Gå til innhold

Kvinner er like ille som menn når det kommer til seksuell trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/nyheter/menn-utsettes-for-seksuell-trakassering-av-kvinnelige-kollegar/3423422804.html

I dag kan vi lese at 38% av menn som svarte på nettavisen og Amedia sine ande 46 aviser sine spørsmål om seksuell trakassering har opplevd dette. Mens i helese og omsorgsyrker har hele 59% av menn blitt trakassert!

Dette håper jeg åpner øynene til en del kvinner (og menn) her på forumet som ihugget mener at menn trakasserer og er mye værre på dette punktet enn det kvinner er. Kan vi ikke bare være enig om at begge kjønn gjør mye dumt og at det faktisk er begge kjønn som må forbedre seg her, fremfor det evinnelige jaget og jakten på menn som ofte foregår.

En ting som jeg også reagerer kraftig på er at i artikkelen så står det at NTNU-forsker Stine H. Bang Svendsen sier at "menn kan dermed oppleve noe av det fokuset på kropp og seksualitet som kvinner gjør". Hun greier faktisk altså å vri dette innlegget som handlet om at det faktisk er veldig utbredt at menn trakasseres seksuelt til at kvinner får mer fokus og seksuell trakassering enn menn i den sammenhengen dette kommer. I stedenfor å annerkjenne at dette skjer og at det selvsagt burde jobbes mer med så lirer hun faktisk av seg en form for "nå kan dere se hvordan vi har det!" til tross for at menn også tydeligvis blir trakassert veldig mye når mer enn hver tredje mann har opplevd seksuell trakassering, og nesten 2/3 i omsorgsyrker!

Kan vi ikke bare slutte å hele tiden skulle slenge dritt til hverandre? Kan vi ikke holde oss for god til å komme med idiotiske utsagt av typen "Hvis dere menn sluttet å trakassere", "nå kan dere føle hvordan vi har det", og "dere kvinner er bare alt for sarte"?

Anonymkode: bf39f...41f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Og ja, jeg laget en litt clickbait tittel, som er ment å være ironisk og spille på akkurat det jeg tar opp i hovedinnlegget mitt. Beklager hvis det støter noen :) )

Anonymkode: bf39f...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de minst intelligente menneskene på dette forumet som roper høyest. Jeg har mine tvil om at de vil slutte å oppføre seg som de gjør. 

Anonymkode: 10c37...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når menn blir seksuelt trakassert er gjerningspersonen ofte en annen mann. Broren min er sykepleier og forteller at det er andre menn som klyper i rumpa  eller kommer med ønsker om seksuell karakter, og de kan være veldig pågående. Han har aldri opplevd å ble tatt på av en kvinnelig pasient men har fått en del seksuelle invitter gjennom de ti årene han har jobbet på sykehus.

Anonymkode: b5086...a5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når menn blir seksuelt trakassert er gjerningspersonen ofte en annen mann.

Alle gangene jeg har blitt seksuelt trakassert har vært av kvinner.

 

'Seksuelle invitter' fra en pasient er seksuell trakassering i denne sammenhengen btw.

Endret av MonsIvar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Når menn blir seksuelt trakassert er gjerningspersonen ofte en annen mann. Broren min er sykepleier og forteller at det er andre menn som klyper i rumpa  eller kommer med ønsker om seksuell karakter, og de kan være veldig pågående. Han har aldri opplevd å ble tatt på av en kvinnelig pasient men har fått en del seksuelle invitter gjennom de ti årene han har jobbet på sykehus.

Anonymkode: b5086...a5c

At du lyver gjør det ikke mer sant. Hvis du hadde giddet å lese artikkelen så hadde du sett at 3/4 rapporterer at det er kvinner som har seksuelt trakassert dem, mens bare 1/4 er menn. Lurer på om det hadde vært det samme for kvinner, men det er umulig å vite. At broren din ikke har blitt tatt på er også ikke noe mer enn anekdotisk bevis og er dermed ikke brukbart i en større sammenheng.

Her prøver du faktisk å lage en krig mot menn. Det ble dokumentert, som linket i HL, at over 1/3 av menn ble trakassert, og noen steder nesten 2/3, der 75% av de som trakasserte var kvinner. Dette spinner du til at "Når menn blir seksuelt trakassert er gjerningspersonen ofte en annen mann" fremfor å faktisk bry deg om det som står der. Jeg kunne være like barnslig som deg og slengt ut en påstand om at kvinner ofte seksuelt trakasseres av kvinner, men det er dette latterlige nivået å "debattere" på (hvis man i det hele tatt kan kalle ren drittslenging som debattering) jeg vil at folk skal holde seg for god til, selv om jeg skjønner det kan være vanskelig for enkelte da de har lagt til seg dårlige vaner når det kommer til hvordan man bør debattere og prate om saker.

-TS

Anonymkode: bf39f...41f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjer det ikke daglig at jeg blir overfallt for seksuell aktivitet. Men om det er noen noen kaller for trakassering så føler jeg det er enkelt å avvise rent fysisk. Det er ikke like lett for kvinner. Derfor blir dette to helt forskjellige situasjoner. En "død-drukken" man vil neppe bli "trakassert" av en kvinne mens en mann på en fest eller andre steder rent fysisk som oftest vil kunne avvise en kvinne ganske enkelt.
"Trakassering" av oss menn er derfor noe vi som oftest ikke behøver å være like redd for som det kvinner blir.
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Far til 2 skrev:

Nå skjer det ikke daglig at jeg blir overfallt for seksuell aktivitet. Men om det er noen noen kaller for trakassering så føler jeg det er enkelt å avvise rent fysisk. Det er ikke like lett for kvinner. Derfor blir dette to helt forskjellige situasjoner. En "død-drukken" man vil neppe bli "trakassert" av en kvinne mens en mann på en fest eller andre steder rent fysisk som oftest vil kunne avvise en kvinne ganske enkelt.
"Trakassering" av oss menn er derfor noe vi som oftest ikke behøver å være like redd for som det kvinner blir.
 

Det er sannhet i dette, men da ser man bortifra de gangene kvinner ikke bare er redde for mannens fysikk. Det er andre grunner til at man unngår å si fra. Skam, "høflighet", redsel for å miste jobb, etc. Dette rammer også menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MonsIvar said:

Alle gangene jeg har blitt seksuelt trakassert har vært av kvinner.

 

'Seksuelle invitter' fra en pasient er seksuell trakassering i denne sammenhengen btw.

Ja, det var derfor jeg tok det med. Jeg ville ha frem at kvinner og menn trakasserer  litt ulikt. Jeg har i likhet med broderen inntrykk av at menn er verst og tror rett og slett ikke noe på at kvinner er like ille. Jeg jobbet tidligere som leder på en annen type institusjon(stor, med ca like mange kvinnelige som mannlige ansatte) og det kom ytterst sjelden inn trakasseringsvarsler fra menn. Flere gjorde seg til og med morsomme på de kvinnelige varslernes bekostning og hevdet at de overdrev siden de selv aldri opplevde noe.

Anonymkode: b5086...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det var derfor jeg tok det med. Jeg ville ha frem at kvinner og menn trakasserer  litt ulikt. Jeg har i likhet med broderen inntrykk av at menn er verst og tror rett og slett ikke noe på at kvinner er like ille. Jeg jobbet tidligere som leder på en annen type institusjon(stor, med ca like mange kvinnelige som mannlige ansatte) og det kom ytterst sjelden inn trakasseringsvarsler fra menn. Flere gjorde seg til og med morsomme på de kvinnelige varslernes bekostning og hevdet at de overdrev siden de selv aldri opplevde noe.

Anonymkode: b5086...a5c

Jeg tror nok også menn er verst, men det betyr ikke at man ikke skal ta de menn som opplever det på alvor også. Det går an å gjøre begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/menn-utsettes-for-seksuell-trakassering-av-kvinnelige-kollegar/3423422804.html

I dag kan vi lese at 38% av menn som svarte på nettavisen og Amedia sine ande 46 aviser sine spørsmål om seksuell trakassering har opplevd dette. Mens i helese og omsorgsyrker har hele 59% av menn blitt trakassert!

Dette håper jeg åpner øynene til en del kvinner (og menn) her på forumet som ihugget mener at menn trakasserer og er mye værre på dette punktet enn det kvinner er. Kan vi ikke bare være enig om at begge kjønn gjør mye dumt og at det faktisk er begge kjønn som må forbedre seg her, fremfor det evinnelige jaget og jakten på menn som ofte foregår.

En ting som jeg også reagerer kraftig på er at i artikkelen så står det at NTNU-forsker Stine H. Bang Svendsen sier at "menn kan dermed oppleve noe av det fokuset på kropp og seksualitet som kvinner gjør". Hun greier faktisk altså å vri dette innlegget som handlet om at det faktisk er veldig utbredt at menn trakasseres seksuelt til at kvinner får mer fokus og seksuell trakassering enn menn i den sammenhengen dette kommer. I stedenfor å annerkjenne at dette skjer og at det selvsagt burde jobbes mer med så lirer hun faktisk av seg en form for "nå kan dere se hvordan vi har det!" til tross for at menn også tydeligvis blir trakassert veldig mye når mer enn hver tredje mann har opplevd seksuell trakassering, og nesten 2/3 i omsorgsyrker!

Kan vi ikke bare slutte å hele tiden skulle slenge dritt til hverandre? Kan vi ikke holde oss for god til å komme med idiotiske utsagt av typen "Hvis dere menn sluttet å trakassere", "nå kan dere føle hvordan vi har det", og "dere kvinner er bare alt for sarte"?

Anonymkode: bf39f...41f

Det er langt høyre enn 59% helse sektoren for menn, siden man ikke tar med serie hendelser her.  

Det er leder møter og AMU møter om dette, dette problemet blir bare skyvet under teppet som vanlig. Vi har vanskelig nok på holde på menn her og dette problemet ikke blir gjort noe med så kommer vi til å miste enda mer menn.    

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lava Anne said:

Jeg tror nok også menn er verst, men det betyr ikke at man ikke skal ta de menn som opplever det på alvor også. Det går an å gjøre begge deler.

Ja, selvfølgelig! Det skulle bare mangle. Det er like ille for alle som opplever sånt, kvinner som menn, og det bør bli tatt på største alvor.

Anonymkode: b5086...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo blitt "utsatt" for det, som mann, men jeg kaller det ikke seksuell trakassering, fordi det begrepet blir helt feil da det ligger i det at jeg er et slags offer for noe, og jo da, jeg har vært et offer for pinlige forsøk, pinlige tilnærminger, av seksuell karakter, men "seksuell trakassering" antyder liksom at det er synd på meg av den grunn, og det er det ikke. 

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, men menn blir ikke så krenket og føler deg ikke truet slik vi gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Far til 2 skrev:

En "død-drukken" man vil neppe bli "trakassert" av en kvinne

jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Peonjenta skrev:

Det kan godt være, men menn blir ikke så krenket og føler deg ikke truet slik vi gjør.

Og det er det som ble tatt opp litt lenger opp av @Far til 2.

En full kvinne som tar en mann på rumpa fører ikke til at han føler noen frykt for å bli voldtatt. En full mann som går frem og tar en kvinne på rumpa derimot...

Anonymkode: 627b4...01c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det er det som ble tatt opp litt lenger opp av @Far til 2.

En full kvinne som tar en mann på rumpa fører ikke til at han føler noen frykt for å bli voldtatt. En full mann som går frem og tar en kvinne på rumpa derimot...

Anonymkode: 627b4...01c

Så det du sier er altså at seksuell trakassering er ikke et problem i seg selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men MonsIvar og Peonjenta, hvis dere føler dere truet av uønsket seksuell oppmerksomhet, så er det vel strengt tatt deres egen mentalitet og ikke stakkarene som prøver seg som er problemet?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det er det som ble tatt opp litt lenger opp av @Far til 2.

En full kvinne som tar en mann på rumpa fører ikke til at han føler noen frykt for å bli voldtatt. En full mann som går frem og tar en kvinne på rumpa derimot...

Anonymkode: 627b4...01c

Men det er jo fryktelig fordomsfullt og ikke minst irrasjonelt - på grensen til sykelig - å gå med den antagelsen at alle menn er tikkende voldtektsbomber. 

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo fryktelig fordomsfullt og ikke minst irrasjonelt - på grensen til sykelig - å gå med den antagelsen at alle menn er tikkende voldtektsbomber. 

Anonymkode: b9972...3d8

Hvis alle menn tar deg på rumpen i dødsdrukken tilstand så er det ikke særlig fordomsfullt å ha den antakelsen, nei.

Anonymkode: 627b4...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...