Gå til innhold

Mye tull og tøys hos førskolebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Hactar skrev:

Jeg ville satt av mer tid til kveldsrutinen slik at hun får tid til å gjøre det hun vil på egen hånd. Og så lurer jeg på om dere undervurderer henne, eller om dere har ting som gjøres om kvelden andre ikke har, siden du sier det er umulig for henne å gjøre en del ting selv. Eneste min femåring får hjelp med er tannpussen, og det er fordi jeg ønsker kontrollen på at det blir gjort grundig nok, ikke fordi han ikke kan pusse. 

Har dere et hyggelig kveldsrituale på sengekanten? Vi minner vår femåring på at om han kjapper seg på badet, får vi tid til å lese bok. Det hjelper på somlingen her. Og somler han likevel, går det ikke ut over leggetiden, men forkorter tiden vi har til å lese. Kanskje noe slikt kan motivere datteren deres også?

Jeg ville også tenkt gjennom om noen deler av kveldrutinen deres er «utdatert», siden du sier dere har hatt samme opplegg siden hun var ti måneder. Kanskje har hun selv tanker om hva som kan motivere henne til å somle mindre?

Vi går på badet,dobesøk, håndvask (eller dusjingom det er de dagene) avkledning,på med pysj, tannpuss,inn i senga og lese bok,synge selvvalgt sang så natta. Dette pleier å ta ca 30min....om hun skal gjøre det i sitt tempo(som vi har prøvd flere ganger),kan det ta oppi mot 1time bare å komme i senga. Da blir det ingen lesing,bare sang. Hun har lagt seg både kl 20 og 2030,men det tar like lang tid å bli ferdig,og hun sover ikke noe lenger.....

Hun vil gjøre alt selv,også tannpuss(det får hun ikke). Det umulige blir når hun absolutt må øverst i skapet (som hun ikke rekker opp til selv med krakk) og hente noe som om absolutt trenger for å sove(det er bare tull for øverst i skapet er det vaskemidler 😉)og det blir en mega scene hver kveld. Hun vet hva som er der,det er kun for å hale ut tiden . 

....kan prøve å la henne styre tiden selv 1mnd tid uten å legge meg i eller kommentere,så får vi se om hun lærer bedre på den måten. Hun blir aldri lagt om hun ikke er trøtt nok. De gangene det har blitt kl 20/2030 har det vært fordi vi har vært borte og møtt hindringer på bilkjøring hjem(kø,dårlig vær etc). Alle gangene har hun blitt overtrøtt.....

Anonymkode: 3eb14...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg satt av en time, og gjort det klart at hun må avslutte leken så tidlig fordi hun trenger tiden på badet.

Hvis hun kjapper seg i dag, blir det god tid til å lese, og hun kan få være oppe lenger før hun går på badet i morgen.

Somler hun, trenger hun tiden og må gå på badet like tidlig eller tidligere i morgen, avhengig av hvor lang tid hun brukte på tull og tøys i kveld. 

Jeg ville gjort det helt klart at leggetiden er fast, og så blir det hennes valg hva hun vil bruke tiden på og tidpunktet for å gå på badet bestemmes ut ifra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi går på badet,dobesøk, håndvask (eller dusjingom det er de dagene) avkledning,på med pysj, tannpuss,inn i senga og lese bok,synge selvvalgt sang så natta. Dette pleier å ta ca 30min....om hun skal gjøre det i sitt tempo(som vi har prøvd flere ganger),kan det ta oppi mot 1time bare å komme i senga. Da blir det ingen lesing,bare sang. Hun har lagt seg både kl 20 og 2030,men det tar like lang tid å bli ferdig,og hun sover ikke noe lenger.....

Hun vil gjøre alt selv,også tannpuss(det får hun ikke). Det umulige blir når hun absolutt må øverst i skapet (som hun ikke rekker opp til selv med krakk) og hente noe som om absolutt trenger for å sove(det er bare tull for øverst i skapet er det vaskemidler 😉)og det blir en mega scene hver kveld. Hun vet hva som er der,det er kun for å hale ut tiden . 

....kan prøve å la henne styre tiden selv 1mnd tid uten å legge meg i eller kommentere,så får vi se om hun lærer bedre på den måten. Hun blir aldri lagt om hun ikke er trøtt nok. De gangene det har blitt kl 20/2030 har det vært fordi vi har vært borte og møtt hindringer på bilkjøring hjem(kø,dårlig vær etc). Alle gangene har hun blitt overtrøtt.....

Anonymkode: 3eb14...842

Dette med å sove lenger er jo ikke gjort på en dag eller to, det må du holde på med i minimum en uke kanskje to. Alle foreldre som sier barna ikke sover lenger om de legges seinere (når de er så store) har ikke prøvd lenge nok. 

Tar det en time så får dere sette av en time da. Hos oss hjelper det å snu litt på rutinene  nå og da. Lese under kveldsmaten en periode, pusse tenner under barnetv, pusse tenner i senga, gå på do før eller etter bok osv. Det er liksom som om det setter henne litt ut av den kampmodusen å endre litt på rutinene i perioder når det kjører seg fast. 

Men som mange sier, dette er en periode (som kanskje jadde vært lettere om du stod litt mer fast på å legge henne seinere over tid)

Anonymkode: 86c23...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ville ikke latt barnet drøye ubegenset, da jeg ikke regner med at hun lærer noe av å legge seg sent. Ved sommel og tøys på badet pleier jeg å si at barna må sette opp tempoet om vi skal rekke å lese. Jeg har sjelden kommet dit at jeg har måttet true med å droppe lesing, men sier mer at hvis det skal bli tid til lesing, må de gjøre som jeg sier. For mine barn er lesingen såpass attraktivt at de pleier å ta seg sammen hvis de blir minnet om at de ikke rekker lesing om de tuller for mye på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Men jeg ville ikke latt barnet drøye ubegenset, da jeg ikke regner med at hun lærer noe av å legge seg sent. Ved sommel og tøys på badet pleier jeg å si at barna må sette opp tempoet om vi skal rekke å lese. Jeg har sjelden kommet dit at jeg har måttet true med å droppe lesing, men sier mer at hvis det skal bli tid til lesing, må de gjøre som jeg sier. For mine barn er lesingen såpass attraktivt at de pleier å ta seg sammen hvis de blir minnet om at de ikke rekker lesing om de tuller for mye på badet.

Jeg har faktisk droppet lesing ca en håndfull ganger. Blir dårlig kveld, med en liten som angrer dypt og inderlig og sårt men det har hjulpet en god stund helt til det var glemt igjen. Nå er hun så stor at hun ikke glemmer så lett. Et annet alternativ er å starte på lesetiden mens de er på badet med beskjed om at de kan bli med når alt er gjort. 

Anonymkode: 86c23...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...