Gå til innhold

Ultimatum om barn?


Gjest Hun-der

Anbefalte innlegg

Gjest Hun-der

Jeg er 34 år og er sammen med en mann med ett barn fra før. Jeg vil ha barn men han sier han ikke skal svare på det enda fordi han skal studere i 3 år. Han sier han hverken kan si ja eller nei. At han må fokusere på studiene nå. Han vet at jeg ikke kunne tenke meg barn før om 3-4 år men at jeg virkelig VIL bli mamma. Hva gjør jeg? 

Stiller jeg han ett ultimatum nå eller regner jeg med at han sier ja om 3 år? Han må jo forstå det at han ikke kan si nei om 3 år😛 Samtidig er jeg utrolig redd for å miste Han! Vi har vært kjærester i 1 år og han snakker allerede om "når vi gifter oss" og "når vi bør sammen" Så jeg vet jo at han vil ha en fremtid med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om 3 år kan det være for sent for deg. Skjønner ikke at du tør vente. Jeg ble akkurat 37 og prøver på nr 2 og stresser veldig på det med alderen.

Anonymkode: 036ae...294

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere bare har vært sammen 1 år så er det kanskje litt tidlig for han å svare på. Det er tross alt en stor avgjørelse. Men du bør få frem at du ønsker barn og at det er viktig for deg. Dersom du er 34 nå så ville jeg ikke nødvendigvis ville vente 3-4 år heller, plutselig kan det ta lang tid å bli gravid eller det kan være utfordringer.

Anonymkode: 72ce4...25c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil ha barn i fremtiden er noe man bør kunne svare på selv om man ikke vil ha barn nå - jeg ville ikke ventet. 

Jeg har alltid vært 100% åpen på at jeg ikke ønsker flere barn fra dag en og etter ti år sammen ønsker min ektemann plutselig barn - det er vanskelig.

Anonymkode: e6854...068

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun-der
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom dere bare har vært sammen 1 år så er det kanskje litt tidlig for han å svare på. Det er tross alt en stor avgjørelse. Men du bør få frem at du ønsker barn og at det er viktig for deg. Dersom du er 34 nå så ville jeg ikke nødvendigvis ville vente 3-4 år heller, plutselig kan det ta lang tid å bli gravid eller det kan være utfordringer.

Anonymkode: 72ce4...25c

Jeg vil jo uansett vente 1-2 år fordi jeg har lyst til å kjenne mannen godt før vi vurderer barn. Noen ganger blir jo livet slik at det ikke faller seg naturlig å få barn før desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han trenerer spørsmålet om barn fordi han har bestemt seg for at han ikke vil ha flere men likevel vil beholde deg. Du vet nok egentlig hva du har å forholde deg til her og har et veldig vanskelig valg du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, intet ultimatum. Du slår opp og så har du en sjanse til å finne en annen en som vil ha barn. Så kan nuværende kjæreste slite med studiene og ungen selv. Uten deg som barnepasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille ultimatum fører som regel ikke noe godt med seg. Ingen av dere kan vite hvordan fremtiden ser ut, livssituasjonen kan ha endret seg om noen år. For alt du vet kan dere ha biologiske utfordringer med å få barn sammen. En av dere kan få en sykdom som gjør at et barn vil kreve mye av dere osv.

Jeg ville ha kontaktet et familiesenter/psykiske helsetjenester evnt.familievernkontoret. Du bør gå alene og få tenkt høyt sammen med terapeuten. Ingen kan gi deg svaret, det er opp til deg.

Spørsmål som kan reflekteres rundt er f.eks:

- hvor sannsynlig er det at du finner noen andre som vil ha barn med deg- og vil du ha barn med dem?

- hvor høyt elsker du kjæresten din? Er du villig til å ta sjangsen på at det dukker opp noen andre som du er like glad i?

- om du treffer en ny som sier ja til å få barn om f.eks 2 år- hvor sikker kan du være på at han ikke ombestemmer seg og/eller at forholdet varer? Det samme gjelder nåværende kjæreste.

Anonymkode: 23c57...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man vil ha barn i fremtiden er noe man bør kunne svare på selv om man ikke vil ha barn nå - jeg ville ikke ventet. 

Jeg har alltid vært 100% åpen på at jeg ikke ønsker flere barn fra dag en og etter ti år sammen ønsker min ektemann plutselig barn - det er vanskelig.

Anonymkode: e6854...068

Det er en forskjell på å kunne si om man ønsker seg barn i fremtiden eller ikke, og om man ønsker seg barn i akkurat det forholdet etter bare 1 år. 

Anonymkode: 72ce4...25c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan neppe vente i 3 år til du er 37 år.. Den holder ikke. Hvis du virkelig ønsker barn og dette er meget viktig for deg, så ville jeg nok ikke godtatt å måtte vente på et svar som godt mulig blir "nei" om 3 år.

Du er i en alder der du trenger klare tydelige svar på slikt. Du har ikke den luksusen som de i 20-årene som kan se det litt ann og som kan ta seg bedre tid til slikt.

Men hva vet jeg? Du må kjenne etter selv, slik at du ikke angrer senere på valget du har tatt i dag. Men for guds skyld ikke lev i "håp", for det ender nesten aldri bra.

Anonymkode: 65e11...788

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan neppe vente i 3 år til du er 37 år.. Den holder ikke. Hvis du virkelig ønsker barn og dette er meget viktig for deg, så ville jeg nok ikke godtatt å måtte vente på et svar som godt mulig blir "nei" om 3 år.

Du er i en alder der du trenger klare tydelige svar på slikt. Du har ikke den luksusen som de i 20-årene som kan se det litt ann og som kan ta seg bedre tid til slikt.

Men hva vet jeg? Du må kjenne etter selv, slik at du ikke angrer senere på valget du har tatt i dag. Men for guds skyld ikke lev i "håp", for det ender nesten aldri bra.

Anonymkode: 65e11...788

Det betyr jo ikke nødvendigvis at det går noe fortere av å bryte forholdet, så finne en ny som ønsker barn og så skal man gjerne kjenne den personen godt også. 

Anonymkode: 72ce4...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo ikke nødvendigvis at det går noe fortere av å bryte forholdet, så finne en ny som ønsker barn og så skal man gjerne kjenne den personen godt også. 

Anonymkode: 72ce4...25c

Nei, men med denne mannen hun er sammen med nå risikerer hun at han sier om 3 år at han ikke engang ønsker barn med henne i det hele tatt. Da er det bedre å finne seg en som er helt sikker på at han vil ha barn. 

Anonymkode: 954aa...aa3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i samme situasjon og valgte å gå. Vi hadde vært sammen i fire år og jeg elsket virkelig den mammen. Men drømmen om barn var støtte. Og nå er jeg gravid. Vil også minne deg på at det ikke er sikkert du har tid til å vente. Kanskje du skal ta en utvidet fertilitetsundersøkels så kan du jo få vite mer om dine sjangser til å få barn. Det gjorde jeg og jeg fikk beskjed om at jeg hadde veldig dårlig tid dersom jeg skulle ha biologisk barn. 

Anonymkode: da180...7f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 3 år kan det være for sent for deg. Skjønner ikke at du tør vente. Jeg ble akkurat 37 og prøver på nr 2 og stresser veldig på det med alderen.

Anonymkode: 036ae...294

Hvis du stresser veldig så kan det påvirke sjansen for å bli gravid igjen. 

Noen kan for øvrig bli gravide langt oppi alder. 

Anonymkode: 74c60...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stilt noe ultimatum men jeg ville tatt en runde med meg selv på hvor viktig dette er og om det å ikke vite er noe jeg kan leve med noen år mtp biologi osv og så når jeg hadde funnet ut hva som var viktigst for meg tatt en samtale der jeg forklarer at for meg er dette resultatet. 

Ser for meg at det går i retning av: hør Per, jeg har kommet frem til at jeg ikke kan vente fire år på at du skal finne ut om du vil ha barn da dette er viktig for meg så jeg har konkludert med at jeg ønsker finne noen å dele livet mitt med som har disse tingene på samme sted på prioriteringslisten sin som meg. Jeg stiller ingen krav til deg, jeg er klar over at dette kanskje betyr slutten på forholdet vårt og er forberedt på det. Men jeg vil gjerne høre dine tanker om dette selv om du ikke trenger komme med et svar akkurat nå - du trenger helt sikkert tid til å tenke gjennom hva jeg akkurat har sagt og det er helt greit. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke råd til å vente og se i 3 år om det er viktig for deg å bli mamma. Jeg ville gått videre og funnet meg noen annen. 

Anonymkode: 69fe4...e3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente?

En e jo friere til å være familie far når en studerer enn når en jobber. 

 

Anonymkode: e17b1...84f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo ikke nødvendigvis at det går noe fortere av å bryte forholdet, så finne en ny som ønsker barn og så skal man gjerne kjenne den personen godt også. 

Anonymkode: 72ce4...25c

Det er sant, men nu er det mer enn bare litt klart at nuværende kjæreste trenger henne til barnepass av sitt barn, og at han trenerer å gi det endelige svaret om at han ikke vil ha barn med TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man vil ha barn i fremtiden er noe man bør kunne svare på selv om man ikke vil ha barn nå - jeg ville ikke ventet. 

Jeg har alltid vært 100% åpen på at jeg ikke ønsker flere barn fra dag en og etter ti år sammen ønsker min ektemann plutselig barn - det er vanskelig.

Anonymkode: e6854...068

Det er da man prøver å adoptere, eller blir fosterforeldre. Det krever litt, men et barn får forhåpentligvis en tryggere fremtid.

Anonymkode: 897c5...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...