Gå til innhold

Kjøre med paralgin forte (og andre trekant-piller)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører veldig mange forskjellige meninger. Noen mener det enkelt og greit er helt ulovlig på lik linje med rus/promillekjøring og at man kan miste førerkort om man blir tatt i spyttprøve, eller mister forsikring om man havner i kollisjon og det blir tatt blodprøve som gir utslag.

Mens andre mener det i prinsippet ikke er ulovlig i seg selv og at man selv kan vurdere om man føler seg for sløv eller opplagt nok til å kjøre. På lik linje med at man må vurdere dette til vanlig når man skal kjøre selv om man ikke har tatt medikamenter. Hvis allmenntilstanden er dårlig pga. sykdom eller tretthet så skal man jo heller ikke kjøre.

Er det lov eller ikke?

Anonymkode: 43901...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess

Kommer ann på medisinen. Det er ikke lov ved benzodiasepiner og opiater tror jeg. Men feks sentralstimulerende og andre trekanymedisiner kan være ok når man ikke er i opptrappingsfase. Ring statens veivesen eller google det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vegtrafikkloven står det som følger: ’Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Jeg tolker det slik at om du IKKE blir påvirket av trekant-medisinen så kan du føre kjøretøy. 

Noen takler disse pillene greit, andre blir veldig påvirket. Dette er individuelt og gjelder også andre tilstander enn medisinering.

Endret av Midgard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører veldig mange forskjellige meninger. Noen mener det enkelt og greit er helt ulovlig på lik linje med rus/promillekjøring og at man kan miste førerkort om man blir tatt i spyttprøve, eller mister forsikring om man havner i kollisjon og det blir tatt blodprøve som gir utslag.

Mens andre mener det i prinsippet ikke er ulovlig i seg selv og at man selv kan vurdere om man føler seg for sløv eller opplagt nok til å kjøre. På lik linje med at man må vurdere dette til vanlig når man skal kjøre selv om man ikke har tatt medikamenter. Hvis allmenntilstanden er dårlig pga. sykdom eller tretthet så skal man jo heller ikke kjøre.

Er det lov eller ikke?

Anonymkode: 43901...0a2

Hvis du lurer på om det er lov, bør du vurdere å få førerkortet ditt inndratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis du lurer på om det er lov, bør du vurdere å få førerkortet ditt inndratt.

Hvorfor det ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en feks står fast på opiater regnes det som trygt å kjøre 14 dager etter oppstart. Bruker en det bare sporadisk bør en unngå kjøring den dagen.

Anonymkode: 51e7b...b5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trekant betyr at man ikke skal kjøre på slike medisiner, og jeg synes det er skremmende å vite at mange allikevel gjør det. 
Når det er sagt, så har jeg migrenepiller med trekant. Mener det står i pakningsvedlegget på trekant-medisiner at man skal ikke kjøre før etter 12 timer etter inntak av pille. Men når jeg tar migrenemedisinen min, så føler jeg meg ikke bra de første timene, men si etter 5-6 timer, da er jeg oftest fin igjen. Legen min har da sagt til meg, at jeg må ta den vurderingen selv, og kan da kjøre etter 5-6-7 timer etter når jeg alså er fin igjen.

Anonymkode: 5d10b...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Vegtrafikklovgivningen §21, 1. ledd. tar hovedsakelig for seg sjoførens tilstand - deriblandt også legemiddlerpåvirkning. 

Vegtrafikklovgivningen 22 tar hovedsakelig for seg selve alkohole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis du lurer på om det er lov, bør du vurdere å få førerkortet ditt inndratt.

Reglene for dett har endret seg de siste årene. Tom fastleger er usikre på dette når man spør. Mange har fått inndratt førerkort pga medisiner de har gått på i åresvis, det ser man spesielt innen psykiatrien. At Ts spør er helt legitimt og faktisk på sin plass. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal en ikke spekulere i. Er det rød trekant på pakken, kjører en IKKE

Anonymkode: 19a88...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trekant betyr at man ikke skal kjøre på slike medisiner

Det er ikke det som tradisjonelt har vært meningen. 

Jeg er dog usikker på om det finnes spesifikke medisiner som Mrs.Purdey nevner der det er forbudt. Det virker som hun har bedre kjennskap til dette og kan komme med en avklaring.

Men om et generelt forbud mener jeg bestemt at du tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kjøre på "trekantmedisiner". Er det grensetilfeller, må dette tas opp med fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er ikke lov å kjøre på "trekantmedisiner". Er det grensetilfeller, må dette tas opp med fastlegen.

Hvor står dette hen ?

Hva er grensetilfeller, blå trekant, rød firkant, åpen trekant ??

Endret av Midgard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis du lurer på om det er lov, bør du vurdere å få førerkortet ditt inndratt.

Ok, men hvis du vet dette så godt, kan du ikke heller svare her da istedenfor å slenge ut slik dritt? Eller er vi kanskje to som bør få førerkortet inndratt?

Og jeg er faktisk ikke enig med deg i det hele tatt. Synes dette var et ordentlig sleivspark fra deg. Det er vel ingen som har pugget absolutt alle trafikkregler og henger med i oppdateringene til enhver tid. Å være en ansvarsfull sjåfør dreier seg ikke om å pugge alt, men å vite at det finnes relevant regelverk som man kan sette seg litt nærmere inn i når denne delen av regelverket blir relevant.  Og det er det jeg gjør nå. Tar ansvar og sjekker opp. Jeg gjør det riktige.

Hvis jeg skulle ha kjørt en tilhenger eller campingvogn så kan jeg med en gang si at jeg heller ikke er sikker på om Bil X lovlig kan trekke tilhenger Y. Bør jeg da også få førerkortet inndratt, når jeg aldri kjører tilhenger til vanlig? Jeg synes ikke det, for jeg vet nemlig at det er regler for det, og har evne til å sjekke opp i dette før jeg eventuelt kobler tilhengeren på. Hadde jeg derimot gitt faen og bare kjørt, SÅ synes jeg det er uansvarlig og at man bør revurdere om man er skikket til å ha førerkort.

Anonymkode: 43901...0a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal en ikke spekulere i. Er det rød trekant på pakken, kjører en IKKE

Anonymkode: 19a88...76a

Jeg har fått bekreftet fra offentlig hold at jeg kan kjøre så lenge medisinen tas fast og ikke kombineres med andre sløvende medisiner.

Anonymkode: 51e7b...b5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra: https://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Førerkortveilederen.pdf (oppdatert 1.0kt 2016)

"Legemidler merket med varseltrekant
Varseltrekantmerkingen avlegemidler er kun veiledende, og kan ikke tolkes entydig for hvordan disse
legemidlene påvirker kjøre evnen. Det er også slik at mange legemidler som kan påvirke kjøre evnen, ikke er
merket varseltrekant. Legen skal derforalltid vurdere om legemiddelbehandlingen utgjør en
trafikksikkerhetsrisiko, uavhengig av om legemiddelet er merket med varseltrekant eller ikke."

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal en ikke spekulere i. Er det rød trekant på pakken, kjører en IKKE

Anonymkode: 19a88...76a

Om det ikke er grunn til ikke å kjøre, hvorfor må bilen stå. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...