Gå til innhold

Mødrene i Oslo vest gjør narr av mødrene fra nord og øst som ikke har Oslobunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er født på Smestad, i Holmenkollen osv. bruker Oslobunaden...

Anonymkode: 4658c...f5a

Ok? :) Så hyggelig for dem da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knapt noen av de jeg kjenner fra Vestkanten har Oslobunaden, men jeg kjenner derimot flere fra Oslo nord og øst som har investert i drakten. Min erfaring er derimot som flere har vært inne på, at forunderlig mange på Oslo vest har beltastakk og Øst-Telemarksbunad. Og akkurat det kommer jeg alltid til å synes er rart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ymra skrev:

Knapt noen av de jeg kjenner fra Vestkanten har Oslobunaden, men jeg kjenner derimot flere fra Oslo nord og øst som har investert i drakten. Min erfaring er derimot som flere har vært inne på, at forunderlig mange på Oslo vest har beltastakk og Øst-Telemarksbunad. Og akkurat det kommer jeg alltid til å synes er rart.

Det var de du kjenner...

Jeg kjenner kun til de dom er født i Oslo (Smestad, Borgen, Bygdøy, Frogner osv.) og de har den lyseblå fra Oslo.

Anonymkode: 4658c...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi så en mor fra Oslo vest som hentet i barnehagen og hun sa høyt: «Nå er det snart 17.mai, du har vel Oslobunaden klar?»

Moren som hentet (bor på østkanten) sa hunbikke har bunad og hun fra Oslo vest bare «Hvaa...?!»

Anonymkode: 4658c...f5a

Er det snart 17. mai?! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Trodde alle fra Oslo Vest hadde beltestakk fra Telemark AKA Oslo 3-drakt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi så en mor fra Oslo vest som hentet i barnehagen og hun sa høyt: «Nå er det snart 17.mai, du har vel Oslobunaden klar?»

Moren som hentet (bor på østkanten) sa hunbikke har bunad og hun fra Oslo vest bare «Hvaa...?!»

Anonymkode: 4658c...f5a

Aha  Det er derfor min onkel sier "Hvaaa?" Har ikke tenkt over før nu nettopp, hva som var årsaken.

 

Anonymkode: 28654...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist...når Oslo vest-mødre gjør ler hånlig av mødrene fra øst, nord og sør i landet som kun er innflyttere og ikke har Oslobunaden. De blir ikke godtatt som ekte Osloborgere uten.

 

Så trist...😲😳

 

https://www.oslobunaden.no/kategori.php?kategori=1

Anonymkode: 4658c...f5a

Det må da kun være noen få som oppfører seg slik. Det er alltid enkelte som er kjipe, uansett hvor de kommer fra. Jeg er drittlei hele bunadstyret. Er jo noen med bunad som absolutt skal plukke på de som har festdrakt. Men tror det kun dreier seg om noen få. De fleste er opptatt av hvem en er, ikke hva en har på.

Anonymkode: 212a1...ff4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jobber for OsloBunaden.no og forsøker å skape en "greie" ut av det er trendy i Oslo. Det er det ikke.

Nesten ingen i Oslo har Oslo-bunad, og i hvert fall ikke på Oslo vest. Der skal bunadene markere hvor man er fra i landet, og har man ikke noe særlig tilhørighet andre steder kjøper man som regel beltestakken ("Vindernbunad" er det korrekte kallenavnet her).

Oslo-bunad har aldri vært, ei vil neppe bli, høystatus. Akkurat når det gjelder bunad er det mest status knyttet til å være tradisjonsrik.

Anonymkode: 16d3e...2a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe vrøvl. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og mitt innrykk er at folk jevnt over er særdeles lite opptatt av Oslobunaden.

Anonymkode: c88e8...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS jobber for OsloBunaden.no og forsøker å skape en "greie" ut av det er trendy i Oslo. Det er det ikke.

Nesten ingen i Oslo har Oslo-bunad, og i hvert fall ikke på Oslo vest. Der skal bunadene markere hvor man er fra i landet, og har man ikke noe særlig tilhørighet andre steder kjøper man som regel beltestakken ("Vindernbunad" er det korrekte kallenavnet her).

Oslo-bunad har aldri vært, ei vil neppe bli, høystatus. Akkurat når det gjelder bunad er det mest status knyttet til å være tradisjonsrik.

Anonymkode: 16d3e...2a1

dette er mitt inntrykk også. Er jo i sentrum hvert år, man ser omtrent aldri Oslo-bunaden i Oslo. Ikke rart den, den er stygg og umoderne, og kald farge som kler få. Altså, velfortjent upopulær bunad. 

Anonymkode: 2436d...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist...når Oslo vest-mødre gjør ler hånlig av mødrene fra øst, nord og sør i landet som kun er innflyttere og ikke har Oslobunaden. De blir ikke godtatt som ekte Osloborgere uten.

 

Så trist...😲😳

 

https://www.oslobunaden.no/kategori.php?kategori=1

Anonymkode: 4658c...f5a

Har du lagt ut feil lenke? Lenken din viser bare oslobunader, den sier ikke noe om hvem spm bruker den eller hvilken holdning de har til andre. Jeg var faktisk ikke klar over at det finnes en oslobunad, jeg trodde det bare var en oslodrakt. Min erfaring er at folk fra Oslo leter bakover blant sine forfedre og skaffer seg bunad fra der forfedrene kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi så en mor fra Oslo vest som hentet i barnehagen og hun sa høyt: «Nå er det snart 17.mai, du har vel Oslobunaden klar?»

Moren som hentet (bor på østkanten) sa hunbikke har bunad og hun fra Oslo vest bare «Hvaa...?!»

Anonymkode: 4658c...f5a

Hvorfor har de barn i samme barnehage(merkelig)? Og hvorfor representerer én sosialt tilbakestående person alle "Oslo-vest mødrene"? Og du trekker konklusjonen at ingen blir godtatt som "ekte Osloborger uten? Ekte osloborgere har gjerne ikke bunad, men tror nok forekomsten er høy her i vest sammenlignet med resten av byen. Samtidig, Oslo-bunaden, den vet jeg om èn som har, og jeg er en Oslo-vest-mor. Hun har aldri skrytt av den. Det er noen jubileumsdrakter rundt omkring på 17.mai, og mange beltestakker. Og bunader generelt, også til barn. Ingen skryter av bunaden sin ut av det blå, man kan smalltalke om det PÅ 17. mai ("så fin du har"). 

Anonymkode: adb22...b28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du noe som helst verdt, må du jo ha telemarksbunaden!!! Hallo!

😜

Anonymkode: 857b6...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at de fleste vestkantfolk har telemarkstakken eller Hardangerbunad med grunner om at en eller annen oppi slekta er derfra.

De fleste med Oslo bunad er fra Oslo øst...

Anonymkode: ad475...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.3.2018 at 1:23 AM, AnonymBruker said:

Det var de du kjenner...

Jeg kjenner kun til de dom er født i Oslo (Smestad, Borgen, Bygdøy, Frogner osv.) og de har den lyseblå fra Oslo.

Anonymkode: 4658c...f5a

Oslo vest her og, og kan ikke huske å sett en eneste Oslobunad. Er mest Oslo 3 her gitt

Anonymkode: 7061f...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om hun som har skrevet innlegget jobber for noe bunadsbrdrift, så legger jeg ballen død. Dette blir da feil å hause dette opp. Også feil å si på bakgrunn av en persons kommentar. 

 

Kanskje hun bare spurte om hva den andre mamman skulle ha på seg? Jeg har flere ganger feiret 17. mai på Briskeby og på skolen der og ingen har Oslobunaden. Ikke av de voksne. Kanskje av de veldig unge komfirmantene. Mest er det Beltestakk som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...