Gå til innhold

Når du overfortolker det typen sier...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Silje99

Ok følgende scenario utspilte seg mellom meg og typen i går.VI lå og hldte rundt hverandre ,så sa jeg " skal vi alltid ha det slik?". Da svarte han "Jeg håper det" . Jeg ble så lei meg ..Er jeg overfølsom eller. Jeg ba han utdype deg og han sa at "man vet jo aldri om fremtiden" "dette er for godt til å være sant" osv.. Jeg ble hel satt ut og følte at han ikke var så glad i meg. Men...han sier jo at han elsker meg hver dag og jeg har ingen grunn til å tvile på han, men allikevel så er jeg så sinnsykt nærtaken. Kan det ha noe med at jeg tok to p-piller med meget kort tidsrom?? hormonene går amok liksom! Like etterpå fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg reagerte slik etter at vi hadde elsket og kost oss i flere timer..huff....Hater p-piller ( blir snapa i huet). Men jeg synes allikevel at svaret han ga var litt tragisk. "håper det??"

Selvfølgelig VET man aldri , men spørsmålet mitt var basert på følelser og ikke en realistisk prognose over eventuelle ulykker og uventete ting som kunne skje i fremtiden og som kunne påvirke forholdet vårt( feks at en av oss blir truffet av en buss). Tror han skjønte det etterhvert, men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor han svarte så teit.

Flere her med typer som sier ubegripelige ting..som du overfortolker og slenger tilbake i en svært subjektiv tone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anneline

Å ja. Særlig når jeg er premenstruell.Da overfortolker jeg alt! Skal ikke så mye til før typen får gjennomgå.Men jeg tror de fleste gutter er utstyrt med en egen tolleranseterskel for oss jenter. De tar det ikke så seriøst når vi overreagerer og er fulle av hormoner..De blir litt frustrerte ,men så er det glemt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan man snakke om selvoppfyllende profetier...

Du kan SELV risikere å gi det sterkeste bidraget til et brudd, når du opptrer så lite modent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, du overfortolker.

Jeg har selv levd i et ekteskap der kvinnen hele tiden lette etter ting som hun tolket som tegn på at jeg ikke var glad i henne. (Den scenen du beskrev hadde startet et timelangt mareritt).

Det var forferdelig for oss begge. Prøv å unnå det. Det er drepende på forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje99

Ok. Jeg er glad jeg tok meg i det før det utartet seg. Jeg prøvde å avdempe misforståelsen i det fornuften inntrådte. Takker for gode tilbakemeldinger. Skal ha de i bakhodet.

Vet ikke hvor vanlig det er ,men de fleste jenter tror jeg er flinke til å innfortolke ting. Skjønt det finnes jo variasjoner innen....Det kan ha ulike årsaker: dårlig erfaring, usikkerhet, selvopplevd svik, frykt ..osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare ting som busser som kjører over eller ulykker som kan endre situasjonen dere er i i dag!

Følelser kommer og går, mange vokser fra hverandre, andre vokser sammen.

Du har ingen garanti for at den kjærligheten du føler for ham i dag, skal vare resten av livet! Det er realistisk og i mine ører helt normalt å svare "det håper jeg" på ditt spørsmål. Hadde han svart:"ja slik kommer vi til å ha det bestandig.." hadde han gitt deg et svar som dere muligens ikke kunne holde, og som bare ville vært for å tilfredsstille deg!

Personlig har jeg ganske liten tro på at mange av oss kommer til å leve lykkelig sammen med prinsen vår resten av livet.. Det er nok av par som beviser at selv "den sterkeste kjærlighet" kan endre seg og bli svak over tid.

Det som vel er viktig, er at man tar godt vare på det gode man har mens man har det. Dersom man er flink til å pleie og ta vare på et godt forhold, så har det vel også større sjans for å overleve? Tar du det som et must eller en selvfølgelighet at det skal vare slik resten av livet, er jeg redd du kanskje blir skuffet!

Og vi kvinner er kanskje flinke til mye rart, men vi må da snart fatte at å overanalysere og å lete etter "feil" i det mannen sier ting mange av oss er for flinke til! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silje99

Takker for et godt og reflektert svar Aline. Du har veldig redd for at dersom han hadde svart slik jeg hadde "ønsket" så hadde det blitt et svar jeg hadde bestilt, og som dermed ikke i realiteten hadde vært tilfredstillende.

Det er som du sier en tvilsom sammenheng mellom overlykke og evig fremtid. Hverdagen, herunder parforhold består nesten hovedsakelig av realistiske avgjørelser. VI rasjonaliserer og tar valg, vi diskuterer og konkluderer, samtidig som vi inkalkulerer risikomomenter. Dette vet jeg. Og jeg vet også at man skal være forsiktig med å tro at den andre parten forstår hva du føler til enhver tid. Derfor forklarte jeg kjæresten min hva jeg hadde ment og hvorfor jeg ble sur av responsen hans.

Jeg anerkjente hans svar, selv om det ikke var det jeg forventet. Menn er vel mer realistiske.

Poenget mitt er at et forhold består av viljen til å inngå kompromisser, og evnen til å kommunisere. Dette vet jeg ! og jeg vet også at når jeg er irrasjonell, så kommuniserer jeg dårlig ( hovedsaklig grunnet akutt selvmedlidenhet). Jeg tar meg i det og vokser av erfaringen. Jeg vet også at kjæresten min IKKE kan lese tankene mine og at jeg må bli flinkerer til å akseptere dette og være litt klarere. Men...underveis får jeg feile litt, og håpe at han er tolarant nok til å forstå/akseptere og elske meg for den jeg er. Samtidig som jeg ikke må infortolke du-er-ikke-glad-i-meg følelser i ting han sier. Hvorfor jeg gjør det...tja....har brent meg på det før. Jobber med å forstå at kjæresten min nå er en totalt annen person en den fæle x´n min som plantet en usikkerhet i meg som jeg aldri har hatt før. Ikke alle efaringer er gode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje99: Jeg skjønner deg godt jeg! :wink:

Vet jeg gjør mye av det samme selv, uten å bli så innmari lei meg, men klarer å lage smådiskusjoner ut av ingenting når jeg er i rette humøret...

Tror mange menn vet at vi "bare er slik"..., og godtar, aksepterer at vi har våre nykker. Det er jo faktisk ikke bare vi to som er slik! :blunke:

Vi må bare være klar over det selv tror jeg, og prøve å jobbe med oss, og samtidig være litt ydmyk å beklage dersom vi vet vi har gått litt langt. Får vi til det, så tror jeg de tåler litt mer og, fordi di vet at vi selv ser "feilen".

Lykke til med forhold og hormoner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente på 25 år

Ja du overtolker absolutt.

Han sier han håper det, og da betyr det at han ønsker det. Men han kan selfølgelig ikke love det, for det er sant at mye kan skje.

Jeg forstår akkurat hvordan du føler det, for jeg pleide også å tenke slik, og det tror jeg de fleste kvinner gjør. Vi kvinner er mestere i å ta ting opp i verste mening, men har ingenting å vinne på det.

Vi ønsker som regel å få de svarene vi selv vil høre, og blir fort skuffet når vi ikke får det...

Men etter flere fohold og to samboerforhold vet jeg at livet kan snu seg. Jeg er nå i mitt andre samboer forhold og vet at jeg har ingen garanti for noe. Men ønsker absolutt å være med min nåværende type, fordi vi har det kjempebra sammen..... :D

Dessuten vet jeg at hvis man skal tolke/misstolke alt den andre sier hele tiden blir det veldig vanskelig å få et bra forhold...

Vi har lært å ta en dag av gangen og sette pris på det.

Stor klem fra meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Aline's første svar var meget godt skrevet!

Er helt enig!

Ja, du overtolker osv, men det tror jeg de fleste kvinner gjør. Men svaret "jeg håper det" var et realistisk svar som burde være tilfredsstillende nok. Man skal aldri love noe man ikke er sikker på at man kan holde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn tenker mer logikk og kvinner mer følelser, slik sa i allefall kjørelærern min. Men man kan vel si at det stemmer også når det kommer til samliv. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care det er hyggelig at du også kan være enige i at kvinner er mer følelsemessige styrt.

Det som er så bananas med å tenke sånn, er jo at kvinners følelseliv som kjent går opp og ned som en jojo.

Dersom vi kunne (begge kjønn) være litt mer fornuftorientert så kanskje vi kan få samfunnet opp på sporet igjen...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok følgende scenario utspilte seg mellom meg og typen i går.VI lå og hldte rundt hverandre ,så sa jeg " skal vi alltid ha det slik?". Da svarte han "Jeg håper det" . Jeg ble så lei meg ..Er jeg overfølsom eller. Jeg ba han utdype deg og han sa at "man vet jo aldri om fremtiden" "dette er for godt til å være sant" osv..

Hallo, jenta mi, dette er jo et positivt svar! At han håper at dere alltid skal ha det fint er jo bra. :D Bedre å ha et håp om at det alltid skal være bra, enn å være bombesikker på at det ikke kan bli dårligere. :blunke:

Tror jenter må bli flinkere til å ikke tolke alt mulig rart. Det skaper bare unødig hodebry og dumme situasjoner. Innimellom lar min kjære meg gjennomgå overfortolknings-helvete, slik han har opplevd det med andre jenter. Jeg har lovet meg selv på tro og ære å ta det meste av det han sier for god og positiv fisk, og gi beng i det semi-negative. Han sier fra når det er noe han ikke liker, så da er det ikke vits i å tro at det er noe mer.

Skru av tolkefilteret, og bruk mer tid på å gjøre hyggelige ting.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk bare lyst til å dele det verste eksemplet på "overtolking" jeg har opplevd - og håper ingen andre kommer til å oppleve det.

Jeg er altså mann, og sikkert gammel nok til å være far til de fleste som er aktive her inne.

Da jeg for første gang opplevde ereksjonssvikt under et samleie, fikk jeg høre "Der er det endelige beviset på at du ikke er glad i meg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg for første gang opplevde ereksjonssvikt under et samleie, fikk jeg høre "Der er det endelige beviset på at du ikke er glad i meg."

Det er vel slike grunner som gjør at vi gutta ser oss etter andre damer... ikkeno annet å gjøre med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:-? Joda, noen av oss skal absolutt over-analysere ALT som blir sagt !!!

Hvorfor ikke være fornøyd med svaret når det var så positivt som det du fikk ?

Er det garantier du ønsker egentlig ? Det er ingen rede til å gi. ER DU ?

Jeg er til dels svært enig med mennene som svarer her... :blunke:

Ærlig talt, om du er ung, uerfaren, umoden, er usikker på deg selv, eller hans følelser, eventuelt har din PMS-periode, så unngå denne negativiteten.

DET, om ikke annet-vil jo kanskje få han til å begynne å tvile på forholdet.

Og DET vil du vel ikke - - - :roll:

Det med selvoppfyllende profetier er jeg 100% enig i. Man bidrar virkelig til sine egne samlivsproblemer om man fortsetter i denne gaten !!!

HÅPE er et svært positivt ladet ord, bedre blir det ikke.

Hvis du ikke skjønner det, synes jeg litt synd på deg jeg.

Venus. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Silje99

jeg skjønner at min negativitet kan bidra til å skape uønskede situasjoner. Jeg innser det og prøver å skjerpe meg. I går hadde jeg en liten overfortolkning igjen. (ikke særlig alvorlig).Men jeg tok meg i det og ble litt taus. Kjæresten min spurte hva det var og jeg sa at jeg hadde negative tanker og tok litt "time out" for å jobbe dem bort da jeg innså urimeligheten av dem. Da svarte han " skal jeg hjelpe deg?" og holdt godt rundt meg..så var alt bra igjen. Jeg vet jeg har en veldig ålreit kjæreste og setter enormt pris på at han stiller opp sånn.

Takker for at dere kommer med mange gode og oppmuntrende svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtolker ofte det typen min sier. Men jeg går på p-sprøyte oxo da, så det har sikkert noe med det å gjøre. Som når han sier: Så søt du er idag. Så tenker jeg: "Bare idag?" Så sier jeg det til han. Så sier han: Det er bare et uttrykk, du er jo alltid søt, og det vet du. Skjerp deg.

Eller andre ting. Hvis man skal lixom oversette det en sier beskrivelig talt, så kan det jo bli litt feil, som f.eks at jeg bare var søt da, "idag", men men.. Sånn er det bare. Selvom det ikke er så enkelt, med alt annet som hormoner og mas i kroppen sin. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men hva hvis typen sier:"å så fin du er i den kjolen! Den skjuler jo alle skavanker!". I beste mening!!! Nei, DA blei jeg sur! Hva slags kompliment er det, da?! Ja, der synes jeg jo ikke at jeg overfortolket da...

Men det er fort gjort å tolke ting i verste mening ellers. Særlig hvis man har en dårlig dag og ikke skjønner helt hva han ser i deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje99
ja, men hva hvis typen sier:"å så fin du er i den kjolen! Den skjuler jo alle skavanker!". I beste mening!!! Nei, DA blei jeg sur! Hva slags kompliment er det, da?! Ja, der synes jeg jo ikke at jeg overfortolket da...

quote]

Huff...det var ikke særlig hyggelig sagt nei! Skjuler skavanker..?? Da sier han jo samtidig at du har skavanker! Det er jo en ordrett fornærmelse uansett hvem den kommer fra. Og det er ihvertfall noe helt annet enn overfortolknig. Huff....hvordan forsvarte han seg i den situasjonene da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...