Gå til innhold

Kristin Gjelsvik


Bustefisk

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
3 timer siden, DianaV skrev:

Og det gjør det greit? At ukjente mennesker finner en slags glede i å følge andre personer sine barn og hvordan livet deres er? Da er det greit å dele liksom, så lenge det finns mennesker som sitter og liker på babybilder og bilder av barnerom og barnevogn? 

Ikke sant, så det er vel nettopp det at folk klikker seg inn og ser på barna og leser private opplysninger om dem som IKKE gjør det greit.

Hvis ingen hadde klikket seg inn på bilder av barn hadde heller ikke eksponeringen vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.5.2019 den 11.43, Grapefruktjus skrev:

Det er så mye snakk om skade her inne når vi diskuterer eksponering. Jeg skjønner ikke det. Vi snakker jo ikke om hva som ikke er skadelig for barna i andre sammenhenger, da er vi opptatt av hva som gagner dem. Og jeg ser ikke på noen som helst måte at det gagner barna å dele bilder av dem. Det gagner kun foreldrenes selvbilde (og dessverre inntekt).

Enig med deg for øvrig, men - 

For å snakke om hvordan det kan gagne barna da. Foreldrenes inntekt kan komme barna til gode, i form av oppsparte midler som kan hjelpe de som voksne, og også råd til bra bosted, råd til opplevelser osv her og nå. 

Bloggere har nok også en mer fleksibel hverdag enn mange andre, kanskje (sannsynligvis) mulighet for å ha kortere barnehagedager og mye tid med familien. 

Om det er "verdt det" er en annen del av diskusjonen, og vurderes av hver enkelt egentlig, men hvis foreldrene ikke klarer å se/være enig i utfordringene med eksponeringen så har jeg ikke problemer med å tro på at de føler at det på sett og vis kan komme barna til gode også. 

Ikke at det er så relevant, men, jeg hadde glatt latt foreldrene mine dele litt om min oppvekst (så lenge det ikke er enorme mengder eller veldig privat) dersom det hadde spedd på inntekten nok til at jeg f.eks. kunne fått egenkapital til bolig av dem. 😅 Men det føler jo folk forskjellig rundt da, og man vet ikke hva barnet føler som voksen på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er siste episode ute av deres miniserie  og den må sees.  . Vemodig at det er siste episoden i dag .

 

Heldigvis er dem tilbake på YouTube 😃👍💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 17.18, cHg skrev:

Etter hun ble mor så har hun blitt en tier altså 🙏

Ja ❤️ Det samme har Dennis 💙 Å få gutten har forandret dem i meget positiv retning. Og de beskytter han i stedet for å bruke han i reklamer og eksponering. Kjempeflott! Noe for andre bloggere med barn å etterfølge. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Viking-girl skrev:

Ja ❤️ Det samme har Dennis 💙 Å få gutten har forandret dem i meget positiv retning. Og de beskytter han i stedet for å bruke han i reklamer og eksponering. Kjempeflott! Noe for andre bloggere med barn å etterfølge. 

Enig 🙏 Og selv da lager de superbra TV. Bevis på at det er fult mulig å lage god underholdning basert på ren og ærlig hverdag uten å måtte klovne eller være noe «ekstra» 

Hun var litt vel skarp før, men nå har hun myknet opp og blitt fullkommen, og Dennis er så skjønn pappa og de styrer skuta veldig bra sammen 🤩 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.5.2019 den 16.23, solietta skrev:

Du sier at det kun bare er besteforeldre og venner som bryr seg ? Nei ,, vi som har fulgt dette  paret fast i mange år og  nå denne lille familien , vi bryr oss 👍

men du og andre følgere, er fremmede- for barnet. Hvorfor skal ditt behov være viktigere enn barnets rett til privatliv? 

Endret av miss spjåk
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 10.10, Tears in heaven skrev:

MAMMAPOLITIET!!!!!!!!!!!!

Er ikke denne litt utbrukt her nå? Fint å komme med argumentasjon på hvorfor du mener det er greit å eksponere barn istedetfor å slenge ut mammapoliti igjen og igjen og igjen.. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 11.14, Viking-girl skrev:

 

Hvis det er noen som er interessert å høre på en pappa podcast , så har Andreas Axelsen og Dennis sammen startet en podcast. Veldig gøy å høre på de gutta 😃👍👏😍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med en blogger som ikke hyler om hets og/eller mobbing så snart noen er uenig i det vedkommende poster.

Hatten av for Kristin!

Ref siste blogginnlegg 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Kan vi snakke litt om alkohol?

Kort tid etter at KG fødte skrev hun innlegg der hun skrev og viste bilder at hun drakk en øl på trilletur. 

Jeg leste innlegget med et halvt øye, men kommentarfeltet satte meg ut. Det var delt på midten. Men gjengs over var faktisk svært mange opptatt av at man godt kan drikke alkohol om man ammer. Jeg ble i grunnen litt paff over holdningene. Det er noen år siden jeg hadde spedbarn, men da var det konsensus om at man ikke drikker alkohol når man ammer, om man skulle på fest, så pumpet man og annet ikke før alkoholen var ute av systemet. I kommentarfeltet var det derimot en god del som mente an godt kan amme selv om man har inntatt alkohol. 

Jeg hadde glemt saken, før jeg på skrolletur i går så at Kristin Gjelsvik beklaget og slettet et innlegg der alkohol igjen var et tema. Hun forsøkte å forklare at det er forskjell på folk og at «selv om hun har kontroll» så finnes det andre som ikke har kontroll. Sagt på en annen måte, hun kan drikke, mens andre skal ikke ta det som en godkjennelse av at de drikker sammen med baby. 

Jeg ble veldig skuffet. Kristin som jo et veldig klar over og opptatt av at andre bloggere påvirker negativt, burde vite bedre. Og beklagelsesinnlegget flagget likevel at drikking av alkohol er greit. 

Problemet er jo nettopp normaliseringen. Folk uten innsikt i eget usunne forhold til alkohol, vil nettopp bruke slike innlegg til å normalisere og argumentere for eget (mis)bruk av alkohol. De er verdensmestere i å lulle seg inn i forklaringer på hvorfor det er greit. 

Jeg blir rett ut bekymret, fordi kommentarfeltet hennes nettopp beviser poenget mitt. Det var flust av folk som ufarliggjorde drikking av alkohol når man ammer eller har ansvar for en baby. Dette ville vært utenkelig for bare få år siden. Så hvor er vi på vei? Og hvordan denne holdningsendringen skjedd. Og hvilket ansvar har bloggere / influencere i så henseende? 

http://www.kristingjelsvik.no/skivebom/

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CecilieX skrev:

Kan vi snakke litt om alkohol?

Kort tid etter at KG fødte skrev hun innlegg der hun skrev og viste bilder at hun drakk en øl på trilletur. 

Jeg leste innlegget med et halvt øye, men kommentarfeltet satte meg ut. Det var delt på midten. Men gjengs over var faktisk svært mange opptatt av at man godt kan drikke alkohol om man ammer. Jeg ble i grunnen litt paff over holdningene. Det er noen år siden jeg hadde spedbarn, men da var det konsensus om at man ikke drikker alkohol når man ammer, om man skulle på fest, så pumpet man og annet ikke før alkoholen var ute av systemet. I kommentarfeltet var det derimot en god del som mente an godt kan amme selv om man har inntatt alkohol. 

Jeg hadde glemt saken, før jeg på skrolletur i går så at Kristin Gjelsvik beklaget og slettet et innlegg der alkohol igjen var et tema. Hun forsøkte å forklare at det er forskjell på folk og at «selv om hun har kontroll» så finnes det andre som ikke har kontroll. Sagt på en annen måte, hun kan drikke, mens andre skal ikke ta det som en godkjennelse av at de drikker sammen med baby. 

Jeg ble veldig skuffet. Kristin som jo et veldig klar over og opptatt av at andre bloggere påvirker negativt, burde vite bedre. Og beklagelsesinnlegget flagget likevel at drikking av alkohol er greit. 

Problemet er jo nettopp normaliseringen. Folk uten innsikt i eget usunne forhold til alkohol, vil nettopp bruke slike innlegg til å normalisere og argumentere for eget (mis)bruk av alkohol. De er verdensmestere i å lulle seg inn i forklaringer på hvorfor det er greit. 

Jeg blir rett ut bekymret, fordi kommentarfeltet hennes nettopp beviser poenget mitt. Det var flust av folk som ufarliggjorde drikking av alkohol når man ammer eller har ansvar for en baby. Dette ville vært utenkelig for bare få år siden. Så hvor er vi på vei? Og hvordan denne holdningsendringen skjedd. Og hvilket ansvar har bloggere / influencere i så henseende? 

 

Tror du bør oppdatere kunnskapen din vedrørende amming og alkohol. Anbefaler deg bl.a kortfilmen til folkeopplysningen.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på om man kan og om man bør drikke.

Hovedvekten må være om man er i stand til å ta vare på barnet sitt om man drikker, selv om morsmelken ikke får promille. Det tror jeg de fleste fortsatt er etter en pils. 😊 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget var vel om at hun ikke ser noe problem med å ta en pils på en varm dag, selv om hun ammer og har med barnet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 10.53, Takida skrev:

Tror du bør oppdatere kunnskapen din vedrørende amming og alkohol. Anbefaler deg bl.a kortfilmen til folkeopplysningen.

Det er ingen som anbefaler deg å drikke alkohol om du har et barn på under 6 uker, noe KG har hatt ved flere av alkoholpubliseringene sine. Ja man kan drikke alkohol og amme (1 enhet, så bør man vente halvannen time) men når baby er 6 uker eller mindre skal man ikke drikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan drikke alkohol og amme, så sant baby er eldre enn 6 uker. Melk får samme alkoholprosent som blodet, så den får en andel alkohol som er så forsvinnende liten at melka i praksis er alkoholfri.

Om man bør drikke alkohol og ha ansvar for baby, DET er en helt annen diskusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 10.57, CecilieX skrev:

Javel? 

Jeg legger ved lenke fra ammehjelpen der temaet problematiseres. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/36/Amming-og-alkohol

 

Hun tok én slurk, og sa at det smakte ikke godt lenger. Folk må få bestemme dette selv og barnet tar ikke skade om moren har tatt noen sipper øl eller vin. Vi snakker ikke om glass her. 

Endret av Viking-girl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stusser mer på tilstedeværelsen av sønnen på Instastory enn alkoholen, altså. 🤦‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk må oppdatere kunnskapene sine om amming og alkohol. Uansett hvor høy promille man har vil ikke melken ha mer alkohol i seg en yoghurt, nybakt brød og kefir. Alkoholen går ikke i melken. Så man kan trygt ta seg noen øl til maten på en varm sommerdag. Grunnen til at man blir frarådet alkohol og amming er at man ikke skal ha ansvar for en baby om man er brisen og full. Da kan det fort skje uhell og man er ikke like oppmerksom. Men de fleste blir ikke påvirket av 2 øl. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...