Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Knut Fjellvang mener du med enkle grep unngår kriminalitet i utlandet.– Les reisehåndbøker på forhånd. Du tar nødvendige sikkerhetsregler ved å sette deg inn i de lokale forholdene, sier Fjellvang, daglig leder i reisebyrået Reisefeber." https://www.ba.no/reise/tar-alltid-forholdsregler-pa-reise/s/1-41-1452618

Men, hvor mye/ lite fokus er det på slikt blandt reisende?

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Camlon skrev:

Ja, om du holder deg vekk fra farlige områder og ikke går alene, så er risikoen for at noe skjer lav. 

Det er derfor svært viktig at folk vet at Sør Afrika har høy kriminalitet sånn at de tar nødvendige forhåndsregler.

Enig, masse kriminalitet. Og det er ingen tvil om at Sør-Afrika er verdens farligste sted å være kvinne med tanke på voldtekt. Forøvrig mye barnevoldtekter og helt sikkert voldtekter av menn også :-(

Kilder:

https://www.nrk.no/urix/voldtektsnasjonen-sor-afrika-1.11631252

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Enzg6/soer-afrika-1-av-4-menn-har-voldtatt

https://www.dagbladet.no/nyheter/guttegjengen-voldtok-henne-foran-kjaeresten-for-de-druknet-ham/60572146

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutten-6-reddet-moren-sin-fra-a-bli-voldtatt-sa-snudde-voldtektsmannen-seg-mot-seksaringen/60854057

Endret av Unika
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da bør man aldri gå alene noen steder når man besøker Sør Afrika da? Kanskje det er best å være minimum 2 eller 3 personer sammen?

Ja, det stemmer.

Likevel, er de 2-3 hvite, så hjelper det lite å være flere.

Anonymkode: ab2ea...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer.

Likevel, er de 2-3 hvite, så hjelper det lite å være flere.

Takk for svar. Men hva mente du med det siste? Bør man være mange flere enn 3 personer sammen, for å kunne være trygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Unika skrev:

Mitt innlegg om det samme ble slettet. Men dette får stå?

Vi vet også at nettopp grunnet alle voldtektene i landet er antall HIV-smittede svært høyt. 

-Sør-Afrika-kjenner-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hva mente du med det siste? Bør man være mange flere enn 3 personer sammen, for å kunne være trygg?

Jeg mente i grunnen at man ikke nødvendigvis er tryggere om man er flere, så lenge man er hvit. 

Dette fordi overfallsmenn har kniver og våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De er på stranda og hun tar bilder
Hun bestemmer seg for å gå opp til hotellet med kamera (sand og vind med ett nytt kamera er ikke særlig)
Hun går ned til stranda (blir sett på kamera)
Gruppa går tilbake og hun henger etter
Bestemmer seg for å vasse i vannet kjapt før hun går tilbake (ikke ta bilder)
Blir tatt av strømmen

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som er så perverst på at hun har blitt kidnappet.
Dette er ikke påskekrim dere skal løse.

Anonymkode: 20091...73c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De brukte  jo en eller flere hunder i søket etter Marie. Burde ikke hundene greid å lukte seg frem til den retningen hun tok veien, dersom hun forsvant i en annen retning enn havet (dersom hundene ble brukt  i søk på den stranden Marie var på før hun forsvant)?

Ble  hundene brukt i søk på den stranden Marie var på da hun forsvant, eller ble  hundene kun brukt ved det søket ved den elven det var skrevet om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De brukte  jo en eller flere hunder i søket etter Marie. Burde ikke hundene greid å lukte seg frem til den retningen hun tok veien, dersom hun forsvant i en annen retning enn havet (dersom hundene ble brukt  i søk på den stranden Marie var på før hun forsvant)?

Ble  hundene brukt i søk på den stranden Marie var på da hun forsvant, eller ble  hundene kun brukt ved det søket ved den elven det var skrevet om? 

Dette vet man ikke noe om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt innlegg om det samme ble slettet. Men dette får stå?

Vi vet også at nettopp grunnet alle voldtektene i landet er antall HIV-smittede svært høyt. 

-Sør-Afrika-kjenner-

Det er jo dokumentert med kilder. Sier ikke at det skjedde med Marie, det var et svar til personen som sa SA er utrygt og at man ikke burde gå alene - det er helt sant. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er på stranda og hun tar bilder
Hun bestemmer seg for å gå opp til hotellet med kamera (sand og vind med ett nytt kamera er ikke særlig)
Hun går ned til stranda (blir sett på kamera)
Gruppa går tilbake og hun henger etter
Bestemmer seg for å vasse i vannet kjapt før hun går tilbake (ikke ta bilder)
Blir tatt av strømmen

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som er så perverst på at hun har blitt kidnappet.
Dette er ikke påskekrim dere skal løse.

Anonymkode: 20091...73c

En av de 2 som var på stranden sammen med Marie rett før de 2 gikk  fra stranden, fotograferte Marie som satt på huk ca 1-2 meter fra vannkanten der Marie sitter med mobilen el.l. i hendene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Dette bildet er den siste observasjonen av Marie Sæther Østbø." https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/WLBnE2/Savnet-saken-i-Sor-Afrika-Det-ble-gitt-feil-informasjon-i-savnetmeldingen

Det må vel bety at det bildet ble fotografert mens de 2 andre var i  ferd med å forlate stranden, og at de 2 ikke så Marie etter at det bildet ble fotografert?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uttrykket at hun "hang" 100 meter etter de andre, kan jo forstås som at hun var på vei fra stranden. Men det siste de så av henne (i følge slik jeg forstår det som står i artikkelen), var at hun satt på huk nært vannet når de 2 andre forlot stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket at hun "hang" 100 meter etter de andre, kan jo forstås som at hun var på vei fra stranden. Men det siste de så av henne (i følge slik jeg forstår det som står i artikkelen), var at hun satt på huk nært vannet når de 2 andre forlot stranden.

Ja, dette står i artikkelen: "Bildet ble tatt av en av de to andre fra turfølget som gikk til stranden noen minutter før Marie. På vei tilbake så de to at savnede satt på stranden og så utover havet." https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/WLBnE2/Savnet-saken-i-Sor-Afrika-Det-ble-gitt-feil-informasjon-i-savnetmeldingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Før de gikk tilbake til hotellet tok de det nevnte bildet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at moren faren til Marie ikke reiser ned dit.Greit jeg har dårlig økonomi men hvis datteren min forsvinner bare.Så reiser jeg ned desperat å vil finne henne.

Anonymkode: bfd5c...484

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er rart at moren faren til Marie ikke reiser ned dit.Greit jeg har dårlig økonomi men hvis datteren min forsvinner bare.Så reiser jeg ned desperat å vil finne henne.

Har de ikke reist ned? Det hadde jeg også gjort! Med mindre de vet hva som har skjedd da, noe som ikke vi vet...

Anonymkode: d6389...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei dem er her i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faren var tydelig på at det var best for dem å være hjemme, grunnet støtten og oppfølgingen de får her, av både familie, venner, politi og helsepersonell. Det tror jeg er klokt. At de på et senere tidspunkt reiser ned, som et ledd i sorgbearbeidelsen er kanskje naturlig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Marixxx skrev:

Faren var tydelig på at det var best for dem å være hjemme, grunnet støtten og oppfølgingen de får her, av både familie, venner, politi og helsepersonell. Det tror jeg er klokt. At de på et senere tidspunkt reiser ned, som et ledd i sorgbearbeidelsen er kanskje naturlig.

Helt enig. Det er svært begrenset hva de kan utrette i et fremmed land der de ikke har nettverk og har lite eller ingen kjennskap til hvordan politi/myndigheter/helsevesen fungerer. 

Anonymkode: 6e861...c75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...