Gå til innhold

5-åring som let når h*n får tilsnakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grenser er ikke det samme som tvang. Jeg har seks barn og bruker aldri tvang. Men jeg har klare grenser og belønner positiv atferd. 

Anonymkode: a5a40...2e6

Hva gjør du når du forteller ungene om dine klare grenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet går da ut av rommet sitt. (Det er uaktuelt å låse rommet).

Anonymkode: 531cc...850

Da sender du han tilbake uten å se på han. Han protesterer sikkert og beg kanskje å gråte/ rase men så lenge han ikke ønsker å være hyggelig og grei så kan han ikke være i stua med deg. Du kan si f.eks: Når du har bestemt deg for å være kjekk og grei (el.l) så kan du komme ut til meg. Da velger han selv hvor lenge han trenger å være på rommet. Bare vær konsekvent og tydelig og følg opp beskjedene dine. Bli en voksen som han kan stole på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Xanadus skrev:

Da sender du han tilbake uten å se på han. Han protesterer sikkert og beg kanskje å gråte/ rase men så lenge han ikke ønsker å være hyggelig og grei så kan han ikke være i stua med deg. Du kan si f.eks: Når du har bestemt deg for å være kjekk og grei (el.l) så kan du komme ut til meg. Da velger han selv hvor lenge han trenger å være på rommet. Bare vær konsekvent og tydelig og følg opp beskjedene dine. Bli en voksen som han kan stole på.

Godt forslag. Må prøves.

Anonymkode: 531cc...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xanadus skrev:

Da sender du han tilbake uten å se på han. Han protesterer sikkert og beg kanskje å gråte/ rase men så lenge han ikke ønsker å være hyggelig og grei så kan han ikke være i stua med deg. Du kan si f.eks: Når du har bestemt deg for å være kjekk og grei (el.l) så kan du komme ut til meg. Da velger han selv hvor lenge han trenger å være på rommet. Bare vær konsekvent og tydelig og følg opp beskjedene dine. Bli en voksen som han kan stole på.

Skriver under på denne jeg og. :mynona:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår var akkurat som ditt barn, og her er tråden jeg laget ang. det: 

 Vi var i kontakt med PPT og ble henvist til barnelege. Den henviste videre til EEG-undersøkelse på sykehuset og det ble påvist epilepsi.

Umulig for meg å si om det kan være tilfellet med ditt barn, men ville bare informere om muligheten. Ser du som meg har fått mye kritikk for oppdragelsen, men det kan altså skyldes en medisinsk årsak.

Anonymkode: 1566f...a56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke kunne tvinge et barn som ødelegger ting, til å stoppe? Jo, det skal man! Og det må man!

Her er du altfor veik, ts. Det sier seg selv at når et barn driver og ødelegger ting fordi ingen stopper adferden, så er det for dårlig grensesetting. Oppsøk hjelp hos noen som kan disse tingene, ikke hos oss anonyme som du uansett ikke vil høre på. Og gjør det fortest mulig.

Anonymkode: bbe3d...e5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2018 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Man bør ikke si «Fy, Jenny, fy, det er ikke lov»! Heller ikke bruke pekefinger og si «fy».

Hvis Jenny har oppført seg skikkelig «dårlig». 

Anonymkode: 531cc...850

For å si det rett ut høres det ikke ut som du har kontroll over situasjonen i det hele tatt. Det høres ut som du bare gjengir noe du har lest, ikke at du klarer å integrere det i oppdragelsen.

Grunnen til at barnet tester grenser (ler, tuller, går ut av rommet) er at det søker trygghet. Det søker trygghet på at du vil være der og passe på at noe farlig ikke skjer. Når du aldri sier nei, aldri setter foten virkelig ned, vil barnet aldri bli trygg på at du er sterkere i møte med virkelige farer.

Du er nødt til å tørre å vise fasthet de gangene barnet faktisk gjør noe som er galt. Oppsøk familievernkontoret, be om hjelp til hva du skal gjøre.

Anonymkode: bbe3d...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førsteklassen min er det en gutt som alltid har fått lov til å gjøre akkurat som han vil av foreldrene. La oss si det slik at han har fått seg en overraskelse da han begynte på skolen, og oppdaget at han ikke kan bestemme alt lenger..Så gjør oss alle en tjeneste og sett grenser for barnet ditt! Hvis ikke må de ansatte i barnehage og skole gjøre det. 

Anonymkode: 8b436...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 19.3.2018 den 8.04, tussi680 skrev:

Gjør han/hun narr av deg skal du ikke godta det, fordi det blir bare verre og verre jo eldre ungen blir. Tenk på tenåringen som blir sint da? Nytter ikke å snakke pent med en som gjør det, fordi han/ hun vil ha tydelig signal fra deg om hva som er lov og ikke i samfunnet. Hvorfor blir voksne sendt i fengsel? Jo, pga veldig dårlig oppførsel som ikke samfunnet godtar. Du kan få sterke prbl  og da blir du bra fortvila. Da får du en som har adhd, add og psykiske prbl fra offentlig hold. Det er bare sånn det er. Foreldre må si tydelig i fra hva som er lov og ikke lov. Nytter ikke å spørre ungen hvordan ville du gjort hvis noen ler av deg. Enten skratter de bare enda mer av deg og gir f. eller de kommer til å reagere voldsomt når de blir større og går på skolen. Du er nødt til å få ungen på rommet sitt og være der (nå er jeg av bestemorgenerasjonen, bare så det er sagt), fram til de angrer ærlig og redelig på sin oppførsel. Gjør du ingenting, bare snakker pent og pyntelig vil det som står over skje over tid.

Høres nok forferdelig grusomt ut for dere andre her vet jeg, alt fra mor/ far, venner osv.osv. men jeg har veloppdragne unger, det var helt vanlig den gangen på 80 tallet fordi de hadde samme innstilling den gangen, og den står jeg ved. Jeg slo jo aldri, jeg sendte dem på rommet sitt og måtte være der til de var snille og forstod. Og jeg sjøl har aldri blitt slått, men mamma brukte samme medtode for oss ungene. Sånn, da har jeg sagt min mening.

Så man får adhd av at foreldrene ikke setter klare grenser.....    og jeg som trodde det var genetisk.....     Da skal jeg straks ringe modern og fortelle henne at alle mine vansker, og da spesielt i barneårene var hennes skyld.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig og normalt at barn kan le når de blir irettesatt. Det er fordi barnet blir usikker og ikke helt vet hva som forventes. 

Voksne kan også finne på å le når vi er usikre eller nervøse. 

Bare fortsett å vær konsekvent, overse latter/fliring, og barnet vil etterhvert forstå gjennom erfaring. 

Anonymkode: 133d4...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og normalt at barn kan le når de blir irettesatt. Det er fordi barnet blir usikker og ikke helt vet hva som forventes. 

Voksne kan også finne på å le når vi er usikre eller nervøse. 

Bare fortsett å vær konsekvent, overse latter/fliring, og barnet vil etterhvert forstå gjennom erfaring. 

Anonymkode: 133d4...bc1

Signerer! Endelig kom denne kommentaren. Hadde tenkt til å skrive noe liknende. 

Anonymkode: d63bc...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Sønnen vår var akkurat som ditt barn, og her er tråden jeg laget ang. det: 

 Vi var i kontakt med PPT og ble henvist til barnelege. Den henviste videre til EEG-undersøkelse på sykehuset og det ble påvist epilepsi.

Umulig for meg å si om det kan være tilfellet med ditt barn, men ville bare informere om muligheten. Ser du som meg har fått mye kritikk for oppdragelsen, men det kan altså skyldes en medisinsk årsak.

Anonymkode: 1566f...a56

Jeg leste din tråd og ser ingen likheter. 

 

Anonymkode: 531cc...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke kunne tvinge et barn som ødelegger ting, til å stoppe? Jo, det skal man! Og det må man!

Her er du altfor veik, ts. Det sier seg selv at når et barn driver og ødelegger ting fordi ingen stopper adferden, så er det for dårlig grensesetting. Oppsøk hjelp hos noen som kan disse tingene, ikke hos oss anonyme som du uansett ikke vil høre på. Og gjør det fortest mulig.

Anonymkode: bbe3d...e5c

Dette har vel skjedd en (1) gang, så det går nok bra, skal du se 👍🏻🙂

Anonymkode: 531cc...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2018 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Hva er den beste måten å reagere på når 5-åringen tuller mye og det sklir over i at h*n gjør ting som ikke er lov (kaster ting rundt og ødelegger etc.)

Når vi sier «du, det er ikke lov», «det er ikke liv å kalle mamma for det», og forsøker øyekontakt, så bare ler h*n og fortsetter.

Hva fungerer og er anbefalte pedagogiske reaksjoner som virker? 

Anonymkode: 531cc...850

Ris er en klassiker...

Anonymkode: 03d82...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med grensesetting og ekskludering fra fellesskapet når oppførselen ikke er akseptabel.

Ta han/henne hardt i overarmen og før vedkommende opp/inn på rommet sitt og si at han (det er sannsynligvis en gutt) må være der til han oppfører seg ordentlig.

Ikke la han komme ut. før han gir etter og skjønner at du er sjefen.

Dette har med GRENSESETTING!

Gir du etter, har du tapt overfor en 5-åring, og du er ynkelig, og du underordnet en (dritt) unge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, DominantHr skrev:

Dette har med grensesetting å gjøre og ekskludering fra fellesskapet når oppførselen ikke er akseptabel.

Ta han/henne hardt i overarmen og før vedkommende opp/inn på rommet sitt og si at han (det er sannsynligvis en gutt) må være der til han oppfører seg ordentlig.

Ikke la han komme ut. før han gir etter og skjønner at du er sjefen.

Dette har med GRENSESETTING Å GJØRE!

Gir du etter, har du tapt overfor en 5-åring, og du er ynkelig, og du underordnet en (dritt) unge.

 

:bond:

Anonymkode: 7d2de...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har båret vårt barn inn på rommet  når hun har vært slem og rampete.  Hun vil ikke  men vi bærer inn. Hun åpner døra løper ut og vi fortsetter å bære inn. Sånn holder vi på helt til hun roer seg.

 

Anonymkode: a4038...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ris er en klassiker...

Anonymkode: 03d82...092

Som du vet er dette ulovlig og oppegående foreldre gjør bare ikke slikt, det er skikkelig uintelligent. Stakkars barn der ute...😳

Anonymkode: 531cc...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har båret vårt barn inn på rommet  når hun har vært slem og rampete.  Hun vil ikke  men vi bærer inn. Hun åpner døra løper ut og vi fortsetter å bære inn. Sånn holder vi på helt til hun roer seg.

 

Anonymkode: a4038...3d8

Høres Ok ut, det har vi gjort også. Barnet forstår jo da. 

Anonymkode: 531cc...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og normalt at barn kan le når de blir irettesatt. Det er fordi barnet blir usikker og ikke helt vet hva som forventes. 

Voksne kan også finne på å le når vi er usikre eller nervøse. 

Bare fortsett å vær konsekvent, overse latter/fliring, og barnet vil etterhvert forstå gjennom erfaring. 

Anonymkode: 133d4...bc1

Ja, er enig med deg i det. 🙂

Anonymkode: 531cc...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...