Gå til innhold

Skole som nekter meg å snakke med hjelpelæreren til barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er fortsatt ingen god grunn som @Carrot ut etter på hvorfor mor ikke snakke med hjelpelærer-.

Anonymkode: 1c678...fe9

"kan

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man behøver ingen utdanning. Det er opp til skolen som ansetter hva de legger vekt på når de ansetter. 

Til deg som mente at du ville snakke om oppførsel osv direkte med assistent/spesped- dette er jo kjempeviktig informasjon for kontaktlærer også! Det er vi som holder styr på informasjon om eleven og om spespedlærer får vite noe kontaktlærer ikke vet, gir du henne merarbeid. Hun må videreformidle dette til kontaktlærer etterpå. Og det må ut ta ut av tid hun skal bruke på planlegging og oppfølging. Om kontaktlærer hadde visst dette først, kunne hun videreformidlet det spesped behøvde å vite. Det har hun avsatt tid til i sin arbeidstidsavtale! Assistenten får sin instruks fra kontaktlærer. Du kan godt prøve å snakke med dem, men det kommer ikke til å endre deres arbeidsmetode. Og vit at de snakker med deg på gratis overtid.

Tolker det slik at denne «hjelpelæreren» er en assistent, iom at du ikke har møtt spesped på tverrfaglige møter, utviklingssamtale og andre arenaer det ville vært naturlig å snakke sammen dersom eleven hadde hatt en iop. 

Anonymkode: b0922...1f9

Jeg vet ikke om denne var ment til meg- men for meg å ta kontakt med klasse lærer når spes.ped har han mye mer, og 1-1. Men dette er et barn som aldri er alene og det blir litt annerledes tenker jeg. Er spes.ped som skriver iop

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS svarer ikke på om hennes barn har iop eller ikke. Og akkurat hvorfor får barnet ekstra hjelp? Her er mye vi ikke veit. 

Anonymkode: 9b6d2...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvem som får penger for å snakke med foreldrene hadde jeg tatt å regelrett driti i... det er ditt barn, at du vil snakke med den som underviser ditt barn så ville jeg gått over lærerens hode for å få kontakt. du har da krav på vite om opplegget rundt ditt eget barn!!!! 

Anonymkode: aeb70...df0

 

2 timer siden, Carrot skrev:

Dersom det er slik at assistenten er det som tilbringer mest tid med eleven og ikke har noen utdannelse er det ennå viktigere for mor å ha god dialog med denne hjelpelæreren, jeg kan ikke se en eneste god grunn for at kontaktlærer skal ha problemer med det eller behov for at det er henne all kontakt skal gå via, jeg sier ikke at ikke kontaktlærer kan være med på samtalene - for all del, siden det tydeligvis er veldig viktig for noen lærere at de inkluderes hele tiden fordi det er en del av den oppgaven de eier. Men jeg kan ikke skjønne at mors ønske om dialog er et problem. Og så langt har ingen av de som har svart gitt en eneste god grunn heller.. 

Det virker som at dere ikke skjønner arbeidsoppgavene til en assistent. En assistent er en (ofte) ufaglært person som har ansvar for å gjennomføre opplegg gitt av klasselærer og/eller spes ped. Assistenten har ingen myndighet til å forandre dette opplegget uten å konferere med klasselærer/spes.ped. Derfor har det absolutt ingen hensikt å gå rett til denne for å snakke om opplegget. Assistenten har absolutt ingenting med opplegget å gjøre. Det er bare den som ser til at det blir gjennomført. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, atropos said:

 

Det virker som at dere ikke skjønner arbeidsoppgavene til en assistent. En assistent er en (ofte) ufaglært person som har ansvar for å gjennomføre opplegg gitt av klasselærer og/eller spes ped. Assistenten har ingen myndighet til å forandre dette opplegget uten å konferere med klasselærer/spes.ped. Derfor har det absolutt ingen hensikt å gå rett til denne for å snakke om opplegget. Assistenten har absolutt ingenting med opplegget å gjøre. Det er bare den som ser til at det blir gjennomført. 

So? Går vel fint at kunne snakke om andre ting med assistenten enn bare det du nevner.

Det virker som du ikke skjønner hvorfor mor ønsker å snakke med asssistent.

Og

Det virker som du ikke skjønner hvorfor vi er enig om at det burde man få lov til.

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

So? Går vel fint at kunne snakke om andre ting med assistenten enn bare det du nevner.

Det virker som du ikke skjønner hvorfor mor ønsker å snakke med asssistent.

Og

Det virker som du ikke skjønner hvorfor vi er enig om at det burde man få lov til.

Anonymkode: 1c678...fe9

Hun kan jo gjerne hilse på assistenten, det er jo bare å møte opp på skolen å si hei, men å snakke om opplegget til barnet eller på noen måte forsøke å lære opp assistenten vil ikke føre frem da denne tar sine instrukser fra klasselærer/spes ped.  

Det blir også nevnt igjen og igjen i denne tråden at assistenten er ikke betalt for møter, det i seg selv er svar nok på hvorfor mor ikke kan ha møte med assistent.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, atropos said:

Hun kan jo gjerne hilse på assistenten, det er jo bare å møte opp på skolen å si hei, men å snakke om opplegget til barnet eller på noen måte forsøke å lære opp assistenten vil ikke føre frem da denne tar sine instrukser fra klasselærer/spes ped.  

Det blir også nevnt igjen og igjen i denne tråden at assistenten er ikke betalt for møter, det i seg selv er svar nok på hvorfor mor ikke kan ha møte med assistent.

Så du mener at det er bedre at mor tropper opp midt i skoletiden, og går til klasserommet for å si nei, etter at lærer ikke ønsker at mor skal snakke med assisten?

Anonymkode: 1c678...fe9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, atropos said:

Hun kan jo gjerne hilse på assistenten, det er jo bare å møte opp på skolen å si hei, men å snakke om opplegget til barnet eller på noen måte forsøke å lære opp assistenten vil ikke føre frem da denne tar sine instrukser fra klasselærer/spes ped.  

Det blir også nevnt igjen og igjen i denne tråden at assistenten er ikke betalt for møter, det i seg selv er svar nok på hvorfor mor ikke kan ha møte med assistent.

Hei ikke nei

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det er bedre at mor tropper opp midt i skoletiden, og går til klasserommet for å si nei, etter at lærer ikke ønsker at mor skal snakke med assisten?

Anonymkode: 1c678...fe9

Hun får legge det til en gang barnet har assistenten først eller sist på dagen da.... 

jeg oppfatter ikke at læreren nekter noe som helst her, men heller at denne følger normal prosedyre. Da jeg var 19, jobbet jeg et år som assistent på et barn stort sett 1-1 hele dagen. Jeg hadde hilst på foreldrene, men jeg var ikke med på et eneste møte som angikk barnet hele året. Rett og slett fordi jeg ikke fikk betalt for det. Alle møter ble tatt av klasselærer og spesped, og så fikk jeg beskjed om endringer eller tillegg i opplegget rundt barnet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, atropos said:

Hun får legge det til en gang barnet har assistenten først eller sist på dagen da.... 

jeg oppfatter ikke at læreren nekter noe som helst her, men heller at denne følger normal prosedyre. Da jeg var 19, jobbet jeg et år som assistent på et barn stort sett 1-1 hele dagen. Jeg hadde hilst på foreldrene, men jeg var ikke med på et eneste møte som angikk barnet hele året. Rett og slett fordi jeg ikke fikk betalt for det. Alle møter ble tatt av klasselærer og spesped, og så fikk jeg beskjed om endringer eller tillegg i opplegget rundt barnet. 

Du får lese. 

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lese. 

Anonymkode: 1c678...fe9

Jeg har fulgt med på tråden, og utenom at ts mener at læreren er kontrollerende ser ikke jeg noe bevis for at hun er nektet å hilse på assistent. Det ts har spurt om er et møte, som ble møtt av svaret om at klasselærer tar sånt. Noe som er helt riktig ifølge prosedyren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, atropos skrev:

Hun får legge det til en gang barnet har assistenten først eller sist på dagen da.... 

jeg oppfatter ikke at læreren nekter noe som helst her, men heller at denne følger normal prosedyre. Da jeg var 19, jobbet jeg et år som assistent på et barn stort sett 1-1 hele dagen. Jeg hadde hilst på foreldrene, men jeg var ikke med på et eneste møte som angikk barnet hele året. Rett og slett fordi jeg ikke fikk betalt for det. Alle møter ble tatt av klasselærer og spesped, og så fikk jeg beskjed om endringer eller tillegg i opplegget rundt barnet. 

Jeg syntes kanskje det virker veldig tungvint, spesielt hvis du hadde så mye kontakt med barnet som her. Det vil jo da i praksis  være du som egentlig har best kjennskap til hvordan barnet fungerer på skolen, og ikke kontaktlæreren som er i mindre kontakt med barnet enn den som følger det opp direkte. Uansett hva assistenten skriver timer for, så må jo informasjonen fremdeles formidles. Er det kontaktlærer som skal ha all foreldrekontakt så må jo informasjonen først fra assistent til kontantlærer og så fra kontaktlærer til forelder. Og det samme med informasjon som går andre veien. Dette må da nødvendigvis  være en veldig mye dyrere og  ikke minst dårligere rutine, enn hvis den som fulgte opp barnet direkte, og foreldrene kunne ha snakket med hverandre direkte uten kontaktlærer som formidlende og fordyrende mellomledd.

Anonymkode: 5eb52...7bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes kanskje det virker veldig tungvint, spesielt hvis du hadde så mye kontakt med barnet som her. Det vil jo da i praksis  være du som egentlig har best kjennskap til hvordan barnet fungerer på skolen, og ikke kontaktlæreren som er i mindre kontakt med barnet enn den som følger det opp direkte. Uansett hva assistenten skriver timer for, så må jo informasjonen fremdeles formidles. Er det kontaktlærer som skal ha all foreldrekontakt så må jo informasjonen først fra assistent til kontantlærer og så fra kontaktlærer til forelder. Og det samme med informasjon som går andre veien. Dette må da nødvendigvis  være en veldig mye dyrere og  ikke minst dårligere rutine, enn hvis den som fulgte opp barnet direkte, og foreldrene kunne ha snakket med hverandre direkte uten kontaktlærer som formidlende og fordyrende mellomledd.

Anonymkode: 5eb52...7bb

Kontaktlærer er den som står ansvarlig for opplegget rundt det barnet det er snakk om. Jeg rapporterte til kontaktlærer. 

Assistenten har ingen forutsetninger for å legge opp et pedagogisk opplegg for barnet, da denne ikke er utdannet innen pedagogikk/spes ped. Hvis alle assistentene skulle hatt spespedutdannibg og grunnlønn på 550000, så hadde skolenorge slitt med å få budsjettene til å gå rundt. Da er det bedre med ufaglærte med 150kr t som kan gjennomføre et opplegg gitt av utdannet personale. 

Mulig du synes det høres tungvint ut, men det er nå slik det er lagt opp. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, atropos said:

Kontaktlærer er den som står ansvarlig for opplegget rundt det barnet det er snakk om. Jeg rapporterte til kontaktlærer. 

Assistenten har ingen forutsetninger for å legge opp et pedagogisk opplegg for barnet, da denne ikke er utdannet innen pedagogikk/spes ped. Hvis alle assistentene skulle hatt spespedutdannibg og grunnlønn på 550000, så hadde skolenorge slitt med å få budsjettene til å gå rundt. Da er det bedre med ufaglærte med 150kr t som kan gjennomføre et opplegg gitt av utdannet personale. 

Mulig du synes det høres tungvint ut, men det er nå slik det er lagt opp. 

Hallo, nå må du sluttet opp å kverne om dettte, det er ingen som forventer at assisten skal gjøre det.

Det viser klart og tydelig at du ikke har fått med deg kjernen av diskusjonen, når fortsetter å terpe på dette.

Anonymkode: 1c678...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, nå må du sluttet opp å kverne om dettte, det er ingen som forventer at assisten skal gjøre det.

Det viser klart og tydelig at du ikke har fått med deg kjernen av diskusjonen, når fortsetter å terpe på dette.

Anonymkode: 1c678...fe9

Hva slags informasjon er det du tenker skal gå mellom hjem og assistent da, om det ikke er tanker rundt undervisningen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner arbeidsoppgavene til en assistent? For et dårlig argument! De som er ekstrahjelp i en butikk har selvsagt ikke ansvaret for butikken men de er der for kunden like mye som skiftleder eller butikksjef. OG poenget er ikke HVOR MYE denne assistenten eller ressursen har på og med barnet, poenget er at Mor ønsker kontakt med de som arbeider med barnet hennes - noe som denne ene kontaktlæreren for første gang i historien for mor nekter fordi denne mener det SKAL gå via henne. 

Det er ikke oppgitt noen gode grunner fra noen her på hvorfor dette ikke kan la seg gjennomføre. 

Derimot kommer mye som understøtter oppfatningen av at dette handler om hvordan læreren ser det og ikke om hva som er det beste for et godt samarbeid om barnet mellom skole og hjem. Og det er skremmende nok for meg som mor til "friske" barn - jeg ville nok følt på frustrasjonen om jeg møtte dette med de, så jeg kan forestille meg at frustrasjonen er større om det er en forelder som er vant til å jobbe ekstra for barnet sitt og dets utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, atropos skrev:

Hva slags informasjon er det du tenker skal gå mellom hjem og assistent da, om det ikke er tanker rundt undervisningen? 

Tanker om hvordan assistenten oppfatter barnet og dets evner i faget for eksempel, hvordan denne opplever det å jobbe med barnet, utfordringer, tanker om hva som kanskje kan gjøre det enklere, bedre, gi barnet mer utbytte av tiden osv. Ting læreren kanskje har en mening om men som assistenten som KUN bruker tid på DETTE barnet har mer inngående kjennskap til for eksempel siden læreren skal ivareta alle 20, 25, 30 elevene og assistenten kanskje har kun denne ene eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Tanker om hvordan assistenten oppfatter barnet og dets evner i faget for eksempel, hvordan denne opplever det å jobbe med barnet, utfordringer, tanker om hva som kanskje kan gjøre det enklere, bedre, gi barnet mer utbytte av tiden osv. Ting læreren kanskje har en mening om men som assistenten som KUN bruker tid på DETTE barnet har mer inngående kjennskap til for eksempel siden læreren skal ivareta alle 20, 25, 30 elevene og assistenten kanskje har kun denne ene eleven.

Alle de tingene du nevner nå blir rapportert fra assistent til lærer. 

At dere oppfatter dette som høl i huet er jo kjedelig, men at det bli fremstilt som at det er denne ene læreren som er vanskelig blir helt feil. Dette er normal prosedyre på skolene. Hvis dere ønsker å gjøre noe med det får dere gå inn i politikken. 

Skole er heller ikke en serviceinstutisjon, så å sammenligne en skole med en butikk bli litt far off. Foreldrene er ikke kunder på skolen. Barna er der i en undervisningssituasjon.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, atropos said:

Alle de tingene du nevner nå blir rapportert fra assistent til lærer. 

At dere oppfatter dette som høl i huet er jo kjedelig, men at det bli fremstilt som at det er denne ene læreren som er vanskelig blir helt feil. Dette er normal prosedyre på skolene. Hvis dere ønsker å gjøre noe med det får dere gå inn i politikken. 

Skole er heller ikke en serviceinstutisjon, så å sammenligne en skole med en butikk bli litt far off. Foreldrene er ikke kunder på skolen. Barna er der i en undervisningssituasjon.

:fart2:

Anonymkode: 1c678...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, atropos skrev:

Alle de tingene du nevner nå blir rapportert fra assistent til lærer. 

At dere oppfatter dette som høl i huet er jo kjedelig, men at det bli fremstilt som at det er denne ene læreren som er vanskelig blir helt feil. Dette er normal prosedyre på skolene. Hvis dere ønsker å gjøre noe med det får dere gå inn i politikken. 

Skole er heller ikke en serviceinstutisjon, så å sammenligne en skole med en butikk bli litt far off. Foreldrene er ikke kunder på skolen. Barna er der i en undervisningssituasjon.

Joda, men det blir som å ha en dialog gjennom noen andre - jeg ser fortsatt ikke at det er et argument for IKKE Å la assistent kommuniser med mor? Og min erfaring er at det ikke er normal prosedyre - skolen her tilbyr samtale med alle lærere eleven har om foreldrene ønsker dette. OG du har helt rett, foreldrene er ikke kunder - de er de som til syvende og sist har alt å si ang barnet sitt, og i den rollen er læreren en tilbyder av en rolle i skolen. At du ikke klarer se en metaforisk sammenligning uten at den skal bli konstant er beklagelig - og for meg understreker det en manglende vilje til å se saken fra mer enn eget ståsted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...