Gå til innhold

Faren min bør overhodet ikke kjøre- har fått lappen tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Hva gjør jeg! Faren min på nesten 80 år ser dårlig, hører dårlig og har elendig motorikk -fra før-, og så fikk han slag for et halvt år siden og mistet selvfølgelig muligheten til å kjøre bil. Det var alle veldig glade for. Jeg satt på med ham for noen år siden, og tenkte -aldri- igjen! Han kjørte for fort, soste mye, vinglet i veibanen og var treig i reaksjonene. Han har hatt haugevis av ulykker der han har skrapt opp bilen, kollidert med stolper, trær osv.

NÅ, derimot, etter slaget, sliter han med å løfte føttene, er mye forvirret og mister tidvis følelsen i hånden. Han knuser ting, skjelver og bommer når han skal gå opp trapper, sette fra seg ting osv. Så kommer han søren meg tilbake fra sykehuslegen nå og sier at han har fått TILBAKE lappen! Jeg mener, tuller du?? Hva slags idiotlege er det? 

Uansett- mannen er en definitiv fare for seg selv og andre i trafikken. Han kan ikke kjøre bil. Jeg tok en alvorlig prat med ham om dette, men han nekter å høre så lenge legen ga klarsignal. Han har så mye stolthet og er så glad for å få kjøre igjen, at han nekter å høre. Han ble rasende på meg. Hva gjør jeg nå? Er det noen instanser jeg kan kontakte for å få omgjort vedtaket? 

Anonymkode: 538a9...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han ikke lært seg å bruke speilene og bedømme avstand samt fart+brems? :klo: Er det romfølelsen som er problemet eller er han bare veldig uvøren? 

Anonymkode: 8cde8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer vanlig enn du tror, dessverre. Hadde en gang en svigermor som holdt tilbake informasjon om helsa si og lappen tilbake, og hun er en av de siste i verden jeg vil møte på veien for å si det sånn.

Mange som kjører lengre enn de burde. Kanskje du kan ta kontakt med legen og fortelle hvordan du opplever han i hverdagen? Verd forsøket ihvertfall.

Anonymkode: cef4d...8a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Dette er faktisk ikke så uvanlig, har sett det mange ganger. Det virker som om leger synes det er vanskelig å ta lappen fra folk. Jeg forstår det, men noen er faktisk uegnet som sjåfører pga helsa. 

Du kan ringe fastlegen hans og si at du er bekymret. Vet ikke om det har noe for seg å ringe til trafikkstasjonen som han hører til, eller politiet. 

Anonymkode: d1267...cac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han ikke lært seg å bruke speilene og bedømme avstand samt fart+brems? :klo: Er det romfølelsen som er problemet eller er han bare veldig uvøren? 

Anonymkode: 8cde8...c72

Joda, det lærte han sikkert da han fikk lappen på 50-tallet... Men tror mye av lærdommen er borte nå. Som sagt ser han veldig dårlig, så jeg tror det er en kombinasjon av alt. Han har mistet motorikken sin, rett og slett. 

Åhh, jeg skulle ønske eldre måtte opp til ny førerprøve!! I hvert fall etter et slag.

Anonymkode: 538a9...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner på situasjonen vi hadde med bestefaren mn for noen år siden. Her var det ikke slag, men demens.

Vi mistenker nå (noen år i etterkant) at han bløffet om godkjent helseattest fra legen, så er du sikker på at han har fått klarsignal om å kjøre bil?

Bestefaren min ble så farlig i trafikken at familien skrev et brev til fastlegen og forklarte hvordan han oppførte seg i trafaikkem, opplysninger om episoder osv. Vi ba om en grundigere vurdering, for det er fastlegen som skriver helseattest for førerrett, ikke en sykehuslege. Vi ba videre om at legen ikke fortalte bestefaren min at vi hadde varslet, da det ville skapt dårlig stemning, for å si det sånn. Det tok likevel lang tid før det skjedde noe og vi satt med hjertet i halsen hver gang han skulle kjøre bil.

Legen kan ikke frata noen sertifikatet, de kan kun skrive helseattest. Politiet er den instansen som kan inndra et sertifikat, så kanskje du kunne tatt en telefon til de for å høre hva som kan gjøres.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Franord skrev:

Dette ligner på situasjonen vi hadde med bestefaren mn for noen år siden. Her var det ikke slag, men demens.

Vi mistenker nå (noen år i etterkant) at han bløffet om godkjent helseattest fra legen, så er du sikker på at han har fått klarsignal om å kjøre bil?

Bestefaren min ble så farlig i trafikken at familien skrev et brev til fastlegen og forklarte hvordan han oppførte seg i trafaikkem, opplysninger om episoder osv. Vi ba om en grundigere vurdering, for det er fastlegen som skriver helseattest for førerrett, ikke en sykehuslege. Vi ba videre om at legen ikke fortalte bestefaren min at vi hadde varslet, da det ville skapt dårlig stemning, for å si det sånn. Det tok likevel lang tid før det skjedde noe og vi satt med hjertet i halsen hver gang han skulle kjøre bil.

Legen kan ikke frata noen sertifikatet, de kan kun skrive helseattest. Politiet er den instansen som kan inndra et sertifikat, så kanskje du kunne tatt en telefon til de for å høre hva som kan gjøres.

 

Takk for råd. Ja, jeg så godkjenningen. Så han bløffer dessverre ikke (det er han heller ikke typen til å gjøre). Attesten er gitt av sykehuslegen som oppfølging av slaget. Alle slagpasienter mister automatisk retten til å kjøre bil en periode, og det er sykehuset som vurderer hvorvidt pasienten er egnet etter kontrollene.

Dermed er det nærmere et år til han skal til fastlegen og få den normale årlige attesten, og fastlegen får ikke gjort noe med problemet nå. Vi kan jo ikke sitte med hjertet i halsen i ett år!!

Anonymkode: 538a9...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fastlege som skriver ut helseattest som gjør at han kan få igjen førerkortet. Jeg vet ikke om det er mulig for en lege å trekke den tilbake. Tviler på det. Politiet kan frata han lappen, men da må de se bevis på den dårlige kjøringen hans. En mulighet er å varsle politiet når han er ute og kjører så de kan se han "in action" og frata han lappen, men det er jo en veldig drastisk ting å gjøre. Skjønner godt du er bekymret. Mange eldre, spesielt menn, har mye stolthet i det å ha førerkort, og det fører til at enkelte ikke klarer å innse at de ikke har noe å gjøre i trafikken

Anonymkode: c4e8d...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Ja, jeg så godkjenningen. Så han bløffer dessverre ikke (det er han heller ikke typen til å gjøre). Attesten er gitt av sykehuslegen som oppfølging av slaget. Alle slagpasienter mister automatisk retten til å kjøre bil en periode, og det er sykehuset som vurderer hvorvidt pasienten er egnet etter kontrollene.

Dermed er det nærmere et år til han skal til fastlegen og få den normale årlige attesten, og fastlegen får ikke gjort noe med problemet nå. Vi kan jo ikke sitte med hjertet i halsen i ett år!!

Anonymkode: 538a9...42e

Enig i at det er for lenge å vente. Ring fastlegen og ta opp  bekymringene dine med han/hun.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god grunn til at en ekstern øyelege bør vurdere slike pasienter. 

Han hadde nok aldri bestått førerkortsynstesten. 

Anonymkode: c7bf4...338

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme bekymringer vedr min far og kjøringen hans. Etter hjerneblødning, flere hjerteinfarkt og midt i en utredning for demens, så klarte likevel fastlegen og gi han førerkortet tilbake. Fordi han fungerte jo så fint i følge legen... Jeg ringte fylkeslegen og da ble det fart i sakene og etter en uke hadde både min far, fastlegen og politiet fått en henvendelse derifra og politiet inndro førerretten og han har nå mulighet til å ta ny førerprøve om et år.

Anonymkode: 8e760...bc2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage hull i dekkene hans.

 

Jeg har en morfar som har krasjet i fjellveggen flere ganger og han fikk tilbake lappen etter begge gangene, selv om det ble konkludert med at han hadde fått problemer med hjertet eller sovnet bak rattet. Meget merkelig at leger gir lappen tilbake så lett. Jeg ble faktisk skremt. Heldigvis har vi en familie som har passet på at han ikke kjører mer bil. Men han har snakket flere ganger om å gå å kjøpe seg en ny bil slik at han er mindre avhengig av at andre kjører han til butikken.

Anonymkode: 470ba...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan kontakte fylkeslegen ved mistanke om at han er uegnet, tror jeg,  Om du ikke vet hvem fastlegen er så ta en tlf til fylkeslegen. Noen kommer helt sikkert til å ringe politiet om de ser rar kjøring, så forhåpentligvis får han ikke lov til å leke seg på veiene for lenge.

Kunne dere "ødelagt" noe på bilen imens så det ikke bare er for han å sette seg i bilen og kjøre? Det tror jeg at jeg hadde gjort (punktert noen hjul her og der etc.)

Endret av visp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene til at jeg et nervøs når barna går til og fra skolen 😔

Anonymkode: 877ca...048

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får ringe fastlegen hans tenker jeg. 

Anonymkode: 8cde8...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Hva gjør jeg! Faren min på nesten 80 år ser dårlig, hører dårlig og har elendig motorikk -fra før-, og så fikk han slag for et halvt år siden og mistet selvfølgelig muligheten til å kjøre bil. Det var alle veldig glade for. Jeg satt på med ham for noen år siden, og tenkte -aldri- igjen! Han kjørte for fort, soste mye, vinglet i veibanen og var treig i reaksjonene. Han har hatt haugevis av ulykker der han har skrapt opp bilen, kollidert med stolper, trær osv.

NÅ, derimot, etter slaget, sliter han med å løfte føttene, er mye forvirret og mister tidvis følelsen i hånden. Han knuser ting, skjelver og bommer når han skal gå opp trapper, sette fra seg ting osv. Så kommer han søren meg tilbake fra sykehuslegen nå og sier at han har fått TILBAKE lappen! Jeg mener, tuller du?? Hva slags idiotlege er det? 

Uansett- mannen er en definitiv fare for seg selv og andre i trafikken. Han kan ikke kjøre bil. Jeg tok en alvorlig prat med ham om dette, men han nekter å høre så lenge legen ga klarsignal. Han har så mye stolthet og er så glad for å få kjøre igjen, at han nekter å høre. Han ble rasende på meg. Hva gjør jeg nå? Er det noen instanser jeg kan kontakte for å få omgjort vedtaket? 

Anonymkode: 538a9...42e

Finn ut hvilken fastlege han bruker, si i fra der så blir han testet. Består han ikke den sender legen en begjæring til fylkesmannen, og faren din får brev derfra om at førerkortet blir innlevert. Slik ble det gjort med min far.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, tdm900 skrev:

Finn ut hvilken fastlege han bruker, si i fra der så blir han testet. Består han ikke den sender legen en begjæring til fylkesmannen, og faren din får brev derfra om at førerkortet blir innlevert. Slik ble det gjort med min far.

Det er dessverre veldig mange fastleger som er altfor snille og slepphendte når det gjelder førerkort. 

Anonymkode: 8e760...bc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre veldig mange fastleger som er altfor snille og slepphendte når det gjelder førerkort. 

Anonymkode: 8e760...bc2

Det er min erfaring også. De har ofte fulgt pasienten i mange år og har ikke "hjerte" til å ta førerkortet.  Pasienter sier ofte at de lover å bare kjøre til nærbutikken i dagslys. Og så godkjenner legen det. 

Anonymkode: c7bf4...338

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt rart ut. Hadde hjerneblødning når jeg var 32 og hadde jeg hatt lappen så hadde jeg mistet den. Det er en automatikk i det, du må godkjennes av øyelege for å få den tilbake.

Anonymkode: fb92a...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, du må overtale han til levere ifra seg lappen. Det gjorde mine foreldre med begge mine bestefedre. Brukte argumenter som skolebarn, mørkekjøring og daglige situasjoner der man la merke til dårlige reaksjonstider og dårligere syn. Begge leverte det frivillig, men min farfar måtte rygge i en rundkjøring(!) før han selv forsto alvoret. Ingen ble skadet, men pappa satt på og farfar forstod selv at han ikke egnet seg bak rattet lengre. Et nederlag ja, sint og forbannet på de nærmeste ja, men fornuften vant heldigvis. Hjalp jo også at foreldrene mine trødde til og hjalp til med handling og andre ærender/bilturer. 

Anonymkode: be8e8...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...