Gjest Heartgirl Skrevet 19. april 2024 #7301 Del Skrevet 19. april 2024 Wald86 skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig enig i det du skriver her. Og jeg vet det er noen som bare følger for underholdning. Disse er ikke noe problem, og vil ikke bli syke av dette, eller koste samfunnet penger.Det er nemlig det politikere som endrer regelverk er mest opptatt av. Regulering av pengespill kom etter overveldende rapportering om hvor mye det faktisk koster samfunnet, at så mange blir spillavhengige. Mens andre koste seg bare med spill en gang i blant, eller som underholding og tidtrøyte. Når det gjelder den måten influensere som Gjelsvik nå driver, hvor de selger seg selv og sitt privatliv, til mindre grupper, men allikevel ganske store, for det er snakk om tusener, så er jeg også redd konsekvensen kan bli veldig høy for nettopp dem selv. Det er nemlig ikke bare følgerne som rammes av parasosial tilknytning og emosjonell avhengighet,. Forskning viser at også influenseren selv rammes av dette. Og denne reisevirksomheten tror jeg kanskje ikke er så godt gjennomtenkt. For all del, det kan bli hyggelig, men har de tenkt på alle eventualiteter når de blander såpass tung emosjonell problematikk inn i markedsføringen? Er de forberedt? For meg er det positivt om noen engasjerer seg, ved å rapportere, eller andre vil bare tenke på det. Men de tenker. Og snakker kanskje med andre. Og så blir vi alle mer bevisste. Synes du går over grensen når du skriver at noen av Kristin sine følgere kan bli syke av og følge henne. Snakk om og fordømme folk du ikke kjenner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7302 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (1 minutt siden): Vet jo godt at jeg ikke kan bli venner med Kristin for det kan ingen bli med influencere. De har sine nære venner som de kjenner. Det er heller ikke derfor jeg følger henne for og bli venner med henne. Jeg følger henne for hun er seg selv, åpen og ærlig. Jeg bruker ikke noe sminke og kommer aldri til og gjøre det. Hadde Kristin arrangert et sminkekurs i Oslo og omegn hadde jeg aldri i verden dratt. Igjen må jeg påpeke: Jeg LIKER Kristin. Kristin har selv sagt at hun kjenner denne bransjen ut og inn. Hun har uttalt at det finnes ikke EN influencer som ikke har en baktanke/ er 100% bevisst på hva de legger ut. Grunnen til at jeg refererer til «Livets Mascara» er fordi den på finurlig linkes, litt sånn plutselig, og ligger gjerne øverst på siden, der den er linket, når vi «venninnene» er med på badet. Det som hadde vært genuint og ærlig her, ville være å si at «nå er jeg på jobb, mascaraen jeg bruker ligger linjer øverst, inne på min SALGSSIDE» Problemet ved å SI det, er at da ville vi ført oss lurt og ført bak lyset av en kynisk selger. Det er faktisk litt viktig at du også som et klart tenkende menneske er bevisst på at dette er en tildels kynisk bransje. Influencere gir INGENTING gratis ved dørene. Det har de ikke råd til. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 19. april 2024 #7303 Del Skrevet 19. april 2024 Harnoejegvilsi skrev (4 minutter siden): Det er fint at du hadde en hyggelig tur med Marna. Det selges jo ulike gruppereiser flere steder. Til en mye hyggeligere pris også. Det må jo være NOE du har bitt på, når du for andre gang reiser med en B kjendis? Det ser hyggelig ut å reise på tur med Kristin, selv hadde jeg nok gått for en annen type tur. Vi blir ALLE påvirket av ett eller mange ting, gjennom livet. At du tviholder på at DU ikke påvirkes, er bare dumt. Jeg påvirkes også av ting, det gjør ALLE i denne tråden. Jeg var med på treningsreisen med Marna fordi jeg kjenner henne privat før hun ble influencer. Som eneforsørger til to barn i full jobb og deltidsjobb som online coach er en slik reise midt i blinken for meg. En ting som er sikkert er at jeg tviler på at vi kommer til og være sammen Kristin 24/7 og det er vel ikke meningen. Jeg reiser for og bli kjent med andre som jeg kan få kontakt med senere ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wald86 Skrevet 19. april 2024 #7304 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) . Endret 23. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7305 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (3 minutter siden): Jeg var med på treningsreisen med Marna fordi jeg kjenner henne privat før hun ble influencer. Som eneforsørger til to barn i full jobb og deltidsjobb som online coach er en slik reise midt i blinken for meg. En ting som er sikkert er at jeg tviler på at vi kommer til og være sammen Kristin 24/7 og det er vel ikke meningen. Jeg reiser for og bli kjent med andre som jeg kan få kontakt med senere ❤️ Aha….Du er influencer selv? Ok, det forklarer jo at du tviholder på dette med at man ikke blir påvirket. Forskning viser at det skal lite til for at vi blir påvirket. Det er jo nok å se tilbake på det du skriver at du coacher. Er det ikke slik at man ved coaching trener hjernen til å tro på, endre seg til, ut i fra hva man coaches til? Da påvirker du jo☺️ Også vil jeg tro du ikke gjør det gratis? 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7306 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) Wald86 skrev (12 minutter siden): Men du som liker henne, og følger henne på markedskanalene. Hva synes du om noe av teknikkene hun benytter, som går på å chatte direkte med følgerne, der hun blant annet forteller om noe veldig personlig. Samtidig drikker hun litt vin, og snakker til sine følgere, sier de betyr mye for henne, litt om vanskeligheter, som økonomiske problemer, dette at hun for eks åpnet regninger "sammen med", for så i neste øyeblikk å selge produkt eller tjeneste. Synes du dette er greit, eller mener du at det burde rammes av et regelverk, der grensene blir tydeligere? For det er min kjepphest. Jeg har forstått at influensere er kommet for å bli. Men jeg mener det må regulering til. For å beskytte følgere/kjøpsgruppe, men også dem selv, og deres familie. -chatte direkte med følger synes jeg ikke er SÅ ille. Det har selvsagt noe å si hva chatten omhandler. - Dette med sammenblanding av alkohol og andres kriser, synes JEG er helt på kanten. Jeg synes dette med alkohol på SOME har fått lov å utvikle seg veldig i negativ retning. Og min personlige mening er at alkoholen ikke har NOE der å gjøre. Det er ingen som drikker på jobb (flåsete sagt) - Dette med å åpne brev/inkassoer og snakke med følgerne sine er jeg delt i mellom. Vi må huske at noen mennesker har ingen. Og da bli «sett» denne lille stunden, kan for noen være det som ellers berger en ensom og vanskelig stund. Jeg tror ikke at mennesker er sort/hvit. Det er nyanser i mellom. Dette med å åpne disse brevene TRENGER ikke bare være negativt. Men igjen, det er settingen. - At Kristin deler kriser og veldig private ting er jeg selvfølgelig også delt ifht. Samtidig kan vi ikke ha en verden der man setter munnkurv på folk. Da beveger vi oss mot et diktatur. Men JA, jeg er FOR regulering og lovverk. For vi kommer ikke forbi at det finnes sårbare sjeler der ute, som blir svært påvirket av nettopp det influenceren formidler. Formidling og et godt snakketøy er makt. Spør bare mer om du tenker jeg ikke utdyper nok. Så må jeg legge til at jeg også synes at denne tråden har tilbøyeligheter til å overdrive tematikken, og legge nærmest alt over på sårbare grupper. Vi HAR også, som voksne mennesker et ansvar for å sette oss inn i hva vi er med på. Det er ikke bare en plikt, men også et samfunns privilegie. Endret 19. april 2024 av Harnoejegvilsi 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BuffyTheVampire Skrevet 19. april 2024 #7307 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (1 time siden): Det mener jeg fordi følgerne til Kristin er mellom 35 - 50 år. Selvsagt finnes det de som blir negativt påvirket men da har de ikke godt av og være på sosiale medier. Det er mye av Kristin vi ikke får se men hun er den av de få influencerne som jeg følger som deler mye av seg selv Jeg har selv valgt og følge Kristin. Jeg har selv av egen fri vilje valgt og melde meg på turen. Jeg er ikke den som løper for og kjøpe nye ting om en influencer reklamerer for det for jeg blir bare irritert over reklamer. Hvis du ikke blir påvirket av Kristin, hva er det som gjør at du melder deg på ‘hennes’ tur, og ikke en lignende tur med noen andre i spissen? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.H85 Skrevet 19. april 2024 #7308 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (33 minutter siden): Vet jo godt at jeg ikke kan bli venner med Kristin for det kan ingen bli med influencere. De har sine nære venner som de kjenner. Det er heller ikke derfor jeg følger henne for og bli venner med henne. Jeg følger henne for hun er seg selv, åpen og ærlig. Jeg bruker ikke noe sminke og kommer aldri til og gjøre det. Hadde Kristin arrangert et sminkekurs i Oslo og omegn hadde jeg aldri i verden dratt. "De har sine nære venner som de kjenner". 🤔 Høres ut som du ikke snakker om helt vanlige folk noe de er😉 Selvfølgelig kan alle få nye venner, om de er influensere, Rema ansatte eller skuespiller. Men nei ingen får 20 nye gode venninner ila en tur. Det handler mest om reisen i seg selv, "møtt inspirasjons kvinnen Kristin" ...say no more🙈 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 19. april 2024 #7309 Del Skrevet 19. april 2024 Harnoejegvilsi skrev (16 minutter siden): Aha….Du er influencer selv? Ok, det forklarer jo at du tviholder på dette med at man ikke blir påvirket. Forskning viser at det skal lite til for at vi blir påvirket. Det er jo nok å se tilbake på det du skriver at du coacher. Er det ikke slik at man ved coaching trener hjernen til å tro på, endre seg til, ut i fra hva man coaches til? Da påvirker du jo☺️ Også vil jeg tro du ikke gjør det gratis? Svarer ikke på din kommentar fordi da bryter jeg reglene for persondebatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 19. april 2024 #7310 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) M.H85 skrev (1 minutt siden): "De har sine nære venner som de kjenner". 🤔 Høres ut som du ikke snakker om helt vanlige folk noe de er😉 Selvfølgelig kan alle få nye venner, om de er influensere, Rema ansatte eller skuespiller. Men nei ingen får 20 nye gode venninner ila en tur. Det handler mest om reisen i seg selv, "møtt inspirasjons kvinnen Kristin" ...say no more🙈 Det handler om og bli kjent med andre mennesker. Endret 19. april 2024 av Heartgirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wald86 Skrevet 19. april 2024 #7311 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) . Endret 26. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7312 Del Skrevet 19. april 2024 Wald86 skrev (2 minutter siden): Takk for godt begrunnet svar! Kan jeg også spørre om du ser noen paralleller mellom denne type emosjonelle påvirkning og spillindustrien? Som ble regulert. Nettopp fordi de sendte direktemeldinger eller benytter seg av manipulativ design. Der går det på å vinne, men også å være del av noe. Jeg ser i alle fall noen paralleller, der det også spisses ekstra mot sårbare målgrupper. For de kjøper mer, kan forskning fastslå. De påvirkes mer. Og de følger gjerne influensere som speiler dem, som de kan kjenne seg igjen i. Hvis fokus er på psykiske problemer, problemer med økonomi, samlivsbrudd, så får de flere av de som sitter med samme problemer i følgerskaren. Også grunnet algoritmer. De vil poppe opp, etter hva noen sitter og søker på, eller skiver om i sine mail eller kommentarfelt. Noen vil finne hjelp og trøst, men forskning til nå er ikke så positiv dessverre. For dette går jo på å få folk til å kjøpe masse ting de egentlig ikke trenger. Sosiale medier og influencerinsudtrien kobles til noe FN kalte for "vampyrisk overforbruk" i en nylig rapport. For min egen del ville jeg føle meg dum om jeg sa at det ikke er paralleller. Influenceryrket hadde ikke eksistert om vi ikke ble påvirket. Vi er jo målet de «skyter» på. For min egen del synes jeg det er interessant å se hvilke strenger de spiller på fra den ene til den andre dagen. Er jo nok å se hvordan Sophie Elise har klart å snu fordommene hun hadde rettet mot seg, ved å endre strategi. Klart det er problematisk når man blir helt «blind» for hvilken rolle den aktuelle profilen EGENTLIG har. Vi er ikke venner. Vi er inngangen til penger. Jeg har som mantra at jeg foreks ALDRI følger rabattkode linker. Om jeg ikke har råd til å betale det varen koster, lar jeg være. Det er et prinsipp som jeg tenker er det lille jeg kan gjøre, bortsett fra å avfølge. Når det kommer til Kristin så er det noe ved henne jeg likevel liker, sånn bortsett fra salg, er det noe ved mennesket jeg liker godt. Håper det er innafor å si. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7313 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (15 minutter siden): Svarer ikke på din kommentar fordi da bryter jeg reglene for persondebatt. Du har på sett og vis gitt et svar. Går fint. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wald86 Skrevet 19. april 2024 #7314 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) . Endret 23. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7315 Del Skrevet 19. april 2024 Wald86 skrev (7 minutter siden): Absolutt innenfor det. Bare glad for dine godt begrunnede svar jeg. Jeg er ikke fri for å bli påvirket av egen krets, der vi stort sett har et negativt fokus. Jeg klarte for eks ikke å se mer på Raad sine kanaler. Men så forstår jeg jo at noen følger henne, og de fokuserer da på noe helt annet enn meg. Humor, selvironi, familien osv. Og de liker produktene hun selger. Jeg klarte ikke se noe av det, for det druknet i det negative. Jeg kan ha falt ned i et aldri så lite "kaninhull" jeg også, og må skjerpe meg, nullstille meg til tider. Et tydeligere regelverk er jeg allikevel veldig sikker på at må på plass. 😅 Jeg er streng med «saksa» og kutter det «nære» vennskapelige båndet, relativt raskt om jeg ser noe jeg overhode ikke liker. Også er det noe falskt og lite genuint over det øyeblikket da alle gikk til seters, mener selvfølgelig Snap for å bli rike. Samtidig som de mater mantraet om at man er bestevenner, at de savner oss osv. For Kristin sin del, så tviler jeg på dette kjæresteforholdet, da jeg værer gjennom min egen tlf, at hennes tlf trekkes litt frem i det skjulte. Jeg hadde ikke orket å være sammen med et menneske som MÅTTE dokumentere absolutt ALT og ingenting. Tenkte på det i påsken da hun hadde hyttetour på hans families hytte. Jeg hadde ikke likt at en random kjæreste av mitt søsken hadde gjort noe slikt. Og jeg henger jo innimellom på snappen hennes, så er jo av den grunn en som oppfordrer til å få mer og mer….Litt trist at vi er blitt slik egentlig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wald86 Skrevet 19. april 2024 #7316 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) . Endret 23. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7317 Del Skrevet 19. april 2024 Heartgirl skrev (1 time siden): Synes du går over grensen når du skriver at noen av Kristin sine følgere kan bli syke av og følge henne. Snakk om og fordømme folk du ikke kjenner Man kan utrolig nok bli syk av å følge influencere. Eller hvis man allerede ER syk, kan man bli sykere. Mange av influencerne spiller ekstremt mye på kropp og seksualitet, de spiller på mat og trening, treningsklær og en dyr livsstil. Og er man sårbar, eller står i fare for å bli sårbar, så er det farlig. Dette er ho en tråd om Kristin, så jeg skal bruke henne som eksempel: Her om dagen sto hun på eget kjøkken og lagde mat. Greit det. Men jeg bet meg merke i at toppen/genseren hun hadde på seg, var delvis åpen, slik at bh’en vistes. Og en liten kløft. Hvorfor ha dette i monitor? Jo for å selge. Det er andre influencere som gjør akkurat det samme. Der det også blir mer «normalt» Stina Bakken gjør det, og der er det forventet, for hun har «alltid» gjort det. Igjen, jeg liker Kristin, men man kommer ikke bort fra at hun har endret seg fra den Kristin hun var før. Den Kristin som sto opp i mot kroppspress og som talte «Norges farligste forbilde» midt i mot. Pga hennes skadelige påvirkning på unge følgere. Og dette med kropp er farlig, og det ER skadelig. Og det fører til psykisk sykdom å få et forvridd syn på egen kropp. Og fra vi er små babyer som ikke kan noen ting, så speilet vi oss i andre. I omgivelser og kultur. Vi etteraper og vil gjerne være som den, og de vi ser opp til. Det er allmennmenneskelig. Og de som har «makt» i form av en stemme, har et enormt ansvar med å på en måte ivareta følgerne sine. Selv om også følgerne har et ansvar. Jeg trenger ikke stå med kløft og vise frem bh’en min når jeg lager middag. Ikke skjønner jeg hvorfor Kristin, Stina eller Sophie Elise må gjøre det heller….Dette var et lite eksempel 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7318 Del Skrevet 19. april 2024 Wald86 skrev (3 minutter siden): Leser jeg det rett så er altså "Kristin" en kilde til underholdning og tidtrøye for deg? Litt som reality-shows? Men uten at du påvirkes til å kjøpe det hun selger, av hennes matvaner med mer, du bare er med på å opprettholde hennes tall som en følger? Som du peker på, pengene renner inn, men også på bekostning av familien rundt... Det er jo ganske spinnvilt, hvordan de utleverer seg, og hvordan de også utleverer sin familie. Det sitter hundretusener og vet alle intime detaljer. Der må regelverket litt hurtig på plass mener jeg. Og nå som de spisser seg mot målgrupper, og danner "squads", kanskje enda mer viktig, for i slike grupper kan det lettere oppstå besettelser, med ubehagelige konsekvenser. Som jeg skriver; Jeg liker Kristin. Hun er ikke min venn. Hun er min underholdning. Høres kan hende kaldt ut. Ikke kjøper jeg det hun reklamerer for. Ikke fenges jeg av den fargerike stilen. Synes hun, til tross for at hun er bevisst på hva hun legger ut, er litt sjarmerende og frisk. Noe av det hun legger ut, synes jeg som mange andre er pinlig. På hennes egen bekostning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wald86 Skrevet 19. april 2024 #7319 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) . Endret 23. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet 19. april 2024 #7320 Del Skrevet 19. april 2024 Wald86 skrev (8 minutter siden): Du er reflektert i dine svar. Jeg skulle jo ønske du ikke fulgte influensere, men jeg kan ikke si jeg er fri for "guilty pleasures" selv... Din aktivitet som følger vil nok heller ikke merke hvis det kommer et regelverk på plass som vil forby utlevering av barn, samt psykisk påvirkning og emosjonell manipulering, som det kalles når en viss type utlevering blir for direkte, og sammenblandes med salg. Jeg vil også tro det faller i kategori du finner pinlig. Utlevering av barn er HELT forkastelig. Digresjon til Iselin Guttormsen der barnet brukes kommersielt i hennes samarbeid med Kondomeriet, gjorde at jeg nesten mistet nattesøvnen pga nevnte instapost. Jeg synes Kristin er ganske flink til å skjerme sønnen. Er vanskelig å ha hele huset og livet som jobb, og aldri nevne barnet. Ifht det, er det mange som er verre. Uten at det unnskylder. Psykologisk manipulering er når skillet mellom det private og kommersielle blandes. Og igjen, selv om jeg liker Kristin, så henvender hun seg i disse «fortrolige» samtalene med «vennene» sine, også til de med salgsknep, slik at det som er noens krise, også blir hennes fortjeneste. Jeg ser på henne som ei reflektert dame, der jeg tror vi om noen år, vil få høre hva hennes reise, bestod av, negativt. For jeg tror det må tære på et menneske å være «alle sin eiendom» der ingenting er privat, og det det meste er for salg. Man blir ikke lykkelig av rikdom og penger. I allefall ikke når det er sjela som er til salgs, konstant. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå