Gå til innhold

Er åndenes makt ekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger ute en belønning på ganske mange millioner til den som kan bevise at de er klarsynte. Ingen har klart det hittil.

Anonymkode: b655e...d5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare snakke for en episode, men de mente hvertfall at min tipp-tipp-et eller annet familiemedlem gikk igjen. Mamma sa at alt de synske fortalte om hvorfor de gikk igjen, konflikt osv stod i kommunebøkene. 

Anonymkode: bf46e...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nøyaktigheten du tror du har ville forsvunnet som dugg for solen i en seriøs blindtest. Det gjør den alltid. Slike ting er relativt enkle å teste hvis man vet hvordan, og hvis det hadde vært virkelig så ville det vært dokumentert i seriøse tidsskrifter for lenge siden.

Anonymkode: 193d2...cc7

Grunnen er at man kan ikke bruke slike blindtester til å teste klarsyn da det ikke følger samme fysiske lover som andre ting man kan teste. Om du ser på Åndenes Makt ser du at det er ikke alltid man finner ut hvem det er de har kontakt med, og det er jo klin umulig å "bevise" at det faktisk er bestefaren til de som bor der man har fått kontakt med, selv om familien kjenner han igjen.

Jeg kan gi et annet eksempel uten å kompromittere klienter. Jeg har vært på flere kurs i dyrekommunikasjon, blant annet to kurs i å finne forsvunnede dyr. Det vi gjør da er at alle på kurset snakker med det dyret vi skal finne, og så sammenligner vi det vi har fått inn etterpå. Ingen ser de andres notater, likevel er det ofte skremmende likt. F.ex. en gang skulle vi finne en forsvunnet hund og jeg så et landskap med hus som hadde flate tak, noe jeg forbandt med syden, da jeg ikke har sett slike hus her i Norge. Læreren min fikk inn det samme bildet, men hun sa det så ut som hus hun hadde sett på Skedsmo. Ingen av oss visste hvor i landet hunden var forsvunnet fra, og det viste seg at denne hunden var blitt borte i Fredrikstad i et område med akkurat slike hus.

Vi snakket også med naboens katt som var blitt borte, og flere på kurset beskrev et landskap med tre gårder som lå i gangavstand til hverandre som katten gikk mellom. Det var også to som fikk inn at på en av gårdene skulle det være nisser. Jeg kjenner igjen området som de beskriver, og på en av gårdene sies det også at det er småfolk. Ingen av dem visste at dette var min nabo sin katt.

Det skal også sies at jeg plukker ikke ut noe som tilfeldigvis var sammenfallende, det var disse landskapene vi så punktum, ikke flere som vi kunne velge mellom. Det var selvsagt også mange flere opplysninger i disse sakene som jeg ikke kan gå inn på her.

Anonymkode: 155b8...c28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos et medium en gang for å få kontakt med en avdød slektning. Mediumet visste ingenting om hvem jeg ønsket kontakt med. Hverken kjønn, alder eller noe som helst annet. Alt mediumet sa stemte, det var nesten skremmende... Hun sa til og med ting som bare jeg vet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun hadde kontakt med min avdøde slektning.

Anonymkode: 6835d...2a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos et medium en gang for å få kontakt med en avdød slektning. Mediumet visste ingenting om hvem jeg ønsket kontakt med. Hverken kjønn, alder eller noe som helst annet. Alt mediumet sa stemte, det var nesten skremmende... Hun sa til og med ting som bare jeg vet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun hadde kontakt med min avdøde slektning.

Anonymkode: 6835d...2a2

Heter research

Anonymkode: 6798f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var hos et medium en gang for å få kontakt med en avdød slektning. Mediumet visste ingenting om hvem jeg ønsket kontakt med. Hverken kjønn, alder eller noe som helst annet. Alt mediumet sa stemte, det var nesten skremmende... Hun sa til og med ting som bare jeg vet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun hadde kontakt med min avdøde slektning.

Anonymkode: 6835d...2a2

Det er fordi du ikke skjønner hvordan man går fram for å både lire slik informasjon ut av den man snakker med, og prøve seg fram med forslag uten at du merker det før de plutselig sier noe du oppfatter som riktig og lyser opp. Du har allerede bestemt deg for at å tro på det, så du legger ubevisst veldig mye godvilje til.

Anonymkode: 193d2...cc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er at man kan ikke bruke slike blindtester til å teste klarsyn da det ikke følger samme fysiske lover som andre ting man kan teste. Om du ser på Åndenes Makt ser du at det er ikke alltid man finner ut hvem det er de har kontakt med, og det er jo klin umulig å "bevise" at det faktisk er bestefaren til de som bor der man har fått kontakt med, selv om familien kjenner han igjen.

Jeg kan gi et annet eksempel uten å kompromittere klienter. Jeg har vært på flere kurs i dyrekommunikasjon, blant annet to kurs i å finne forsvunnede dyr. Det vi gjør da er at alle på kurset snakker med det dyret vi skal finne, og så sammenligner vi det vi har fått inn etterpå. Ingen ser de andres notater, likevel er det ofte skremmende likt. F.ex. en gang skulle vi finne en forsvunnet hund og jeg så et landskap med hus som hadde flate tak, noe jeg forbandt med syden, da jeg ikke har sett slike hus her i Norge. Læreren min fikk inn det samme bildet, men hun sa det så ut som hus hun hadde sett på Skedsmo. Ingen av oss visste hvor i landet hunden var forsvunnet fra, og det viste seg at denne hunden var blitt borte i Fredrikstad i et område med akkurat slike hus.

Vi snakket også med naboens katt som var blitt borte, og flere på kurset beskrev et landskap med tre gårder som lå i gangavstand til hverandre som katten gikk mellom. Det var også to som fikk inn at på en av gårdene skulle det være nisser. Jeg kjenner igjen området som de beskriver, og på en av gårdene sies det også at det er småfolk. Ingen av dem visste at dette var min nabo sin katt.

Det skal også sies at jeg plukker ikke ut noe som tilfeldigvis var sammenfallende, det var disse landskapene vi så punktum, ikke flere som vi kunne velge mellom. Det var selvsagt også mange flere opplysninger i disse sakene som jeg ikke kan gå inn på her.

Anonymkode: 155b8...c28

Dette skjønner jeg ikke. Snakker dyra med ord? Har de dialekt? Snakket hunden i Amerika engelsk? 

Anonymkode: 68d42...85e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette skjønner jeg ikke. Snakker dyra med ord? Har de dialekt? Snakket hunden i Amerika engelsk? 

Anonymkode: 68d42...85e

De "snakker" egentlig ikke, de kommuniserer, så det er litt feil ord jeg brukte. De kommuniserer via bilder, følelser, at man hører ting for sitt indre øre etc. Man kan også få ord og setninger, men jeg vet ikke helt hvordan dette foregår. Tror ikke dyrene tenker i ord akkurat, men at man oppfatter det som ord fordi man er så vant til å tenke sånn. Hvis jeg ikke kunne ord hadde jeg oppfattet det de mente likevel.

Anonymkode: 155b8...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen er at man kan ikke bruke slike blindtester til å teste klarsyn da det ikke følger samme fysiske lover som andre ting man kan teste. Om du ser på Åndenes Makt ser du at det er ikke alltid man finner ut hvem det er de har kontakt med, og det er jo klin umulig å "bevise" at det faktisk er bestefaren til de som bor der man har fått kontakt med, selv om familien kjenner han igjen.

Det er den unnskyldningen overtroiske alltid bruker når de blir stilt mot veggen. Alle vet imidlertid at hunder gjør hva som helst for litt godteri, så det er bare å gi den noe hver gang du klarer å gjette riktig. Hvis den faktisk kommuniserer med deg ville den sørge for å være så tydelig som mulig. Hvis du fortsatt ikke klarer å gjette riktig oftere enn du statistisk sett skulle ved tilfeldigheter så er det fordi det ikke virker.

Anonymkode: 193d2...cc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trur ikke alt er ekte i det programmet.

Ett sted mine foreldre bygde helt fra grunnen var ikke hjemsøkt. En del pr etter de flyttet derfra var de nye eierne på Åndenes makt og fortalte mye om det huset. Bare bs alt sammen. Skulle det vært noe der, så ville jeg merket det. Jeg har nemlig opplevd ting ett annet sted og fått det bekreftet fra flere andre.

 

Anonymkode: ca5b3...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos et medium en gang for å få kontakt med en avdød slektning. Mediumet visste ingenting om hvem jeg ønsket kontakt med. Hverken kjønn, alder eller noe som helst annet. Alt mediumet sa stemte, det var nesten skremmende... Hun sa til og med ting som bare jeg vet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun hadde kontakt med min avdøde slektning.

Anonymkode: 6835d...2a2

Det heter cold reading, og mange er flinke til det - også folk som bruker det i ren underholdningsvirksomhet. Forskjellen er at de innrømmer at de ikke spår eller snakker med de døde, de har rett og slett lært seg teknikkene. Akkurat som "mediumet" har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos et medium en gang for å få kontakt med en avdød slektning. Mediumet visste ingenting om hvem jeg ønsket kontakt med. Hverken kjønn, alder eller noe som helst annet. Alt mediumet sa stemte, det var nesten skremmende... Hun sa til og med ting som bare jeg vet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun hadde kontakt med min avdøde slektning.

Anonymkode: 6835d...2a2

Hvem var dette? Har lyst til å snakke med en avdødd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forteller om ting tror nok på det. Så mange gode skuespillere fins det knapt i fks lille Norge. Jeg tror at når en i familien opplever noe som ikke virker naturlig, så smitter det etterhvert over på andre familiemedlemmer. En slags massesuggesjon. Syns i grunnen det er litt fascinerende å bevitne, og lurer på hvordan de tør stå fram offentlig. Har noen ganger reagert på at barn blir offer for denne frykten pga visse opplevelser, og syns det er litt drøyt at barn blir dratt inn i det.

Det de såkalte klarsynte kommer med er ting som er lett å gjette seg til i de tilfellene det stemmer, men så er det veldig mye som ikke stemmer også! Likevel hjelper det altså når de klarsynte har vært der. Interessant psykologi i det minste.

Vil bare til slutt si at jeg ikke avskriver at overnaturlige ting kan skje. Vi vet nemlig ikke alt her i verden. Men konseptet "Åndenes Makt" er useriøst og for underholdningens skyld. Det mest skremmende syns jeg er flere av de såkalt klarsynte. Lurer liksom på diagnoser og diverse, mens andre av dem spiller åpenbart dumt skuespill for å få oppmerksomhet.

Likevel er jeg kritisk til at barn blir utsatt for dette. Det kan ikke være bra.

Anonymkode: 99f87...3a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Amawhatsnot said:

Det heter cold reading, og mange er flinke til det - også folk som bruker det i ren underholdningsvirksomhet. Forskjellen er at de innrømmer at de ikke spår eller snakker med de døde, de har rett og slett lært seg teknikkene. Akkurat som "mediumet" har.

Ingenting som ligner på cold reading her: 

 

Anonymkode: 155b8...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.4.2018 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet at det er ekte da jeg jobber på samme måte når jeg snakker med døde dyr. Er dyretolk, og det å snakke med døde vs. levende er like enkelt. Jeg får informasjon som man ikke kunne fått på annet vis når jeg snakker med både døde og levende dyr. Vanskelig å gi eksempel da jeg ikke vil at historiene skal gjenkjennes av eier, men jeg snakket med dyret til en fra USA en gang (regner med hun ikke leser her), gjorde dette uten bilde da hun ikke hadde bilde av hunden. Jeg fikk at den var Rhodesian Ridgeback og det var den. Og dette er bare ett eksempel blant mange.

 

Anonymkode: 155b8...c28

Ville du sendt meg en pm? Er intressert om du har tid til samtale med mitt dyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig ikke. Litt vel beleilig at de i løpet av alle disse årene ikke har fanget et eneste håndfast bevis på film, hvis noe av dette hadde hatt et snev av sannhet over seg. At de som melder seg på noe så dumt tror det er ekte, det kan jeg være med på. 

Anonymkode: bdd5f...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de tror det selv, i hvert fall mange av dem. Men det er selvfølgelig ikke faktisk "ånder" som gjør noe som helst.

Anonymkode: cddf0...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart! Men, jeg tror de får beskjed om å overdrive i enkelte klipp for at det skal bli mer spennende. Tror dere virkelig en voksen mann hadde utsatt seg selv å grine på tv om det ikke var sant det han fortalte? Nei! Tenk over alle de som har vært med og som har sitti å grini fordi de er så slitne og ikke vet sine arme råd... Tror faktisk ikke så mange godt voksne mennesker ville "exposed" seg selv på tv i en slik tillstand med mindre det er sant. Det er jo fare for å bli stemplet som en gærning, og ingen vil vel bli det? Så jeg er ganske sikker på at mye av det er sant, og noe av det er iscenesatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...