Gå til innhold

Politiet hevder at de så meg kjøre og bruke mobil- ikke tilfelle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

jeg trodde det var bruken av mobil som var ulovlig, ikke å ha den i fanget uten at den var i bruk (men ja- selvfølgelig ser jeg at det ikke fremstår spesielt bra) 

nå har jeg da valgt å ikke godta et forenklet forelegg, måtte jo ta stilling til det der og da. Derfra blir man vel kalt inn til avhør meg bekjent. Så får jeg jo forklare meg, det er ord mot ord. Men hva skjer fra det punktet?

Anonymkode: 50eb6...436

ord mot ord er det ikke om du kan be ditt selskap vise logg på at telefonen ikke var i bruk ;) 

Anonymkode: 549d4...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av! Denne saken kommer til å bli henlagt pga tidsmangel hos politiet. Men ta det som en "smekk på lanken" - du vet selv at du hadde tid til å legge mobilen fra deg i passasjersetet (eller lignende) og å ha begge hendene på rattet! Tenk på oss andre som ferdes i trafikken og gjør et bedre valg neste gang :)

Endret av marihuet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo bevise at tlf din var i bruk for å kunne straffe deg. Så om du ikke brukte den ville jeg tatt det med ro. Krev at de undersøker tlf din om du blir kalt inn til avhør.

Anonymkode: 2049d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ord mot ord er det ikke om du kan be ditt selskap vise logg på at telefonen ikke var i bruk ;) 

Anonymkode: 549d4...208

Feil. 

Det er mye "fikling" med telefonen som ikke kan bevises eller motbevises. Selv om man ikke ringer med den (slik at teleselskapet kan bekrefte/avkrefte). Man kan f.eks. bla igjennom bilder, lese meldinger, se på kontaktlisten, spille spill som er lastet ned osv. 

Anonymkode: 6ef66...d17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier legg den i passasjersetet, har dere prøvd det selv? Da sklir den jo på gulvet når man bremser.. jobber selv i hj.spl og når jeg har ansvarsvakt kjører jeg med mobilen mellom lårene, og svinger inn på bussholdeplass hver gang den ringer (ofte 15-20 ganger per vakt...) har jeg den i lomma må jeg ta av beltet for å få den opp, har jeg den i setet ved siden av glir den på gulvet.. aldri tenkt over at det ikke er lov å ha den i fanget?

Anonymkode: 2cb63...f5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må ikke politiet bevise i form av et bilde? Synes det er veldig rart at det blir ord mot ord, da taper man alltid mot politiet. I alle andre saker så må det legges frem bevis. Og hvis de ser med en kikkert el, så må det da gå an å ta et bilde også. 

Anonymkode: be728...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

De må jo bevise at tlf din var i bruk for å kunne straffe deg. Så om du ikke brukte den ville jeg tatt det med ro. Krev at de undersøker tlf din om du blir kalt inn til avhør.

Anonymkode: 2049d...7a9

Nei. Når to politifolk i retten vitner på at tiltalte brukte/fiklet med telefonen, blir tiltalte dømt. Det er ikke noe å lure på.

Anonymkode: 257cc...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må jo bevise at tlf din var i bruk for å kunne straffe deg. Så om du ikke brukte den ville jeg tatt det med ro. Krev at de undersøker tlf din om du blir kalt inn til avhør.

Anonymkode: 2049d...7a9

Nei, kravene rundt mobil i bil er mye strengere. Så gå ut å kjøp deg mobilholder og handsfri sett ASAP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Når to politifolk i retten vitner på at tiltalte brukte/fiklet med telefonen, blir tiltalte dømt. Det er ikke noe å lure på.

Anonymkode: 257cc...abb

Det er ikke så enkelt, men i dette tilfellet må TS være veldig taktisk hvis h?n skal sno seg unna.

Fordelen er hvis det IKKE er tatt bilde, men en politimann som hevder det ikke var mobilholder i bilen og det var en synlig mobil, og kan bakke det med en annen politimann som hevdet han mente det ble brukt mobil, vil bli trodd, og det er alt som trengs for å bli dømt. Du kan bli dømt for å ha mobilen på innerlomma.

Men kan TS vise bilde av en mobilholder som ikke var enkelt eller innlysende synlig fra politimannens ståsted, og  kunne henvise til installert handsfri i bilen, vil politiets behov for bevisførelse overstige kapasiteten til å føre saken, og den kan komme til å bli henlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier legg den i passasjersetet, har dere prøvd det selv? Da sklir den jo på gulvet når man bremser.. jobber selv i hj.spl og når jeg har ansvarsvakt kjører jeg med mobilen mellom lårene, og svinger inn på bussholdeplass hver gang den ringer (ofte 15-20 ganger per vakt...) har jeg den i lomma må jeg ta av beltet for å få den opp, har jeg den i setet ved siden av glir den på gulvet.. aldri tenkt over at det ikke er lov å ha den i fanget?

Anonymkode: 2cb63...f5a

Min telefon ligger alltid i passasjersetet og har aldri sklidd ned.

Anonymkode: 6aa41...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som sier legg den i passasjersetet, har dere prøvd det selv? Da sklir den jo på gulvet når man bremser.. jobber selv i hj.spl og når jeg har ansvarsvakt kjører jeg med mobilen mellom lårene, og svinger inn på bussholdeplass hver gang den ringer (ofte 15-20 ganger per vakt...) har jeg den i lomma må jeg ta av beltet for å få den opp, har jeg den i setet ved siden av glir den på gulvet.. aldri tenkt over at det ikke er lov å ha den i fanget?

Anonymkode: 2cb63...f5a

Hallo- legg den vekk i vesken evt i holderen mellom settene. Gud hjelpe oss for dere super-avhengig folk som klarer ikke mer en 20 sekunder uten tlf i hendene. 

Anonymkode: fb484...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Druid skrev:

Det er ikke så enkelt, men i dette tilfellet må TS være veldig taktisk hvis h?n skal sno seg unna.

Fordelen er hvis det IKKE er tatt bilde, men en politimann som hevder det ikke var mobilholder i bilen og det var en synlig mobil, og kan bakke det med en annen politimann som hevdet han mente det ble brukt mobil, vil bli trodd, og det er alt som trengs for å bli dømt. Du kan bli dømt for å ha mobilen på innerlomma.

Men kan TS vise bilde av en mobilholder som ikke var enkelt eller innlysende synlig fra politimannens ståsted, og  kunne henvise til installert handsfri i bilen, vil politiets behov for bevisførelse overstige kapasiteten til å føre saken, og den kan komme til å bli henlagt.

Akkurat slik var det faktisk for onkelen min. Fungerte ikke i det hele tatt, ble dømt. Ordene fra to politimenn veier tungt, trenger ikke mer bevis i slike saker. Og det er færre trafikksaker som henlegges nå fordi trafikksikkerhet har høy prioritet for tiden. Tyveri og nasking henlegges mye oftere. Onkelen min hadde forøvrig helt rent rulleblad, høyere stilling og aldri fått så mye som en fartsbot. Mobilen lå inntil låret hans på førersetet da han ikke hadde satt den på plass fordi han hadde det travelt og var stresset, og han hadde en hånd på rattet. Tok tak i den da de stoppet han og dermed så de at han holdt mobilen. Var egentlig en fryktelig urettferdig sak.

Anonymkode: 15757...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min telefon ligger alltid i passasjersetet og har aldri sklidd ned.

Anonymkode: 6aa41...a7d

Min også, har aldri vært noe problem. Har hatt den der eller i koppholderen.

Anonymkode: 15757...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat slik var det faktisk for onkelen min. Fungerte ikke i det hele tatt, ble dømt. Ordene fra to politimenn veier tungt, trenger ikke mer bevis i slike saker. Og det er færre trafikksaker som henlegges nå fordi trafikksikkerhet har høy prioritet for tiden. Tyveri og nasking henlegges mye oftere. Onkelen min hadde forøvrig helt rent rulleblad, høyere stilling og aldri fått så mye som en fartsbot. Mobilen lå inntil låret hans på førersetet da han ikke hadde satt den på plass fordi han hadde det travelt og var stresset, og han hadde en hånd på rattet. Tok tak i den da de stoppet han og dermed så de at han holdt mobilen. Var egentlig en fryktelig urettferdig sak.

Anonymkode: 15757...524

Det hjelper dessuten ikke å vise slike bilder i etterkant, da de tar høyde for at det kan ha blitt montert etterpå. De er ikke dumme, og har nok opplevd dette en del ganger før også. Da må man isåfall vise mobilholderen der og da, når man blir stoppet og forklarer, ellers blir det ikke sett på som gyldig bevis. Og det hjelper uansett ikke hvis ikke mobilen står i holderen, har du to vitner i politiet som sier at du holdt på mobilen, da kommer du ikke unna.

Anonymkode: 15757...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er straffbart å håndtere telefonen. Du trenger ikke å ringe med den. 

Anonymkode: d8cec...cfa

Det er BRUK av håndholdt mobiltelefon som er forbudt. Det er lov til å holde telefonen i hånda hvis man ikke benytter seg av noen av dens funksjoner.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er BRUK av håndholdt mobiltelefon som er forbudt. Det er lov til å holde telefonen i hånda hvis man ikke benytter seg av noen av dens funksjoner.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Hvorfor skal du holde mobilen i hånda om du ikke skal bruke den da? Pleier du å kjøre rundt med en brusflaske i den ene hånda uten at du har tenkt å drikke, bare sånn at du skal vite hvor den flaska er?

Anonymkode: 257cc...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er BRUK av håndholdt mobiltelefon som er forbudt. Det er lov til å holde telefonen i hånda hvis man ikke benytter seg av noen av dens funksjoner.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Hvorfor i alle dager skal du holde mobilen hvis du ikke skal bruke den? Du har ikke lov å holde den. Politiet vet jo ikke om du bruker den eller ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er BRUK av håndholdt mobiltelefon som er forbudt. Det er lov til å holde telefonen i hånda hvis man ikke benytter seg av noen av dens funksjoner.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Nei, loven krever at mobilen skal være fastmontert og at den er koblet til ett håndsfrisett. Du kan ikke engang ha den under klærne. 

Målet er nettopp for å forenkle kontroll og straffeforfølgelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

jeg trodde det var bruken av mobil som var ulovlig, ikke å ha den i fanget uten at den var i bruk (men ja- selvfølgelig ser jeg at det ikke fremstår spesielt bra) 

nå har jeg da valgt å ikke godta et forenklet forelegg, måtte jo ta stilling til det der og da. Derfra blir man vel kalt inn til avhør meg bekjent. Så får jeg jo forklare meg, det er ord mot ord. Men hva skjer fra det punktet?

Anonymkode: 50eb6...436

Du taper. 

Sannsynligheten for at politi stopper en random bil for og være jævlig er hvor stor. Sannsynligheten for at du bløffer er hvor stor? 

Fengslene er fulle av uskyldige mennesker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er BRUK av håndholdt mobiltelefon som er forbudt. Det er lov til å holde telefonen i hånda hvis man ikke benytter seg av noen av dens funksjoner.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Ok, sikkert derfor folk blir bøtelagt eller anmeldt og dømt når de bare holder mobilen mens de kjører. Uten at den er i bruk.

Anonymkode: 15757...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...