Gå til innhold

Mye tull og tøys hos førskolebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter på 5.5 år har vært en drøm å legge siden hun var baby. Den siste mnd har vi med få unntak mye styr,tull, tøysing, somling etc ved leggetid.Hun skal gjøre alt selv og vil ikke ha noe hjelp selv om det som skal gjøres noen ganger er umulig uten hjelp. Hun er høysensitiv og god språklig  så hun får godt fortalt det hun vil si. Vi har fast leggetid(kl 19)og faste rutiner som har vært slik siden hun var 10mnd. Hun begynner på skolen i august,så jeg tenker det kan ha noe med utviklingen hennes å gjøre,men det er stort press på tålmodigheten vår og hennes nå . Vi anerkjenner (lært på kurs ),vi gir henne mulighet til å avslutte akt(om det er nødvendig),vi overholder gitte tidsfrister hun får(5min er 5min),vi gir henne klare og korte beskjeder og sier hva vi forventer. Dette har fungert veldig bra form til nå. Hva kan vi gjøre annerledes? Liker dårlig at dagen får en så negativ slutt.... Er dette gjenkjennbart for andre med barn på samme alder? 

Anonymkode: 3eb14...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er dere så "nazi"? Det er jo så utrolig bra at hun vil gjøre ting selv, utvikling av selvstendighet. La henne få somle med det da, tar tid å komme inn i en rutine der hun skal få gjøre ting selv, prøving og feiling.

 

Anonymkode: 336ed...6a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysensitiv? Hva mener du med det?

Anonymkode: 7e01b...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høysensitiv? Hva mener du med det?

Anonymkode: 7e01b...3ff

Det er et begrep man bruker på folk som er oversensitive for lys, lyd, komfortnivå, osv. Noen kan få angst om det går over grensene deres. Leste om et barn som var høysensitiv på klær og tøy, en litt kløende genser kunne gi henne panikkanfall.

Anonymkode: 336ed...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Ho føler seg større enn de andre som ikke begynner på skole til høsten vet du, begynner å bli  mer selvstendig. Ho har kontakt med andre barn, det er ren og skjær utvikling, men så tenkte jeg sånn etter å ha pratet med andre også, at det er en periode, men hold faste rutiner. Minner meg veldig om mine egne unger. Fikkplutselig  ikke lov å gjøre sånn og slik for de og den gjorde sånn og sånn. Men den bet jeg ikke helt på, var ettergivende i visse situasjoner ja, men ikke alt. Jeg sa at du må legge deg da og da, det holdt vi fast ved, og andre ting, være rolig ved bordet, spørre om å få ting, heller enn å ta for seg. Forklarte hvorfor. Ho skjønte det da jeg spurte om hun ville likt det selv, at noen tok ting fra henne uten å spørre først f.eks. Så fortsett du, det høres ut som du gjør det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et begrep man bruker på folk som er oversensitive for lys, lyd, komfortnivå, osv. Noen kan få angst om det går over grensene deres. Leste om et barn som var høysensitiv på klær og tøy, en litt kløende genser kunne gi henne panikkanfall.

Anonymkode: 336ed...6a6

Her tar du kun for deg de negative sidene ved høysensitivitet. Det finnes mye bra også! Forøvrig er høysensitivitet et personlighetstrekk.

Anonymkode: 1517e...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her tar du kun for deg de negative sidene ved høysensitivitet. Det finnes mye bra også! Forøvrig er høysensitivitet et personlighetstrekk.

Anonymkode: 1517e...a82

Veldig dumt å sette en femåring i en sånn bås.

Anonymkode: 7e01b...3ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dumt å sette en femåring i en sånn bås.

Anonymkode: 7e01b...3ff

Veldig dumt at barnet har et spesifikt personlighetstrekk?

Anonymkode: 1517e...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dumt at barnet har et spesifikt personlighetstrekk?

Anonymkode: 1517e...a82

Jeg har hørt en ansatt på helsestasjonen,en psykolog jeg gikk til i fjor og en familieterapeut uavhengig omtale mitt barn (som de ikke kjenner )som høysensitiv . Begynte å lese om denne personlighetrn og fant at mye stemte. Hun tåler fint klær ,men er veldig var på lyder,nye rutiner,ukjente steder og situasjoner. Hun er verbalt sterk for alderen og stiller dype spm om tema som omhandler livet. Hun trenger veldig oversikt i hverdagen for ikke å bli engstelig,og hun tenger periodevis ro for å nullstille seg. Dette er ting og hendelser vi har obs og sett siden hun var ca 2år. Vi forholder oss helt greit til det,og har ikke stemplet henne på noe vis. Vi har søkt hjelp av fagpersoner for å hjelpe henne videre i livet. 

Anonymkode: 3eb14...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å normalisere ( ;) ), hun nærmer seg seks år. Ofte kalt barndommens  pubertet. Et lite opprør? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å høre podcasten Foreldrerådet og episoden om 6-åringer

Anonymkode: 46266...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Kanskje hun er klar for å legge seg senere. Min 5 åring legger seg 21:00, hvilket er passe søvnbehov til han. 7åringen legger seg 19:30 for hun trenger mer. (Og har lyst) Det er individuelt, men vil tenke at hun er klar for å være oppe til 20:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kanskje hun er klar for å legge seg senere. Min 5 åring legger seg 21:00, hvilket er passe søvnbehov til han. 7åringen legger seg 19:30 for hun trenger mer. (Og har lyst) Det er individuelt, men vil tenke at hun er klar for å være oppe til 20:00

Tror ikke det. Hun våkner 0530 uansett når hun legges. Forskjellen er bare om hun er i dårlig humør dagen etter eller ikke 😀sånn har det alltid vært. Hun trenger mye søvn,så det blir prioritert her i familien.

Anonymkode: 3eb14...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt st de er slik i perioder.

 

Om hun uansett våkner 5.30 ville hun ha våkna 06.30 om du øa genne kl 20 når det var klokkesnuing forrige uke. Da ville kroppen holdt rytmen med samme anntall timer søvn men forskjøvet både legge og våkne opp tid en time... men siden du sier hun våkner 05.30 nå også betyr det at ryttmen hennes er snudd en time (ikke rart det har vært vanskelig denne uka, nå er jo leggetiden etter hennes kroppsrymme kl 18, når hun er lys våken). Så kroppen og hennes indre klokke kan snus om dere holder ut lenge  nok. Hun må legge seg seinere!

Vi slukker lyset hos vår på 5.5 år kl 19.50, da får hun "lese" litt på senga alene først eller høre på lydbok. Føler seg stor når hun får dette og får roa seg godt ned og sovner fort samt sover litt lenger

Anonymkode: 86c23...7c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Det er innlysende at noen må være mer sensitive enn andre. Ellers kan vi jo ikke forklare hvorfor folk reagerer forskjellig i stressende situasjoner.

– Men det er det ikke noe nytt med, og det er ingen grunn til å påstå at det er snakk om et helt spesielt personlighetstrekk.

– De aller fleste mennesker befinner seg innenfor normalspekteret og så er det noen som faller utenfor. Men vi har allerede godt underbygde psykiske diagnoser som passer på de personene, sier Videbech.

https://forskning.no/psykologi/2016/08/forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive

Anonymkode: a44b6...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Dette er helt normal oppførsel for 5 åringer....de er i ferd med å gå inn en ny fase av livet sitt og med det følger det testing av grenser og en ny form for selvstendighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men innenfor tiden du kaller siste måneden, så har det jo skjedd MYE med lyset både kveld og morgen. Det har også vært stilling av klokka. Synes det høres helt naturlig ut at det blir litt tull innimellom jeg. 

Forslag: Legg litt senere. La henne få legge seg uten å sove. Om det går en halvtime og hun er lys våken så må hun nesten få stå opp igjen litt, det er anbefalt for voksne som ikke får sove også. 

Anonymkode: 7d50f...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt av mer tid til kveldsrutinen slik at hun får tid til å gjøre det hun vil på egen hånd. Og så lurer jeg på om dere undervurderer henne, eller om dere har ting som gjøres om kvelden andre ikke har, siden du sier det er umulig for henne å gjøre en del ting selv. Eneste min femåring får hjelp med er tannpussen, og det er fordi jeg ønsker kontrollen på at det blir gjort grundig nok, ikke fordi han ikke kan pusse. 

Har dere et hyggelig kveldsrituale på sengekanten? Vi minner vår femåring på at om han kjapper seg på badet, får vi tid til å lese bok. Det hjelper på somlingen her. Og somler han likevel, går det ikke ut over leggetiden, men forkorter tiden vi har til å lese. Kanskje noe slikt kan motivere datteren deres også?

Jeg ville også tenkt gjennom om noen deler av kveldrutinen deres er «utdatert», siden du sier dere har hatt samme opplegg siden hun var ti måneder. Kanskje har hun selv tanker om hva som kan motivere henne til å somle mindre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring (også skolestarter til høsten) er også inne i en periode hvor han er mer bestemt og argumenterende. Jeg har ikke tenkt på det som et problem, bare at han skjønner at han har blitt eldre og kan og skjønner mer. Gir ham andre utfordringer enn før bl.a. Merker også at han som alltid har sovnet veldig fort om kvelden, blir liggende lengre våken om kvelden, og sier selv at han har så mange tanker i hodet. Han spør og lurer på mer også, så ikke rart han ligger og tenker. Etter klokkestillinga ble det enda mer, naturlig nok, men det justerer seg nok.

Og så jobber jeg med å lære sønnen min å merke forskjell på når han blir småhyper/overtrøtt fordi han er sliten og trøtt, og når han har mye energi fordi han ikke har brukt kroppen eller hodet nok den dagen. Han er sånn som kan reagere med å bli herjete og styrete hvis dagen har vært fylt av veldig mye eller alt for lite inntrykk, og jeg prøver å bevisstgjøre ham på hva han trenger å gjøre da. Som at han trenger å roe ned selv om han kan føle seg selv at noe må skje, typisk etter barnehagen. Vet ikke om det er relevant for deres situasjon, men jeg ser hvertfall at det hjelper her. Han begynner også selv å skjønne at når han er sliten før leggetid bør han gjøre noe rolig, og ikke det kroppen sier, nemlig at han må gire opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...