Gå til innhold

Hvordan lære barn å rekke do ved oppkast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud ha en bøtte ved senga. Hvorfor skal du stresse ungen når hun er syk ved å tvinge henne til å løpe til do mens bølgen av oppkast truer sin vei opp halsen? Jeg som voksen er avhengig av en bøtte ved senga når jeg er syk bare i tilfelle. Har den til og med stående ved sofaen hvis jeg krabber meg dit i løpet av dagen. 

Anonymkode: 6fc84...134

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min som fylte 3 i november klarte å løpe på do og spy når han hadde spysjuken nå i slutten av januar :) Faren viste han første gangen, og etterpå klarte han å kjenne etter og løpe på do selv. Kommer sikkert bare datteren din kjenner igjen følelsen av å måtte spy :) 

Anonymkode: 04a2a...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist nå når det var omgangssyke her så rigga jeg til soveplass nærmere toalettet med dyner, tepper som jeg beskytta med tisselaken og hadde det vært plass så hadde jeg lagt barnet til på badet. Pluss to bøtter stående.

Dette gjorde jeg fordi jeg ville slippe å vaske ned barnerom med køyeseng osv og fordi det ble enklere å ordne opp med å ha det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har pleid å kaste opp der de har vært første gangen ved sykdom, om det så er i seng, sofa, bil e.l. Men så har de kjent tegnene og løpt selv til do når de har vært kvalme. Har hatt bøtte, men de har foretrukket do. Husker til og med den yngste løp fram og tilbake til do på eget initiativ da han var 2,5 og kastet opp ti ganger på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var knapt 2 første gang hun løp på do for å kaste opp i våken tilstand. Da hadde hun hatt omgangssyke 2-3 ganger før og visste hva som kom....

MEN: i sovende tilstand spøy hun ned senga si nå sist i en alder av nærmere 12. Hun hadde sovet så tungt at hun våknet AV at hun kastet opp....

Da er det ikke snakk om å ikke ha "lært" det, men at man rett og slett ikke rekker. Det kan skje voksne også.... Vet man at man er kvalm når man legger seg, så tar man med bøtte, men av og til kommer det så brått at man ikke rekker noen forholdsregler...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier: Ha en bøtte ved senga. Det er ikke alltid voksne rekker frem engang. Noen gangen kommer oppkast bare kastende på deg og da spiller det ingen rolle om du er 5 år eller 50 år. Vi snakker sekunder. Et voksent menneske vil kanskje kjenne igjen tegna før et barn, men bedre å være på sikre siden med en bøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du legger sånn kladd over hodeputen, og setter en bøtte ved siden av sengen og forklarer at hun kan bøye seg ned og kaste opp i den. Foruten om det er det dessverre ikke mulig  å trene seg på det. Selv må jeg også ha bøtte innen rekkevidde når jeg har det på det verste og jeg er voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Det klarer jeg enda ikke, og jeg er 40 år.

Våkner som regel av at jeg er i ferd med å spy, og etter å ha skiftet på senga og evt tørket opp gris på gulvet (evt har mannen måttet gjort dette mens jeg sitter sammenkrøket og kaldsvetter i dusjen), så legger jeg meg igjen med en bøtte med litt vann i bunnen ved siden av senga, evt på sofaen dersom jeg har griset til senga skikkelig slik at madrass må vaskes.

Gled deg for øvrig til jenta våkner av at hun er i ferd med både å sprutspy og ha sprutdiare...

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Hvordan er det praktisk for en 5 åring å løpe på do alene om natten når hun er syk?

 Det praktiske er at dere har en bøtte eller spypose, og legger håndkleder utover sengen hennes. God bedring.

Anonymkode: 1d7c0...531

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor har dere vann i bøtta? 

For at spyet skal være lettere å skylle ut av bøtta etterpå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

For at spyet skal være lettere å skylle ut av bøtta etterpå.

Ok? Men er det ikke større sjanse for at det spruter opp? Pluss at det er greiere å ha en bøtte uten vann oppi sengen eller sofaen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Ok? Men er det ikke større sjanse for at det spruter opp? Pluss at det er greiere å ha en bøtte uten vann oppi sengen eller sofaen? 

Nei. Aldri vært et problem. Har hatt bøtte med en vannskvett i ved sykdom siden jeg var barn, og nå er jeg 50 :-) Gir også bøtte med litt vann til eget barn når han er spysjuk.

Bøtta skal ikke stå OPPI senga eller sofaen da, men på gulvet nedenfor, så klart

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ok? Men er det ikke større sjanse for at det spruter opp? Pluss at det er greiere å ha en bøtte uten vann oppi sengen eller sofaen? 

Aldri at opplevd srut høyere enn bøttekanten. Og bøtta står jo på gulvet ved siden av seng/sofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Nei. Aldri vært et problem. Har hatt bøtte med en vannskvett i ved sykdom siden jeg var barn, og nå er jeg 50 :-) Gir også bøtte med litt vann til eget barn når han er spysjuk.

Bøtta skal ikke stå OPPI senga eller sofaen da, men på gulvet nedenfor, så klart

 

1 minutt siden, Rosalie skrev:

Aldri at opplevd srut høyere enn bøttekanten. Og bøtta står jo på gulvet ved siden av seng/sofa.

Ok! Skjønner. Jeg pleier alltid å bøtta i sengen, kortere vei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og rekker det ikke alltid selv en gang. Kan ha bøtte ved senga og likevel kommer det litt på lakenet. Stakkars barn...Du TS må være helt løk

Anonymkode: 5da35...b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

 

Ok! Skjønner. Jeg pleier alltid å bøtta i sengen, kortere vei! 

Da må man jo sette seg opp for å komme over bøtta. Står den på gulvet er det bare å lene seg utenfor kanten. Dessuten er vi to i senga så tror det hadde blitt fryktelig tungvindt.

Anonymkode: 6fc84...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Enkel løsning. Finn en bøtte, fyll med litt vann i, og sett den ved siden av senga. Så kan barnet bare lene seg over bøtta når det plutselig kommer oppkast. Vannet er for at det ikke skal lukte så og for at det skal være lette å rengjøre etter endt oppkast :)  Jeg bruker selv bøtte ved oppkast når jeg er syk. Rekker aldri i verden å løpe til doen for å kaste opp...orker så vidt å komme meg ut av senga når jeg er såpass syk..

Uhell skjer uansett. Man må uansett vaske sengetøy osv etter oppkast er over. Hvis det skjer et uhell, der barnet ikke rekker å lene seg over bøtta, så er det jo bare å skifte på sengetøyet...hvor vanskelig kan det være da?

Endret av 2018_gjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Jeg er 20, og jeg klarer det ikke. Skal jeg spy så kommer det så plutselig at jeg såvidt rekker å reise meg... Har aldri klart å få gjort noe med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...