Gå til innhold

Irettesettelse av min sønn (5,5) av min bror


Nesly

Anbefalte innlegg

De siste gangene storfamilien har vært samlet har det gått igjen at broren min har irettesatt sønnen min på snart 6 på en kjeftete måte. Jeg opplever at han stadig kommer meg i forkjøpet når det gjelder tilsnakk (som sikkert er nødvendig iblant). Sønnen min har temperament, og er ikke så vandt å bli irettesatt på denne måten, noe som har resultert i at han blir sint/frustrert og gjerne uttaggerer verbalt/truer. Som igjen gjør at broren min blir veldig oppgitt. Jeg prøver å snakke med sønnen min og roe han ned, og det hele er ubehagelig situasjon for meg, og jeg gruer meg til å være sammen i påsken. What to do?🙁

Endret av Nesly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be han la deg gjøre det

Anonymkode: b8c4a...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er jeg veldig for kollektiv oppdragelse og fan av uttrykket/tanken "Det kreves en hel landsby for å oppdra en unge".

Jeg kjenner ikke sønnen din og føler ikke at jeg kan uttale meg. Unger som ikke har respekt for voksne og er utagerende er jeg ikke fan av, men samtidig så er ikke alltid løsningen tøffe irettesettelser. Ikke vet jeg med din situasjon. 

Du må få ha en ordentlig dialog med broren om saken din hvis det er mulig. Jeg syns han til syvende og sist må respektere deg som forelder. Så lenge det er rimelig. 

Anonymkode: 0bbc5...82a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker om sønnen din har den reaksjonen på at andre voksne irettesetter han så er det kanskje på sin plass. Han begynner snart på skolen å må bli vant til å høre på andre voksne eller så vil han mistrives på skolen.

Her ville jeg tatt en prat med sønnen din og fortalt han at han skal høre på voksne og at det ikke er greit å reagere sånn som han gjør selv om han synes det er dumt. Om han synes irettesettelsen er urettferdig så er det bedre at han kommer til deg i ettertid å får en forklaring på det av deg.

Også ville jeg tatt det med broren din at du setter pris på at han forsøker å hjelpe til, men at du kanskje synes han først burde gi deg litt mer tid til å reagere og at han ikke må irettesette såpass brått og hardt. Men heller prøve å gjøre det på den måten du gjør. For at det er positivt at han reagerer, det er det. Det er bare ett bevis på at han bryr seg om ungen og er såpass trygg at han føler at han og barnet er nær nok til at det ikke ødelegger forholdet deres.

Anonymkode: 17de0...c50

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett er jeg veldig for kollektiv oppdragelse og fan av uttrykket/tanken "Det kreves en hel landsby for å oppdra en unge".

Jeg kjenner ikke sønnen din og føler ikke at jeg kan uttale meg. Unger som ikke har respekt for voksne og er utagerende er jeg ikke fan av, men samtidig så er ikke alltid løsningen tøffe irettesettelser. Ikke vet jeg med din situasjon. 

Du må få ha en ordentlig dialog med broren om saken din hvis det er mulig. Jeg syns han til syvende og sist må respektere deg som forelder. Så lenge det er rimelig. 

Anonymkode: 0bbc5...82a

Nei, jeg er heller ikke fan av slike unger som ikke har respekt for voksne. Sønnen min er en skjønn gutt men takler kjeft dårlig, da blir han sint og lei seg og vondt blir verre. Er redd bror min og dama syns jeg er for slepphendt med han..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker om sønnen din har den reaksjonen på at andre voksne irettesetter han så er det kanskje på sin plass. Han begynner snart på skolen å må bli vant til å høre på andre voksne eller så vil han mistrives på skolen.

Her ville jeg tatt en prat med sønnen din og fortalt han at han skal høre på voksne og at det ikke er greit å reagere sånn som han gjør selv om han synes det er dumt. Om han synes irettesettelsen er urettferdig så er det bedre at han kommer til deg i ettertid å får en forklaring på det av deg.

Også ville jeg tatt det med broren din at du setter pris på at han forsøker å hjelpe til, men at du kanskje synes han først burde gi deg litt mer tid til å reagere og at han ikke må irettesette såpass brått og hardt. Men heller prøve å gjøre det på den måten du gjør. For at det er positivt at han reagerer, det er det. Det er bare ett bevis på at han bryr seg om ungen og er såpass trygg at han føler at han og barnet er nær nok til at det ikke ødelegger forholdet deres.

Anonymkode: 17de0...c50

Takk, det er nettopp det du sier på slutten her som gjør meg så utilpass, jeg er så redd for at forholdet mellom min bror og sønn skal ødelegges. At bror min skal syns han er "a pain in the ass" og hate både ungen og meg som mor som ikke klarer å oppdra han..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nesly skrev:

Nei, jeg er heller ikke fan av slike unger som ikke har respekt for voksne. Sønnen min er en skjønn gutt men takler kjeft dårlig, da blir han sint og lei seg og vondt blir verre. Er redd bror min og dama syns jeg er for slepphendt med han..

Nå er det vel ingen unger eller voksne i hele verden som liker å få kjeft da....men din jobb som mor er å lære han å kontrollere følelsene sine slik at han lærer å håndtere dem.

Anonymkode: 17de0...c50

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nesly skrev:

Nei, jeg er heller ikke fan av slike unger som ikke har respekt for voksne. Sønnen min er en skjønn gutt men takler kjeft dårlig, da blir han sint og lei seg og vondt blir verre. Er redd bror min og dama syns jeg er for slepphendt med han..

Men hører han på deg når du gjør det på din måte? 

Er han en veldig følsom gutt? Det er vel ganske vanlig og reagere med samme mynt hvis man opplever at vedkommende ikke forstår en, eller prøver å forstå en. Jeg har aldri tålt og få kjeft noe særlig, men så har jeg unngått det for det meste, bare litt streng tilsnakk har vært nok for at jeg kom på gråten. Samtidig klikker jeg litt hvis jeg får bråkjeft.

Anonymkode: 0bbc5...82a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer må jeg faktisk si meg enig med flere her om at sønnen din må jobbe med å respektere andre voksne og tilsnakk fra andre enn foreldrene. Dersom han reagerer på denne måten nå, er det en fare for at han vil takke dette dårlig på skolen også. 

Nå jobber jeg på ungdomsskole og dermed eldre barn, men det som er felles er at vi opplever at slike barn ikke bedrer seg før ting går langt. 

Her ville jeg tatt en partner sønnen på en vanlig dag når han ikke agerer og fortalt viktigheten av å høre på andre vokse også og hvorfor dere allerede må tenke på dette. Forklar ham tidlig hvordan skolen fungerer. Ofte kan en prat i vanlig situasjoner nå bedre frem enn ved problemer. Han er ikke mottakelig for råd når han allerede er sint, akkurat som mange voksne.

snakk med han tidlig. Dette ordner seg :)  

Anonymkode: 3374a...c54

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nesly skrev:

Takk, det er nettopp det du sier på slutten her som gjør meg så utilpass, jeg er så redd for at forholdet mellom min bror og sønn skal ødelegges. At bror min skal syns han er "a pain in the ass" og hate både ungen og meg som mor som ikke klarer å oppdra han..

Bare ta en prat med begge. Din sønn må lære seg å kontrollere følelsene sine og å ta i mot irettesettelse av andre voksne, og din bror er voksen nok til å høre at du setter pris på at han hjelper til, men at jan ikke må være fullt så brå siden sønnen din ikke er vant til det så det ikke når inn til han. Også kan du forklare at du prøver å lære han å ta i mot irettesettelse av andre enn deg men at det ikke er gjort over natta.

Så tenker jeg egentlig det ordner seg. Din bror vil da hverken tenke negativt om deg eller ungen å ungen vil lære å håndtere følelsene sine og ta til seg irettesettelse fra andre.

I min familie så irettesetter alle voksne alle barn om det kreves og selvsagt er det ikke gøy å se at feks jentungen får furteleppe og trassøyne når tante sier i fra, men hun har lært at hun skal høre på de voksne selv om hun selvsagt overreagerer innimellom. Hun er ett barn liksom. 

Anonymkode: 17de0...c50

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nesly skrev:

Takk, det er nettopp det du sier på slutten her som gjør meg så utilpass, jeg er så redd for at forholdet mellom min bror og sønn skal ødelegges. At bror min skal syns han er "a pain in the ass" og hate både ungen og meg som mor som ikke klarer å oppdra han..

Det høres ut som du trenger hjelp til oppdragelsen med din sønn. Jeg ser positivt på at broren din irettesetter sønnen din, for du er tydeligvis ikke klar nok i talen. Dette må sønnen din bare lære seg å takle og du også.

Anonymkode: 4c6ec...104

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ingen unger eller voksne i hele verden som liker å få kjeft da....men din jobb som mor er å lære han å kontrollere følelsene sine slik at han lærer å håndtere dem.

Anonymkode: 17de0...c50

Jeg synes ikke kjefting er en god barneoppdragelse. Spesielt ikke om det skjer jevnlig. Det gir kun dårlig selvtillit i lengden og ikke den ønskede virkning av at barnet får mer respekt for andre. 

Anonymkode: e3aba...6d3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres ut som en dårlug mor TS.

Anonymkode: 2a121...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en dårlug mor TS.

Anonymkode: 2a121...9c5

Kutt ut a. Hun høres ut som hvilken som helst foreldre, dvs. hun er som alle andre foreldre ikke feilfri. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sjokkert over at så mange mener at det er helt greit for broren hennes å kjefte på barnet mens det er barnet som må lære å kontrollere sine følelser.

Hvorfor kan ikke broren din snakke på en normal måte til sønnen din, hvorfor må han kjefte? Hva er det han reagerer slik på?

Anonymkode: 03d70...aa0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Kutt ut a. Hun høres ut som hvilken som helst foreldre, dvs. hun er som alle andre foreldre ikke er feilfrie. 

Høres ut som en skikkelig drittunge.

Anonymkode: 2a121...9c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en skikkelig drittunge.

Anonymkode: 2a121...9c5

De fleste unger er drittunger på en eller annen måte, og også jeg synes det er helt på sin plass at broren irettesetter guttungen. Men at dette kvalifiserer ts som en dårlig mor er bare latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HalldirV2 skrev:

De fleste unger er drittunger på en eller annen måte, og også jeg synes det er helt på sin plass at broren irettesetter guttungen. Men at dette kvalifiserer ts som en dårlig mor er bare latterlig.

Så da er du plutselig enig med meg da. Skjønte det til slutt du også!

Anonymkode: 2a121...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så da er du plutselig enig med meg da. Skjønte det til slutt du også!

Anonymkode: 2a121...9c5

Nei, jeg er ikke enig med deg om at Ts er en dårlig mor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...