Gå til innhold

Faren min bør overhodet ikke kjøre- har fått lappen tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta kontakt med fastlege, evt fylkeslege (?). 

Anonymkode: 9cfe6...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt rart ut. Hadde hjerneblødning når jeg var 32 og hadde jeg hatt lappen så hadde jeg mistet den. Det er en automatikk i det, du må godkjennes av øyelege for å få den tilbake.

Anonymkode: fb92a...989

Det må man ikke. Dersom har hatt slag som rammer synet, så er det hensiktsmessig at en synlege vurderer. 

Anonymkode: 44c7a...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det må man ikke. Dersom har hatt slag som rammer synet, så er det hensiktsmessig at en synlege vurderer. 

Anonymkode: 44c7a...802

Ikke det jeg ble fortalt, nevro sa at uansett så blir man fratatt lappen og så må man sjekkes av en øyelege for å se om man har synsutfall. 

Anonymkode: fb92a...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke det jeg ble fortalt, nevro sa at uansett så blir man fratatt lappen og så må man sjekkes av en øyelege for å se om man har synsutfall. 

Anonymkode: fb92a...989

Det er feil. Du kan ha slag som ikke rammer synet i det hele tatt, da må ikke en øyelege undersøke. 

 

Ts, kontakt fastlege og fylkeslege og gi beskjed der. Eller så kan du gjøre som flere andre pårørende; ta fra din far bilnøklene. 

Anonymkode: ae623...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det jeg ble fortalt, nevro sa at uansett så blir man fratatt lappen og så må man sjekkes av en øyelege for å se om man har synsutfall. 

Anonymkode: fb92a...989

Om man synsfeltutfall sjekkes på slagposten når man er innlagt i forbindelse med slaget. Det kan lege og ergoterapeuter sjekke f.eks. Dersom det ikke er synsfeltutfall er det ingen grunn til å sjekke det når man skal inn til vurdering for å få lappen tilbake. Alle som har hatt slag får muntlig kjøreforbud i noen måneder. 

Anonymkode: 44c7a...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar kontakt med fastlege, fylkeslegen og politiet og ytrer sin bekymring for trafikksikkerheten i slike saker som den TS (og andre) beskriver, man toer ikke sine hender og aksepterer at andre har feilet og at man ikke kan gjøre noe, man får i verste fall konfiskere nøklene til bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Hva gjør jeg! Faren min på nesten 80 år ser dårlig, hører dårlig og har elendig motorikk -fra før-, og så fikk han slag for et halvt år siden og mistet selvfølgelig muligheten til å kjøre bil. Det var alle veldig glade for. Jeg satt på med ham for noen år siden, og tenkte -aldri- igjen! Han kjørte for fort, soste mye, vinglet i veibanen og var treig i reaksjonene. Han har hatt haugevis av ulykker der han har skrapt opp bilen, kollidert med stolper, trær osv.

NÅ, derimot, etter slaget, sliter han med å løfte føttene, er mye forvirret og mister tidvis følelsen i hånden. Han knuser ting, skjelver og bommer når han skal gå opp trapper, sette fra seg ting osv. Så kommer han søren meg tilbake fra sykehuslegen nå og sier at han har fått TILBAKE lappen! Jeg mener, tuller du?? Hva slags idiotlege er det? 

Uansett- mannen er en definitiv fare for seg selv og andre i trafikken. Han kan ikke kjøre bil. Jeg tok en alvorlig prat med ham om dette, men han nekter å høre så lenge legen ga klarsignal. Han har så mye stolthet og er så glad for å få kjøre igjen, at han nekter å høre. Han ble rasende på meg. Hva gjør jeg nå? Er det noen instanser jeg kan kontakte for å få omgjort vedtaket? 

Anonymkode: 538a9...42e

Jeg synes systemet for dette er alt for sløvt. En nær slektning av meg burde for lengst ha sluttet å kjøre bil. Men når det holder at du kan klokka, ja her er det slik at vedkommende blir bedt om å fortelle tallene på klokken i rekkefølge, ja da kan du visst kjøre bil.
Og når det i tillegg er fastlegen som gjør dette blir det for sløvt. Mange fastleger kvier seg veldig for å ta i fra mennesker de har som pasienter lappen.
Burde være mye strengere enn det er i dag.

Anonymkode: 04636...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes systemet for dette er alt for sløvt. En nær slektning av meg burde for lengst ha sluttet å kjøre bil. Men når det holder at du kan klokka, ja her er det slik at vedkommende blir bedt om å fortelle tallene på klokken i rekkefølge, ja da kan du visst kjøre bil.
Og når det i tillegg er fastlegen som gjør dette blir det for sløvt. Mange fastleger kvier seg veldig for å ta i fra mennesker de har som pasienter lappen.
Burde være mye strengere enn det er i dag.

Anonymkode: 04636...4c8

Den klokka er en veldig enkel måte å se om folk har en begynnende demens. Demente klarer ikke å tegne opp en klokke. 

Men det er alt for slapt av legen, det er mer som kan være trafikkfarlig enn demens. 

Anonymkode: d1267...cac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed om din far og overlat dette til legen og biltilsynet

Anonymkode: f9889...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Hva gjør jeg! Faren min på nesten 80 år ser dårlig, hører dårlig og har elendig motorikk -fra før-, og så fikk han slag for et halvt år siden og mistet selvfølgelig muligheten til å kjøre bil. Det var alle veldig glade for. Jeg satt på med ham for noen år siden, og tenkte -aldri- igjen! Han kjørte for fort, soste mye, vinglet i veibanen og var treig i reaksjonene. Han har hatt haugevis av ulykker der han har skrapt opp bilen, kollidert med stolper, trær osv.

NÅ, derimot, etter slaget, sliter han med å løfte føttene, er mye forvirret og mister tidvis følelsen i hånden. Han knuser ting, skjelver og bommer når han skal gå opp trapper, sette fra seg ting osv. Så kommer han søren meg tilbake fra sykehuslegen nå og sier at han har fått TILBAKE lappen! Jeg mener, tuller du?? Hva slags idiotlege er det? 

Uansett- mannen er en definitiv fare for seg selv og andre i trafikken. Han kan ikke kjøre bil. Jeg tok en alvorlig prat med ham om dette, men han nekter å høre så lenge legen ga klarsignal. Han har så mye stolthet og er så glad for å få kjøre igjen, at han nekter å høre. Han ble rasende på meg. Hva gjør jeg nå? Er det noen instanser jeg kan kontakte for å få omgjort vedtaket? 

Anonymkode: 538a9...42e

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Ja, jeg så godkjenningen. Så han bløffer dessverre ikke (det er han heller ikke typen til å gjøre). Attesten er gitt av sykehuslegen som oppfølging av slaget. Alle slagpasienter mister automatisk retten til å kjøre bil en periode, og det er sykehuset som vurderer hvorvidt pasienten er egnet etter kontrollene.

Dermed er det nærmere et år til han skal til fastlegen og få den normale årlige attesten, og fastlegen får ikke gjort noe med problemet nå. Vi kan jo ikke sitte med hjertet i halsen i ett år!!

Anonymkode: 538a9...42e

Sykehusleger verken tar fra pasienter eller skriver attester til pasienter i forbindelse med førerkort. Etter 1. Oktober 2016 ligger alle disse oppgavene under fastlegen som så varsler politiet. Politiet kan, som den eneste frata noen fysisk et førerkort. Det er eneste måten å miste førerkortet på. Personer over 70/75? År må i tillegg til førerkort ha helseattest for å lovlig kunne kjøre bil. Helseattesten skrives av gfastlegene og ikke av sykehusleger. 

Er der den minste tvil om personen kan kjøre bil, så blir pasienten av fastlegen henvist til en nevrologisk test på sykehus. De testene er så omfattende og krevende at selv friske oppegående mennesker vil sliten med å gjenno føre. Når testen er gjennomført blir resultatet sendt til fastlegen som eventuelt skriver ny legeattest til førerkortet eller om det er den minste tvil, så må personen kjøre opp på nytt med en sensor fra trafikkstasjonen. Består personen denne så kan ikke fastlegen gjøre annet enn å skrive legeerklæring. 

Der pasienten er eller har vært syk og ikke skal kjøre bil, så kan han beholde førerkortet (politiet tar det ikke fysisk fra personen), og fastlegen melder ikke fra til poliet, mot at personen lover og forstår at han ikke skal kjøre bil. 

Er personen så dårlig som ts hevder, i tillegg til at prosedyrene tydeligvis ikke stemmer med gjeldende praksis, så er det fastlegen ts må melde fra til. 

Fylkeslegen har ingen mandat til å frata eldre førerkortet, det er det bare politiet som har. For at politiet skal frata noen førerkortet så må politiet se at personen ikke evner å kjøre bil ved selvsyn, eller de må få beskjed fra fastlegen. 

Å anmelde en person for å ha kjørt slik at han har skadet andre, uten at politiet er på stedet, fysisk, er heller ikke nok til at personen mister førerkortet, uansett alder. 

Hjelper det ikke å ta førerkortet fra et menenske så må bilnøklene frataes og i verste fall hele bilen. 

Det er en fordel å kunne saksgangen både i ting man lager tråder om, og i det man kommenterer. 

Til sist, ts, med så mange skader på bilen, er den fortsatt kjørbar? :klo:

Anonymkode: f8a75...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Sykehusleger verken tar fra pasienter eller skriver attester til pasienter i forbindelse med førerkort. Etter 1. Oktober 2016 ligger alle disse oppgavene under fastlegen som så varsler politiet. Politiet kan, som den eneste frata noen fysisk et førerkort. Det er eneste måten å miste førerkortet på. Personer over 70/75? År må i tillegg til førerkort ha helseattest for å lovlig kunne kjøre bil. Helseattesten skrives av gfastlegene og ikke av sykehusleger. 

Er der den minste tvil om personen kan kjøre bil, så blir pasienten av fastlegen henvist til en nevrologisk test på sykehus. De testene er så omfattende og krevende at selv friske oppegående mennesker vil sliten med å gjenno føre. Når testen er gjennomført blir resultatet sendt til fastlegen som eventuelt skriver ny legeattest til førerkortet eller om det er den minste tvil, så må personen kjøre opp på nytt med en sensor fra trafikkstasjonen. Består personen denne så kan ikke fastlegen gjøre annet enn å skrive legeerklæring. 

Der pasienten er eller har vært syk og ikke skal kjøre bil, så kan han beholde førerkortet (politiet tar det ikke fysisk fra personen), og fastlegen melder ikke fra til poliet, mot at personen lover og forstår at han ikke skal kjøre bil. 

Er personen så dårlig som ts hevder, i tillegg til at prosedyrene tydeligvis ikke stemmer med gjeldende praksis, så er det fastlegen ts må melde fra til. 

Fylkeslegen har ingen mandat til å frata eldre førerkortet, det er det bare politiet som har. For at politiet skal frata noen førerkortet så må politiet se at personen ikke evner å kjøre bil ved selvsyn, eller de må få beskjed fra fastlegen. 

Å anmelde en person for å ha kjørt slik at han har skadet andre, uten at politiet er på stedet, fysisk, er heller ikke nok til at personen mister førerkortet, uansett alder. 

Hjelper det ikke å ta førerkortet fra et menenske så må bilnøklene frataes og i verste fall hele bilen. 

Det er en fordel å kunne saksgangen både i ting man lager tråder om, og i det man kommenterer. 

Til sist, ts, med så mange skader på bilen, er den fortsatt kjørbar? :klo:

Anonymkode: f8a75...75d

TS her. https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/bilkjoring-etter-hjerneslag/

Jeg lyver ikke. Attesten fra fastlegen har blitt «overkjørt» av sykehuslegen etter slaget. Les fra linken (ikke at faren min har tatt noen praktisk prøve, kun undersøkelser og tester, som han mirakuløst nok har bestått):

«Enkelte sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner har egne tilbud for førerkortvurderinger som fastlegen kan henvise til hvis det er tvil om den slagrammede kan gjenoppta bilkjøringen. Her blir det gjennomført ulike undersøkelser og tester, i tillegg til en praktisk kjøreprøve enten med bil eller i simulator.»

Anonymkode: 538a9...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/bilkjoring-etter-hjerneslag/

Jeg lyver ikke. Attesten fra fastlegen har blitt «overkjørt» av sykehuslegen etter slaget. Les fra linken (ikke at faren min har tatt noen praktisk prøve, kun undersøkelser og tester, som han mirakuløst nok har bestått):

«Enkelte sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner har egne tilbud for førerkortvurderinger som fastlegen kan henvise til hvis det er tvil om den slagrammede kan gjenoppta bilkjøringen. Her blir det gjennomført ulike undersøkelser og tester, i tillegg til en praktisk kjøreprøve enten med bil eller i simulator.»

Anonymkode: 538a9...42e

Du, her er det noe du tydeligvis ikke får tak i. 

Sykehusleger overprøver ikke fastlegers attest. Gå å se på lovverket fremfor lhl sine sider. Se og på fastlegenes myndighet og ikke minst ansvar mht. Førerkort. 

Anonymkode: f8a75...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fylkeslegen er rette instans. I mellomtida plukker dere av en liten og litt usynlig, men essensiell del fra motoren på bilen hans. Dere kjenner sikkert en eller annen som kan litt om biler. Avled faren din med noe annet i mellomtida. Det gjorde vi med bestefars bil da han ble dement. Eller det vil si, først gjemte vi nøkkelen til garasjedøra, men det fungerte bare en snau uke før han fant en løsning. 

Anonymkode: 74443...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Letteste er vel å ta bilnøklene? Klart, gubben kan jo skaffe seg nye, men hvis han er såpass redusert som i beskrivelsen her så blir det sikkert i overkant mye for han å fikse det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre veldig mange fastleger som er altfor snille og slepphendte når det gjelder førerkort. 

Anonymkode: 8e760...bc2

Da har ikke de pårørende værtpågående nok med å fortelle fastlegen om den personen det gjelder! Min far ble fratatt tvert etter at min mor snakka om hva hun mente om hans kjøring. Da blir de testa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fylkeslegen er rette instans. I mellomtida plukker dere av en liten og litt usynlig, men essensiell del fra motoren på bilen hans. Dere kjenner sikkert en eller annen som kan litt om biler. Avled faren din med noe annet i mellomtida. Det gjorde vi med bestefars bil da han ble dement. Eller det vil si, først gjemte vi nøkkelen til garasjedøra, men det fungerte bare en snau uke før han fant en løsning. 

Anonymkode: 74443...9ae

Fylkeslegen er absolutt ikke rette instans. Noen av oss har nemlig prøvd dette før og har fått erfare hvordan tingene fungerer. Fylkeslegen har ingen makt og mydnighet til å frat en person førerkortet selv om personen har kjørt ned både folk, dyr og hagegjerder. Og har ikke politiet selv vært på stedet og sett dette, så kan heller ikke poltiet løfte en finger eller pelle et førerkort fra en dement person. 

Anonymkode: f8a75...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, tdm900 skrev:

Da har ikke de pårørende værtpågående nok med å fortelle fastlegen om den personen det gjelder! Min far ble fratatt tvert etter at min mor snakka om hva hun mente om hans kjøring. Da blir de testa!

Jeg var veldig pågående ovenfor fastlegen til min far. Viste flere bilder, både av hvordan bilen etterhvert så ut og av situasjoner vi måtte redde han ut av. Likevel lot han min far beholde førerkortet. Fordi han visste hvor viktig det var for ham...

Anonymkode: 8e760...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

mulig dette er et sent svar,men du kan absolutt ringe politiet og varsle!

var borti en nesten helt lik episode i min omgangskrets, og vedkommende som var bekymret ringte politiet,som så kom på hjemmebesøk for å få hele historien. deretter dro de hjem til den «trafikkfarlige», og dro inn førerkortet der og da. Så ja, du kan gjøre noe! 

Bedre å varsle,enn å sitte med hjertet oppi halsen i redsel for at han skal kjøre ihjel et barn eller noe!

Anonymkode: 0d6af...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var min bestefar også. Hadde lappenbtil han ble lagt inn og til slutt døde, skjønte aldri hvorfor min bestemor, mor og tanter ikke gjorde mer for å holde ham unna trafikken. Hans stolthet var visst viktigere enn de livene han satte i fare hver gamg han satt seg bak rattet.

Anonymkode: ff2ce...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...