Gå til innhold

Uenige som foreldre til barn som er ferdig på videregående.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært skilt i mange år. Samarbeidet har vært så som så.

Datteren vår vil ta friår etter videregående, noe jeg er sterkt i mot. Far mener da at det må vi bare akseptere, og at hun må få lov å bo hjemme uten noe spesielt ansvar.

Hva er deres tanker? Jeg har tenkt at de må gjøre noe, enten jobbe og spare til egenkapital, eller studere for å bo hjemme etter videregående. 

Anonymkode: 34897...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar man friår, enten jobber man, reiser, eller begge deler. Å bedrive dank i et år er bare tull. 

Anonymkode: 4a624...891

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fri år fra skole synes jeg er helt innafor. Men da bør hun absolutt jobbe, ikke bare drive dank. 

Anonymkode: 0042f...dab

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Etter videregående er hun vel myndig og bestemmer selv? 

Da må hun jo også ta økonomisk ansvar for seg selv. Men om far velger å sponse et friår, så er det lite du kan gjøre. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er voksen og kan velge helt selv, kan du ikke tvinge datteren din til å gjøre noe som helst. Men hun kan ikke kreve å bo gratis hjemme uten å bidra. Så dere kan alltids sette begrensninger for dette, f.eks. ved å be henne skaffe seg en deltidsjobb og betale litt husleie, matpenger, osv.

Du bør roe deg et par hakk ned her. Det er mange som tar et friår etter videregående, og det kan også være et smart trekk dersom en ikke vet hva man skal gjøre videre. Å begynne å studere hva som helst "bare fordi" gir ikke mening. Da opparbeider man seg studielån og bruker studierett uten at man er sikker på at det er noe man vil i fremtiden. I så fall kan ett år med jobbing være nøkkelen til å finne ut av nøyaktig hva man vil gjøre med livet sitt.

Nå er det heller ikke alle som ønsker å studere... og dersom datteren din ikke ønsker det, må du respektere det. Det er hennes liv. 

Anonymkode: 86e57...cf7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe hun kommer til å kjede seg hvis hun bare skal gå hjemme i et helt år. Jeg hadde latt henne bo hjemme gratis hvis hun jobbet og sparte litt og brukte til en reise eller noe. Hvis hun bare skal gå hjemme å gjøre ingen ting hadde jeg forventet at hun gjorde omtrent alt i husholdningen. Vasket, handlet, vasket klær, lagde middag omtrent hver dag, da kunne hun fått bo gratis. Kan ikke se for meg at en ungdom hadde gått med på den dealen, men. 

Men "friår", fhs, militæret er noe jeg synes de fleste burde gjøre etter videregående.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lite vits i å ta friår uten innhold. Folkehøgskule eller jobb bør vere ok alternativ.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke tydelig nok i HI. Friår fra skole er helt ok, men å ikke vurdere å ta seg en jobb en gang, det er det jeg synes blir galt. 

Anonymkode: 34897...3db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes sikkert at et helt år med ferie høres deilig ut nå, men man blir fort ødelagt psykisk av det. Hun finner nok ut av at hun trenger å få seg en jobb om hun skal gjøre dette. Men om hun velger å bare være hjemme et helt år, og far synes dette er greit, så er det lite du kan gjøre...

Anonymkode: a486a...bd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Helt innafor med et friår. Men hadde vært uaktuelt å bo gratis hjemme uten mål og mening. Er man skolelei så er det lite vits i å starte dyre studier og kanskje velge feil studiet og så måtte hoppe av og begynne på nytt eller miste motivasjonen.

Men skulle sønnen min hatt et friår og forventet å bo hjemme så skulle han hatt en plan. Drive dank hjemme hadde jeg ikke akseptert. Om drømmen var å reise rundt 1 år så hadde jeg sett på det som noe positivt. Mange finner mening med livet av å reise rundt i verden og oppleve andre kulturer. Eller kanskje han kommer hjem og kom over noe som inspirerte han til å ta en helt annen utdannelse enn han trodde han skulle?

Om ikke så skulle han jobbet fulltid. Og jeg hadde tatt husleie som jeg hadde satt inn på EK konto som ble opprettet da han ble født. 

Om han hadde planer om å drive dank hadde det blitt though love. Da må han flytte for seg selv og innse at penger ikke vokser på trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer helt sykt på at jeg ikke tok et friår. Jeg hoppa bare på et studie fordi jeg måtte. Funka ikke. Å ha en skikkelig drittjobb kan ødelegge psyken det også. 

Har hun en spesiell hobby hun har lyst til å dyrke? Hvis det hadde vært barnet mitt hadde jeg latt de bli hjemme et år. Det er tross alt jobb, jobb, jobb nå frem til man dør, og et år er lite i den sammenhengen. 

Anonymkode: 35b79...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt krav til jobb under friåret. I det minste helger og noen ettermiddager i uken. Og så tatt leie (som jeg i hemmelighet sparte til henne, til hun skal kjøpe bolig selv).

Å gå hjemme uten jobb er jo helt bak mål. Hvordan skal hun da ha penger til lommepenger, fest og moro, førerkort, mobilabonnement, sminke, klær etc? Hun må jo tjene penger for å kunne betale noe av dette. 

Anonymkode: 96bc4...082

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er myndig, ergo trenger dere ikke bli enige om alt lengre.

Dvs han kan forsørge henne i sitt hjem om han vil, mens du kan ha ditt standpunkt og argumentere overfor henne for de holdningene du tenker gir best grunnlag for å klare seg godt i livet. 

Får du fatt på hvorfor hun ikke vil legge planer? Greit at hun ikke har bestemt studium, men hvorfor vil hun ikke ha jobb/deltidsjobb/periodejobb og gjerne reise litt f.eks? Har hun issues som bør tas tak i, late holdninger eller lav selvtillit, litt sosial angst eller andre ting som blir barrierer mot å komme igang med voksenlivet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min begynte på medisin - studiet rett etter videregående. Hen har alltid vært superflink på skolen, og å komme inn på medisin i Norge, rett etter videregående var forventet. Hen begynte da hen var bare 18,5 år. Hen tok ikke friår og vi sa heller ikke noe. 

Dette angrer vi på idag. Hen var flink på skolen, men altfor ung og umoden til å flytte for selv. Hen gråt og savnet hjemme. Vi tok mange turer innover til hen og hen kom hjem flere helger. Vi sa hen kunne avslutte studiet eller ta pause, men det var helt uaktuelt for hen. Og 2. året så gikk det rett vest. Hen utviklet "depresjon", og ingenting av det hen leste gikk inn. Hen begynte hos psykolog, og ble sykemeldt. Da krevde vi at hen tok pause/permisjon fra studiene. Hen tok 6 mnd pause, vi gikk inn med sterkt støtte, og bare morsomme ting. Hen kom ut av "depresjonen". Hen er nå tilbake på studiet og det går veldig bra. 

 

Poenget mitt er egentlig at det kan være greit å ta friår, vil personlig sterkt anbefale dette. Om ikke for annet, så ihvertfall for å modnes litt. 

Anonymkode: 6722c...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min begynte på medisin - studiet rett etter videregående. Hen har alltid vært superflink på skolen, og å komme inn på medisin i Norge, rett etter videregående var forventet. Hen begynte da hen var bare 18,5 år. Hen tok ikke friår og vi sa heller ikke noe. 

Dette angrer vi på idag. Hen var flink på skolen, men altfor ung og umoden til å flytte for selv. Hen gråt og savnet hjemme. Vi tok mange turer innover til hen og hen kom hjem flere helger. Vi sa hen kunne avslutte studiet eller ta pause, men det var helt uaktuelt for hen. Og 2. året så gikk det rett vest. Hen utviklet "depresjon", og ingenting av det hen leste gikk inn. Hen begynte hos psykolog, og ble sykemeldt. Da krevde vi at hen tok pause/permisjon fra studiene. Hen tok 6 mnd pause, vi gikk inn med sterkt støtte, og bare morsomme ting. Hen kom ut av "depresjonen". Hen er nå tilbake på studiet og det går veldig bra. 

 

Poenget mitt er egentlig at det kan være greit å ta friår, vil personlig sterkt anbefale dette. Om ikke for annet, så ihvertfall for å modnes litt. 

Anonymkode: 6722c...9be

Tror du seriøst at ditt barn er så unikt at noen vil kjenne "hen" igjen om vi hadde fått vite at hun var jente? Dette idiotiske "hen"-ordet burde det vært belagt med skyhøye bøter å i det hele tatt bruke.

Anonymkode: 2475f...25b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du seriøst at ditt barn er så unikt at noen vil kjenne "hen" igjen om vi hadde fått vite at hun var jente? Dette idiotiske "hen"-ordet burde det vært belagt med skyhøye bøter å i det hele tatt bruke.

Anonymkode: 2475f...25b

Enig! Det er så vanvittig irriterende. Og ihvertfall når det blir gjentatt så utrolig mange ganger som i dette innlegget. Hadde vedkommende omformulert seg litt, så hadde det holdt med halvparten av gjentagelsene. 

Anonymkode: b6e55...fb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du seriøst at ditt barn er så unikt at noen vil kjenne "hen" igjen om vi hadde fått vite at hun var jente? Dette idiotiske "hen"-ordet burde det vært belagt med skyhøye bøter å i det hele tatt bruke.

Anonymkode: 2475f...25b

Og det var det ordet du ble opphengt i. Du skjønte ikke poenget med innlegget? Det er lov å ha sine meninger her i Norge, så du skal få lov til å anta hvem hen er. Hen-ordet er kommet for å bli. Deal with it!!

Til TS. Jeg anbefaler friår, for at slappe av før man begynner med å studere, spesielt om studiet er krevende. 

Anonymkode: 6722c...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om den håpefulle er over 18 og far ønsker sponse ett friår får han gjøre det hos ham. Jeg ville satt ned foten og sagt at jeg støtter friåret men at man da bør jobbe eller ha en plan for hvordan man tilbringer dagene og at jeg ikke på noen måte kommer til å syns det er OK å drive dank ett år.

Ut over det ville jeg ikke mast mer, hvis tema ble brakt på bane av barnet eller far ville jeg gjentatt meg selv og latt det bli med det. Etterhvert tror jeg tenåringen ser poenget..  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med et friår etter videregående, men ungene mine er fullstendig klar over at dersom de ønsker dette må de finne et eget sted å bo. To  av de fire av mine som så langt har fullført videregående har begynt studier med det samme, ei av de to andre jobber et år mens hun bor for seg selv og sistemann dro ut for å se seg om og har nå jobbet rundt omkring i verden i 4 år så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...