Gå til innhold

Kvinner er like ille som menn når det kommer til seksuell trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at dette er et problem, men det er et problem først og fremst for menn, fordi det er en fordom om at kvinner er passive bytter som ikke er interessert i sex, samtidig er det et problem for kvinner at de har en fordom om at menn er aktive rovdyr som er heldige hvis de får seg noe. Dette er to grove feilvurderinger av hva det vil si å være menneske som ikke burde vært der, men man vokser opp med dem, det er små drypp i media, rundt deg, fra foreldre, over alt, og til slutt har disse dryppene etablert seg som stemninger og vi går rundt i en fantasiverden som fører til sånne polariseringer.

Anonymkode: b9972...3d8

Det er kvinnene som lider, når de stadig angripes av kåte rovdyr. Det må innprentes helt fra tidlig barnsben at menn har ingen rett til å legge an på kvinner dersom dette er uønsket. Er det uønsket, er det trakassering #metoo.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kvinnene som lider, når de stadig angripes av kåte rovdyr. Det må innprentes helt fra tidlig barnsben at menn har ingen rett til å legge an på kvinner dersom dette er uønsket. Er det uønsket, er det trakassering #metoo.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Angripes du stadig av kåte rovdyr? 

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kvinnene som lider, når de stadig angripes av kåte rovdyr. Det må innprentes helt fra tidlig barnsben at menn har ingen rett til å legge an på kvinner dersom dette er uønsket. Er det uønsket, er det trakassering #metoo.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Gutter\menn blir lært dette fra barnsben av. Kvinner tror de kan klå på menn så mye de vil.

Anonymkode: 4db54...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutter\menn blir lært dette fra barnsben av. Kvinner tror de kan klå på menn så mye de vil.

Anonymkode: 4db54...58b

Alle må lære å respektere andres intimgrenser, dette gjelder begge kjønn. Dette skjer best i barnehagene og barneskolene, og fullstendig kjønnsnøytralitet hva gjelder klær, oppgaver, leker, oppdragelse og omtale/ tiltaleformer gir det beste utgangspunktet. Bruk av kjønnsspesifikke ord (som han, hun, gutt, jente, mann, dame) bør ikke forekomme.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle må lære å respektere andres intimgrenser, dette gjelder begge kjønn. Dette skjer best i barnehagene og barneskolene, og fullstendig kjønnsnøytralitet hva gjelder klær, oppgaver, leker, oppdragelse og omtale/ tiltaleformer gir det beste utgangspunktet. Bruk av kjønnsspesifikke ord (som han, hun, gutt, jente, mann, dame) bør ikke forekomme.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Det var det som var poenget mitt. Men det virker noen ganger som noen kvinner mener at det bare gjelder menn.

Anonymkode: 4db54...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min søsters mann som jobber i en sparebank på Nordvestlandet var utro flere ganger med sin 13 år eldre kvinnelige sjef. Min søster og han skulle gifte seg i sommer. Hun tilga ham da det viste seg at lederen hadde lagt seg etter ham og at han følte det var vanskelig å avvise henne. Og lederen har prøvd seg på flere av de ansatte i fylla. Hun har visstnok et alkoholproblem. Lederen er nå skilt(surprise!), og min søster og mannen har det bra. Men i disse metoo-tider så må ikke vi kvinner gjøre det samme som mannlige sjefer har gjort. Da undergraver vi oss selv! Jeg kan for øvrig fortelle at det ble opprettet en varslingssak mot henne, men den kokte bort da min søsters mann ikke turde å gå imot den kvinnelige sjefen sin da hun kom med utilslørte trusler om karrieren hans, etc. Han søker andre jobber, men det er en liten by på Nordvestlandet med lite omløp av stillinger. Hva synes dere andre om kvinnelige ledere som gjør slikt?

Anonymkode: 4927e...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Det er ikke tvil om at det finnes pågående kvinner. Men noe ansvar for evt seksuell aktivitet må menn også ta i slike tilfeller.
Det sies at menn kan voldtas. Det tror jeg er riktig. Men i de aller fleste tilfellene klare vi å si "nei takk" om vi ikke blir tent. Det er litt forskjellig fra det kvinner kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snakk om en leder som gjennom sin makt over sine ansatte setter press for å oppnå sex. Når maktforholdet er så ubalansert vil dette påvirke dømmekraften til den ansatte. Lederen har makt til å forfremme, avskjedige, fryse ut, gi lønnstillegg, etc. Dette påvirker selvfølgelig dømmekraften når lederen legger press på ansatte, kvinner som menn. Alle mennesker står fritt til å si nei til sex, men det blir vanskelig når den som spør er den som har all makt over deg. Og når du jobver i en sparebank på Nord-Vestlandet så er det ikke så lett å få ny jobb. Denne kvinnelige lederen er ellers skilt nå etter at hun visstnok ble avslørt av ektemannen.

Endret av Karen32
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en kvinnelig leder som sa " stor penis har du ikke" til en mannlig ansatt i et fellesmøte en gang, som en kommentar til et forslag han hadde. De hadde ikke ligget sammen eller noe (tror jeg), men likevel. Tipper han følte seg temmelig dritt da.

Og jeg vet jo hvordan vi kvinner snakker om og til menn. Vi seksualiserer dem akkurat like mye som de seksualiserer oss. Men det er visst annerledes når vi gjør det, da er det ikke lenger trakassering, men nærmest noe gutta bør være stolte av. Ser i denne tråden at det er fordi de ikke trenger å være fysisk redde for oss eller noe. Likestilling gjelder bare et visst stykke på veien.

Anonymkode: 31a31...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner trakkaserer og mobber menn mest med å komme med seksuelt spydige kommentarer.

Anonymkode: f9cc7...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to siste innleggene.
Kvinner trakasrer utvilsomt ment verbalt og det er sikkert veldig tungt. Men følelsen noen sitter igjen med etter fysisk overgrep er antagelig enda verre mener jeg.
Men det betyr ikke at vi skal akseptere noen av delene men i det minste forsøke å være objektive. Det finnes menn som er så fjerne mht overgrep at de ikke skulle vært født. Men det finnes også kvinner som verbalt utøver overgrep, ikke minst som eksempelet over der det skjer i en offentlig sammenheng. Jeg antar at den typen overgrep medfører at kvinnen ikke beholder jobbe altfor lenge fordi hennes behov for å markere seg blir godt kjent på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som at enkelte kvinner rettferdiggjør sin sex-trakassering med at menn har alltid gjort det, nå er det vår tur. Dette ødelegger egentlig alt som vi kvinner har jobbet for siden tidenes morgen. Vi må ikke la slike kvinner som bruker dette for å tilfredsstille sine lyster. Og menn som har blitt misbrukt av henne er ofte redd eller for stolt til å vitne mot henne. Det som kan være tilfellet er at mange ikke tror at vi kvinner kan opptre som menn og derfor slipper hun unna. Jeg er helt sikker på at hadde hun vært mann så hadde hun vært stoppet for lenge siden. Uansett så ødelegger hun for andre kvinner og legitimerer menn til å begå sex-trakassering fordi kvinner også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...