Gå til innhold

Om du kunne valgt «om igjen», hvor mange år mellom barna?


boski

Anbefalte innlegg

Spør av nyskjerrighet :-) Om du kunne valgt på nytt, hvor mange år ville du tatt mellom barna nå som du ser tilbake? Vi har ei nå, så syns det er spennende å høre hva andre tenker i rundt aldersforskjell! Dette er nok så inviduelt som du kan få det, men fortsatt spennende for ei førstegangsmor🐣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to første jenter er født med 15 mnds mellomrom. De blir 4 og 3 år i hhv juli og oktober. Selvom det har vært, og fortsatt  er, slitsomme dager tror jeg ikke jeg ville valgt annerledes. Nå kommer forøvrig sistemann i august/september så da blir  det ca 3 år mellom mellomste og yngste, så det blir en ny erfaring:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år mellom nr 1 og to, og så to år mellom nr 2 og 3.

Hadde jeg kunne velge, hadde jeg gjort motsatt. Først to tette og så nr tre fire år etterpå :) 

De fire årene mellom de to første førte til mange konflikter når jeg fikk tredje, og konfliktene førte til mye dårlig samvittighet for meg som mor :( 

Anonymkode: 9d923...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å svare på. Her er det 6 år mellom mine. Var ikke det som var planen, første ble til på p-pillen, og andre brukte vi 3 år på å få til. Nå er de 17 og 11 år gamle, og er så utrolig glad i hverandre, har ett veldig godt forhold. Selv om de ikke har vært så mye lekekamerater. Så har de jo funnet på ting sammen. Og de stiller opp for hverandre. Samtidig fikk vi veldig god tid til hvert barn, første fikk være alene i 6 år, og fikk da all oppmerksomhet. Da minste kom, startet største på skolen, og var mer med venner på fritiden. Så vi hadde veldig god tid til minste og. 

Så jeg synes jo det er en bra aldersforskjell, men jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært ellers. Eneste jeg synes er litt leit, er at en av de skulle hatt en tvilling, men den mistet jeg tidlig. Og jeg tror at det må være veldig trygt og godt for ett barn, og ha en tvilling. Men det er jo noe man uansett ikke får planlagt. Nå er den som skulle hatt en tvilling, og den sensitive, forsiktige og sjenerte, så tror det barnet hadde hatt ekstra godt av det.

Anonymkode: 09849...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufrivillig 9 år mellom mine to. Hadde jeg hatt mulighet igjen, og kunne faktisk velge på nytt, så hadde jeg ønsket 2-3 år. 9 år er for stort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufrivillig 12 år mellom nr 1 og 2. Hadde jeg  bestemt ville jeg hatt 3-4 års mellomrom.

Anonymkode: 3ab9a...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufrivillig kort mellom våre, 18 måneder, men jeg ser nå at det bare er pluss med det nå som de er 3,5 og 2 år.

Jeg var i ulønnet permisjon med første barnet, og hadde jo da ikke barnehageplass da jeg ble gravid igjen. Tungt med 1.5 åring og nyfødt alene mens far jobbet. Først 5 måneder etterpå var første barnet i barnehagen. Vi fikk ikke pappapermisjon eller betalt noe annet enn engangssum fra NAV, da jeg ikke hadde opparbeidet meg noe rettigheter etter ulønnet permisjon. Man må jobbe 6 måneder fulltid for å få foreldrepenger på nytt. Det var kjipt, jeg har hatt skattekort/frikort siden jeg var 12 år...

Hadde vi planlagt bedre ville jeg blitt gravid etter endt ulønnet permisjon og at førstemann startet i barnehage. Da hadde jeg oppnådd full rettighet til foreldrepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to år mellom barna mine og hadde valgt det samme om igjen. De er så tette i alder at de liker mye av det samme, er gode venner og har stor glede av hverandre. Og det er enkelt å finne på aktiviteter som passer alle sammen. Og så innrømmer jeg at det har vært godt å bli relativt raskt ferdig med babytid, trassalder og slikt. Jeg synes rett og slett ikke det er så interessant og med større avstand mellom barna blir man godt vant til nok søvn og selvstendige barn og det ville føles som om vi rykket tilbake til start med en ny baby. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to år mellom våre, foreløpig er det helt perfekt! De har mye glede av hverandre! Men man vet aldri hvordan en baby er, så den første tiden var spennende mtp at første bare var to år, men nr to var en rolig baby, så det gikk overraskende bra. Jeg ser for meg at de vil få mye glede av hverandre gjennom barndommen. Jeg hadde valgt det samme igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to år mellom de to eldste - aldri igjen. Ville heller hatt fire år mellom. 

Anonymkode: ea4cf...f8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire år mellom, akkurat som vi planla. Det ville jeg gjort om igjen. Godt å være ferdig med ett bleiebarn før neste kom. Ingen av mine har vært rolige sovebabyer, så føler det var livsnødvendig at eldstemann hadde hele netter med søvn uten styr, mens det sto på som verst med babyen. 

Så syns jeg det var godt å kunne ta eldstemann alene med på aktiviteter som bare han kunne delta på. 

Jeg tror ikke jeg er typen til å takle to tette slik mange andre gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, boski skrev:

Spør av nyskjerrighet :-) Om du kunne valgt på nytt, hvor mange år ville du tatt mellom barna nå som du ser tilbake? Vi har ei nå, så syns det er spennende å høre hva andre tenker i rundt aldersforskjell! Dette er nok så inviduelt som du kan få det, men fortsatt spennende for ei førstegangsmor🐣

Jeg vil si 10 år 🙂

Anonymkode: 642fd...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufrivillig 5 år mellom mine, ville ha 2.5 år men sånn  gikk det ikke.

Anonymkode: f4cad...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3 år mellom og det er jeg veldig fornøyd med (godt å ha en bleiefri, selvstendig 3 åring når ny baby kom). Det jeg ville gjort annerledes er å ha fått dem litt tidligere (jeg var 29 da førstemann kom - kunne godt tenkt meg å være rundt 27).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, boski skrev:

Spør av nyskjerrighet :-) Om du kunne valgt på nytt, hvor mange år ville du tatt mellom barna nå som du ser tilbake? Vi har ei nå, så syns det er spennende å høre hva andre tenker i rundt aldersforskjell! Dette er nok så inviduelt som du kan få det, men fortsatt spennende for ei førstegangsmor🐣

Fem år mellom dem. Veldig fornøyd  :)

Anonymkode: 74119...647

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2,5 år mellom mine to. Helt perfekt aldersforskjell for oss. De går godt overens og det er lite sjalusi. Vi har gutt og jente. Kan hende det hadde vært mer sjalusi/utfordringer dersom vi hadde hatt to jenter 

Anonymkode: 1db21...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3år og 3mnd mellom. Har vært veldig fornøyd med det hele veien egentlig. Har hatt litt tøffe babyperioder med utfordrende babyer som krevde mye, samt fødselsdepresjon på begge. Så er glad vi hadde såpass mellomrom. Men ville nok helst ikke hatt så mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme. ‘Alle’  er visst fornøyd med sitt valg, men hva med kroppen? Forskere anbefaler jo i alle fall 1,5 år mellom fødsel og ny graviditet, så da i hvert fall 3 år mellom søsken. 

Jeg leker med tanken på 2 år mellom barna, men lurer på om det er litt uansvarlig? 

Anonymkode: 321f2...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 år, begge med ivf og nøye planlagt. Eneste som er dumt er at jeg ikke kan få flere. 

Anonymkode: a3bf7...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...