Gå til innhold

Min datter på 12 år googlet:"Kan en 13 åring ble straffet med fengsel hvis han tvinger en på samme alder...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan hende. Har funnet mld på tlf fra guttene i klassen hvor de ber om "nudes" på snap. Hun sier at hun aldri har sendt slike bilder og jeg håper jo ikke det. Har snakket mye om bruk av internett og konsekvenser senere om man sender/legger ut ting. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Hvorfor lar du datteren din ha Snap i det hele tatt? Dere som foreldre kan fsktidk bestemme hva slags apper hun kan ha, f.eks kan dere dele app store og da har du oversikten.

OMG

Anonymkode: 60f7c...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller kontrollerende enn naiv. Jeg har hvertfall oppdaget at mange foreldre vet ingenting om hvordan barna deres oppfører seg på internett. Så om du aldri sjekker barnas nettaktivitet så oppfordrer jeg deg til å gjøre det 👍 jeg har kikket på klassens snapchatgruppe og jeg skal love deg at der er det mange barn som mangler foreldre som holder kontroll. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Samme her! Jeg skrev for ikke så lenge siden et innlegg med at sønnen min grisechattet med voksne på nett. 

Jeg sjekker nettaktiviteten hans i jevne mellomrom og derfor oppdaget jeg det tidlig. I snapchattgrupper leste jeg så mye ( som mange andre skrev) at jeg rett og slett ble kvalm etterpå. Her er det ikke snakk om vanlige konversasjoner, men grov banning, seksualisering og mye mer. Har mange ganger lurt om å ta kontakt med flere av foreldre på trinnet:frkk: 

Jeg kjenner mitt barn og vet at han er lettpåvirkelig. Derfor gjør jeg det jeg føler er best for han. I går fikk jeg stor klem og takk for at jeg oppdaget chattingen og stoppet det. Han sa at klarte ikke å kontrollere seg.

 

Anonymkode: 78a3d...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor har du ikke gitt jenta di selvtillitt?

Anonymkode: fdc01...7d2

Ja for hva jeg gjør og sier har mye å si for hennes selvtillit nå som 12 åring. Du har aldri vært ung skjønner jeg. Dette har kommet i det siste. Jentene i klassen påvirker hverandre. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du datteren din ha Snap i det hele tatt? Dere som foreldre kan fsktidk bestemme hva slags apper hun kan ha, f.eks kan dere dele app store og da har du oversikten.

OMG

Anonymkode: 60f7c...8e9

Hvor gammel er du som skriver OMG? Slik snakker min datter også.

Hun får Snap under visse kriterier og det er at vi skal ha tilgang til å holde kontroll. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Jeg skrev for ikke så lenge siden et innlegg med at sønnen min grisechattet med voksne på nett. 

Jeg sjekker nettaktiviteten hans i jevne mellomrom og derfor oppdaget jeg det tidlig. I snapchattgrupper leste jeg så mye ( som mange andre skrev) at jeg rett og slett ble kvalm etterpå. Her er det ikke snakk om vanlige konversasjoner, men grov banning, seksualisering og mye mer. Har mange ganger lurt om å ta kontakt med flere av foreldre på trinnet:frkk: 

Jeg kjenner mitt barn og vet at han er lettpåvirkelig. Derfor gjør jeg det jeg føler er best for han. I går fikk jeg stor klem og takk for at jeg oppdaget chattingen og stoppet det. Han sa at klarte ikke å kontrollere seg.

 

Anonymkode: 78a3d...742

Ja jeg synes også det er riktig å følge med. Det jeg har oppdaget er at det er mange foreldre der ute som ikke sjekker barnas nettaktivitet fordi de mener de har rett på privatliv. Desverre driver ungene med mye foreldrene burde ha visst og fått kontroll på. Det er faktisk ikke det samme å vokse opp idag som for 20 år siden. 

Idag kan barna faktisk bli utsatt for seksuelle overgrep mens de sitter "trygt" på rommet sitt. Overgriperne som lurer barna våre gjennom chattetjenester. Tipper de ungene skulle ønske at foreldrene blandet seg litt mer i hva de drev med på nettet. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? 

Vi som foreldre har full rett til å kontrollere og sjekke hva ungene driver med! Hadde flere foreldre gjort det hadde det ikke gått så langt som det gjør! 

Jeg har sett jenter i 7.(!) klasse som har følt seg truet til å sende nudes eller gjøre ting de ikke vil, bare fordi de vil være en av de «kule» som henger med eldre gutter ol. Jeg har sett barn gråte og si : men mamma og pappa bryr seg ikke! De lar meg gjøre som jeg vil! 

Er det ikke bedre å bry seg litt for mye enn litt for lite? 

Ts: vi kjenner våre barn best! Følg magefølelsen... 

Anonymkode: 43bed...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? 

Vi som foreldre har full rett til å kontrollere og sjekke hva ungene driver med! Hadde flere foreldre gjort det hadde det ikke gått så langt som det gjør! 

Jeg har sett jenter i 7.(!) klasse som har følt seg truet til å sende nudes eller gjøre ting de ikke vil, bare fordi de vil være en av de «kule» som henger med eldre gutter ol. Jeg har sett barn gråte og si : men mamma og pappa bryr seg ikke! De lar meg gjøre som jeg vil! 

Er det ikke bedre å bry seg litt for mye enn litt for lite? 

Ts: vi kjenner våre barn best! Følg magefølelsen... 

Anonymkode: 43bed...a18

Ja det er viktig å følge med og skulle ønske flere foreldre gjorde det. Mye skjer rundt 12-13 års alderen. Min datter starter på ungdomsskolen til høsten og jeg har allerede meldt meg som natteravn og ønsker å vite mest mulig om miljøet her vi bor. Jeg har vært ung selv og vet hvor sårbar man er i tidlig tenår. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom du finner bevis på at gutter har bedt om nudes bør du sporenstreks ta dette opp med foreldrene til guttene. Og si tydelig i fra at dersom de ikke tar affære kobler du inn politi og barnevern.

Spør heller noen voksne først, så du ikke dummer deg mer ut. Nei tenk, det er ikke straffbart å SPØRRE om å få "nudes". Politi og barnevern, ja da skal de få seg en god latter!

Anonymkode: 9a254...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun nok har googlet det fordi det var noe hun lurte på akkurat da, eller kanskje har hatt om på skolen? Hvis hun sier at hun ikke har vært utsatt for det, så syns jeg du skal tro henne på det. Vær åpen og forklar henne at du er der for henne hvis hun lurer på noe. Bygg opp tilliten igjen hvis du ikke stoler på henne. Snakk rolig om emner som er viktige uten å virke moraliserende. Gjør så hun vet at hvis hun kommer til deg med noe galt som har skjedd så er du ikke fordømmende, men støttende.

For vet du hva? Uansett hvor mye du kontrollerer så kan det hende at hun kommer opp i situasjoner der hun velger å gjøre noe som er mindre klokt. Da bør tilliten være der for henne å komme til deg med det og vite at du ikke vil kjefte på henne, men heller prøve å hjelpe.

Vi har hatt flere møter på skolen om dette (min datter er litt eldre enn din) og rådet vi får fra eksperter er å ikke være fordømmende hvis de gjør noe dumt. De VET selv etterpå at dette er dumt og trenger støtte og råd.

Jeg har nå en datter som kommer til meg støtt og stadig med små og store utfordringer, og hun vet at vi sammen kan snakke om dette uten at hun føler seg "dum" som har gjort noe galt. Det er også ofte vi har små fortrolige samtaler om hva hun opplever på nettet ellers, og hva jeg egentlig lurer på (eller bekymrer meg for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...