Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Camlon skrev:

Jeg mener begge deler er feil. Vi bør ikke spekulere om hva som er mest sannsynlig. 

Jeg vil bare nevne at hvis hun ble kidnappet, så er det sannsynlig at det skjedde uten kamp. Jeg har tidligere lenket til 2 tilfeller hvor turister har blitt kidnappet, ingen av dem handlet om løspenger. I det ene tilfellet forsvant de bare, og i det andre tilfellet så kjørte kidnapperene dem til Mozambique. De klarte å rømme fordi bilen veltet.

Det er derfor ikke unaturlig at vi ikke finner noen spor. Sjansen for å finne et lik er etter min mening høyere om hun druknet fordi de lette etter henne på havet og havstrømmer går i sirkel.

Det var også storm den kvelden.. Alle som har vært på en strand i kraftig vind vet at der forsvinner alle spor relativt kjapt.. Hvis ikke hadde de kunne sett om sporene hennes ledet ned og opp igjen fra vannet.. Eller et annet sted.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er folk så overbeviste om at Marie har blitt kidnappet? Altså, jeg vet at det er mye kriminalitet og vold i Sør-Afrika, men det er da ikke SÅ vanlig at tilfeldige hvite folk forsvinner helt uten spor eller tegn til kamp, uten at noen krever løsepenger, uten at det sirkulerer noen rykter, eller at liket dukker opp. Sjansen for at en såpass dyktig, smart og kaldblodig kidnapper var på stranden samtidig, er ekstremt liten. Om hun hadde blitt tatt av en voldsmann, er det langt mer sannsynlig at man hadde funnet spor av kamp, og at liket hadde blitt dumpet i en eller annen grøft hvor man hadde oppdaget det.

Det er da langt mer sannsynlig at hun druknet, selv om det ikke er like sensasjonelt og spennende. Det skal ikke mer til enn at du vasser, en overraskende bølge eller understrøm slår beina under deg, kanskje treffer hodet ditt noe så du slår deg i tillegg, og blir dratt utover på sjøen til du drukner. Så er det jo også mye hai langs kysten der, så liket ditt kan fort bli spist og aldri dukke opp. 

Selv i ustabile land er det langt vanligere å dø av diverse ulykker enn å faktisk bli kidnappet og myrdet i kaldt blod.

Anonymkode: 74d6b...88a

Det er dessverre ikke kidnapping for løsepenger som er den største risikoen.  De fleste som bor der av de hvite går aldri ut alene etter det blir mørkt.  Det er rett og slett for farlig.  Jeg har vært der et par ganger selv, fikk veldig klar advarsel om å ikke gå ut alene.

Nå vet man selvfølgelig ikke hva som har skjedd med Marie og spekulasjonene er sikkert mange. håper man kan få et svar for familien sin del.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Helt forferdelig å tenke på hva hun kan ha blitt utsatt for, med tanke på verdien i hvites organer i Afrika. Utrolig dårlig arbeid av det lokale politiet der som er mer redd for sin egen turisme enn turistenes trygghet der. Noe må norsk politi kunne gjøre...

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Politiet på sånne plasser er så korrupte at jeg ville aldri reist ned dit. At man ikke engang kan gå alene der sier vel alt om hvilket skitland det er. Politimesteren står å lyger i media om at bla bla det er ikke noe kriminellt som har skjedd siden det aldri skjer her, bare for å ikke skremme bort turister. Så gjennomkorrupt land. At barn tørr å reise ned dit må da være ren og skjær uvitenhet. 

Anonymkode: d8cf7...937

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎05‎.‎2018 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Politiet på sånne plasser er så korrupte at jeg ville aldri reist ned dit. At man ikke engang kan gå alene der sier vel alt om hvilket skitland det er. Politimesteren står å lyger i media om at bla bla det er ikke noe kriminellt som har skjedd siden det aldri skjer her, bare for å ikke skremme bort turister. Så gjennomkorrupt land. At barn tørr å reise ned dit må da være ren og skjær uvitenhet. 

Anonymkode: d8cf7...937

Hun var 21, en 21 åring er ikke "barn". Og nå blir det rimelig usaklig spekulering her, vil jeg si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Mango_Papaya

Hva skjer tro? Faren hennes har satt igang en innsamlingsaksjon for å støtte de frivillige gruppene som leter etter Marie i Afrika. Dette skjønner jeg ikke. Har ikke norske myndigheter et ansvar her? De har ennå ikke dratt nedover, mange spørsmål består ubesvarte. Faren (på Facebook) skriver at han tror hun holdes skjult et sted. Enkelte har også i kommentarfelt foreslått at far bør leie inn privatdetektiv og i tillegg kunne stille med en pengesum for å få folk til å snakke. Hvorfor blir ingenting av dette gjort? Hele saken virker merkelig og ingen nordmenn har satt sin fot der det skjedde, annet enn journalister. Hvor er tiltaksevnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Mango_Papaya said:

Hva skjer tro? Faren hennes har satt igang en innsamlingsaksjon for å støtte de frivillige gruppene som leter etter Marie i Afrika. Dette skjønner jeg ikke. Har ikke norske myndigheter et ansvar her? De har ennå ikke dratt nedover, mange spørsmål består ubesvarte. Faren (på Facebook) skriver at han tror hun holdes skjult et sted. Enkelte har også i kommentarfelt foreslått at far bør leie inn privatdetektiv og i tillegg kunne stille med en pengesum for å få folk til å snakke. Hvorfor blir ingenting av dette gjort? Hele saken virker merkelig og ingen nordmenn har satt sin fot der det skjedde, annet enn journalister. Hvor er tiltaksevnen?

Fordi i Norge så tørr vi ikke si noe mot minoritetene. Våger du å tenke at de stakkarsene der nede ikke kan gjøre en like god nok jobb som norsk politi, ja da blir du kallt rasist. Hvem vil være først til å ta et oppgjør? Man mister jobben (fryst ut) hvis man ønsker å påpeke sannhet.

Endret av Martin13
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mango_Papaya
7 timer siden, Martin13 skrev:

Fordi i Norge så tørr vi ikke si noe mot minoritetene. Våger du å tenke at de stakkarsene der nede ikke kan gjøre en like god nok jobb som norsk politi, ja da blir du kallt rasist. Hvem vil være først til å ta et oppgjør? Man mister jobben (fryst ut) hvis man ønsker å påpeke sannhet.

Men ei ung jentes liv står på spill? Man må bruke alle midler. Landet er gjennomsyret sv kriminalitet det er viktig å følge sporet om kidnapping/prodtitusjon. Istedetfor å slå seg til ro med at hun havnet på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
23 minutter siden, Mango_Papaya said:

Men ei ung jentes liv står på spill? Man må bruke alle midler. Landet er gjennomsyret sv kriminalitet det er viktig å følge sporet om kidnapping/prodtitusjon. Istedetfor å slå seg til ro med at hun havnet på havet.

Finnes det noe slikt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mango_Papaya
2 timer siden, Husmusa70 skrev:

Finnes det noe slikt spor?

Ifølge faren så har noe slikt skjedd. Men det kan være bare forhåpninger fra hans side og. Spørsmålet er vel om saken er godt nok etterforsket og om alle spor er fulgt opp. Synes bla de hun reiste sammen med har vært lite i fokus. De lot henne være alene på en strand i et av verdens farligste land, i uvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike "Manjana"-land så er det vel ikke så vanlig å være helt objektiv iforhold til etterforskningen. Der er det nok pengene og frykten for å miste fremtidige turister som veier tyngst, tenker jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om verdien av hvites organer, men skremmende mange afrikanske menn tror at de blir kurert av HIV ved å ha sex med hvite kvinner. Det sier sitt. Et land hvor hvite kvinner advares mot å ferdes alene er ikke et sted for en norsk jente å være. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Drizzt said:

Jeg vet ikke om verdien av hvites organer, men skremmende mange afrikanske menn tror at de blir kurert av HIV ved å ha sex med hvite kvinner. Det sier sitt. Et land hvor hvite kvinner advares mot å ferdes alene er ikke et sted for en norsk jente å være. 

Alikevel sender man norsk ungdom på safari ned der. Det er i mine øyne et samfunnsansvar å fortelle norske borgere om verden der ute, noe som ikke er enkelt når man ikke kan kalle noe for det det faktisk er. Familien til denne jenten skulle helt klart satt seg inn i hvordan Sør-Afrika faktisk er. Det krever sunn skepsis og ingen fordømmelse. Hvis vi ser på statistikker og følger med i andre media enn bare norske (som maler et glansbilde over alle som de føler er undertrykte) så er det tydelig at det ikke er trygt å sende barn dit.

Visdom er ikke noe man kan kjøpe seg, det får man kun hvis man er gjort seg fortjent til det.

Endret av Martin13
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Drizzt said:

Btw, jeg liger signaturen din! Sannheten skal seire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
På 25.5.2018 den 12.17, Drizzt skrev:

Enig.

Grensene til landet er åpne, fattige flykter fra Mosambique og andre land, til Sør-Afrika. Kriminalitet, fattigdom og voldtekter kjenner ingen grenser der.

Samtidig kan man fint være turist midt i Cape Town ved Waterfront. Men man går ikke alene ut etter at det blir mørkt selv der. Mørkt blir det vel i 18:00-tiden. Selv på arrangerte turer med ekspertguider i vinområdene tar guidene i bil strenge forholdsregler..

Det er mulig at turistmagneter som Table Mountain og Robben Island er «trygge».. men det lurer feller bak hvert gatehjørne enten det er Johannesburg eller en annen by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som er fra sør-Afrika og hun er forbauset over at vennegruppen på restauranten lot den norske jenta gå alene(!) til stranden. Ikke under noen omstendigheter noen sted i sør-Afrika går du alene på kveldstid i folketomme områder. Ikke som kvinne. At politimyndighetene der sier dette er et rolig område hvor noe liknende ikke er skjedd før er rett og slett fordi jenter der sjelden er så tankeløse at de setter seg i en slik situasjon. 

Håper dette er en vekker for naive hvite norske jenter. Dette er ikke Norge, Europa eller USA. Sør-Afrika er blant landene med den styggeste voldtektsstatistikken. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, roffe1 skrev:

Har en venn som er fra sør-Afrika og hun er forbauset over at vennegruppen på restauranten lot den norske jenta gå alene(!) til stranden. Ikke under noen omstendigheter noen sted i sør-Afrika går du alene på kveldstid i folketomme områder. Ikke som kvinne. At politimyndighetene der sier dette er et rolig område hvor noe liknende ikke er skjedd før er rett og slett fordi jenter der sjelden er så tankeløse at de setter seg i en slik situasjon. 

Håper dette er en vekker for naive hvite norske jenter. Dette er ikke Norge, Europa eller USA. Sør-Afrika er blant landene med den styggeste voldtektsstatistikken. 

Ja, min venninne fra Sør-Afrika var også sjokkert over det hele. Hun og familien flyttet til Canada for noen år siden og hun advarte meg på det sterkeste å sette min fot der. Som hvit kvinne er jeg ekstra utsatt i forhold til lokale afrikanske kvinner. Aldri bevege seg alene noe sted, hverken når det er lyst eller mørkt. Alltid med flere menn som følge. Det er ikke bare voldtekt, man blir jo utsatt for tyveri og alt mulig der midt på dagen midt i folkerike steder. Du holder mobilen i hånda og skriver en melding, det kommer et par stk med machete og snapper den fra hendene dine og løper. Hvis du følger etter blir du rett og slett slaktet. Det er bare løgn at det finnes trygge områder, det er ingen trygge områder der ifølge henne. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det har ikke kommet noe nytt. Jeg tenker at hun sannsynligvis må ha blitt kidnappet og kanskje drept, for hvis hun hadde druknet ville kroppen blitt skyldt opp på land igjen. Det er en kjent sak at dette ikke er et spesielt trygt land for kvinner og spesielt ikke hvite kvinner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...