Gå til innhold

Skole som nekter meg å snakke med hjelpelæreren til barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/22/2018 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

kan dere komme med eksempler på hvordan man motiverer elever? Hva er viktig tror dere?

Det gjelder egentlig både dere lærere og assistenter ;).

Fakta er at en altfor stor andel av elever i dag går ut av grunnskolen uten grunnleggende lese- og skriveferdigheter. Min påstand er at hvis alle lærere og assistenter virkelig kunne jobben sin så godt som de drømmer om, så hadde dette neppe vært tilfelle.

Anonymkode: 5eb52...7bb

Nå begynner vi vel å havne utenfor trådens opprinnelige tema. Men ja... Du har helt rett. Skolene klarer ikke gi de som trenger det god nok oppfølging. Jeg syns dette er et interessant tema. Jeg er selv lærer, og har selv en elev i enetimer. Jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på om min elev får så stort utbytte av undervisningen min. Jeg er "bare" lærer i fag, jeg er ikke spesialpedagog. Jeg vet egentlig ikke hva som innebærer å ha lese/skrive/matte/språkvansker, ADHD, dysleksi og alt dette som flere barn har.. Jeg vet jo hva det er sånn på overflaten, men det er det. Det hjelper meg lite.

Har tenkt å ta videreutdanning i spes ped, for jeg syns hvordan det er nå er for dårlig. Organiseringen rundt slike elever bør også være bedre på skolene. Papirarbeidet, iop-er og sånt rundt disse er bare et ork for lærere, og noe de ikke prioriterer. Forståelig nok; det tar lang tid, og de fleste lærere er usikre på hva de skal skrive i slike dokumenter.

Anonymkode: 9b6d2...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/23/2018 at 7:02 AM, tirben said:

Privattimer er altså timer betalt av foreldrene. Forsto det ikke slik at denne assistenten ble betalt av foreldrene? 

At en assistent tar ut en elev fra en time, for å forklare stoffet som gjennomgås på en grundigere måte, er ikke privattime. 

 

On 4/23/2018 at 1:26 AM, AnonymBruker said:

Betalt av foreldrene, ikke via skolen. 

Anonymkode: 27d0c...ce7

Nå vet jeg hvor dere er folk jeg ikke gidder diskuterer med, prat om være vanskelig for vanskelig, og for dere til å virke som idioter når dere terper å¨å små ting som "alle", diksuterer dere slik i virkelig liv også?

Nei, det heter Please, det heter vær så snill.

En av dere blir blokkert, dere vet hvem dere er ;)

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Nå vet jeg hvor dere er folk jeg ikke gidder diskuterer med, prat om være vanskelig for vanskelig, og for dere til å virke som idioter når dere terper å¨å små ting som "alle", diksuterer dere slik i virkelig liv også?

Nei, det heter Please, det heter vær så snill.

En av dere blir blokkert, dere vet hvem dere er ;)

Anonymkode: 1c678...fe9

"å være

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Nå vet jeg hvor dere er folk jeg ikke gidder diskuterer med, prat om være vanskelig for vanskelig, og for dere til å virke som idioter når dere terper å¨å små ting som "alle", diksuterer dere slik i virkelig liv også?

Nei, det heter Please, det heter vær så snill.

En av dere blir blokkert, dere vet hvem dere er ;)

Anonymkode: 1c678...fe9

"skjønner

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Nå vet jeg hvor dere er folk jeg ikke gidder diskuterer med, prat om være vanskelig for vanskelig, og for dere til å virke som idioter når dere terper å¨å små ting som "alle", diksuterer dere slik i virkelig liv også?

Nei, det heter Please, det heter vær så snill.

En av dere blir blokkert, dere vet hvem dere er ;)

Anonymkode: 1c678...fe9

"ikke

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå vet jeg hvor dere er folk jeg ikke gidder diskuterer med, prat om være vanskelig for vanskelig, og for dere til å virke som idioter når dere terper å¨å små ting som "alle", diksuterer dere slik i virkelig liv også?

Nei, det heter Please, det heter vær så snill.

En av dere blir blokkert, dere vet hvem dere er ;)

Anonymkode: 1c678...fe9

Bare å blokkere. Du har ikke diskutert med meg stort men blander nok med flere. Mitt svar var til den over, ikke til deg. 

Anonymkode: 27d0c...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nå begynner vi vel å havne utenfor trådens opprinnelige tema. Men ja... Du har helt rett. Skolene klarer ikke gi de som trenger det god nok oppfølging. Jeg syns dette er et interessant tema. Jeg er selv lærer, og har selv en elev i enetimer. Jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på om min elev får så stort utbytte av undervisningen min. Jeg er "bare" lærer i fag, jeg er ikke spesialpedagog. Jeg vet egentlig ikke hva som innebærer å ha lese/skrive/matte/språkvansker, ADHD, dysleksi og alt dette som flere barn har.. Jeg vet jo hva det er sånn på overflaten, men det er det. Det hjelper meg lite.

Har tenkt å ta videreutdanning i spes ped, for jeg syns hvordan det er nå er for dårlig. Organiseringen rundt slike elever bør også være bedre på skolene. Papirarbeidet, iop-er og sånt rundt disse er bare et ork for lærere, og noe de ikke prioriterer. Forståelig nok; det tar lang tid, og de fleste lærere er usikre på hva de skal skrive i slike dokumenter.

Anonymkode: 9b6d2...8cf

Forfriskende med noen som jobber i skolesystemet som klarer å innerømme at det ikke er perfekt :)

Lykke til videre, og jeg tror du er en bar lærer nå som kommer til å bli bedre, og skulle ønske alle tenkte som deg :)

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å blokkere. Du har ikke diskutert med meg stort men blander nok med flere. Mitt svar var til den over, ikke til deg. 

Anonymkode: 27d0c...ce7

Blander DU brukere nå?

Anonymkode: e6d38...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke hadde fått snakket med den som er med barnet mitt så hadde jeg blitt forbanna og gått til rektor! Er det rart det skjer overgrep osv når vi ikke skal vite hven som er med barna eller få snakke med de?? Spør barnet hva personen heter.

Anonymkode: 5f63c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner vi vel å havne utenfor trådens opprinnelige tema. Men ja... Du har helt rett. Skolene klarer ikke gi de som trenger det god nok oppfølging. Jeg syns dette er et interessant tema. Jeg er selv lærer, og har selv en elev i enetimer. Jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på om min elev får så stort utbytte av undervisningen min. Jeg er "bare" lærer i fag, jeg er ikke spesialpedagog. Jeg vet egentlig ikke hva som innebærer å ha lese/skrive/matte/språkvansker, ADHD, dysleksi og alt dette som flere barn har.. Jeg vet jo hva det er sånn på overflaten, men det er det. Det hjelper meg lite.

Har tenkt å ta videreutdanning i spes ped, for jeg syns hvordan det er nå er for dårlig. Organiseringen rundt slike elever bør også være bedre på skolene. Papirarbeidet, iop-er og sånt rundt disse er bare et ork for lærere, og noe de ikke prioriterer. Forståelig nok; det tar lang tid, og de fleste lærere er usikre på hva de skal skrive i slike dokumenter.

Anonymkode: 9b6d2...8cf

Lykke til :)

Anonymkode: e6d38...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 23.27, AnonymBruker skrev:

nei, jeg tror ikke alle lærere er vrange, men at det finnes en del vrange lærere er denne tråden en dokumentasjon på dessverre. Noen lærere virker maktsyke og har en trang til å eie opplæringsopplegget til eleven. Kanskje svaret på at så mange går ut av grunnskolen uten grunnleggende lese-, skrive- regneferdigheter delvis  ligger her?

Anonymkode: 5eb52...7bb

Jeg er ikke uenig i at noen kan være fullstendig vrange, men jeg mener man bør prøve å de ting fra flere ulike perspektiv. Dersom jeg fikk samme rådet fra flere ulike fagpersoner om et spesifikt tema, ville jeg tenkt at det er en enighet her som jeg bør ta til meg. Dersom det ikke gir ønsket utfall, kan jeg gå videre med saken min. Samme med TS sitt problem her; en bør ta imot og følge rådene først før man fokuserer på at alle i skolevesenet har tatt feil. 

Trang til å eie opplæringen til eleven er det nok flere lærere som sliter med. Man sitter med noen tanker om hva som er bedt og låser seg fast i det. Det er på ingen måte riktig. 

Som spes.ped lærer derimot, er min erfaring at mange foreldre legger all ansvar på skolen og lærere. Jeg har en elev som sliter med lesehastighet blant annet. Vi arbeider i alle timer med å lese. I september, på møte med foreldrene, ba jeg dem om å ordne eleven en lesebok hjemme som eleven MÅ lese i minst 20 min hver dag. Først nå i april er dette kommet på plass. Da måtte jeg på nytt møte legge frem kartleggingsprøver som viser elevens utbytte av lesingen på skolen. Inntil da mente foreldrene jeg som lærer bør ta ansvaret. 

Det er utallige andre eksempler på at ansvarsfraskrivelsen går begge veier. Her er det fint at TS ønsker å engasjere seg, men bør i det minste ta innover seg at kontaktlæreren sitter med ressursene som er nødvendig i akkurat dette tilfellet. 

En assistent har ikke samme tilgjengelig som kontaktlærer eller faglærer heller. Våre assistenter er i arbeid fra 08-15, i alle timer og alle friminutt. De får kun betalt til kl. 15, ikke mer. Når skulle f.eks. Våre sssistenter tatt seg tid til møte leddene forelderen?! I matpausen har de ansvar for elevkantina, og har ikke pause selv. Jeg ser de spise stående siste 5 minuttene. 

Anonymkode: c184e...55d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig i at noen kan være fullstendig vrange, men jeg mener man bør prøve å de ting fra flere ulike perspektiv. Dersom jeg fikk samme rådet fra flere ulike fagpersoner om et spesifikt tema, ville jeg tenkt at det er en enighet her som jeg bør ta til meg. Dersom det ikke gir ønsket utfall, kan jeg gå videre med saken min. Samme med TS sitt problem her; en bør ta imot og følge rådene først før man fokuserer på at alle i skolevesenet har tatt feil. 

 

Anonymkode: c184e...55d

Jeg tror bare ikke at det beste for et barn som sliter i et fag, er å få oppfølging av en ufaglært assistent. Jeg mener dette er feil praksis, og at færre barn hadde falt utenfor i dag, dersom de som hadde et ekstraordinært behov, hadde blitt fulgt opp av bedre kvalifisert personale. En alt for stor andel av barn og unge faller i dag ut av skolen, de havner på NAV eller i enkelte tilfeller enda verre. Hvis den offentlige skolen i dag, hadde fungert så godt som du skal ha det til, så hadde ikke dette vært tilfelle. Åpenbart er det skolen som burde stille seg spørsmålet om hva det er de gjør i dag, som ikke fungerer. Istedenfor å forvente at foreldre og barn automatisk skal tilpasse seg et system som per i dag har en alt for stor andel som faller utenfor.

Som tidligere nevnt i tråden: "Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et annet resultat".

sitat: Albert Einstein

 

Anonymkode: 5eb52...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...