Gå til innhold

Min datter på 12 år googlet:"Kan en 13 åring ble straffet med fengsel hvis han tvinger en på samme alder...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til å suge han 🙈 jeg tok dette opp med henne og hun virket helt upåvirket. Nei hun bare lurte og ikke noe spesiell grunn til det. Jeg spurte om noen hadde tvunget hun til det men hun svarte nei. Hun er en veldig lett påvirkelig jente som gjerne vil passe inn så er så redd for at hun har blitt utsatt for dette. Jeg sjekker internettaktiviteten hennes med jevne mellomrom(dette vet hun) men ser oftere at hun sletter unna logger osv. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå..... noen som vil tenke litt med meg?

Anonymkode: 6e2a0...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Jeg tenker at da vi var yngre så var ikke alt på nett og informasjon var ikke like tilgjengelig. Lurte vi på ting så snakket vi med venner, spurte foreldre eller holdt spørsmålene inni oss. Nå er alt et tastetrykk unna. 

Hadde nok spurt om hun eller noen hun kjente hadde blitt utsatt for det og at selv om en er under straffbar alder så er det allikevel ikke lov og det vil medføre konsekvenser.

Om hun virker uaffektert så tenker jeg at det bare var nye hun lurte på etter en prat i skolefri der de kanskje har diskutert kriminell lavalder. Tenåringer har en tendens til å slenge ut påstander og kanskje denne var at en en som er under kriminell lavalder kunne fått en dame til å suge han uten konsekvens.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun svarer nei på at hun har gjort det, blitt tvunget til det eller noen prøver å få hun til å gjøre det så ville jeg slått meg til ro med at hun snakker sant og vist at du stolte på henne, for du kan risikere at hun ikke vil prate med deg om slikt hvis du skal bli veldig gravende på det når hun bare var nysjerrig. Det er selvsagt også viktig at du viser henne at hun alltid kan prate med deg og spørre deg om hva som helst hun lurer på og at du alltid er der og stiller opp for hun :)

Anonymkode: e5e10...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge hun svarer nei på at hun har gjort det, blitt tvunget til det eller noen prøver å få hun til å gjøre det så ville jeg slått meg til ro med at hun snakker sant og vist at du stolte på henne, for du kan risikere at hun ikke vil prate med deg om slikt hvis du skal bli veldig gravende på det når hun bare var nysjerrig. Det er selvsagt også viktig at du viser henne at hun alltid kan prate med deg og spørre deg om hva som helst hun lurer på og at du alltid er der og stiller opp for hun :)

Anonymkode: e5e10...18f

Synes det er vanskelig å slå meg ro med svaret hennes. Hun har en tendens til å lyve og kan da også virke helt ubekymret enda jeg vet at hun lyver så hun er ganske "god" til det. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Jeg tenker at da vi var yngre så var ikke alt på nett og informasjon var ikke like tilgjengelig. Lurte vi på ting så snakket vi med venner, spurte foreldre eller holdt spørsmålene inni oss. Nå er alt et tastetrykk unna. 

Hadde nok spurt om hun eller noen hun kjente hadde blitt utsatt for det og at selv om en er under straffbar alder så er det allikevel ikke lov og det vil medføre konsekvenser.

Om hun virker uaffektert så tenker jeg at det bare var nye hun lurte på etter en prat i skolefri der de kanskje har diskutert kriminell lavalder. Tenåringer har en tendens til å slenge ut påstander og kanskje denne var at en en som er under kriminell lavalder kunne fått en dame til å suge han uten konsekvens.

Ja kan hende. Har funnet mld på tlf fra guttene i klassen hvor de ber om "nudes" på snap. Hun sier at hun aldri har sendt slike bilder og jeg håper jo ikke det. Har snakket mye om bruk av internett og konsekvenser senere om man sender/legger ut ting. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan hende. Har funnet mld på tlf fra guttene i klassen hvor de ber om "nudes" på snap. Hun sier at hun aldri har sendt slike bilder og jeg håper jo ikke det. Har snakket mye om bruk av internett og konsekvenser senere om man sender/legger ut ting. 

Ts

Anonymkode: 6e2a0...eae

Der hadde jeg faktisk tatt grep. Det er ikke greit å spørre jenter om slikt. Hadde en voksen mann spurt en kvinne om det så hadde det blitt ansatt som trakasserende. Jeg hadde tatt kontakt med de guttenes foreldre og bedt dem lære barna folkeskikk og ikke minst lære seg respekt for kvinner. 

Ellers så kan en ikke gjøre så mye annet enn å opplyse barna og ikke minst håpe på at en oppdrar dem til å blir trygge og selvstendige individer som tar der rette valgene. Minn gjerne ekstra på om at OM hun en gang skulle tenke på å sende nudes til en date eller en kjæreste så er de bildene kanskje ute for alltid. At det er viktig å tenke at om en dust eller bitter eks skulle finne på å spre bildene så er de ute for alltid for alle å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til å suge han 🙈 jeg tok dette opp med henne og hun virket helt upåvirket. Nei hun bare lurte og ikke noe spesiell grunn til det. Jeg spurte om noen hadde tvunget hun til det men hun svarte nei. Hun er en veldig lett påvirkelig jente som gjerne vil passe inn så er så redd for at hun har blitt utsatt for dette. Jeg sjekker internettaktiviteten hennes med jevne mellomrom(dette vet hun) men ser oftere at hun sletter unna logger osv. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå..... noen som vil tenke litt med meg?

Anonymkode: 6e2a0...eae

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til å suge han 🙈 jeg tok dette opp med henne og hun virket helt upåvirket. Nei hun bare lurte og ikke noe spesiell grunn til det. Jeg spurte om noen hadde tvunget hun til det men hun svarte nei. Hun er en veldig lett påvirkelig jente som gjerne vil passe inn så er så redd for at hun har blitt utsatt for dette. Jeg sjekker internettaktiviteten hennes med jevne mellomrom(dette vet hun) men ser oftere at hun sletter unna logger osv. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå..... noen som vil tenke litt med meg?

Anonymkode: 6e2a0...eae

Straffeloven 

§ 20. Tilregnelighet

For å kunne straffes må lovbryteren være tilregnelig på handlingstidspunktet. Lovbryteren er ikke tilregnelig dersom han på handlingstidspunktet er

a) under 15 år,
b) psykotisk,
c) psykisk utviklingshemmet i høy grad, eller
d) har en sterk bevissthetsforstyrrelse.

Bevissthetsforstyrrelse som er en følge av selvforskyldt rus, fritar ikke for straff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lurer på mye rart. Det har sikkert vært et tema, eller en tanke hos henne.

Det er ikke alltid rett å overvåke barna. De trenger sitt elektroniske privatliv i noen henseer; som feks hva de googler. Det er privat.( ihvertfall hvilken spørsmål de lurer på)

Anonymkode: bcb0b...734

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om barn under 15 år ikke kan straffes etter straffeloven betyr ikke det at forbrytelser går uten noen form for reaksjon. 

Barn som begår kriminalitet havner i barnevernets søkelys. Og tiltak kan iverksettes dersom de er til fare for andre mennesker. 

TS: 

Dersom du finner bevis på at gutter har bedt om nudes bør du sporenstreks ta dette opp med foreldrene til guttene. Og si tydelig i fra at dersom de ikke tar affære kobler du inn politi og barnevern. Ta vare på sms eller screenshots som bevis.

Husk også at mange gutter, særlig fra andre land, lyver om alderen sin er langt eldre enn de sier. Så det kan godt hende at de er gamle nok til å straffes.

Jeg begriper ikke hvorfor slik oppførsel ikke blir tatt mer alvorlig av samfunnet. Hadde en gjeng norske unger gått rundt og gjort hitler-hilsen og ropt rasistiske slagord, hadde samfunnet tatt affære med tyngde. Mens seksuelle overgrep og trakasseringer skal alltid "forklares", diskuteres og rasjonaliseres. Det er ingen forskjell på sexistisk og rasistisk oppførsel.

Anonymkode: 96b7a...a2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at noen har sagt "sug pikken min" for å være kul eller noe sånt, også har kanskje datteren din forsvart noen og sagt at "hvis du har lyst til å havne i fengsel så!" også har den kule sagt "hah! jeg er bare 13 og kan ikke komme i fengsel" også har hun googlet det for å finne håndfaste bevis eller av nysgjerrighet. Tenk over hvorfor du googler ting selv ;)

Anonymkode: 1b650...813

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med over, men da hadde jeg først funnet ut hvor mange jenter i klassen feks, som opplever også opplever dette, og så samler foreldrene seg og tar det med foreldrene til gutten/ guttene som driver på med dette og få en fullstendig slutt på det.

Når det gjelder tematikken som hun har googlet, så kan det være at det har skjedd med noen andre. Håper TS at du fortalte henne at ingen har lov til å tvinge henne til noe og at slikt er straffbart. Forstår godt du er urolig, men det kan godt være at dette bare er noe veninnene snakker om feks.

Anonymkode: 85674...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, DominantHr skrev:

Kanskje dette eplet også faller tett inn til stammen?

??

Anonymkode: 85674...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lurer på mye rart. Det har sikkert vært et tema, eller en tanke hos henne.

Det er ikke alltid rett å overvåke barna. De trenger sitt elektroniske privatliv i noen henseer; som feks hva de googler. Det er privat.( ihvertfall hvilken spørsmål de lurer på)

Anonymkode: bcb0b...734

Jeg "overvåker" hun i den forstand at jeg får et innblikk i hva hun bruker internett til. Ønsker ikke gå i dybden på hvorfor. Men hun har tidligere vist at hun trenger veiledning og at noen holder kontroll. 

Ta

Anonymkode: 6e2a0...eae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan være at hun har hørt noen rykter eller at dette gjelder noen hun kjenner.

Anonymkode: 7cb23...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du høres ekstremt kontrollerende ut.

Og alle dere som begynner å hyle om at gutter har spurt om nudes nå snapp? ta dere en bolle 'a

Anonymkode: 4057f...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du høres ekstremt kontrollerende ut.

Og alle dere som begynner å hyle om at gutter har spurt om nudes nå snapp? ta dere en bolle 'a

Anonymkode: 4057f...4d7

Tuller du? Hun er 12 år! Ta deg en bolle selv. 

TS: synes du skal si fra til kontaktlærer at du har sett meldinger ang ‘nudes’. Dette er et tema som må følges opp med de aktuelle guttene og med klassen sol helhet. #metoo viser blant annet at en del gutter/menn ikke har lært å skille mellom hva som er innenfor og ikke. Og man må snakke om det for å lære.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall inn til skolemøte. Seriøst. 12 åringer er barn og skal ikke sende nudes. Dette kan havne i feil hender og feil folk. Vips er det spredd på hele vide internett. Synes det er rart barn og voksne fortsatt sender nudes. De vet det er farlig. De vet de kan misbrukes. De vet det er dumt. Hvorfor gjør de slikt da? 

Anonymkode: 401bb...199

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...