det fungerer ikke alltid. Dette er et problem over hele Sør Afrika, at det bare påvirker townships midt på natten er ren propaganda.

Ikke mer propaganda enn å poste skrekkvideoer og si "Dette skjer hvis du drar til Sør-Afrika!". Selv om jeg forsåvidt ser poenget ditt. Det skjer fæle ting utenfor township'ene, det er uomtvistelig, og har man tenkt seg utenfor turistløypa skal man vite hva man gjør. Sør-Afrika er ikke Norge, men det er nå en gang slik at områder som Western Cape tar imot enorme mengder turister årlig og de færreste svever i livsfare (unntatt, som sagt, i trafikken).

Et viktig poeng i den generelle diskusjonen om sørafrikanske forhold er at verken svarte eller hvite er en ensartet gruppe. Hvem du snakker med, hvor de er fra og hvilke personlige erfaringer de har vil prege hvilke synspunkter de har om landet. Det er mange flere skillelinjer i landet enn hudfargen, det er derfor det er så komplekst.

 

Anonymkode: e17fe...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke mer propaganda enn å poste skrekkvideoer og si "Dette skjer hvis du drar til Sør-Afrika!". Selv om jeg forsåvidt ser poenget ditt. Det skjer fæle ting utenfor township'ene, det er uomtvistelig, og har man tenkt seg utenfor turistløypa skal man vite hva man gjør. Sør-Afrika er ikke Norge, men det er nå en gang slik at områder som Western Cape tar imot enorme mengder turister årlig og de færreste svever i livsfare (unntatt, som sagt, i trafikken).

Et viktig poeng i den generelle diskusjonen om sørafrikanske forhold er at verken svarte eller hvite er en ensartet gruppe. Hvem du snakker med, hvor de er fra og hvilke personlige erfaringer de har vil prege hvilke synspunkter de har om landet. Det er mange flere skillelinjer i landet enn hudfargen, det er derfor det er så komplekst.

Anonymkode: e17fe...27a

Sør Afrika er ikke Norge, Sør Afrika er heller ikke Thailand eller India. Folk bør vite hva de går til og ikke bli lurt av Sør Afrikas turistindustri.

Sør Afrika er på plass 8 i verden i mord, på plass 1 i rapporterte voldtekt og 1 av 4 Sør Afrikanske menn innrømmer at de har voldtatt noen. Mordraten i Cape Town er dobbelt så høy som Sør Afrikas gjennomsnitt. Imotsetning til andre kriminalitetsland handler det ikke bare om gjengkriminalitet, fordi mange svarte hater hvite på grunn av apartheid og mener derfor de er fair game. De fleste kjenner noen som har opplevet alvorlig kriminalitet.

I Sør Afrika blir ca 0.04% drept hvert år og i El Salvador som har verdens høyeste mordrate blir ca 0.1% drept hvert år. Sjansen for å bli drept som turist er derfor svært lav. Men det betyr ikke at du ikke bør beskymre deg over kriminalitet om du reiser til El Salvador eller Sør Afrika. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist, det som skjer i Sør Afrika og i Zimbabwe. 

De har ikke klart overgangen til frie demokratiske samfunn. Det er blitt verre enn det var? Skrekk eksempelet er jo Syria. Assad skulle erstattes med ISIS. 

Demokrati, likestilling og menneskerettigheter er det beste styresett, men det krever solid forankring i prinsippene bak. Det nytter ikke med korrupsjon, massesuggesjon og hevn. 

Dette styret som er i SA ødelegger landet. 

Når det gjelder den norske jenta som er borte, vil vi kanskje få svar med tid og stunder, kanskje aldri. 

Det er forresten veldig farlig der. Jeg har gode venner som kom seg ut. De drar ikke tilbake. De ser på turister som passe naive, for det er farlig. Skulke det skje noe så funker ikke samfunnet. Det er lovløst.

Anonymkode: e77f3...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Afrika er helt trygt, hadde en rundreise der for ikke lenge siden. 

Anonymkode: 95322...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter ikke på at kriminalitetsstatistikken i Sør Afrika er høy, uansett om vi snakker drap, voldtekt, ran eller annen kriminalitet, og jeg er veldig klar over at kriminalitet skjer overalt, også utenfor townshipene og andre "risikoområder".

Det ene venneparet mitt bor i et nabolag i Pretoria som er kjent som veldig trygt, med forsvinnende lite kriminalitet, men leieboeren deres ranet hjemme i sin egen seng. Ranerne tok seg inn i på eiendommen og videre inn leiligheten, truet ham med våpen, bandt ham fast og tok med laptop, mobiltelefon etc. Heldigvis ble han ikke fysisk skadet.

Men jeg synes det blir feil å fremstille det som at man nærmest ber om å bli voldtatt, ranet eller drept om man reiser til Sør Afrika og at alt er bare "sorgen" for alle hvite sørafrikanere, at de ønsker å rømme landet og lever i konstant frykt, for det er ikke riktig.

At det er store utfordringer i landet, det er det ingen tvil om, men mine venner der nede bekymrer seg definitivt mer for den dårlige økonomien i landet, den politiske situasjonen (selv om de endelig har fått fjernet Jacob Zuma som president) og den høye arbeidsledigheten bekymrer dem også, spesielt med tanke på barnas fremtid.

Det var uten tvil en stor overgang å komme fra et småsted på østlandet der folk knapt låser husdøra si til Sør Afrika, for man må utvilsomt tenke litt annerledes og være mer bevisst i forhold sin egen sikkerhet der nede enn man gjør her hjemme i Norge. For meg er det f.eks. uvant å tenke på at jeg ikke har verdisaker som f.eks. mobiltelefon og kamera synlig i bilen når vi stopper ved kryss e.l. og å alltid låse bildørene innenfra når vi er ute og kjører. Husker jeg spurte den ene kompisen min hvorfor så få har kabriolet der nede en av de første gangene jeg var på besøk, siden klimaet jo definitivt er "cabrioetvennlig" og svaret var at det ikke er trygt å kjøre med taket nede, så hva er vitsen da? Det var en tanke som ikke hadde slått meg en gang.

Jeg tror det å være bevisst på egen sikkerhet, mye væpnete vakter etc. er verre for oss nordmenn som ikke er vant med å forholde oss til sånt i hverdagen enn det er for de som bor der og lever med det hver dag. 

Anonymkode: 43549...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg nekter ikke på at kriminalitetsstatistikken i Sør Afrika er høy, uansett om vi snakker drap, voldtekt, ran eller annen kriminalitet, og jeg er veldig klar over at kriminalitet skjer overalt, også utenfor townshipene og andre "risikoområder".

Det ene venneparet mitt bor i et nabolag i Pretoria som er kjent som veldig trygt, med forsvinnende lite kriminalitet, men leieboeren deres ranet hjemme i sin egen seng. Ranerne tok seg inn i på eiendommen og videre inn leiligheten, truet ham med våpen, bandt ham fast og tok med laptop, mobiltelefon etc. Heldigvis ble han ikke fysisk skadet.

Men jeg synes det blir feil å fremstille det som at man nærmest ber om å bli voldtatt, ranet eller drept om man reiser til Sør Afrika og at alt er bare "sorgen" for alle hvite sørafrikanere, at de ønsker å rømme landet og lever i konstant frykt, for det er ikke riktig.

At det er store utfordringer i landet, det er det ingen tvil om, men mine venner der nede bekymrer seg definitivt mer for den dårlige økonomien i landet, den politiske situasjonen (selv om de endelig har fått fjernet Jacob Zuma som president) og den høye arbeidsledigheten bekymrer dem også, spesielt med tanke på barnas fremtid.

Det var uten tvil en stor overgang å komme fra et småsted på østlandet der folk knapt låser husdøra si til Sør Afrika, for man må utvilsomt tenke litt annerledes og være mer bevisst i forhold sin egen sikkerhet der nede enn man gjør her hjemme i Norge. For meg er det f.eks. uvant å tenke på at jeg ikke har verdisaker som f.eks. mobiltelefon og kamera synlig i bilen når vi stopper ved kryss e.l. og å alltid låse bildørene innenfra når vi er ute og kjører. Husker jeg spurte den ene kompisen min hvorfor så få har kabriolet der nede en av de første gangene jeg var på besøk, siden klimaet jo definitivt er "cabrioetvennlig" og svaret var at det ikke er trygt å kjøre med taket nede, så hva er vitsen da? Det var en tanke som ikke hadde slått meg en gang.

Jeg tror det å være bevisst på egen sikkerhet, mye væpnete vakter etc. er verre for oss nordmenn som ikke er vant med å forholde oss til sånt i hverdagen enn det er for de som bor der og lever med det hver dag. 

Anonymkode: 43549...6cc

Det er jo det som er kjernen i problemet, at man hele tiden må tenke på egen sikkerhet. 

Det har jo ikke alltid vært sånn. Der det før var stakittgjerder er det nå, stål og piggtråd. Der en tidligere kunne kjøre kabriolet, må en nå låse bilen fra innsiden. 

Det er på ingen måte akseptabelt for frie mennesker å måtte bo bak lås og slå, med håndvåpen under puta og betale G4S for bevepnet personell til egen bolig. 

Hvorfor bagatelliserer du dette? Hva er poenget med å akseptere dette? 

Anonymkode: e77f3...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten ingen personvern der. Skjer det deg noe, så vil du mest trolig slite. Man kan ikke sammenligne Norge med et land dominert av korrupsjon og rasisme mot hvite. 

Sjansen er kanskje bare en liten promille om man kommer til å bli drept der nede hvis man tar alle forhåndsregler og alltid går sammen med andre, men sjansen er der i mye større grad enn her i Norge.

Å reise til et land hvor de har såpass mange kriminelle og fattige er som å spille russisk rulett. Men for all del, hvis du vil leve på en løgn og tro at noe aldri kan skje deg så må du jo bare reise.

Skulle noe skje med deg, så er det ikke deg de synes synd på akkuratt. 

 

tumblr_nu5ug4Tpmt1s73k0so1_540-1024x645.

Anonymkode: 88e9b...c3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror du får noen nøytrale informative opplysninger om Sør-Afrika her så er du passe naiv. Aktuelt på KG er kjent for å være temmelig høyrevridd og resett.no går for å være en kredibel kilde her inne. Nivået er lavt.

I virkelighetens verden så er det selvsagt mange som reiser til SA og klarer seg fint. Ja, det finnes en risiko. Nei, det er ikke 100% trygt. Men guess what - store deler av verden er utrygg. Verden er ikke ditt private ferieparadis. Det betyr ikke at man alltid bør unngå å oppleve ting.

Det er for øvrig ikke de hvite som har det verst i SA, selv om de kanskje ikke kan herje på og utnytte landet like lett som før. Bare det å kunne kalle seg "hvit og middelklasse" sier noe om privilegier i et land hvor de fleste er fattige svarte. De som er mest utsatte for vold er svarte påført av andre svarte, mye grunnet stor fattigdom og helt fucka samfunnsstrukturer etter kolonialisme.

Anonymkode: cc269...872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sør-Afrika er helt trygt, hadde en rundreise der for ikke lenge siden. 

Anonymkode: 95322...fb1

De hvite som fremdeles bor der sier noe annet.

Anonymkode: 42d82...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at du blir arrestert og kastet på bålet om du reier til Sør-Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du tror du får noen nøytrale informative opplysninger om Sør-Afrika her så er du passe naiv. Aktuelt på KG er kjent for å være temmelig høyrevridd og resett.no går for å være en kredibel kilde her inne. Nivået er lavt.

I virkelighetens verden så er det selvsagt mange som reiser til SA og klarer seg fint. Ja, det finnes en risiko. Nei, det er ikke 100% trygt. Men guess what - store deler av verden er utrygg. Verden er ikke ditt private ferieparadis. Det betyr ikke at man alltid bør unngå å oppleve ting.

Det er for øvrig ikke de hvite som har det verst i SA, selv om de kanskje ikke kan herje på og utnytte landet like lett som før. Bare det å kunne kalle seg "hvit og middelklasse" sier noe om privilegier i et land hvor de fleste er fattige svarte. De som er mest utsatte for vold er svarte påført av andre svarte, mye grunnet stor fattigdom og helt fucka samfunnsstrukturer etter kolonialisme.

Anonymkode: cc269...872

Nøytralt og informativt på KG? Her er jo svært sprikende innspill som har kommet. Fra at det er russisk rulett, til at det er trygt. Ja, de fleste kommer nok hjem igjen fra ferietur til SA, og mange har nok hatt en fin tur. Nå er det allikevel slik at det er en norsk 20 åring som er forsvunnet, og man vet ikke hva som har skjedd. Nei, verken verden eller livet er 100% trygt, det er vel ingen som påstår det? 

Du har jo en klar mening om hvem som har det verst i Sør-Afrika, og hvem som ikke har det like ille. 

Det er fattigdom i SA. Det finnes flere fattige svarte, enn fattige hvite, noe som ikke er så rart, da det er flere svarte enn hvite. Fattigdom er ille. Det er jo absolutt en fare for liv og helse i fattigdom. Underernæring og manglende helsehjelp. Slik er det mange steder i verden. Det er allikevel ikke like akutt, som et skudd i hodet.

De hvite har en vanskeligere vei ut av fattigdom, enn de som er svarte. Det er kvoteringer mot dem, i arbeidslivet. Samt det hater som florerer i store deler av befolkningen. 

At det finnes hvite middelklasse mennesker i landet, betyr da ikke at hvite ikke kan ha problemer i landet.

Det som er en ekstra problematikk rundt de hvite, er den ekstra fare de er utsatt for, fordi de er hvite. De tilhører en minoritet, som blir utsatt for både planlagt og tilfeldig hat, vold og drap. 

Hvorfor føler du for å bagatellisere det som skjer. Kan vi ikke bare være enige om at det er grusomt? 

Hilsen en som stemmer Rødt, og som ikke leser Resett. Jeg kan allikevel mene at situasjonen for mange hvite i Sør-Afrika er temmelig prekær. 

Anonymkode: e77f3...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nøytralt og informativt på KG? Her er jo svært sprikende innspill som har kommet. Fra at det er russisk rulett, til at det er trygt. Ja, de fleste kommer nok hjem igjen fra ferietur til SA, og mange har nok hatt en fin tur. Nå er det allikevel slik at det er en norsk 20 åring som er forsvunnet, og man vet ikke hva som har skjedd. Nei, verken verden eller livet er 100% trygt, det er vel ingen som påstår det? 

Du har jo en klar mening om hvem som har det verst i Sør-Afrika, og hvem som ikke har det like ille. 

Det er fattigdom i SA. Det finnes flere fattige svarte, enn fattige hvite, noe som ikke er så rart, da det er flere svarte enn hvite. Fattigdom er ille. Det er jo absolutt en fare for liv og helse i fattigdom. Underernæring og manglende helsehjelp. Slik er det mange steder i verden. Det er allikevel ikke like akutt, som et skudd i hodet.

De hvite har en vanskeligere vei ut av fattigdom, enn de som er svarte. Det er kvoteringer mot dem, i arbeidslivet. Samt det hater som florerer i store deler av befolkningen. 

At det finnes hvite middelklasse mennesker i landet, betyr da ikke at hvite ikke kan ha problemer i landet.

Det som er en ekstra problematikk rundt de hvite, er den ekstra fare de er utsatt for, fordi de er hvite. De tilhører en minoritet, som blir utsatt for både planlagt og tilfeldig hat, vold og drap. 

Hvorfor føler du for å bagatellisere det som skjer. Kan vi ikke bare være enige om at det er grusomt? 

Hilsen en som stemmer Rødt, og som ikke leser Resett. Jeg kan allikevel mene at situasjonen for mange hvite i Sør-Afrika er temmelig prekær. 

Anonymkode: e77f3...d23

Dette innlegget viser jo at du er fullstendig uvitende om hvilke strukturer og realiteter som preger Sør-Afrika. 

Fattigdom i Sør-Afrika er ekstremt akutt. Vold, ghettoer og gatekriminalitet henger sammen med fattigdom og nød. Over 7 millioner lever med HIV i Sør-Afrika, til illustrasjon (og det er ikke hovedsaklig hvite, for å skulle si det sånn). En kvinne blir voldtatt hvert 30. sekund og det er ikke de hvite kvinnene som er mest utsatt. På langt nær. 

At de hvite har en vanskeligere vei ut av fattigdom enn de svarte er en temmelig hårreisende påstand, all den tid nyere statistikk viser at 50% av den svarte befolkningen lever i dyp fattigdom, mens bare 1% av den hvite befolkningen lever i samme fattigdom (se her, basert på offisiell statistikk). Det er en enorm forskjell, og selv om Zuma absolutt ikke var riktig navla, så kommer ikke kvotering til å magisk endre en slik vanvittig skjevfordeling. På gruppenivå er det ingen tvil om hvem som har det "verst", det står svart på hvitt.

Det er viktig å huske på når man snakker om de hvites situasjon i SA, hva man faktisk sammenligner med. Hvis man sammenligner deres nåværende situasjon med hvor fett det var da de var koloniherrer for femti-hundre år siden, så er det klart at ting har endret seg noe. Men det var en fullstendig unaturlig situasjon, hvor alt det fruktbare sør-afrikanske landskapet ble annektert av hvite (les: tatt fra de svarte stammene), og hvor de svarte ble tvunget til å fungere som nærmest ubetalte tjenere og dyrket jorden nesten gratis for de hvite.

SA er et land med en traumatisk historie, et land som er bygd på utnytting, og situasjonen kom alltid til å implodere på et tidspunkt. Noen hvite lever i fattigdom og utrygghet, og det er selvsagt ikke bra for dem, men de fortjener ikke mer empati, bekymring og oppmerksomhet enn alle millioner av svarte som lever under minst like ille vilkår i landet. Bare det at vi snakker om "gated communities" sier noe om segregering. Tror du mange svarte lever i gated communities? Det sier noe om klasseforskjeller, og klasse i SA er fremdeles ekstremt tett bundet opp til rase.

Anonymkode: 6abf4...44e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

At de hvite har en vanskeligere vei ut av fattigdom enn de svarte er en temmelig hårreisende påstand, all den tid nyere statistikk viser at 50% av den svarte befolkningen lever i dyp fattigdom, mens bare 1% av den hvite befolkningen lever i samme fattigdom (se her, basert på offisiell statistikk). 

I Cape Town er det 2.6% som er fattige (kilde), men bare 16% er hvite. Årsaken til at 1% av hvite er fattige, er fordi de bor i byene og ikke på landet hvor levekostnadene er langt lavere og subsidiert. Fattigdomgrensen er på ca 500 kroner i måneden (kilde), men det koster ca 4000 kroner å leie en liten bolig i Cape Town. Du burde heller se på relativ fattigdom i byene, og da vil langt flere hvite være fattige.

Og du kommer ikke med noen argument. Det hjelper ikke fattige hvite at andre hvite er rike. De er ikke dem, og de kan ikke få deres jobber. De har definitivt en vanskeligere vei ut av fattigdom enn svarte, fordi de blir diskriminert i utdanning og arbeidsmarkedet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camlon skrev:

I Cape Town er det 2.6% som er fattige (kilde), men bare 16% er hvite. Årsaken til at 1% av hvite er fattige, er fordi de bor i byene og ikke på landet hvor levekostnadene er langt lavere og subsidiert. Fattigdomgrensen er på ca 500 kroner i måneden (kilde), men det koster ca 4000 kroner å leie en liten bolig i Cape Town. Du burde heller se på relativ fattigdom i byene, og da vil langt flere hvite være fattige.

Og du kommer ikke med noen argument. Det hjelper ikke fattige hvite at andre hvite er rike. De er ikke dem, og de kan ikke få deres jobber. De har definitivt en vanskeligere vei ut av fattigdom enn svarte, fordi de blir diskriminert i utdanning og arbeidsmarkedet.

Grunnpoenget mitt er likevel det samme: det er feil å snakke som om den hvite befolkningen er de som lider mest i SA sett under ett. Svarte mennesker kan heller ikke betale 4000 for en bolig i Cape Town, i enda mindre grad enn hvite. SA er på mange måter et skakkjørt land, men det er ikke slik at de hvite har noen større grunn til å mistrives enn de svarte. Om noe, har de levd i flere århundrer med privilegier, på basis av å være hvit og europeisk og kunne kjøpe billig jordbruksland uten å kompensere de innfødte som har levd på markene fra før. Bare det at verden først bekymrer seg for fattigdom og vold i SA når hvite også rammes og de hvite turistene føler seg utrygge, sier noe. 

Hvor har du det fra at sosial mobilitet er enklere for de svarte? Dette skulle jeg gjerne sett noen kilder på. At det er kommet nye lover og kvoteringer, betyr ikke at effekten i realiteten blir stor sosial mobilitet. På samme måte som kjønnskvotering heller aldri kommer til å være nok til å endre patriarkalske, innarbeidede strukturer. I hvilken grad er de svarte ghettoene blitt løftet ut av fattigdom, mener du? 

Nei, for de hvite som er fattige, så hjelper det ikke at andre har jobb og penger. Men hvorfor er det så viktig å få frem at de hvite i SA har det ille, og derfor er landet nå skakkjørt? Landet har vel vært ekstremt skakkjørt hele veien, all den tid store deler av befolkningen (les: svarte mennesker) har vært rammet av ekstrem fattigdom, manglende utdanning, manglende drikkevann, vold og AIDS i lang tid?

Det er så klart irriterende for europeiske turister som helst skulle likt å vandre fritt rundt med dyre kamera og dra på vingård-safari uten å bli konfrontert med noe skummelt, men så klart kan man ikke det i et land med mye nød og elendighet og klasseforskjeller. Det er noe med perspektivet som er veldig "white middle class" og priviligert.

Anonymkode: 6abf4...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes drap, vold er grusomt samme hvilken farge offeret har.

Forstår meg ikke på at vi ikke bare kan enes om at det er temmelig grusomt det som skjer der. 

Du forsto godt hva jeg mente, at den andre nøden ikke er like akutt som en kule i hodet. Der finnes veldedighet, der finnes markører og suppekjøkken både for hvite og svarte. Slik nød er grusom, og den finnes i alle verdensdeler, og slik nød og sult ser en verre eksempel på andre steder enn i den sørafrikanske republikk. 

Ja, sult, aids, helse, drikkevann, underernæring, leirer er grusomt. Med påfølgende manglende skole, mulighet og arbeidsledighet er grusomt og ille. En kule mellom øynene i ditt eget hjem, fordi du er hvit er mer akutt.

 

Det som var tema her var blind, rasistisk, motivert grov vold og drap. Som passerer i samfunnet, fordi styresmaktene ikke tar tak i det, har en stilletiende aksept. 

Det forgrenet seg videre til det press mot å ikke la hvite mennesker ta del i det lille som finnes av offentlig velstand. 

 

Samme hva som har vært sv trøblete fortid, dette må endres, med en rekke andre forhold. Sør-Afrika, et i utgangspunktet rikt land, har kjørt seg så fullstendig på ræv, med urettferdighet og korrupsjon, at det nok ikke vil lykkes uten internasjonal hjelp og intervensjon å komme på beina igjen. 

 

Det er jo få innbyggere som vil ha det slik. Hva med å rydde opp i ting?

Anonymkode: e77f3...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes drap, vold er grusomt samme hvilken farge offeret har.

Forstår meg ikke på at vi ikke bare kan enes om at det er temmelig grusomt det som skjer der. 

Du forsto godt hva jeg mente, at den andre nøden ikke er like akutt som en kule i hodet. Der finnes veldedighet, der finnes markører og suppekjøkken både for hvite og svarte. Slik nød er grusom, og den finnes i alle verdensdeler, og slik nød og sult ser en verre eksempel på andre steder enn i den sørafrikanske republikk. 

Ja, sult, aids, helse, drikkevann, underernæring, leirer er grusomt. Med påfølgende manglende skole, mulighet og arbeidsledighet er grusomt og ille. En kule mellom øynene i ditt eget hjem, fordi du er hvit er mer akutt.

 

Det som var tema her var blind, rasistisk, motivert grov vold og drap. Som passerer i samfunnet, fordi styresmaktene ikke tar tak i det, har en stilletiende aksept. 

Det forgrenet seg videre til det press mot å ikke la hvite mennesker ta del i det lille som finnes av offentlig velstand. 

 

Samme hva som har vært sv trøblete fortid, dette må endres, med en rekke andre forhold. Sør-Afrika, et i utgangspunktet rikt land, har kjørt seg så fullstendig på ræv, med urettferdighet og korrupsjon, at det nok ikke vil lykkes uten internasjonal hjelp og intervensjon å komme på beina igjen. 

 

Det er jo få innbyggere som vil ha det slik. Hva med å rydde opp i ting?

Anonymkode: e77f3...d23

Men skjønner du ikke at fattigdom, kolonihistorie og nåværende vold henger sammen? Man kan ikke løse vold, uten å ta tak i strukturene som ligger bak. Enorme klasseforskjeller er et hovedaspekt der. Hva er det ved det du ikke forstår? 

Anonymkode: 6abf4...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Men skjønner du ikke at fattigdom, kolonihistorie og nåværende vold henger sammen? Man kan ikke løse vold, uten å ta tak i strukturene som ligger bak. Enorme klasseforskjeller er et hovedaspekt der. Hva er det ved det du ikke forstår? 

Anonymkode: 6abf4...44e

Hva mener du man skal gjøre? Kolonihistorien kan man ikke forandre og fattigdom vil ikke forsvinne så lenge kriminaliteten er så høy. F.eks. folk vil ikke pusse opp boligen sin, hvis det fører til at de blir et mål for kriminelle

Jeg er enig at de bør ta tak i strukturene som ligger bak, og den strukturen heter politet. Politet i Sør Afrika må bli mindre korrupt, de må ansette bedre politi og de må ansette flere. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men skjønner du ikke at fattigdom, kolonihistorie og nåværende vold henger sammen? Man kan ikke løse vold, uten å ta tak i strukturene som ligger bak. Enorme klasseforskjeller er et hovedaspekt der. Hva er det ved det du ikke forstår? 

Anonymkode: 6abf4...44e

Men strukturene er jo at den mektige svarte eliten bruker hat mot minoriteter som en avledningsmanøver fra korrupsjonsanklager og for å fremme sin egen makt og dermed setter den hvite minoriteten i fare. Det er disse strukturene du må ta tak i. Slutt å skylde på gammel kolonihistorie som er nøyaktig hva eliten gjør. 

Anonymkode: 2c651...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...