Gå til innhold

Kjøre med paralgin forte (og andre trekant-piller)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke lov å kjøre på forte, før etter 8 timer. 

Anonymkode: 72900...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører veldig mange forskjellige meninger. Noen mener det enkelt og greit er helt ulovlig på lik linje med rus/promillekjøring og at man kan miste førerkort om man blir tatt i spyttprøve, eller mister forsikring om man havner i kollisjon og det blir tatt blodprøve som gir utslag.

Mens andre mener det i prinsippet ikke er ulovlig i seg selv og at man selv kan vurdere om man føler seg for sløv eller opplagt nok til å kjøre. På lik linje med at man må vurdere dette til vanlig når man skal kjøre selv om man ikke har tatt medikamenter. Hvis allmenntilstanden er dårlig pga. sykdom eller tretthet så skal man jo heller ikke kjøre.

Er det lov eller ikke?

Anonymkode: 43901...0a2

Jeg kjører med paralgin forte uten problemer, merker ikke at jeg tar de i det hele tatt. Hadde jeg kjent noe som helst, hadde jeg latt bilen stå. Hadde vært en større fare i trafikken om jeg hadde kjørt med hodepine uten å ta piller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sørge for den sitter i baksete med belte på skal det gå greit.

Anonymkode: c73f8...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peaches skrev:

Fra en av kildene fra din link:

 

"I 2016 ble det innført strengere regler for blant annet narkotiske smertelindrende medisiner, eksempelvis Paralgin/Pinex Forte og Tramadol. Ved kortvarig bruk i en uke ved akutte tilstander og inntak igjennom hele døgnet, vurderes at kjøreevnen er såpass redusert at det ikke er lov å kjøre bil. Ved kortvarig bruk og enkeltdoser er det tillatt å kjøre personbil så lenge det er minst åtte timer siden siste dose, eller 16 timer dersom preparatet har langvarig virkning."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal en ikke spekulere i. Er det rød trekant på pakken, kjører en IKKE

Anonymkode: 19a88...76a

Det spørs helt på medisintype og grunnen til denne. Det er en stor rød trekant på adhd-preparater, men de med adhd kjører lovlig på disse. Både politi og lege anbefaler faktisk folk med adhd å ta medisiner før de kjører, fremfor å kjøre uten. Fordi de da er tryggere i trafikken mtp fokus, ro og konsentrasjon. Flere ulykker skjer med umedisinerte mennesker med adhd, i følge statistikken. Men det er jo klart at nedsløvende medisiner er noe annet. Ville spurt legen som skriver ut medisinen, samt politiet, slik at man har sitt på det rene. Siden det varier uavhengig av rød trekant mtp sykdom, medisintoleranse/type o.l. Ikke kjør uten å ha fått godkjenning fra begge steder først, og uansett ikke om du merker at det kan påvirke kjøringen negativt!

Anonymkode: 017dc...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ved oppstart av behandling med opioider og ved hver doseøkning vil førerretten ikke være oppfylt i minst to uker. "

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/opioider/seksjon?Tittel=bilkjoring-4595

I tillegg:

"Ved inntak av enkeltdose er helsekravet bare oppfylt dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring."

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#opioider---kortvarig-smertebehandling-(helsekrav-til-førerkort)

Anonymkode: 06ab8...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører veldig mange forskjellige meninger. Noen mener det enkelt og greit er helt ulovlig på lik linje med rus/promillekjøring og at man kan miste førerkort om man blir tatt i spyttprøve, eller mister forsikring om man havner i kollisjon og det blir tatt blodprøve som gir utslag.

Mens andre mener det i prinsippet ikke er ulovlig i seg selv og at man selv kan vurdere om man føler seg for sløv eller opplagt nok til å kjøre. På lik linje med at man må vurdere dette til vanlig når man skal kjøre selv om man ikke har tatt medikamenter. Hvis allmenntilstanden er dårlig pga. sykdom eller tretthet så skal man jo heller ikke kjøre.

Er det lov eller ikke?

Anonymkode: 43901...0a2

Når du nar førerkort så er du ansvsrlig for å vurdere din egen helse om du fyller helsekravene for å føre motorvogn, hver gang før du setter deg inn i bilen. Er du i tvil, slik som her, når du må spørre på nett, så lar du bilen stå for alles interesse. 

Kap. IV. Fører av kjøretøy m.m.

§ 21.Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Departementet kan gi forskrifter om kjøre- og hviletid, om arbeidstid og om arbeidsvilkår for førere, grupper av førere, andre arbeidstakere innenfor vegtransport og avtalepart i transportoppdrag. Departementet kan videre gi forskrifter om plikt til å registrere opplysninger om disse forhold og om lagring, nedlasting, oppbevaring, innsending og kontroll av opplysningene, og om kontrollmyndighetenes tilgang til virksomheter, kjøretøy og kontrollapparater. Departementet kan også gi forskrifter om gebyr for utstedelse av fartsskriverkort.

Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

Er du i tvil så forhører du deg hos fastlegen. 

Anonymkode: 4e15e...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er ikke lov å kjøre på "trekantmedisiner". Er det grensetilfeller, må dette tas opp med fastlegen.

For noe tull. Det er opp til en selv å vurdere, blir man påvirket kjører man ikke. Blir man ikke påvirket så kan man kjøre. Det eneste som skjer med meg når jeg tar paralgin forte er at smerten forsvinner. Ingen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre da.

Anonymkode: 9f108...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg blir stoppet i rustest, og dr får opp at jeg har tatt rød trekant medisin av noe slag, hva skjer da? Hvem skal bestemme om jeg var i bra nok form til å kjøre? 

Anonymkode: 58fc4...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg blir stoppet i rustest, og dr får opp at jeg har tatt rød trekant medisin av noe slag, hva skjer da? Hvem skal bestemme om jeg var i bra nok form til å kjøre? 

Anonymkode: 58fc4...f5e

Det er derfor du skal høre med legen og politiet først. Det er ikke farlig å spørre, hvis dette er medisiner du har fått lovlig og du har et spørsmål om bruken. Så vet du om det du gjør er lovlig eller ikke fra sikre kilder. Dermed får du heller ingen problemer om du blir stoppet i kontroll, hvis det er slik at du fikk tillatelse til å kjøre. Hvis de sier nei så er det jo en god grunn til det, og da vet du at du gjør noe ulovlig og må evt ta risikoen og konsekvensene for det. 

Anonymkode: 017dc...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører veldig mange forskjellige meninger. Noen mener det enkelt og greit er helt ulovlig på lik linje med rus/promillekjøring og at man kan miste førerkort om man blir tatt i spyttprøve, eller mister forsikring om man havner i kollisjon og det blir tatt blodprøve som gir utslag.

Mens andre mener det i prinsippet ikke er ulovlig i seg selv og at man selv kan vurdere om man føler seg for sløv eller opplagt nok til å kjøre. På lik linje med at man må vurdere dette til vanlig når man skal kjøre selv om man ikke har tatt medikamenter. Hvis allmenntilstanden er dårlig pga. sykdom eller tretthet så skal man jo heller ikke kjøre.

Er det lov eller ikke?

Anonymkode: 43901...0a2

Når jeg har tatt en tramadol 50 mg må jeg vente 8 timer før jeg kjøre, sa legen min til meg at de nye reglene var etter jul.. Jeg vil tro noe tilsvarende gjelder for p. forte, begger er jo opiater.  Man kan ikke bare vurdere dette selv nei.

Anonymkode: c0330...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også konkludert med at det må gå 8 timer siden det ble tatt. Men igjen så er det jo motstridende informasjon alt etter hvor man leter. Leser man veitrafikkloven i seg selv (som er den som egentlig er relevant) så kan det tolkes som at det ikke er noe eksplisitt forbud så lenge formen er god nok til å kjøre. Mens når man leser generelle artikler som omhandler temaet (som egentlig ikke har noe juridisk/lovmessig betydning), så står det 8 timer. Så da får vi bare velge å følge det mest restriktive, som altså er å la bilen stå. Noe som var planen i utgangspunktet

Jeg er glad jeg ikke er noe jurist. For regelverk kan være merkelig å forstå seg på til tider.

Anonymkode: 43901...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor du skal høre med legen og politiet først. Det er ikke farlig å spørre, hvis dette er medisiner du har fått lovlig og du har et spørsmål om bruken. Så vet du om det du gjør er lovlig eller ikke fra sikre kilder. Dermed får du heller ingen problemer om du blir stoppet i kontroll, hvis det er slik at du fikk tillatelse til å kjøre. Hvis de sier nei så er det jo en god grunn til det, og da vet du at du gjør noe ulovlig og må evt ta risikoen og konsekvensene for det. 

Anonymkode: 017dc...ecd

Ok, men legen sier "du ser an formen" og politi sier "du ser an formen", men når jeg blir stoppet så sier de "du skulle ventet 8timer med å kjøre for det står i pakningsvedlegg" hva da? 

Anonymkode: 58fc4...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men legen sier "du ser an formen" og politi sier "du ser an formen", men når jeg blir stoppet så sier de "du skulle ventet 8timer med å kjøre for det står i pakningsvedlegg" hva da? 

Anonymkode: 58fc4...f5e

Hvis du blir stoppet så må de ta blodprøver for å vite om du ventet lenge nok. 

Anonymkode: 5fa7b...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også konkludert med at det må gå 8 timer siden det ble tatt. Men igjen så er det jo motstridende informasjon alt etter hvor man leter. Leser man veitrafikkloven i seg selv (som er den som egentlig er relevant) så kan det tolkes som at det ikke er noe eksplisitt forbud så lenge formen er god nok til å kjøre. Mens når man leser generelle artikler som omhandler temaet (som egentlig ikke har noe juridisk/lovmessig betydning), så står det 8 timer. Så da får vi bare velge å følge det mest restriktive, som altså er å la bilen stå. Noe som var planen i utgangspunktet

Jeg er glad jeg ikke er noe jurist. For regelverk kan være merkelig å forstå seg på til tider.

Anonymkode: 43901...0a2

Det jeg gjør er å ta det om kvelden når jeg kommer hjem etter mine gjøremål, da er det ute av kroppen til neste dag, og jeg kan kjøre bil igjen. Siden jeg har smerter hele tiden.

Anonymkode: c0330...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men legen sier "du ser an formen" og politi sier "du ser an formen", men når jeg blir stoppet så sier de "du skulle ventet 8timer med å kjøre for det står i pakningsvedlegg" hva da? 

Anonymkode: 58fc4...f5e

Da hadde jeg nok forholdt meg til det siste, det de sier når du blir stoppet. Gå for det tryggeste alternativet, hvis du får så forskjellige og forvirrende beskjeder. Eller du spør politiet igjen, og så ber du om at samtalen/forespørselen blir loggført, og sørger for å få navnet på h*n som da sier at du kan kjøre på medisinene så lenge du føler deg i god nok form til det uavhengig av ventetid (dvs ikke redusert/sløv eller trøtt i det hele tatt). Noter deg også dato og kl.slett for samtalen. Så viser du til dette hvis de spør i kontroll. Hadde dog kjørt minst mulig på slike preparater, hvis du ikke absolutt må. Det kan bli litt mer styr om du havner i en ulykke eller et trafikkuhell hvor politiet rykker ut, så vær klar over det. Det er i slike tilfeller det er nødvendig å kunne vise til tillatelser, og bevise at man var skikket til å kjøre.

Anonymkode: 017dc...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De strammet inn reglene for en stund siden. Man må ha et skriv fra fastlegen for å få lov å kjøre med Paralgin.

Anonymkode: 9aa97...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på de som bruker medisiner fast og de som bruker en kort periode.  Bruker du medisiner fast vet du hvordan kroppen reagerer og lar bilen stå om du blir sløv. Er du tilvent medisinene kan du kjøre om du ikke opplever å være påvirket.  Jeg er en av de som ikke kan kjøre med paralgin forte innabords, da blir jeg sløv....

Anonymkode: 2b5aa...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...