Gå til innhold

Besteforeldre og forskjellsbehandling når det gjelder pengegaver til barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er vanlig at besteforeldre gir pengegaver til noen barnebarn og mens andre ikke får noe? Helt konkret så har jeg ved en to tre anledninger opplevd at min samboers sønn har fått pengegaver hos besteforeldrene mens den minste, babyen på nå 6 mnd, ikke får noe. Jeg unner selvsagt storebror og større søskebarn penger de kan spare eller bruke som lommepenger. Men jeg stusser litt når det overrekkes 500 kr med kommentar fra bestefar om at nå har alle de andre barnebarna fått tilsvarende. Men det stemmer jo ikke for den på 6 mnd har ikke fått. Større barn er kanskje dyrere i drift og bruker lommepenger, men når det gjelder babyer så kan pengene spares eller brukes til innkjøp av utstyr - som for eksempel ny sittedel til vogna som vi nylig kjøpte. På et eller annet tidspunkt så vil jo også den minste få med seg at den største får noe mens hen ikke får.

Anonymkode: 74655...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det der ville jeg ikke brydd meg om. De vil sikkert stikke til noen penger til babyen når han/hun er større

Anonymkode: db6e5...020

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge siden det var en helt lik tråd!

Anonymkode: b65c5...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se om det endrer seg når barnet blir ett år. Fikk dere fått gaver av besteforeldrene til minstebarnet da det ble født og til dåpen?

Anonymkode: ecf79...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får snart en baby i hus. Har 2 halvstore barn, som er mye dyrere i drift enn en baby. Om besteforeldrene gir de store lommepenger i påske/sommer/høst/vinterferie, kommer jeg ikke til å forvente et bidrag til babyutstyr i tillegg. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, puppi skrev:

Tror du misforstår her,

når bestefar gir penger til barnebarna - så er nok dette ment som lommepenger til barna. Altså - bruk det til hva du vil, sløs det bort eller spar dem om du vil.

Det er ikke ment som barne/foreldrebidrag, slik du insinuerer (ved snakk om barnesete).

Selvfølgelig er det ikke naturlig at en 6mnd gammel baby mottar lommepenger, all den tid h*n enda ikke har noe forhold til penger.

Dette!

Anonymkode: 953a6...1b1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da INGEN som gir en baby penger! Nå er du hårsår. Det er heller overhodet ikke vanlig å få tohundre kroner her og fem der, som voksen, fordi ett barn får det. "Urettferdig". Ønsker du verdien av godteriet i påskeegget også, ditt barn har ikke fått det i år? 

Anonymkode: 50874...a16

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er vanlig at besteforeldre gir pengegaver til noen barnebarn og mens andre ikke får noe? Helt konkret så har jeg ved en to tre anledninger opplevd at min samboers sønn har fått pengegaver hos besteforeldrene mens den minste, babyen på nå 6 mnd, ikke får noe. Jeg unner selvsagt storebror og større søskebarn penger de kan spare eller bruke som lommepenger. Men jeg stusser litt når det overrekkes 500 kr med kommentar fra bestefar om at nå har alle de andre barnebarna fått tilsvarende. Men det stemmer jo ikke for den på 6 mnd har ikke fått. Større barn er kanskje dyrere i drift og bruker lommepenger, men når det gjelder babyer så kan pengene spares eller brukes til innkjøp av utstyr - som for eksempel ny sittedel til vogna som vi nylig kjøpte. På et eller annet tidspunkt så vil jo også den minste få med seg at den største får noe mens hen ikke får.

Anonymkode: 74655...503

Jeg ser ikke helt problemet. Hva skal en baby på 6 mnd med penger? Når babyen på 6 mnd blir mye større, så får nok h*n penger av sine besteforeldre og. Har dere døpt barnet? Fikk kanskje penger da? Ønsk dere penger til jul, som dere kan legge vekk til innkjøp av utstyr osv...

Det er lenge til minstemann blir så stor at h*n skjønner hva penger er, og at de andre får og minstebarnet ikke. Det overlever barnet altså. Det blir som foreldrene gjør det til og. Det jevner seg nok ut når barnet blir større, og det blir nogenlunde likt for alle :) 

OBS! Penger fra besteforeldre som barna får, går som regel direkte til barna, ikke foreldrene. Barnet velger selv om de vil spare eller bruke de på noe de vil ha.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mine foreldre og svigerforeldre er så rettferdige at jeg i blant sukker. Her får nemlig babyene lommepenger. 

Jeg forstår dem, og jeg forstår TS. Men altså.. Her er mine tanker. 

Om den eldste får en leke mens han er på tur med farmor så putter hun tilsvarende penger på bøsse til de andre to. Jeg forsøker å si at det jevner seg ut. Men nei. 

Foreldre mine også. I fjor 17 mai hadde vi en på rundt ett år i barnevogn og to som løp rundt. Og hver gang de fikk 20 kr til is eller pølse (vi holdt til ved et bygdehus og deltok i leker og spill) så fikk jeg samme mynt til den lille. Ja, men kjære mormor. Ettåringen spiser da ikke så mye is. Nei, men rett skal være rett! 

Jeg forsøker å si til min mor at rett ikke ER rett, egentlig. For de eldste barnebarna deres fikk ikke 140 kroner til sparebøssen på 17 mai i uspist is. De fikk en is og var fornøyde og alle var fornøyde. Samme eldste barnebarn fikk IKKE 300 kr i sparepenger til bøssen fordi besteforeldrene hadde hatt med en eldre unge på kino. 

Jeg synes det fort kan bli veldig skjevt for de yngste med så rettskafne tanter, onkler og besteforeldre. 

For de yngste arver gjerne klær og utstyr i blant som eldste har fått i gave og får derfor "nok attåt" i sparebøssen til en litt mindre gave. Minsten min fikk ikke like mye leker til 1 og 2-årsdsg som de andre to. Hun var litt for liten til å ha spesifikke ønsker og interesser og med to eldre søsken var huset allerede fullt av klosser, tegnesaker, togbane, duplo osv osv. Så da fikk hun litt tøy, litt leker og nesten alle ga litt ekstra til sparebøssen fordi "hun har så mye at det er vanskelig å vite". 

Jeg vet i alle fall at jeg har argumentene klare når hun blir tenåring og sur fordi hun må arve mye. Det har mange fordeler å bære sist i arverekken. 

Egentlig synes jeg det er fint at besteforeldre er rettferdige. Men rettferdighet er ikke alltid målbar med desimaler.. Noen ganger er "etter behov" mer enn rettferdig nok. 

Endret av Zoey
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok litt i overkant sår på ditt barns vegne og litt i overkant opptatt av rettferdighet her. Ditt barn blir den som får lommepenger etterhvert. For det er jo lommepenger de eldre barnebarna har fått, og lommepenger trenger ikke en baby.

Jeg har tre barnebarn hvorav den yngste er bare noen måneder gammel. Han har ikke fått påskeegg i år, men fra neste år vil det bli hans tur. I følge din tankegang burde han da ha fått penger inn på konto som erstatning for påskeegg, men det blir i overkant millimeterrettferdighet for meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vanlig at babyer ikke får lommepenger av besteforeldrene. En baby på seks måneder kan ikke bruke dem, så det er ikke noe poeng med å gi dem lommepenger. Det du sier er at du har lyst til å bruke dem på ting til babyen, men da blir det lommepenger til deg og ikke til det yngste barnet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i svarene her. Et eldre barn har glede av lommepenger. Tilskudd til sittedelen til vogna til yngste blir et tilskudd til dere, foreldrene. Sittedelen til vogna må dere jo kjøpe til yngstemann uansett. 

Anonymkode: 50808...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det stadig vekk at bestemor gir de to eldste penger til is eller noe mens de er på tur ut, og toåringen heller får en kjeks eller en lollipop fra fryseren. Det kunne ikke falt meg inn å reagere på det. 

Jeg kjenner en som har en bestemor som favoriserer søsteren hennes. Hvis de to er på besøk kan søsteren få penger, men hun får ikke. Grunnen er at søsteren er oppkalt etter bestemoren. Det er forskjellsbehandling, det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer ofte nieser og nevøer. Kunne ikke falt meg inn å sette av penger til yngstemann, hver gang jeg gir noe til eldste. De får etter alder og behov når de er med meg. Det gjelder alt for lommepenger de får når vi er innom butikken for å kjøpe lørdagsgodt, at minste er strålende fornøyd med en bolle, mens eldste spiser "full pakke" når vi er på tusenfryd, inngangspenger der 1 åringen kommer inn gratis, og småpenger jeg gir om de hjelper meg litt i huset. 

Det jevner seg jo ut over tid. Regner med jeg fortsatt passer yngste når de eldre ikke lenger er like interessert i å bruke tid med tante. 

Anonymkode: ad51c...f42

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært meget spesielt om bestefaren hadde stukket en 500-lapp i hånden på en 6 mnd gammel baby og bedt han/henne kjøpe seg noe fint. Når ungen er så liten syns jeg det er for tidlig å snakke om forskjellsbehandling. Når den minste blir like gammel får han/hun sikkert også litt penger av bestefar

Anonymkode: b04d3...70e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er vanlig at besteforeldre gir pengegaver til noen barnebarn og mens andre ikke får noe? Helt konkret så har jeg ved en to tre anledninger opplevd at min samboers sønn har fått pengegaver hos besteforeldrene mens den minste, babyen på nå 6 mnd, ikke får noe. Jeg unner selvsagt storebror og større søskebarn penger de kan spare eller bruke som lommepenger. Men jeg stusser litt når det overrekkes 500 kr med kommentar fra bestefar om at nå har alle de andre barnebarna fått tilsvarende. Men det stemmer jo ikke for den på 6 mnd har ikke fått. Større barn er kanskje dyrere i drift og bruker lommepenger, men når det gjelder babyer så kan pengene spares eller brukes til innkjøp av utstyr - som for eksempel ny sittedel til vogna som vi nylig kjøpte. På et eller annet tidspunkt så vil jo også den minste få med seg at den største får noe mens hen ikke får.

Anonymkode: 74655...503

Snakk om å lage storm i vannglass. Den lille kommer til å få sitt, når han blir større. 

Hev deg over dette og la besteforeldrene gi der de selv ønsker å gi. Hva tror du blir resultatet om du sier i fra om at den lille også må få? Tror du at du for all tid kan bestemme over alle andres gaver? Nei, for det kan du nemlig aldri. 

Anonymkode: 62b84...63d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fryktelig rar problemstilling. Hva i alle dager skal en 6mnd gammel baby bruke en 500-lapp på? De eldre barna kan gå inn i en butikk og finne noe de har lyst på, en baby kan i beste fall holde den i hånden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...