Gå til innhold

Foreldre som aldri hever stemmen til barna sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.4.2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så oppgitt! 

Datteren min hadde besøk av en venninne i dag, og når moren kom for å hente så slo jenta seg helt vrang og skulle ikke hjem... moren prøvde alle metoder og snakket pedagogisk og rolig til jenta si.. uten noe slags reaksjon... etter tre kvarter med dill og dall så gikk jeg bort til jenta med en streng, litt hevet stemme og sa at nå fikk hun faktisk høre på at moren snakket til henne og at slik oppførsel ikke gikk ann.. 

jenta hørte ikke etter og jeg hevet stemmen enda ett hakk og fortalte henne at når Voksne mennesker snakker til hun så må hun faktisk høre etter.. da ble jenta helt paff og løp til sin mor.. 

moren så på meg med ett «takk» blikk og de gikk ut døren...

men hva er greia med denne type oppdragelse egentlig? Denne jenta trengte tydeligvis å bli satt på plass... og rolige dillerier fungerte så absolutt ikke.. 

Anonymkode: 2871d...327

Tror jeg kjenner denne damen. :P Bor dere i oslo sentrum?

Anonymkode: b6778...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.4.2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

men hva er greia med denne type oppdragelse egentlig? Denne jenta trengte tydeligvis å bli satt på plass... og rolige dillerier fungerte så absolutt ikke.. 

En dame jeg kjenner er akkurat slik som du beskriver. Tingen er at hjemme er det roping som gjelder. Det er slik hun snakker til barnet sitt. Når de er ute blant andre så er hun pedagogisk og rolig selvfølgelig, men det funker ikke på barnet som er vant med roping.

Anonymkode: b6778...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal du gjøre hvis ungen slår en annen? Løper av gårde? Kaster ting rundt om kring? Kaller deg jævla fitte, håper du dør. Fordi ungen ikke fikk is eller noe annet trivielt? E.l?

Jeg sier ikke at man skal kjefte og skrike og ta helt av, men i visse situasjoner mener jeg man bør vise ganske tydelig at dette ikke er greit.

Anonymkode: 463ec...84f

Hadde ungen min gjort det hadde jeg blitt helt satt ut! Tror ikke slik adferd blir bedre av at man kjefter og roper. 

Jeg ville tatt ungen med meg (bært den av gårde hvis den var liten nok til det), og snakket rolig om det når vi begge hadde roet oss ned. Akkurat hva jeg hadde sagt vet jeg ikke, men jeg ville tatt barnet uttalelser på alvor og forklart at det der virkelig ikke er greit. Barn er fornuftige vesner når det kommer til stykket, som ønsker å bli likt , så en alvorsprat kan være effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så oppgitt! 

Datteren min hadde besøk av en venninne i dag, og når moren kom for å hente så slo jenta seg helt vrang og skulle ikke hjem... moren prøvde alle metoder og snakket pedagogisk og rolig til jenta si.. uten noe slags reaksjon... etter tre kvarter med dill og dall så gikk jeg bort til jenta med en streng, litt hevet stemme og sa at nå fikk hun faktisk høre på at moren snakket til henne og at slik oppførsel ikke gikk ann.. 

jenta hørte ikke etter og jeg hevet stemmen enda ett hakk og fortalte henne at når Voksne mennesker snakker til hun så må hun faktisk høre etter.. da ble jenta helt paff og løp til sin mor.. 

moren så på meg med ett «takk» blikk og de gikk ut døren...

men hva er greia med denne type oppdragelse egentlig? Denne jenta trengte tydeligvis å bli satt på plass... og rolige dillerier fungerte så absolutt ikke.. 

Anonymkode: 2871d...327

Så du gikk altså inn og overprøvde moren og sendte signaler til jenta om at hun ikke trenger å respektere moren sin. Nei, jeg har ikke troen på "den som roper høyest skal få viljen sin"- pedagogikk.

Barnet lærte to ting her:

1. Du trenger ikke høre på eller respektere moren din for hun trenger hjelp fra andre for å hevde seg.

2. Den som roper høyest får gjennomslag for sine meninger. 

Tenker at det du tolket som "takk" var mer flauhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, jeg er glad du ikke jobber i min barnehage og brøler til barn, da hadde du kjapt fått deg en liten medarbeidersamtale. Streng og tydelig, jatakk; roping og frustrasjon, neitakk. Vi er profesjonelle, det er ikke foreldre og det trenger de heller ikke forventes å være. En utdannet barnehagelærer burde vite bedre enn det du gjør. For ordens skyld, jeg kan godt heve stemmen til egne barn, men er jeg på jobb skal det forventes at jeg er profesjonell og har lært meg metoder for å håndtere uønskete situasjoner. Med egne barn forsvinner den profesjonelle distansen og en handler av og til mer med føleleser enn hodet. 

Anonymkode: d8e64...089

Jeg skrev litt uklart. Jeg brøler ikke på jobb eller hever stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Puny skrev:

Så du gikk altså inn og overprøvde moren og sendte signaler til jenta om at hun ikke trenger å respektere moren sin. Nei, jeg har ikke troen på "den som roper høyest skal få viljen sin"- pedagogikk.

Barnet lærte to ting her:

1. Du trenger ikke høre på eller respektere moren din for hun trenger hjelp fra andre for å hevde seg.

2. Den som roper høyest får gjennomslag for sine meninger. 

Tenker at det du tolket som "takk" var mer flauhet. 

Ærlig talt, moren greide jo ikke å få med seg barnet sitt hjem. Det tok tre kvarter med masing før TS måtte gripe inn og hjelpe til. Ja så kansje barnet IKKE lærte noe bra av dette, men hva skulle TS gjort egentlig? 

Anonymkode: b6778...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, moren greide jo ikke å få med seg barnet sitt hjem. Det tok tre kvarter med masing før TS måtte gripe inn og hjelpe til. Ja så kansje barnet IKKE lærte noe bra av dette, men hva skulle TS gjort egentlig? 

Anonymkode: b6778...aff

Hun lærte jo masse av dette, det er jo det som er problemet. Man legger seg ikke opp i andre menneskers måte å oppdra sitt barn på, med mindre det er snakk om barnemishandling. Folk må da få lov til å oppdra barna sine selv og på sin måte? Det å overkjøre mor foran barnet vil jo nettopp svekke morens autoritet og det var vel det motsatte av det TS ønsket?

Når man hever stemmen til et trassig barn  og sier at "du må høre på moren din," har du tapt. For det første så må hun tydeligvis ikke det, hun har god erfaring med å overkjøre moren sin og TS er jo ikke det spor bedre på å sette seg i respekt når hun må heve stemmen for å få oppmerksomheten hennes. 

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg kjenner denne damen. :P Bor dere i oslo sentrum?

Anonymkode: b6778...aff

Tror dessverre ikke det bare finnes et slikt barn i Norge

Anonymkode: 7a209...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heve stemmen gjør jeg vel så å si aldri.

MEN: å legge toneleiet litt ned, sånn at stemmen blir litt mørkere, snakke rolig og tydelig med et bestemt tonefall, DET har jeg gjort mange, mange ganger.

Fra hun var ganske liten har hun visst at jeg gjennomfører de konsekvensene jeg gir beskjed om at kommer. Hun var vel ikke mer enn 3-4 da hun "prøvde seg" i barnehagen med å svare meg sånn som hun hadde hørt andre svare sine foreldre. Det kostet meg ikke en kalori å gi beskjed der og da om at det ikke var aktuelt å snakke til meg på den måten (mens de andre barna hørte på). Det gikk rett og slett på grenser for meg selv.

Nå går hun i 7.klasse og hun er stort sett alltid grei. De gangene hun drøyer tida for eksempel eller ikke gjør det hun har fått beskjed om et par ganger holder det med å senke stemmeleiet litt, bli tydelig i tonefallet og si "nå!" eller navnet hennes for eksempel...

Hun er ei trygg, blid, omgjengelig, inkluderende jente. Vi har et åpent forhold, hun har veldig lov til å si fra hvis hun er uenig, og jeg hører oppriktig på henne. Men om jeg allikevel sier at det blir som jeg har bestemt, så godtar hun det. Hun liker det sikkert ikke bestandig, men det blir ikke bråk. Sannsynligvis fordi hun har følt seg sett og hørt hele livet, men samtidig har visst at det ikke nytter å syte om vi har bestemt noe.

45 minutter på å få besøket til å forsvinne ut døra her hadde jeg ikke orket. Jeg hadde sagt fra MYE før.... Ihvertfall hadde jeg fått mitt barn unna sånn at besøket ikke hadde den "unnskyldningen".

Jeg jobber med barn, og det er nok av dem som tror de bestemmer hjemme (og noen av dem gjør nok det også, fordi foreldrene ikke orker konflikter, ikke vil at barna skal bli "lei seg", at de har misforstått hva det vil si å være "snill mamma" osv, eller at de ikke vil ta kampen mens andre er tilstede.) Jeg mener på ingen måte at man skal være autoritær, skrike og hyle - men det trenger man som regel ikke hvis man starter en bestemt linje fra ganske tidlig. Barn er selvfølgelig forskjellige, men generelt ser man ihvertfall stor forskjell på de som vet hvor de har foreldrene og de som konstant må sjekke hvor langt de kan pushe dem...

Jeg er selvfølgelig klar over at ting kan endre seg her i heimen i årene framover, alderen tatt i betraktning. Jeg har imidlertid trua og føler vi har et godt grunnlag. Det er naturlig å smelle litt med dørene i tenårene, og det skal selvfølgelig være takhøyde for det hos oss også.

 

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Puny skrev:

Hun lærte jo masse av dette, det er jo det som er problemet. Man legger seg ikke opp i andre menneskers måte å oppdra sitt barn på, med mindre det er snakk om barnemishandling. Folk må da få lov til å oppdra barna sine selv og på sin måte? Det å overkjøre mor foran barnet vil jo nettopp svekke morens autoritet og det var vel det motsatte av det TS ønsket?

Når man hever stemmen til et trassig barn  og sier at "du må høre på moren din," har du tapt. For det første så må hun tydeligvis ikke det, hun har god erfaring med å overkjøre moren sin og TS er jo ikke det spor bedre på å sette seg i respekt når hun må heve stemmen for å få oppmerksomheten hennes. 

Jeg skrev " Så kansje barnet ikke lærte noe bra av dette" 

 Greia var jo at de ikke kom noen vei. Barnet nektet å dra. Når moren bare snakket med pjuskestemme så hadde de vel stått der hele kvelden da. Hva skulle TS ha gjort? Hun ville vel komme i gang med legging og kveldstellet, kveldsmat osv.

Anonymkode: b6778...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ulrikke skrev:

Heve stemmen gjør jeg vel så å si aldri.

MEN: å legge toneleiet litt ned, sånn at stemmen blir litt mørkere, snakke rolig og tydelig med et bestemt tonefall, DET har jeg gjort mange, mange ganger.

Fra hun var ganske liten har hun visst at jeg gjennomfører de konsekvensene jeg gir beskjed om at kommer. Hun var vel ikke mer enn 3-4 da hun "prøvde seg" i barnehagen med å svare meg sånn som hun hadde hørt andre svare sine foreldre. Det kostet meg ikke en kalori å gi beskjed der og da om at det ikke var aktuelt å snakke til meg på den måten (mens de andre barna hørte på). Det gikk rett og slett på grenser for meg selv.

 

 

Slik var det her også.

Jeg hevet aldri stemmen, men barna visste at når jeg senket stemmen mente jeg alvor.

De testet grenser noen ganger, men med en gang "mørkestemmen" kom frem gjorde de som jeg sa.

Anonymkode: e881d...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev " Så kansje barnet ikke lærte noe bra av dette" 

 Greia var jo at de ikke kom noen vei. Barnet nektet å dra. Når moren bare snakket med pjuskestemme så hadde de vel stått der hele kvelden da. Hva skulle TS ha gjort? Hun ville vel komme i gang med legging og kveldstellet, kveldsmat osv.

Anonymkode: b6778...aff

Det hadde jeg løst på en annen måte enn å vise til å respektere moren hennes og å heve stemmen. For eksempel å si at "nå skal vi gå og spise kveldsmat og legge oss så nå må du gå" og ledet henne bestemt ut døren. Å si "du må høre på moren din" er å umyndiggjøre mor og å heve stemmen lærer bare barnet at den som roper høyest vinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg kjenner denne damen. :P Bor dere i oslo sentrum?

Anonymkode: b6778...aff

Nei :P vi bor på vestlandet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev " Så kansje barnet ikke lærte noe bra av dette" 

 Greia var jo at de ikke kom noen vei. Barnet nektet å dra. Når moren bare snakket med pjuskestemme så hadde de vel stått der hele kvelden da. Hva skulle TS ha gjort? Hun ville vel komme i gang med legging og kveldstellet, kveldsmat osv.

Anonymkode: b6778...aff

Vi kom jo noen vei da jeg valgte å "ta over"... moren taklet jo tydeligvis ikke dette.. Dette var ikke mitt barn, og når det hadde gått tre kvarter så brydde jeg meg lite om å prøve å oppdra denne jenta.. Men når noen (meg) hevet stemmen/snakket litt bestemt til jenta, så hørte hun jo etter til slutt

48 minutter siden, Puny skrev:

Det hadde jeg løst på en annen måte enn å vise til å respektere moren hennes og å heve stemmen. For eksempel å si at "nå skal vi gå og spise kveldsmat og legge oss så nå må du gå" og ledet henne bestemt ut døren. Å si "du må høre på moren din" er å umyndiggjøre mor og å heve stemmen lærer bare barnet at den som roper høyest vinner. 

jeg prøvde jo den også, før jeg ga helt opp  :P Å oppdra en annens barn og lære barnet hvordan de skal oppføre seg er ikke min jobb

Anonymkode: 2871d...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

jeg prøvde jo den også, før jeg ga helt opp  :P Å oppdra en annens barn og lære barnet hvordan de skal oppføre seg er ikke min jobb

Anonymkode: 2871d...327

Hvordan kan du "prøve" men ikke få  til å lede barnet ut? Er hun større og sterkere enn deg? Du påtok deg jo en oppdragerrolle når su sier til henne at hun må høre moren sin. Hvorfor ikke bare påta seg en vertinne/huseierrolle og si at nå kan ikke du være her noe mer?  

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på siden, men går på barneoppdragelse...

Jeg har jobbet i skobutikk (!) i seks år. Kan tro jeg fikk med meg mange interessante situasjoner. Men gjengangerne når ungene slo seg vrange var: "hvis du ikke oppfører deg nå, så går vi ut i bilen" eller "hvis du ikke oppfører deg nå, blir det ikke is/godteri etterpå". Dette hørte jeg tusenvis av ganger, nesten like mange ganger endte det med at man gikk og kjøpte is/godteri for så å komme tilbake for å prøve sko. Nå hadde ungene is/godteri, men var like fordømt vrange.... Kun en gang var det en pappa som tok ungen under armen og gikk i bilen. Han husker jeg fortsatt og har respekt for. 

Jeg er forresten i den kategorien, det har hendt mer enn en gang at vi har dratt hjem fra handletur uten det vi skulle ha fordi en av ungene har slått seg vrang...

Anonymkode: 5aa81...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Puny skrev:

Hun lærte jo masse av dette, det er jo det som er problemet. Man legger seg ikke opp i andre menneskers måte å oppdra sitt barn på, med mindre det er snakk om barnemishandling. Folk må da få lov til å oppdra barna sine selv og på sin måte? Det å overkjøre mor foran barnet vil jo nettopp svekke morens autoritet og det var vel det motsatte av det TS ønsket?

Når man hever stemmen til et trassig barn  og sier at "du må høre på moren din," har du tapt. For det første så må hun tydeligvis ikke det, hun har god erfaring med å overkjøre moren sin og TS er jo ikke det spor bedre på å sette seg i respekt når hun må heve stemmen for å få oppmerksomheten hennes. 

Hva mener du TS skulle gjort, da? Kanskje bare begynt å lage middag eller hva hun nå skulle og latt "gjestene" styre på med sitt? Kanskje ikke så dumt, egentlig, bortsett fra at det ville bli lite middagsro med en hylende unge i gangen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Puny skrev:

Hvordan kan du "prøve" men ikke få  til å lede barnet ut? Er hun større og sterkere enn deg? Du påtok deg jo en oppdragerrolle når su sier til henne at hun må høre moren sin. Hvorfor ikke bare påta seg en vertinne/huseierrolle og si at nå kan ikke du være her noe mer?  

Når barnet ikke hører etter og løper rundt i huset mitt, så begynner jeg ikke å løpe etter alltså.. det får da være grenser..  Jeg gjorde det som funket for denne jenta..

Anonymkode: 2871d...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roci skrev:

Hva mener du TS skulle gjort, da? Kanskje bare begynt å lage middag eller hva hun nå skulle og latt "gjestene" styre på med sitt? Kanskje ikke så dumt, egentlig, bortsett fra at det ville bli lite middagsro med en hylende unge i gangen....

Det har jeg svart på rett over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Puny skrev:

du må høre på moren din" er å umyndiggjøre mor

Det tror jeg faktisk ikke TS tenkte på i dette øyeblikket. Hun virker ikke som en fæl og ond dame.

Anonymkode: b6778...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...