Gå til innhold

Om du kunne valgt «om igjen», hvor mange år mellom barna?


boski

Anbefalte innlegg

5 år mellom nr 1 og 2 og 22 mnd mellom nr 2 og 3.

 

Jeg er veldig fornøyd med å ha det slik, nå er ikke min samboer far til eldste, pluss jeg var bare 18 da hun ble født, så flere grunner til den forskjellen.

De to minste krever en del, de er begge under 3 år, så veldig greit at eldste er noen år eldre ( selvom hun og krever en del, men på en annen måte) 

 

 

Anonymkode: a6d06...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maks tre år. Nå fikk jeg ikke bestemme noen av mine, så å bestemme på nytt er det uansett ikke snakk om. Dersom jeg i utgangspunktet fikk velge ville jeg hatt to tette. 

Endret av Trolltunge
Herregud for noen pølsefingre!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme. ‘Alle’  er visst fornøyd med sitt valg, men hva med kroppen? Forskere anbefaler jo i alle fall 1,5 år mellom fødsel og ny graviditet, så da i hvert fall 3 år mellom søsken. 

Jeg leker med tanken på 2 år mellom barna, men lurer på om det er litt uansvarlig? 

Anonymkode: 321f2...5f8

Det er jo vanskelig å si sikkert, da det er så individuelt.. for noen går det helt fint med to tette svangerskap og to småbarn samtidig, andre sliter som bare f. Her blir der ca 3,5 år mellom våre og jeg var ikke klar før nå (mentalt). Fysisk kunne jeg sikkert fått før, men ville ikke hatt to tette. Synes det virker utrolig slitsomt og det er deilig at eldste er mer selvstendig når neste baby kommer. 

Anonymkode: 5cf1e...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest av forskning om risiko ved tette svangerskap dreier seg om de som blir gravide innen 6 mnd etter en fødsel. Da er det forhøyet risiko for bl.a. lav fødselsvekt og for tidlig fødsel, men vi snakker uansett ganske små forskjeller. Jeg har også lest at det er risiko forbundet ved å ha 5 år eller mer mellom barna (igjen risiko for bl.a. lav fødselsvekt og for tidlig fødsel), så det ideelle vinduet er i så måte rimelig snevert. Jeg var på ingen måte bekymret for å ha tette barn (jeg synes ikke to år mellom er spesielt tett, det er en ganske vanlig avstand mellom søsken), fysisk var det ikke noe problem og synes det er ganske merkelig å dra inn et ord som uansvarlig i denne sammenhengen. Det er tross alt ganske mange faktorer som vurderes i forhold til når man får neste barn og antall år mellom er hverken den eneste eller den viktigste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme. ‘Alle’  er visst fornøyd med sitt valg, men hva med kroppen? Forskere anbefaler jo i alle fall 1,5 år mellom fødsel og ny graviditet, så da i hvert fall 3 år mellom søsken. 

Jeg leker med tanken på 2 år mellom barna, men lurer på om det er litt uansvarlig? 

Anonymkode: 321f2...5f8

Har litt samme problemstilling, om vi vil ha to år mellom må jeg ihvertfall hive meg rundt med en gang! Vanskeligere å bestemme seg for når en skal bringe søsken enn kun en syns jeg:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Arkana skrev:

Det jeg har lest av forskning om risiko ved tette svangerskap dreier seg om de som blir gravide innen 6 mnd etter en fødsel. Da er det forhøyet risiko for bl.a. lav fødselsvekt og for tidlig fødsel, men vi snakker uansett ganske små forskjeller. Jeg har også lest at det er risiko forbundet ved å ha 5 år eller mer mellom barna (igjen risiko for bl.a. lav fødselsvekt og for tidlig fødsel), så det ideelle vinduet er i så måte rimelig snevert. Jeg var på ingen måte bekymret for å ha tette barn (jeg synes ikke to år mellom er spesielt tett, det er en ganske vanlig avstand mellom søsken), fysisk var det ikke noe problem og synes det er ganske merkelig å dra inn et ord som uansvarlig i denne sammenhengen. Det er tross alt ganske mange faktorer som vurderes i forhold til når man får neste barn og antall år mellom er hverken den eneste eller den viktigste. 

Jeg har bare hørt lenger enn  det. 

https://www.altaposten.no/incoming/article9784176.ece 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/perfekt-aldersforskjell/

jeg tenker at for meg og partneren min er 2 år mellom nr 1 og 2 helt perfekt, men jo

met jeg Googler jo mer egoistisk føler jeg meg...

Anonymkode: 321f2...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med 7 år forskjell, 4 år forskjell, 2 år forskjell og 1 år og 9 mnd. Det som desidert beste tiden var den på 4 år forskjell. Stor nok til å forstå, ta bittelitt ansvar for seg selv, snakke og kommunisere egne behov, snakke om vanskelig følelser som sjalusi etc men har stor glede av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt tre unger om jeg ikke hadde hatt så mange år i mellom dem som jeg har. Ønsket om et barn nummer tre kom først da de eldste var 8 og 14 år.  Jeg ville ikke valgt annerledes men det er sikkert ikke for alle å ha dem så spredt. 

Skolen er sikkert lei av meg da. Kommer til å ha hatt unger der i over tjue år før vi er ferdig. 

Anonymkode: 7a6a1...d85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd mellom mine. Det var tøft til tider, men det gikk jo fint i det lange løp. Nå er de voksne og klarer seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 mnd mellom mine. De første fire månedene husker jeg nesten ikke. Det er et vagt minne om at jeg stort sett bare gruet meg til de våknet mens de sov, og når de var våkne tok minutt for minutt og prøvde å holde oss alle noen lunde tilfredsstilt til en av dem skulle sove igjen. Det var et HELVETE. 

men nå er begge 1 år (en liten periode) og nå tenker jeg at jeg er glad det ble som det ble. De har samme behovene, sover samtidig på dagen og har ellers helt lik døgnrytme, underholder hverandre litt og lillebror kan kose seg lenge bare ved å studere storebror. Vi begynner å komme oss ovenpå igjen og det går fint å være alene med begge. Tenker at når man først skal ha to er det midt i blinken å få de så tett at de kan samkjøres litt og liker de samme tingene. 

Anonymkode: 538b8...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 3 år mellomrom, minste er fortsatt baby og eldste er ikke så tolerant når han krabber rundt og tar ting osv men jeg håper det går seg til og de får glede av hverandre snart. Når de er to og fem håper jeg de kan bli litt bedre venner.

Anonymkode: 3cda8...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 23.34, Infinitum skrev:

Har barn med 7 år forskjell, 4 år forskjell, 2 år forskjell og 1 år og 9 mnd. Det som desidert beste tiden var den på 4 år forskjell. Stor nok til å forstå, ta bittelitt ansvar for seg selv, snakke og kommunisere egne behov, snakke om vanskelig følelser som sjalusi etc men har stor glede av hverandre.

Jeg har 4 års forskjell mellom mine 3, og 11 år med bleiebarn unner jeg ingen. Hadde jeg kunne valgt fritt ville jeg hatt 2 år i mellom. De har mindre glede av hverandre, enn jeg ser tettere barn har. Vi må hele tiden avveie hvem sine interesser vi skal følge. 

Anonymkode: 321f2...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 4 års forskjell mellom mine 3, og 11 år med bleiebarn unner jeg ingen. Hadde jeg kunne valgt fritt ville jeg hatt 2 år i mellom. De har mindre glede av hverandre, enn jeg ser tettere barn har. Vi må hele tiden avveie hvem sine interesser vi skal følge. 

Anonymkode: 321f2...5f8

Det sier vel litt om hvor forskjellig alle familier, forhold og sammensetninger er. Mine unger har blitt tørre alle sammen i 2 års alderen, så det var aldri noe problem. Samt at kjemien mellom ungene her hjemme har ikke vært betinget på alder, de to med best kjemi er det 6 år mellom og de som er tettest har ingen kjemi og ingen felles interesser. Bare fordi man er tett i alder er man ikke to like dråper vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to år mellom mine barn, og syns det er en veldig fin aldersforskjell. Når jeg sammenligner med andre vi kjenner, hvor de fleste har 3-4 år mellom barna, ser jeg jo at det har vært mer slitsomt for oss tidligere. Spesielt siden barna våre har vært veldig mye syke i småbarnsårene og dermed også hatt mye dårlig søvn, sistnevnte særlig hos yngstemann. Samtidig venner man seg vel til sin egen situasjon også - jeg ser jo at de som har ett og ett mye sykt barn om gangen syns det er ufattelig slitsomt uansett. Men det ble klart ekstra slitsomt å ikke kunne bytte på mellom oss foreldrene, det var perioder hvor barna våknet på skift og vi ikke kunne bytte på å sove godt.

Men, det kan helt klart være en fordel å ha litt tette barn bare man kommer over den første småbarnsfasen. Nå er mine 4 og 6, og har lekt sammen og vært gode venner lenge. Ja. det er litt konkurranse mellom dem også (kanskje det blir mer av dette når de også er samme kjønn?), men de krangler ikke mye og har for det meste veldig glede av å ha mange av de samme interessene. Det er f.eks. ikke sånn at noen av dem kjeder seg gjennom en påskeferie uten å treffe andre barn, siden de alltid har hverandre. De er litt forskjellige personligheter, men ganske tålmodige, positive og rause med hverandre, så de er veldig nære foreløpig. Blir spennende å se hvordan det blir i framtiden.

Det blir fire år mellom nr to og tre, og i mitt hode virker det mest praktisk å ha nr en og to litt tettere og så litt lengre til nr tre. Ideelt skulle jeg gjerne hatt to år mellom de to første og så tre år mellom nr to og tre, for å få en litt tettere flokk, men så må man tilpasse sin egen situasjon også. Vi ville gjerne at nr to sov natta gjennom før vi planla et barn til, og vi ønsket at jeg skulle få fast jobb, så da tok det den tiden det tok. Jeg har vært veldig heldig med å bli gravid på første forsøk og uten spontanaborter med barn nr to og tre, mens vi brukte mer tid på å få førstemann. Men sånt vet man jo ikke, så det er jo ikke alltid så lett å planlegge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det samme om igjen. Mine er 7, 10 og 13. Akkurat passe mellomrom synes jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2,5 år imellom mine to. Jeg ønsket å ha en større forskjell, ble uplanlagt gravid med nr 2. De er nå 1 og 3. Begge mine takler foreløpig dårlig å være søsknene, selv om de er glad i hverandre også. Tror det ville vært enklere de dem og for oss foreldrene med større forskjell.

Anonymkode: 73e5c...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti år var helt perfekt. Godt for samvittigheten å ha full fokus på kun 1 om gangen. 

Heder å ære til de som ikke har blitt gale av få år i mellom😂

Anonymkode: df2c8...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk først tvillinger, to uker før de fylte 2 fikk jeg nr 3. Deretter fikk jeg nummer 4 når mellomste var 1,5 og tvillingene var 3,5. Så fire barn på ca 3,5 år. Veldig tette med andre ord :) 

Skulle nok ønske det var større aldersforskjell på dem, men har gått greit. Skulle gjerne ventet 4 år mellom tvillingene og mellomste, så to år til før sistemann. Har heldigvis hatt mulighet til å være hjemme, og har ikke planer om å begynne å jobbe igjen før om et års tid, når minsten fyller 4. At jeg har holdt fortet hjemme, mens mannen har jobbet har nok vært alfa omega for oss. Kan ikke se for meg at det hadde gått hvis vi begge hadde jobbet 100%. Alle ære til de som får til det :) nå er hund og neste på lista :yvonne: 

Anonymkode: 1998d...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på barnas personlighet. Jeg tenkte to år var perfekt, men da vi fikk nummer to ble førstemann ekstremt sjalu og er rimelig sjalu nå også selv om det har gått et år. Ekstremt mammadalt den eldste. Min mann jobber også mye på kveld og i helgene, noe som gjør det ekstra slitsomt. Ville nok valgt annerledes hadde jeg visst hvor slitsomt det skulle bli. Jeg angrer ikke på å ha fått nummer to, men kunne med fordel ha ventet til det ble 3 eller 4 år mellom. Nå er det bare å satse på at det blir bedre når nummer to blir litt større og de får lekt litt mer med hverandre og begge blir litt mindre avhengig av meg

Anonymkode: f9b8d...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...