Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

“Mystery surrounds whereabouts of Norwegian student missing after beach walk. 

“You can see the weather is bad because in the footage the tops of the trees are swinging in the wind. So why she did that we don’t know. But what we do know is that was the last sight of Marie Ostbo alive.”." https://www.iol.co.za

Anonymkode: 7b12c...999

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.

Yvonne (admin)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"de snakket om hvor farlig sjøen kunne være den dagen Østbø forsvant. "

"– Samme dagen som hun forsvant, pratet vi om haier og at de kunne komme opp til grunt vann når sola gikk ned. Så ja, hun visste om faren, sier kvinnen" https://www.nrk.no/rogaland/advarte-marie-om-hvor-farlig-sjoen-kunne-vaere-1.14028221

Snakket de om eller tenkte de i det hele tatt på den potensielle faren det kan være å være alene ute på et slikt sted, med tanke på voldtekt, kidnapping, ran, mord?

Anonymkode: 7b12c...999

Sånn som jeg oppfatter dette var de fokusert på faren ved hai som kunne komme opp på grunn og ikke andre farer i vannet (strømninger, bølger osv.). Sånn som jeg oppfatter det er hai en mindre fare enn både strømninger og bølger i dårlig vær og tussmørke.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Knut Fjellvang mener du med enkle grep unngår kriminalitet i utlandet.– Les reisehåndbøker på forhånd. Du tar nødvendige sikkerhetsregler ved å sette deg inn i de lokale forholdene, sier Fjellvang, daglig leder i reisebyrået Reisefeber." https://www.ba.no/reise/tar-alltid-forholdsregler-pa-reise/s/1-41-1452618

Men, hvor mye/ lite fokus er det på slikt blandt reisende?

Anonymkode: 7b12c...999

Jeg har vært i Sør Afrika flere ganger og er veldig klar over at det er et land med høy kriminalitet der jeg må ta visse forholdsregler. Fordi jeg besøker venner der, som er derfra, tenker jeg nok ikke på det på samme måte som jeg ville gjort om jeg reiste på egenhånd, men følger råd og tips fra vennene mine og tar de forbeholdene de anbefaler. 

Anonymkode: 6e861...c75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg oppfatter dette var de fokusert på faren ved hai som kunne komme opp på grunn og ikke andre farer i vannet (strømninger, bølger osv.). Sånn som jeg oppfatter det er hai en mindre fare enn både strømninger og bølger i dårlig vær og tussmørke.

Jeg har vært i Sør Afrika flere ganger og er veldig klar over at det er et land med høy kriminalitet der jeg må ta visse forholdsregler. Fordi jeg besøker venner der, som er derfra, tenker jeg nok ikke på det på samme måte som jeg ville gjort om jeg reiste på egenhånd, men følger råd og tips fra vennene mine og tar de forbeholdene de anbefaler. 

Anonymkode: 6e861...c75

Takk for svar og for det du deler :) 

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik at hundene som ble brukt i søk etter Marie, også søkte på den stranden hun forsvant fra, uten å finne spor etter hvilken vei hun bevegde seg bort derfra, og det viser seg at hun forsvant i retning havet, er det 3 muligheter som jeg kan komme på: 1: Hai. 2: Drukning. 3: Noen kom i båt eller et annet fremkomstmiddel (vannscooter?) til bruk på vann og tok henne med og bortførte henne med båten/ annet fremkomstmiddel (vannscooter?).

 

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt brukt båt i kidnappingssaker før,   fant jeg ut nå: "Filipinske myndigheter har funnet en båt som kan ha blitt brukt av kidnapperne som bortførte nordmannen Kjartan Sekkingstad."https://www.aftenposten.no/verden/i/grVL/Batfunn-knyttes-til-kidnappingssaken

Anonymkode: 7b12c...999

Jeg misforsto, ettersom jeg ikke kunne lese resten av artikkelen over. Her står det at "Gjerningsmennene rømte fra stedet i to båter."https://www.nrk.no/urix/_-nordmann-bortfort-pa-filippinene-1.12565792

Men, uansett, kan noen teoretisk bruke båt/ vannscooter til å bortføre mennesker med.

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menneskesmugling foregår også med vannscootere nå, sto det å lese i en av nettavisene i går.

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bortføring i båt: "Men på veien blir 13-åringen bortført av nordkoreanske spioner. Hun skal ha blitt dratt inn i en båt, og kjørt direkte til Nord-Korea." https://www.dagbladet.no/nyheter/i-1977-ble-japanske-megumi-bortfort-av-nord-korea-na-far-foreldrene-hjelp-av-donald-trump/68787685

Kidnappere med bil kan jo bli observert av flere som de kjører forbi (som har utsyn mot veien fra hus, andre bilister som de kjører forbi m.m.) , enn kidnappere i båt/ på vannscooter el.l. på en dag der været er slik at ingen andre/ få andre er på havet i nærheten.

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, spekulasjoner og brukerdebatt, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart om det med den eventuelle haien, vassingen, bølgene, drukning skulle ha skjedd akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Det er IKKE rart om en eventuell kidnapping skjedde akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Andres tanker om dette?

Anonymkode: 7b12c...999

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffa over at Kripos ikke drar ned. Hver sten er ikke snudd i denne saken.

Anonymkode: 51535...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skuffa over at Kripos ikke drar ned. Hver sten er ikke snudd i denne saken.

Anonymkode: 51535...8be

Kripos har ingen myndighet i utlandet, og kan ikke gjøre noe uten først å bli bedt om å bistå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skuffa over at Kripos ikke drar ned. Hver sten er ikke snudd i denne saken.

Anonymkode: 51535...8be

"– Vil det bli aktuelt å sende personell ned til Sør-Afrika?– Det vurderes fortløpende å sende folk ned, ja. Men vi trenger litt mer informasjon rundt deres etterforskning først. Vi kommer også til å tilby de innsyn i den etterforskningen som vi har gjennomført, svarer Hetland. Han opplyser at det mest sannsynlig vil være personell fra Kripos som blir sendt til Sør-Afrika."https://www.nrk.no/rogaland/norsk-politi-vurderer-a-sende-etterforskere-til-sor-afrika-1.14022781

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart om det med den eventuelle haien, vassingen, bølgene, drukning skulle ha skjedd akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Det er IKKE rart om en eventuell kidnapping skjedde akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Andres tanker om dette?

Anonymkode: 7b12c...999

Hvor lenge hun var alene er det jo ingen som helt vet. Du må være klar over naturforholdene og strendene der nede, det er ikke som vanlige syden-strender. Jeg synes ikke det er noe rart om hun ble overrasket av været, ble slått over ende av en bølge mens hun gikk helt ned på stranden osv. Når du går helt nede ved vannkanten, som hun gjorde ut i fra bildet, så kan plutselig grunnen under beina forsvinne pga understrømmer, selv om du ikke vasser engang, det har jeg opplevd selv og er kjempe ekkelt! Så må du ta i betraktning at det var litt mørkt, det blåste, bølgene var store og det var stor støy fra hav og bølger. Det er IKKE usannsynlig at hun har blitt tatt av havet. Jeg har vært i Sør-Afrika og området der hun var med strender, så jeg vet litt hva jeg snakker om.

Anonymkode: 4ae9b...164

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart om det med den eventuelle haien, vassingen, bølgene, drukning skulle ha skjedd akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Det er IKKE rart om en eventuell kidnapping skjedde akkurat de få minuttene hun var alene, og ikke mens de 2 andre var på stranden sammen med henne.

Andres tanker om dette?

Anonymkode: 7b12c...999

En stor bølge kan ha kommet akkurat da hun var alene. Hvis du søker på sneaker wave og rough wave kan du se at det plutselig kan komme en bølge som er mye større enn de andre bølgene. Den kan slå bena under folk som går på stranden, slik at de faller og mister kontroll. Hvis det også er understrømmer på stedet kan de raskt bli ført ut på havet, og det kan være vanskelig å svømme inn igjen. 

Anonymkode: 21131...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser fra 7:07 kan man få et inntrykk av hvor vanskelig det kan være å komme seg tilbake til stranden etter man har blitt tatt av bølgene. Videoen viser også at størrelsen på bølgene kan forandre seg raskt. Plutselig kan det komme en eller flere store bølger som kommer helt overraskende på de som er på stranden. 

 

Anonymkode: 21131...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge hun var alene er det jo ingen som helt vet. Du må være klar over naturforholdene og strendene der nede, det er ikke som vanlige syden-strender. Jeg synes ikke det er noe rart om hun ble overrasket av været, ble slått over ende av en bølge mens hun gikk helt ned på stranden osv. Når du går helt nede ved vannkanten, som hun gjorde ut i fra bildet, så kan plutselig grunnen under beina forsvinne pga understrømmer, selv om du ikke vasser engang, det har jeg opplevd selv og er kjempe ekkelt! Så må du ta i betraktning at det var litt mørkt, det blåste, bølgene var store og det var stor støy fra hav og bølger. Det er IKKE usannsynlig at hun har blitt tatt av havet. Jeg har vært i Sør-Afrika og området der hun var med strender, så jeg vet litt hva jeg snakker om.

Anonymkode: 4ae9b...164

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En stor bølge kan ha kommet akkurat da hun var alene. Hvis du søker på sneaker wave og rough wave kan du se at det plutselig kan komme en bølge som er mye større enn de andre bølgene. Den kan slå bena under folk som går på stranden, slik at de faller og mister kontroll. Hvis det også er understrømmer på stedet kan de raskt bli ført ut på havet, og det kan være vanskelig å svømme inn igjen. 

Anonymkode: 21131...58f

Takk AB 164  og AB 58f :) 

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...