Gå til innhold

Hvorfor er islam så dominerende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vokst opp med mange muslimer som nærmeste venner. Muslimer lærer fra de er små at det vestlige leveviset ikke er bra nok. De blir fortalt at Islam er det eneste rette og at man skal leve etter boka. De vil aldri anerkjenne ikke-muslimer som likeverdige, men se ned på dem med mer eller mindre forakt. Jeg har kun hatt tolerante, åpne og rause venner, med unntak av de som er muslimer. De skriker høyt opp for den minste ting, og er svært dominerende og krevende. De tar tilsvarende lite kritikk og ser seg selv som bedre enn andre. Jeg orker ikke å forholde meg til disse folka lenger. De blir bare mer og mer fordomsfulle jo eldre de blir, og holder seg stort sett med hverandre. Fint for dere som opplever det annerledes. Håper mange muslimer rett og slett ikke kjenner seg igjen i det jeg skriver her. Men det er min erfaring: muslimer er dominerende og fordomsfulle.

Anonymkode: 34084...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vokst opp med mange muslimer som nærmeste venner. Muslimer lærer fra de er små at det vestlige leveviset ikke er bra nok. De blir fortalt at Islam er det eneste rette og at man skal leve etter boka. De vil aldri anerkjenne ikke-muslimer som likeverdige, men se ned på dem med mer eller mindre forakt. Jeg har kun hatt tolerante, åpne og rause venner, med unntak av de som er muslimer. De skriker høyt opp for den minste ting, og er svært dominerende og krevende. De tar tilsvarende lite kritikk og ser seg selv som bedre enn andre. Jeg orker ikke å forholde meg til disse folka lenger. De blir bare mer og mer fordomsfulle jo eldre de blir, og holder seg stort sett med hverandre. Fint for dere som opplever det annerledes. Håper mange muslimer rett og slett ikke kjenner seg igjen i det jeg skriver her. Men det er min erfaring: muslimer er dominerende og fordomsfulle.

Anonymkode: 34084...91f

Jeg kjenner svært mange muslimer og kjenner ikke til dem slik du beskriver dem. Virker for meg at du aldri har hatt noe nært tilknytning til muslimer. 

Opplever de musliner jeg har kjent som dannede og oppegående hardtrarbeidende studenter og med høy arbeidsmoral. Familien deres har tatt meg i mot med gjestfrihet og respekt.

Jeg opplever dem ikke som dominerende og heller ikke fordomsfulle, tvert om så er vi fordomsfulle.

Anonymkode: 72c0e...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner svært mange muslimer og kjenner ikke til dem slik du beskriver dem. Virker for meg at du aldri har hatt noe nært tilknytning til muslimer.

Virker for meg som du danner oppfatningen din ut fra et veldig lite representativt utvalg. Ser man på svarene i spørreundersøkelser i muslimske land så er det mye som er særdeles deprimerende, og også i Norge er veldig mange svært fordomsfulle mot f.eks. homofile og jøder.

Anonymkode: 421c8...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Islam" betyr jo bokstavlig talt "underkastelse". 

 

Anonymkode: 7386d...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg et dårlig kvinnesyn om jeg synes at norske (og selvfølgelig andre vestlige kvinner) er tøser, fordi de ligger rundt? Jeg mener ikke at kvinner skal behandles annerledes enn menn der, og fortjener dødsstraff og hele denne pakka. 

men herregud, deita fulle kvinner som går kledd som horer og nesten ikke kan passe på seg selv.... så kan jeg få litt forståelse for deres syn på oss.

Anonymkode: b42d2...8d3

Ja du har et dårlig kvinnesyn. De virkelige problemene oppstår først dersom du handler på bakgrunn av ditt dårlige kvinnesyn. 

Dårlig kvinnesyn er opphavet til rasjonalisering og voldtekt av de samme kvinnene. Det dårlige kvinnesynet rettferdiggjør overgrep fordi kvinnene er "horer" og får som fortjent. De byr seg frem når de går ute lettkledd , uten mannlig følge og beruset, og dermed har alle menn rett til å ta for seg. 

Dette er holdninger som er spesielt farlig dersom det er gjengs oppfatning i et helt miljø. For selv om ikke alle menn i dette miljøet vil voldta eller misbruke (selv om de mener de har rett til det). Så beskytter slike miljøer de som faktisk begår overgrepene.

http://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-28934963

 

Anonymkode: ccc5e...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, omarel said:

Meget godt spørsmål, men hva hvis de muslimske brødre er på begge sider og hva hvis borgerkrigen bunner i urett? Kan være Interresant å vite hva som er verdt å ta liv.

Guds sendebud sa at i tider med fitna (kaos, usikkerhet, prøvelse og fortvilelse), så er den som står bedre en den som går, og den som sitter er bedre enn den som står. Dette er symbolsk utrykk for at den beste i en krig er å ikke gjøre noe, framfor å gjøre noe urett. Derfor er ikke det viktigste i islam hvem du skal følge i krig, men hvilken sak du ikke skal følge!

Burde skrevet litt klarere her, den hypotetiske krigen hadde bunnet i fullstending muslimsk overtakelse og innføring av Sharia.
Hvor sidene hadde vært svart hvitt, sharia eller status quo, med da Norge som et rent eksempel.

Det var derfor svarene deres både overrasket, sjokkerte og skremte meg, spesielt mtp at flesteparten av dem kom til Norge som flyktninger, eller ble født av foreldre som var flyktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, omarel said:

En muslim er et menneske med et hjerte og følelse. En muslim følger en religion som bygger på en ting og tro på Gud alene og ikke sette noe guddom ved Den Sanne Gud.

Et menneske om han eller hun er muslim formes av kultur og miljø på samme måte som også du formes av kultur og miljø.

Hva hadde tenkt om en afrikaner i sør Afrika hadde sagt at alle vite folk, også nordmenn er rasister, voldtektsfolk, rasehatere, slaver svarte folk, utnytter dem og stjeler deres land og kontinent?

Ikke la deg forme av hva folk sier vondt om andre, for alle mennesker har gode og dårlige sider. Selv om man er kristen så finner du gode krisrne og slemme. Du finner kristne som sitter inne for voldtekt, vold, tyveri, mord, vold og mer. Samme finner du blant muslimer, jøder, hinduer, nudister, ateister og mer.

Hår du flyttet fra bygda, gjør deg til og søk etter rikdom! Ikke den økonomiske men den sosiale, følelsesmessige og intelektuelle. Hvis du åpner hjertet ditt ved å bli kjent med folk, finne ut om folk og deres ulike variasjoner vil du bli rik for det er kunskap og erfaring gir visdom.

Det at du dømmer mennesker i en hel verden, når selve søskenflokk skiller seg fra egen søsken av en mage er noe å reflektere over. Søsken er like mangfoldige som menneskeheten. 

Høres bra ut, men hva er straffen for å forlate islam eller for en muslimsk kvinne dersom hun gifter seg med en ikke-muslim?

Jeg vil gjerne vite om det er noen moskeer i Norge som "åpner hjertet sitt" som du sier og aksepterer at muslimske kvinner gifter seg med ikke-muslimer uten fordømmelse men viser kjærlighet? 

Anonymkode: 60311...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja du har et dårlig kvinnesyn. De virkelige problemene oppstår først dersom du handler på bakgrunn av ditt dårlige kvinnesyn. 

Dårlig kvinnesyn er opphavet til rasjonalisering og voldtekt av de samme kvinnene. Det dårlige kvinnesynet rettferdiggjør overgrep fordi kvinnene er "horer" og får som fortjent. De byr seg frem når de går ute lettkledd , uten mannlig følge og beruset, og dermed har alle menn rett til å ta for seg. 

Dette er holdninger som er spesielt farlig dersom det er gjengs oppfatning i et helt miljø. For selv om ikke alle menn i dette miljøet vil voldta eller misbruke (selv om de mener de har rett til det). Så beskytter slike miljøer de som faktisk begår overgrepene.

http://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-28934963

 

Anonymkode: ccc5e...5e7

Jeg handler nok ikke på bakgrunn av dem. Jeg støtter ikke voldtekt av en kvinne, selv om hun er beruset og lettkledd. Og jeg vet ikke hvorfor jeg har dette synet en gang, og hvor mange andre kvinner som støtter det i stillhet. Dette er en mening jeg ikke får gjort så mye med, jeg holder bare kjeft om den. 

Men ja, jeg mener at en drita full kvinne som går temmelig lettkledd ute, fremstiller seg temmelig hjelpesløs. Det blir andre menneskers ansvar å passe på henne dersom hun skulle være uansvarlig nok å gjøre noe dumt. Og det er veldig stakkarslig, synes jeg da. Og jeg er en smule irritert på de norske damene som drar til f.eks Syden og Tyrkia og oppfyller/vedlikeholder alle stereotypiene om oss. Jeg er ikke slik selv, og jeg har ikke problemer med å si at jeg er norsk....eneste som er flaut med å være norsk er at jeg er redd de skal tro at jeg er slik som dem. At de skal tro "åja, hun er norsk. Etter et par drinker og hun skrever". 

Nå irriterer jeg meg også over menn som må flørte rundt og legge ned mest mulig. 

Men venninner, det har jeg. Og jeg respekterer dem. Så det er kvinner som gruppe jeg tydeligvis ikke respekterer like mye, ikke enkelt personen. Jeg vil kanskje tro det er slik for muslimer og? De kan se på den vestlige levemåten som feil og dårlig, men de kan forelske seg, respektere og danne vennskap med vestlige. 

(Går forresten øst europeere under kategorien vestlig)? Føler meg dum nå... 

jeg var livredd muslimer før. Og jeg vet det er veldig mye dritt. Det er en grunn til at stemningen på Grønland ikke er like hyggelig som f.eks Oslo vest. Men nå har jeg vært veldig mye i Istanbul, og det virker ikke i nærheten av like muslimsk som Stovner senter...hvorfor det? Har det med hvor muslimene er fra? De fleste som kommer til Norge er fra Pakistan? 

Anonymkode: b42d2...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut, men hva er straffen for å forlate islam eller for en muslimsk kvinne dersom hun gifter seg med en ikke-muslim?

Apostasi er ikke tillatt i verken Jødendom, islam eller kristendom. Om det er straffbart i jødedom og Islam er det ikke helt eninghet om blant muslimske lærde og skoler. Derfior vil du aldri få et klart svar. Fundamentalister tolker det dit hen at det er straffbart mens liberale tolker det motsatte. 

Det finnes ingen lovtekst som jeg kjenner til som omhandler straff for en kvinne å gifte seg med ikke muslim. At det er synd rettferdiggjør ikke juridisk straff. Om shia muslimer har annen tolknkng og praksis, vet jeg ikke.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne vite om det er noen moskeer i Norge som "åpner hjertet sitt" som du sier og aksepterer at muslimske kvinner gifter seg med ikke-muslimer uten fordømmelse men viser kjærlighet? 

Moskeer i motsetning til kirken har aldri i islamsk historie, teologi eller juss hatt noe som helt juridisk eller sosialpolitiske rolle i motsetning til den kristne kirke. Moske er i følge Koranen Guds og et sted hvor man samles man tilber Gud og ikke setter noe ved Hans side, sier Gud i Koranen.

Koranen er Guds ord og Gud aksepter ikke at troende muslimske kvinner gifter seg med ikke muslimer. Dette er Guds ord og ingen muslimsk teologisk og juridisk lære kan inngå kompromiss med Guds lov. Det er som å be kristne inngå kompromiss på helligheten Jesus.

Det finnes endel muslimske kvinner som har tatt peronlig og er gift ikke muslimske nordmenn. Personlig kjenner jeg to stykker og en på jobben min. Hun spiser både svinekjøtt og drikker alkohol. Mannen hennes er ikke muslim. Hun er ikke utstøtt av andre muslimer på jobben og hun respekteres.

Du må skille mellom islam og muslimer og deres mangfold i kultur og praksis. Det bor tross alt 1, 5 milliarder muslimer i verden og alle praktisere islam ulikt.

Gud sier i Koranen at Han gjorde oss mennesker til stammer og nasjoner for at vi skal bli kjent, den beste er av menneskene er den fromme.

Han sier også i et annet vers at det ikke er tvang i religion. Og i er annet vers så sier Han at den som vil kan fornekte og den som vil kan tro (akseptere)...., med andre ord folk velger sin egen tro. Skillen og dommen er når alle mennesker som noen gang har levd vil stå forran Skaperen for regnskap og endelig dom.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel said:

Apostasi er ikke tillatt i verken Jødendom, islam eller kristendom. Om det er straffbart i islam og jødedom er det ikke helt eninghet om blant muslimske lærde og skoler. Derfior vil du aldri få et klart svar. Fundamentalist tolker det dit hen at det er straffbart mens liberale tolker det motsatte. 

Det finnes ingen lovtekst som jeg kjenner til som omhandler straff for en kvinne å gifte seg med ikke muslim. At det er synd rettferdiggjør ikke juridisk straff. Om shia muslimer har annen tolknkng og praksis, vet jeg ikke.

 

Moskeer i motsetning til kirken har aldri i islamsk historie, teologi eller juss hatt noe som helt juridisk eller sosialpolitiske rolle i motsetning til den kristne kirke. Moske er i følge Koranen Guds og et sted hvor man samles man tilber Gud og ikke setter noe ved Hans side, sier Gud i Koranen.

Koranen er Guds ord og Gud aksepter ikke at troende muslimske kvinner gifter seg med ikke muslimer. Dette er Guds ord og ingen muslimsk teologisk og juridisk lære kan inngå kompromiss med Guds lov. Det er som å be kristne inngå kompromiss på helligheten Jesus.

Det finnes endel muslimske kvinner som har tatt peronlig og er gift ikke muslimske nordmenn. Personlig kjenner jeg to stykker og en på jobben min. Hun spiser både svinekjøtt og drikker alkohol. Mannen hennes er ikke muslim. Hun er ikke utstøtt av andre muslimer på jobben og hun respekteres.

Du må skille mellom islam og muslimer og deres mangfold i kultur og praksis. Det bor tross alt 1, 5 milliarder muslimer i verden og alle praktisere islam ulikt.

Gud sier i Koranen at Han gjorde oss mennesker til stammer og nasjoner for at vi skal bli kjent, den beste er av menneskene er den fromme.

Han sier også i et annet vers at det ikke er tvang i religion. Og i er annet vers så sier Han at den som vil kan fornekte og den som vil kan tro (akseptere)...., med andre ord folk velger sin egen tro. Skillen og dommen er når alle mennesker som noen gang har levd vil stå forran Skaperen for regnskap og endelig dom.

 

Ja, jeg vet at islam kan være hva som helst og at apostasi, gifte seg med ikke-muslimer for kvinner og homofilt ekteskap er noe som aksepteres og viser mangfoldet i islam og blant muslimer. Det er bra.

Men jeg er interessert i å vite om det finnes moskeer som er villig til å "åpne hjertet sitt" og godta at muslimske kvinner gifter seg med ikke-muslimer. Du bekrefter at det finnes ikke. At det strider mot Guds ord. Det er ikke bra. Det er fundamentalisme og kvinnediskriminering av verste sort.

Anonymkode: 60311...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Burde skrevet litt klarere her, den hypotetiske krigen hadde bunnet i fullstending muslimsk overtakelse og innføring av Sharia.
Hvor sidene hadde vært svart hvitt, sharia eller status quo, med da Norge som et rent eksempel.

Det var derfor svarene deres både overrasket, sjokkerte og skremte meg, spesielt mtp at flesteparten av dem kom til Norge som flyktninger, eller ble født av foreldre som var flyktninger.

Skremmende ja, hypotetisk problemstilling, ja. Realistisk problemstilling, nei. Det vil det skje.

Men hvor gamle var disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg handler nok ikke på bakgrunn av dem. Jeg støtter ikke voldtekt av en kvinne, selv om hun er beruset og lettkledd. Og jeg vet ikke hvorfor jeg har dette synet en gang, og hvor mange andre kvinner som støtter det i stillhet. Dette er en mening jeg ikke får gjort så mye med, jeg holder bare kjeft om den.

Fordi det reduserer faren for "gjøkunger" og at kvinner får barn som resten av familien må bruke ressurser på å fø opp. I disse dager, med velferdsstat, tilgang til DNA-test og prevensjon, er det en fullstendig unødvendig følelse.

Anonymkode: 421c8...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, omarel said:

Skremmende ja, hypotetisk problemstilling, ja. Realistisk problemstilling, nei. Det vil det skje.

Men hvor gamle var disse?

Yngste var vel 23, og den eldste var over 40, de fleste var i 30 årene, vet ikke eksagt alder på alle.
Vil ikke si det er urealistisk nei, historien forteller oss at når en ny gruppe mennesker blir overtallig de lokale, så blir det trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er interessert i å vite om det finnes moskeer som er villig til å "åpne hjertet sitt" og godta at muslimske kvinner gifter seg med ikke-muslimer. Du bekrefter at det finnes ikke. At det strider mot Guds ord. Det er ikke bra. Det er fundamentalisme og kvinnediskriminering av verste sort.

Muslimer har ingen rett til i islamsk rett eller teologi til å representere islam. Deres mandat er derfor ikke å ta teologiske standpunkter da de ikke har den fulle teologiske tygde.

En hver muslim vil si at Koranen er Guds ord. Det er islams kjerne. På samme måte som kristne sier at bibelen er Guds ord så sier jødene det samme. Det må du respektere, selv om du ikke tolerere det.

Hvis du ikke tror på Gud så er dialog med deg angående teologiske tekster uvesentlige og ikke noe jeg ønsker å bruke verken tid på eller krefter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel said:

Muslimer har ingen rett til i islamsk rett eller teologi til å representere islam. Deres mandat er derfor ikke å ta teologiske standpunkter da de ikke har den fulle teologiske tygde.

En hver muslim vil si at Koranen er Guds ord. Det er islams kjerne. På samme måte som kristne sier at bibelen er Guds ord så sier jødene det samme. Det må du respektere, selv om du ikke tolerere det.

Hvis du ikke tror på Gud så er dialog med deg angående teologiske tekster uvesentlige og ikke noe jeg ønsker å bruke verken tid på eller krefter på.

Så det finnes ingen rom for tolkning når det gjelder det kvinnediskriminerende forbudet mot kvinner til å gifte seg med dem de vil? Det er ingen muslimske lærde som støtter en mer tolerant og mindre fordømmende tolkning av islam? 

Det er skremmende hvis det er tilfelle. 

Anonymkode: 60311...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det finnes ingen rom for tolkning når det gjelder det kvinnediskriminerende forbudet mot kvinner til å gifte seg med dem de vil? Det er ingen muslimske lærde som støtter en mer tolerant og mindre fordømmende tolkning av islam? 

Det er skremmende hvis det er tilfelle. 

Anonymkode: 60311...c32

Både muslimske menn og kvinner har begrensningen i å gifte seg i islam med hvem man vil. Og alt kan i prinsippet fortolkes. Det er 1,5 milliarder muslimer, og jeg har ikke oversikt over alle lærde. Du kan lete på andre forum og på nett!

Lykke til!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, omarel said:

Både muslimske menn og kvinner har begrensningen i å gifte seg i islam med hvem man vil. Og alt kan i prinsippet fortolkes. Det er 1,5 milliarder muslimer, og jeg har ikke oversikt over alle lærde. Du kan lete på andre forum og på nett!

Lykke til!

Såvidt jeg har fått med meg så er det bare kvinner som er nødt til å gifte seg med en muslim, mens mennene kan gifte seg både med kristne, "kristne" og jødiske kvinner. Du sier det finnes 1,5 milliarder muslimer og mangfoldet er enormt, men du kjenner ikke til noen som har et annet syn på dette spørsmålet enn deg? Alle du kjenner tolker dette helt likt som deg?

Anonymkode: 60311...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg har fått med meg så er det bare kvinner som er nødt til å gifte seg med en muslim, mens mennene kan gifte seg både med kristne, "kristne" og jødiske kvinner. Du sier det finnes 1,5 milliarder muslimer og mangfoldet er enormt, men du kjenner ikke til noen som har et annet syn på dette spørsmålet enn deg? Alle du kjenner tolker dette helt likt som deg?

Anonymkode: 60311...c32

Jeg er ingen imam eller representerer jeg muslimske organisasjoner. Søk på internasjonale muslimske paraply organisasjoner på Google så finner du det du søker etter.

Lykke til!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, omarel said:

Jeg er ingen imam eller representerer jeg muslimske organisasjoner. Søk på internasjonale muslimske paraply organisasjoner på Google så finner du det du søker etter.

Lykke til!

Men du må vel ha noen formening om dette enorme mangfoldet du snakker om? Om du ikke kjenner til noen retninger innen islam som har en mer tolerant og mindre kvinnediskriminerende tolkning av skriften så kan det ikke være så mye mangfold. 

Anonymkode: 60311...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 10.54, KuMannen skrev:

Om du interesser deg for fødselstallene i Norge så føder innvandrer kvinner 2 barn hvor etnisk norske kvinner føder 1 barn. Samtidig som venstresiden ønsker større muslimsk innvandring. Norge har idag den samme etnisk norske befolkningen som vi hadde i 1965 . Den vil bare minske og innvandrere og deres kultur vil vokse.

Dette er da rett og slett LØGN. For det første føder norske kvinner rundt 1.7 barn hver, mens tallene for innvandrere er rundt 2. For det andre er deres fødselstall på vei ned og nærmer seg det for norske kvinner og for det tredje har vi en langt høyere etnisk norsk befolkning nå enn i 1965...glemte du babyboomen?

Anonymkode: 4da33...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...