Gå til innhold

Hvordan lære barn å rekke do ved oppkast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er man skikkelig kvalm kan det du beskriver godt skje for voksne også. Sterk trang til å kaste opp er vanskelig å holde tilbake. Er barnet ditt kvalm, så la henne ha ei bøtte ved senga. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ikke lære, det kommer an på hvor syk man er. Hva er en kommunal seng?

Anonymkode: 140fa...b4c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid man rekker frem som voksen engang så jeg synes du forventer litt mye av en femåring... 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cocosa

Jeg har hatt hyperemesis og kastet opp x antall ganger hver dag i flere måneder, og tro du meg. Om du så hadde truet meg på livet, kunne du ikke lært meg å holde på oppkastet til jeg nådde fram til do. Men bøtte ved siden av senga hjelper på. Til en viss grad, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme å lære meg også neste gang jeg spyr? Du skjønner, jeg måtte ha bøtte ved senga og rakk ikke frem til do før det kom. Så hvis du klarer å lære en 5 åring det så klarer du å lære meg også. 

Endret av Axl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtte med et plastnett i ved sengen, og et stort håndle over puta som henger ned ved siden av bøtta (sånn i tilfelle bom, og til å tørke seg litt på). Heller hive nettet og vaske håndkleet enn å vaske hele doen ... 

Anonymkode: bc5af...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Ingen klarer det, med mindre de er veldig heldige. Klarer ikke det sjøl! Og jeg har fersk erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å holde meg. Jeg kjenner at jeg må spy ved at jeg begynner å "sikle" that's it. Da står det om sekunder. 

Anonymkode: e4bd7...40f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Er du seriøs? Voksne klarer det ikke engang, så hvordan skal en 5 åring klare det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke alltid at voksne rekker frem engang... 🤔 

Det beste, og som jeg alltid hadde og enda har i voksen alder, er en bøtte med litt vann i bunn. Den står ved senga, sofa, etc... for lett tilgjengelg spy plass :) 

Anonymkode: 148ec...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke alltid at voksne rekker frem engang... 🤔 

Det beste, og som jeg alltid hadde og enda har i voksen alder, er en bøtte med litt vann i bunn. Den står ved senga, sofa, etc... for lett tilgjengelg spy plass :) 

Anonymkode: 148ec...758

Vann og litt såpe gjør susen ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn lærte det tidlig, det fordi jeg kaster opp av oppkastet. Da fløy jeg på do og vips så fløy barna mot do. Dette er jo første oppkasten, de fikk så klart bøtte de seng.  De var mindre enn 5.

Anonymkode: 1e0cb...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang min 13 åring rekker do hvis hun har omgangssyke. Her får hun en bøtte ved senga slik som oss voksne. 

Anonymkode: 3a2e5...a4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min sjuåring våknet, sa "mamma, jeg er kvalm" og spydde i neste sekund i senga. Løp på badet, sa jeg og forsøkte å redde madrassen ved å flå av sengetøyet. Ungen løp, spydde i stua, løp videre og rakk akkurat over terskelen til badet før tredje spybølge kom utover badegolvet.

Og vi bor i en LITEN leilighet. Så.....ikke alltid man rekker, nei!

Anonymkode: d7ff8...cbc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bruker man bøtte. Bare tull å stresse med å prøve å løpe til badet for å spy når man er syk, uansett alder.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at mammas første spørsmål da jeg var liten og sa jeg følte meg dårlig var: "vil du ha bøtte?"

Foreldre har mange forventninger ovenfor barna sine i disse dager men det får da være grenser.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på drøyt 5år som startet med oppkastet i natt. Det kommunale senga(noe det pleier å gjøre når hun blir syk på natta. Det hadde vært mer praktisk for henne(mindre søl og lukt),og for meg(mindre klesvask) om hun kastet opp i do....rommet hennes er naborommet til badet....hvor gamle er barna før de klarer å vente med å kaste opp til de er ved do....?

Anonymkode: 5c408...cb6

Kan du ikke bare begynne med å lære voksne å kaste opp i do først? 

Ingen med akuttoppkast rekker frem til toalettet verken når de sover eller er våkne. Er man kvalm så tar man med seg oppkastebøtte eller noe annet i senga. Selv da hender det at en ikke rekker å kaste opp i trauet. 

Begynn med deg selv, og se hva du får til om du sover og våkner med oppkast i halsen. 

Anonymkode: 4259a...3bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...