Gå til innhold

Kvinner er like ille som menn når det kommer til seksuell trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for latterliggjøring, og flyttes til skråblikk.

Edit: Kommentarer til moderering kan tas direkte til moderator, eller på ris og ros.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Peonjenta said:

Det kan godt være, men menn blir ikke så krenket og føler deg ikke truet slik vi gjør.

Dette tror jeg er en av de store skillnadene mellom menn og kvinner når det kommer til trakassering og seksuell trakassering. Uten at jeg vet noe om det eller har noe statistikk, så vil jeg si at jeg føler det slik at menn heller gjerne ler det bort og går videre med dagen sin, mens mange kvinner heller henger seg litt fast og det og lar seg veldig krenke av det. Å si at den ene typen reaksjon er bedre enn den andre vil man ikke komme noen som helst vei med, men det hadde kanskje vært greit hvis man kunne lært opp barna sine til å si klart og tydelig ifra hvis noe slik skulle skje og så kan man heller prøve gå videre med livet sitt. Ingenting godt kommer ut av at man henger seg opp i og setter seg fast i slike ting ved mindre det er noen som går veldig langt over streken.
 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er det som ble tatt opp litt lenger opp av @Far til 2.

En full kvinne som tar en mann på rumpa fører ikke til at han føler noen frykt for å bli voldtatt. En full mann som går frem og tar en kvinne på rumpa derimot...

Anonymkode: 627b4...01c

Jeg tror ikke problemet i dette tilfellet er mannen, men heller ens eget syn på verden hvis man faktisk frykter en voldtekt hver gang en mann tar deg på rumpen.

Anonymkode: bf39f...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle menn tar deg på rumpen i dødsdrukken tilstand så er det ikke særlig fordomsfullt å ha den antakelsen, nei.

Anonymkode: 627b4...01c

Nei, det er jeg helt enig i, men dette er jo ikke tilfelle.

Anonymkode: b9972...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var derfor jeg tok det med. Jeg ville ha frem at kvinner og menn trakasserer  litt ulikt. Jeg har i likhet med broderen inntrykk av at menn er verst og tror rett og slett ikke noe på at kvinner er like ille. Jeg jobbet tidligere som leder på en annen type institusjon(stor, med ca like mange kvinnelige som mannlige ansatte) og det kom ytterst sjelden inn trakasseringsvarsler fra menn. Flere gjorde seg til og med morsomme på de kvinnelige varslernes bekostning og hevdet at de overdrev siden de selv aldri opplevde noe.

Anonymkode: b5086...a5c

Menn rapporterer svært sjeldent slike hendelser siden det er et stigma knyttet til det. Mange føler seg flaue og er redde for å ikke bli tatt seriøst. 

Seksuell trakassering er aldri greit, uansett hvilket kjønn som blir utsatt for det og hvem som utfører det.

Anonymkode: d10c3...18a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jeg helt enig i, men dette er jo ikke tilfelle.

Anonymkode: b9972...3d8

Nei, og det er heller ikke tilfelle at kvinner oppfatter alle menn som voldtektsmenn.

Men en mann som går frem og tar tak i en tilfeldig kvinne, når han er dødsdrukken, må nok regne med å bli oppfattet som en som er kapabel til å voldta henne.

Et hyggelig "hei på deg du", gjør at han unngår det.

Anonymkode: 627b4...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, og det er heller ikke tilfelle at kvinner oppfatter alle menn som voldtektsmenn.

Men en mann som går frem og tar tak i en tilfeldig kvinne, når han er dødsdrukken, må nok regne med å bli oppfattet som en som er kapabel til å voldta henne.

Et hyggelig "hei på deg du", gjør at han unngår det.

Anonymkode: 627b4...01c

En døddrukken mann er ikke kapabel til å voldta noe som helst, men det er fullt mulig at vi har forskjellige formeninger om hvor mye som skal drikkes før man er døddrukken. Fra spøk til alvor - jeg er jo enig i at disse ta på rumpa-mennene er noen tullebukker, men voldtektsmenn tror jeg faktisk er en helt annen type menn.

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra spøk til alvor - jeg er jo enig i at disse ta på rumpa-mennene er noen tullebukker, men voldtektsmenn tror jeg faktisk er en helt annen type menn.

Anonymkode: b9972...3d8

Ikke uenig med deg i det. Men problemet er at det er ikke slik det oppleves. Når en fyr kommer bort og griper tak i rumpa di og du snur deg, han står det med et stort glis på munnen, så oppfattes det ikke som, "han der er sikkert en kjekk fyr med gode intensjoner". Det oppfattes i stedet som, "voldtektsvibber"...

Anonymkode: 627b4...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uenig med deg i det. Men problemet er at det er ikke slik det oppleves. Når en fyr kommer bort og griper tak i rumpa di og du snur deg, han står det med et stort glis på munnen, så oppfattes det ikke som, "han der er sikkert en kjekk fyr med gode intensjoner". Det oppfattes i stedet som, "voldtektsvibber"...

Anonymkode: 627b4...01c

Og det er i disse tilfellene jeg får "idiotvibber" og tenker at det er mindreverdighetskomplekser og et behov for å tøffe seg som kommer til uttrykk. Den samme tenker jeg om mannen du beskriver i dette tilfellet. Det er disse voldtektsvibbene det er problematisk for meg som mann å forstå. Hva er det med kulturen vår som gjør at kvinner er redde for å bli voldtatt når de støter på usikre menn som ikke skjønner at de driter seg ut? Jeg tenker at det kanskje skyldes den kvinnelige kjønnsrollen og hvordan den behandles under oppveksten og videre i samfunnet. Kvinner må passe seg, får de høre, må passe seg for den og den type mann, pappa blir sur hvis hun dater den og den, mamma sier at det er mye rare menn der ute, gutter "løper etter jentene", altså at det ligger i språket og kulturen vår.

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når menn blir seksuelt trakassert er gjerningspersonen ofte en annen mann. Broren min er sykepleier og forteller at det er andre menn som klyper i rumpa  eller kommer med ønsker om seksuell karakter, og de kan være veldig pågående. Han har aldri opplevd å ble tatt på av en kvinnelig pasient men har fått en del seksuelle invitter gjennom de ti årene han har jobbet på sykehus.

Anonymkode: b5086...a5c

Personlige erfaringer (eller erfaringene til noen du kjenner) er vel og bra, men de betyr lite i den store sammenhengen, og er slett ingen indikator på hvordan ting faktisk er. Menn blir også seksuelt trakassert av kvinner, og om du hadde lest rapporten relatert til mannlige sykepleiere, ville du oppdaget at de mannlige sykepleierne oppgir at det er kvinner som oftest trakasserer dem seksuelt. 

Seksuell trakassering er ikke greit, uansett hvilken vei det går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Personlige erfaringer (eller erfaringene til noen du kjenner) er vel og bra, men de betyr lite i den store sammenhengen, og er slett ingen indikator på hvordan ting faktisk er. Menn blir også seksuelt trakassert av kvinner, og om du hadde lest rapporten relatert til mannlige sykepleiere, ville du oppdaget at de mannlige sykepleierne oppgir at det er kvinner som oftest trakasserer dem seksuelt. 

Seksuell trakassering er ikke greit, uansett hvilken vei det går. 

Det er ikke like ille for oss. Vi skal jo "løpe etter jentene". Vi er heldige hvis vi har fått oss noe. Kvinner har et diagonalt motsatt utgangspunkt, de har blitt "utsatt" for noe hvis de har sitt første ligg med ... hvem som helst egentlig. Vi arver våre fordommer, kvinner arver sine, og til syvende og sist er det ikke sånn det er, det er bare sånn det føles. 

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne skrev:

Tråden flyttes til skråblikk.

Det sier alt om dine motbydelige holdninger mot menn. Ditt mannehat er ondskapsfullt rett og slett.

Anonymkode: bc6c3...2ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne skrev:

Tråden er ryddet for latterliggjøring, og flyttes til skråblikk.Yvonne (mod)

Samtidig latterliggjør du menn som sier de har blitt utsatt for seksuell trakassering. Jeg skulle likt å sett en tråd som handlet om kvinner som blir utsatt for seksuell trakassering til skråblikk. 

Du burde skamme deg.

 

Anonymkode: 4db54...58b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig latterliggjør du menn som sier de har blitt utsatt for seksuell trakassering. Jeg skulle likt å sett en tråd som handlet om kvinner som blir utsatt for seksuell trakassering til skråblikk. 

Du burde skamme deg.

 

Anonymkode: 4db54...58b

Hvor stor vekt ilegger du egentlig kvinneguiden som samfunnsdebattarena? Er det ikke rimelig å karakterisere en tråd om menn i kvinneguiden som "skråblikk"? Litt skeivt er det jo.

Anonymkode: b9972...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke like ille for oss. Vi skal jo "løpe etter jentene". Vi er heldige hvis vi har fått oss noe. Kvinner har et diagonalt motsatt utgangspunkt, de har blitt "utsatt" for noe hvis de har sitt første ligg med ... hvem som helst egentlig. Vi arver våre fordommer, kvinner arver sine, og til syvende og sist er det ikke sånn det er, det er bare sånn det føles. 

Anonymkode: b9972...3d8

Det der er en grov generalisering. Menn er subjekter, akkurat som kvinner. Mange deler sikkert tankegangen du postulerer, eller kjenner seg igjen i beskrivelsen, men den er slett ikke gjeldene for alle. Mange menn opplever uønsket seksuell oppmerksomhet som trakasseri, og på samme måte som med kvinner handler dette også om maktbalanse og ansettelsesforhold. Det er like lite kult for en mann at en kvinnelig sjef utnytter sin maktposisjon som sjef til å presse seg på.

Men, det er en forskjell her og det er fysisk styrke. Selv om det finnes unntak her også, vil ikke menn flest føle seg fysisk truet av en kvinne. De har ikke den samme frykten for å bli voldtatt med makt hengende over seg. 

Uansett, vi skal respektere hverandre, og vi skal oppføre oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det der er en grov generalisering. Menn er subjekter, akkurat som kvinner. Mange deler sikkert tankegangen du postulerer, eller kjenner seg igjen i beskrivelsen, men den er slett ikke gjeldene for alle. Mange menn opplever uønsket seksuell oppmerksomhet som trakasseri, og på samme måte som med kvinner handler dette også om maktbalanse og ansettelsesforhold. Det er like lite kult for en mann at en kvinnelig sjef utnytter sin maktposisjon som sjef til å presse seg på.

Men, det er en forskjell her og det er fysisk styrke. Selv om det finnes unntak her også, vil ikke menn flest føle seg fysisk truet av en kvinne. De har ikke den samme frykten for å bli voldtatt med makt hengende over seg. 

Uansett, vi skal respektere hverandre, og vi skal oppføre oss.

Jojo, men makt kan også være så mangt, det kan være intelligens, fysisk overlegenhet, erfaring, alder, det finnes mektige mennesker som er arbeidsledige, mektige vaskekoner, og en kvinnelig sjef har ikke nødvendigvis makt over deg. Jeg personlig har aldri hatt en sjef som har hatt makt over meg. Over lønningene mine fra den respektive bedriften kanskje, men ikke over noe annet, og det er uansett ikke meg.

Det er ikke fysisk styrke som gjør at jeg føler meg trygg. Hvis en mann på anabole steroider hadde tatt meg på rumpa hadde jeg fortsatt bare tenkt "idiot", nettopp fordi jeg ikke har noen grunn til å anta at vedkommende skulle voldta meg. Hvis hjernen min hadde fulgt den logikken, eller fraværet av sådan, på andre områder enn det seksuelle, hadde jeg gått rundt og engstet meg for de rareste ting, og det samme hadde kvinner, men poenget er igjen at dette er seksuelt, det er bare når det kan assosieres til voldtekt at det føles skremmende, og det er denne assosiasjonen til voldtekt som må ha sin grobunn et sted. 

Skriver under på siste setning.

 

Anonymkode: b9972...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke like ille for oss. Vi skal jo "løpe etter jentene". Vi er heldige hvis vi har fått oss noe. Kvinner har et diagonalt motsatt utgangspunkt, de har blitt "utsatt" for noe hvis de har sitt første ligg med ... hvem som helst egentlig. Vi arver våre fordommer, kvinner arver sine, og til syvende og sist er det ikke sånn det er, det er bare sånn det føles. 

Anonymkode: b9972...3d8

Det er et problem at menn "løper etter jentene". Det er slikt kvinner bør slippe å bli utsatt for. Menn må lære at det er ikke slik forhold til kvinner skal etableres, og at deres angrep på kvinnene som regel er uønsket.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, HalldirV2 skrev:

Men, det er en forskjell her og det er fysisk styrke.

Hva i all verden har det å si? Skal man liksom banke opp hun som tar deg på rompa? Kryp tilbake til den mørke gropa du kom fra.

Anonymkode: bc6c3...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et problem at menn "løper etter jentene". Det er slikt kvinner bør slippe å bli utsatt for. Menn må lære at det er ikke slik forhold til kvinner skal etableres, og at deres angrep på kvinnene som regel er uønsket.

Anonymkode: 7ca31...b9f

Jeg er helt enig i at dette er et problem, men det er et problem først og fremst for menn, fordi det er en fordom om at kvinner er passive bytter som ikke er interessert i sex, samtidig er det et problem for kvinner at de har en fordom om at menn er aktive rovdyr som er heldige hvis de får seg noe. Dette er to grove feilvurderinger av hva det vil si å være menneske som ikke burde vært der, men man vokser opp med dem, det er små drypp i media, rundt deg, fra foreldre, over alt, og til slutt har disse dryppene etablert seg som stemninger og vi går rundt i en fantasiverden som fører til sånne polariseringer.

Anonymkode: b9972...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig latterliggjør du menn som sier de har blitt utsatt for seksuell trakassering. Jeg skulle likt å sett en tråd som handlet om kvinner som blir utsatt for seksuell trakassering til skråblikk. 

Du burde skamme deg.

Anonymkode: 4db54...58b

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det sier alt om dine motbydelige holdninger mot menn. Ditt mannehat er ondskapsfullt rett og slett.

Anonymkode: bc6c3...2ca

Ikke tro at @Yvonne bryr seg om hun har sexistiske holdninger mot, og diskriminerer menn, for det er ganske mye av dette på KG og man skjønner jo hvordan de greier å holde på når moderator backer de.

Anonymkode: bf39f...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden har det å si? Skal man liksom banke opp hun som tar deg på rompa? Kryp tilbake til den mørke gropa du kom fra.

Anonymkode: bc6c3...2ca

Dersom du klarer å mistolke det jeg skrev så til de grader, gidder jeg ikke engang prøve og forklare. Enten gjør du det med vilje, om ikke må du være en komplett idiot. Svaret på det vet du best selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...