Gå til innhold

Økt bekymring fra min side, angående barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noen "bøller" i barnehagen, 6-åringer som plager de yngre barna, men særlig ett barn peker seg ut som et barn som liker å plage andre barn. Og det barnet har plaget mitt barn siden oppstart i den avdelingen, som 3-åring. Det har pågått i snart to år!

I løet av den tiden har mitt blitt overfalt av dette barnet på do, fått hodet slått ned i isen, blitt kastet inn i hardt treverk og fått skade, fått ødelagt yttertøy som dette barnet har gjort med vilje, blitt fratatt frokosten sin, blitt truet til å gi de mindre barna stein å spise (truet med å bli sint/banke opp) og alle de gangene i "lek" hvor mitt barn blir tråkket på fullstendig. 

Jeg har selvfølgelig hatt mange møter om dette her. De lover å følge med på barna og ivareta mitt barns sikkerhet i barnehagen, men det greier de overhodet ikke å følge opp. Det er så ille nå at jeg vurderer å ta barnet ut av barnehagen! De ser på meg som "den masete mora" selv om de har innrømmet episodene og at dette faktisk skjer - og selv om jeg ikke "maser" (tar det opp) med mindre dette barnet ha  skadet mitt barn, igjen..Foreldrene til ungen sender stadig sms og spør om mitt barn kan være med deres barn hjem eller om deres barn kan være med mitt barn hjem. Jeg sier at det ikke passer, de er merkelige og vet ikke hvor jeg har dem, så vil ikke starte noe bråk ved å angripe barnet deres. Bare så det er sagt. Den pedagogiske lederen legger alt ansvaret over på en av assistentene i barnehagen, mtp å ta opp det jeg tar opp på mail med meg i virkeligheten. Men de hører ikke, bryr seg ikke, og når alt kommer til alt så følger de ikke med! Det har virkelig bare gått nedover med den barnehagen etter at pedlederen sluttet. Der ser du hvor viktig det et med en leder som tar tak, og gjør ting på en riktig måte. 

Men hva gjør jeg, da? Jeg har holdt barnet hjemme i perioder (noen dager i uka) fordi jeg ikke tør å sende barnet i barnehagen. Jeg har innkalt til møter mange ganger. Det ender opp med at den pedagogiske lederen blir sur på meg og ikke snakker med meg. Jeg er hyggelig og angriper dem IKKE på disse møtene, opplyser bare om at sånn og sånn har skjedd, mellom disse to barna, og sier at jeg forventer at de ivaretar mitt barns sikkerhet i barnehagen.

Anonymkode: 41c9b...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen "bøller" i barnehagen, 6-åringer som plager de yngre barna, men særlig ett barn peker seg ut som et barn som liker å plage andre barn. Og det barnet har plaget mitt barn siden oppstart i den avdelingen, som 3-åring. Det har pågått i snart to år!

I løet av den tiden har mitt blitt overfalt av dette barnet på do, fått hodet slått ned i isen, blitt kastet inn i hardt treverk og fått skade, fått ødelagt yttertøy som dette barnet har gjort med vilje, blitt fratatt frokosten sin, blitt truet til å gi de mindre barna stein å spise (truet med å bli sint/banke opp) og alle de gangene i "lek" hvor mitt barn blir tråkket på fullstendig. 

Jeg har selvfølgelig hatt mange møter om dette her. De lover å følge med på barna og ivareta mitt barns sikkerhet i barnehagen, men det greier de overhodet ikke å følge opp. Det er så ille nå at jeg vurderer å ta barnet ut av barnehagen! De ser på meg som "den masete mora" selv om de har innrømmet episodene og at dette faktisk skjer - og selv om jeg ikke "maser" (tar det opp) med mindre dette barnet ha  skadet mitt barn, igjen..Foreldrene til ungen sender stadig sms og spør om mitt barn kan være med deres barn hjem eller om deres barn kan være med mitt barn hjem. Jeg sier at det ikke passer, de er merkelige og vet ikke hvor jeg har dem, så vil ikke starte noe bråk ved å angripe barnet deres. Bare så det er sagt. Den pedagogiske lederen legger alt ansvaret over på en av assistentene i barnehagen, mtp å ta opp det jeg tar opp på mail med meg i virkeligheten. Men de hører ikke, bryr seg ikke, og når alt kommer til alt så følger de ikke med! Det har virkelig bare gått nedover med den barnehagen etter at pedlederen sluttet. Der ser du hvor viktig det et med en leder som tar tak, og gjør ting på en riktig måte. 

Men hva gjør jeg, da? Jeg har holdt barnet hjemme i perioder (noen dager i uka) fordi jeg ikke tør å sende barnet i barnehagen. Jeg har innkalt til møter mange ganger. Det ender opp med at den pedagogiske lederen blir sur på meg og ikke snakker med meg. Jeg er hyggelig og angriper dem IKKE på disse møtene, opplyser bare om at sånn og sånn har skjedd, mellom disse to barna, og sier at jeg forventer at de ivaretar mitt barns sikkerhet i barnehagen.

Anonymkode: 41c9b...e16

Har styrer vært med på disse møtene? Om ikke så send mail til styrer og si det som det er. Har styrer vært med på møtet så klager du til dem som er ansvarlig for barnehagene i kommunen, da blir det nok gjort noe. Hadde det vært mitt barn hadde nok ikke jeg turt å sende det dit heller.. 

Anonymkode: efee9...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke byttet barnehage? Det hadde jeg gjort. Høres ikke ut som noe grei situasjon hverken for deg eller barnet. 

Anonymkode: 9b742...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt for all del barnehage, barnet ditt blir jo utsatt for vold, og det er på ingen måte greit. 

Jeg hadde blitt rasende, og jeg hadde antagelig anmeldt barnehagen og tatt kontakt med den som har ansvaret for barnehager i kommunen. 

Anonymkode: 7ab4e...b21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart byttet barnehage. 

Anonymkode: 56b92...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig vanskelig. Enkelte barn har ekstra utfordringer. Barn kan ikke utvises fra barnehagen pga "bøllete oppførsel", og barnehagen har gjerne ikke ressurser til å følge 100% med på et spesifikt barn 100% av tiden, og i tillegg være i forkant og gripe inn for å unngå slike episoder. 

Jeg kan ikke svare på om denne barnehagen har gjort nok (måten moren blir møtt på når hun tar oop problemet jan tyde på at de ikke har gjort nok), men om man har et barn som stadig sparker, slår, biter, dytter, eller ødelegger andres ting, så er det å skulle passe på at dette ikke skjer nesten en umulig oppgave for de ansatte. Står man to meter unna og ser ungen plukke opp en stein, rekker man ikke å gripe inn før steinen er kastet. Ser man ungen ta sats for å dytte/sparke/slå, rekker man ikke å stoppe det. Så det at det stadig skjer slike eoisoder betyr ikke automatisk at de ansatte ikke bryr seg og ikke følger med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke sikkert det hjelper å bytte barnehage. Det kan jo hende den nye barnehagen har barn med lignende utfordringer. Eller kan komme til å få det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Macaroni skrev:

Skal disse to begynne på skolen sammen til høsten nå?

Nei, heldigvis ikke.

Anonymkode: 41c9b...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Dette er veldig vanskelig. Enkelte barn har ekstra utfordringer. Barn kan ikke utvises fra barnehagen pga "bøllete oppførsel", og barnehagen har gjerne ikke ressurser til å følge 100% med på et spesifikt barn 100% av tiden, og i tillegg være i forkant og gripe inn for å unngå slike episoder. 

Jeg kan ikke svare på om denne barnehagen har gjort nok (måten moren blir møtt på når hun tar oop problemet jan tyde på at de ikke har gjort nok), men om man har et barn som stadig sparker, slår, biter, dytter, eller ødelegger andres ting, så er det å skulle passe på at dette ikke skjer nesten en umulig oppgave for de ansatte. Står man to meter unna og ser ungen plukke opp en stein, rekker man ikke å gripe inn før steinen er kastet. Ser man ungen ta sats for å dytte/sparke/slå, rekker man ikke å stoppe det. Så det at det stadig skjer slike eoisoder betyr ikke automatisk at de ansatte ikke bryr seg og ikke følger med.

Hva med BUP? 

Så i realiteten er min eneste mulighet å ta barnet ut av barnehagen? De er 4 voksne på 15 barn.

Anonymkode: 41c9b...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et slikt tilfelle der barnehagen fikk forsterkning, der et menneske skulle forfølge ett barn og jobbe med sosial kompetanse, uten at det lå noen diagnose til veies. Funker det ikke å snakke med barnehagens styrer, så send inn en melding til barnehagestyrer i kommunen om alle de konkrete hendelsene og at du forlanger at noe må gjøres pga barns sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet barnehage når personalet tydelig gir f.

Og så ville jeg sendt en saftig klage til barnehagesjefen i kommunen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med BUP? 

Så i realiteten er min eneste mulighet å ta barnet ut av barnehagen? De er 4 voksne på 15 barn.

Anonymkode: 41c9b...e16

Er de 4 voksne på 15 barn? På 3-6 års avd? Da er de ekstremt godt bemannet, eller så er det ekstraressurs inne allerede. Da burde de etter min mening klare å følge opp og fotfølge  dette barnet bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også opplevd at barnet mitt ble mobbet/angrepet i BHG.

Personalet nektet å innse det, fordi «mobbing ikke forekommer» blant så små barn..

Jeg ble også sett på som hysterisk, til tross for at episodene mellom mitt barn og det andre stadig ble observert.

Ble aldri satt inn tiltak, eller gjort noe forsøk på å skjerme mitt barn.

Det løste seg ved at barnet og familien flyttet.

Det var forferdelig vanskelig å takle.

Det er veldig på tide med mer fokus på mobbing blant de aller yngste.

 

Håper det løser seg for dere🙂

Anonymkode: cd0b9...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til kommunen dersom barnehagen er kommunal, forklar også at du flere ganger har tatt det opp med de ansatte uten at noe gjøres. Bøllebarnet skal vel snart begynne på skolen, og da er det ikke utenkelig at det kan bli problemer der også. Ta det skriftlig opp med styrer dersom det ikke er gjort, krev at det settes inn tiltak for at barnet ditt skal ha det trygt. Anmeld barnehagen for brudd på barnehageloven. Syns jo det er veldig rart at det andre barnets foreldre åpenbart ikke har fått noe info om hvor voldelig barnet deres oppfører seg i barnehagen, har du spurt barnehagen om det? Neste gang de ringer og spør om barna skal være med hverandre etter barnehagetid, så hadde jeg sagt noe ala "vet du, xx blir slått, truet og gjort stygge ting mot i barnehagen av yy veldig ofte, og vi har ikke lyst at de skal leke sammen på fritiden slik situasjonen er. Barnehagen vet godt om dette, og har de ikke sagt fra til dere bør dere kontakte dem for veien videre snarest". Hvis ingenting annet funker ---> gå til lokalavisen.

Anonymkode: e68dd...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette kanskje noe du kan kontakte Fylkesmannen med? Jeg vet at Fylkesmannen arbeider med barns dårlige psykososiale miljø i grunndkolen, men jeg er litt usikker på om de også gjør det i barnehager - men jeg vil tro det? Er ikke helt sikker. For elever som mobbes / har et dårlig psykososialt miljø (en kan ha et dårlig psykososialt miljø uten å bli mobbet) så vet jeg at Fylkesmannen overprøver skolenes vurderinger og kan tvinge skolen til å gjennomføre egnede tiltak.

Anonymkode: 3a7b0...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var en virkelig lei situasjon, både for dere og for barnet med aggresjonsproblematikken. Ikke minst barnehagen som kanskje følet seg rådløse. Uansett, dette må tas tak i.

Forhåpentligvis er PPT og BUP koblet inn, eventuelt barnevernet og andre instanser. Høres ut om om barnehagen trenger flere ressurser for å kunne ivareta gutten. Det kan være for krevende for en assistent, det må kanskje flere miljøarbeidere inn for å kunne rullere på oppfølgingen. Dette bør være ansatte med god kompetanse på atferdsproblemer. De trenger kanskje veiledning fra BUP eller noen i kommunen som gir veiledning til barnehager (ulike tilbud i ulike kommuner). Jeg ville ha kontaktet fylkesmannen og bedt han om å undersøke saken. Pga taushetsplikt får du ikke vite alt ift den andre gutten, men siden barnet ditt blir plaget kan du kreve å få beskjed om det er satt inn tiltak i bhg som ivaretar ditt og andres barn. En annen ting er om barnet ditt har behov for noen profesjonelle å prate med etter det som har skjedd. Hvis han er engstelig for å gå i bhg, sliter med søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, er urolig, generelt endret atferd så ville jeg ha oppsøkt hjelp. Kontakt fastlege og bli henvist til rett instans.

Anonymkode: b85ad...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det også var snakk om flere barn som «bøller». Du kan kontakte foreldreutvalget for videre råd og veiledning:

http://www.fubhg.no

Anonymkode: b85ad...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be barnehagen ordne opp, be om et felles møte med foreldrene til mobberen og la ditt eget barn begynne på kurs i kampsport. Jeg ville kontaktet kommunen og forlangt å få bytte barnehage.

Anonymkode: 38bbe...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barnet ditt! :-( 

Syns du bør ta en telefon til barnevernet å rådføre deg med dem, fordi denne bøllen trenger hjelp, og foreldrene veiledning. (Og til alle dere som leser dette - barnevernet vil sette igang tiltak for veiledning, ikke noe mer) ikke ta det for gitt at barnevernet er allerede i bildet.  

Ville også ha meldt i fra om barnehagen til kommunen om jeg var deg. Hvis dette har pågått i 2 år, så kommer det til å fortsette. 

Håper du kommer noen vei med dette. Flytter du barnet ditt, vil han finne noen andre å plage! 

Anonymkode: a2284...b66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...