Gå til innhold

Heimebane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg faktisk ikke huske å ha hørt på TV før, har du noen eksempler? 

Anonymkode: 8b465...d0d

Det er bare å ta en titt på Heimebane det. Han Nils (?) feks. 

Jeg føler at mange blir breiere med en gang de er på TV eller lignende. De fleste snakker jo ikke sånn i hverdagen.

Anonymkode: 5205a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å ta en titt på Heimebane det. Han Nils (?) feks. 

Jeg føler at mange blir breiere med en gang de er på TV eller lignende. De fleste snakker jo ikke sånn i hverdagen.

Anonymkode: 5205a...824

Jeg er av den oppfatning at sunnmøringer snakker penere enn de egentlig gjør til vanlig når de er på TV jeg, men det går vel kanskje litt på øret som hører og hva man er vant til å høre til vanlig. Jeg er omringet av folk som snakker bredt, og jeg snakker vel forholdsvis bredt selv også. Vurderer å bruke resten av kvelden på noen episoder med Heimebane nå, bare for dialektenes skyld :laugh:

Anonymkode: 8b465...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av den oppfatning at sunnmøringer snakker penere enn de egentlig gjør til vanlig når de er på TV jeg, men det går vel kanskje litt på øret som hører og hva man er vant til å høre til vanlig. Jeg er omringet av folk som snakker bredt, og jeg snakker vel forholdsvis bredt selv også. Vurderer å bruke resten av kvelden på noen episoder med Heimebane nå, bare for dialektenes skyld :laugh:

Anonymkode: 8b465...d0d

Det er mulig at det er fordi jeg er sunnmøring og snakker den dialekten selv, at det høres så rart og unaturlig ut. Vet ikke hvordan andre føler det når de hører sin egen dialekt på TV, hehe :)

Anonymkode: 5205a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at vi sikkert snakker rart for ikke-sunnmøringer. Med språke mener jeg at de legger om enkelte ord til for eksempel østlandsk(gjerne for å gjøre seg forstått), og med det skiller seg språkmessig fra en sunnmøring som ikke språker. Tenker også på tonefallet som kan høres ut som en blanding mellom sunnmørsk og østlandsk, i større eller mindre grad. For meg som er oppvokst og fremdeles bor på en liten øy helt sør på Sunnmøre blir det veldig tydelig at de snakker annerledes, fordi verken jeg eller noen jeg prater med på daglig basis snakker TV-sunnmørsk.

Han programlederen for Alle mot en som jeg nevnte(kommer ikke på navnet) er jo fra Brandal på Hareidlandet, men snakker annerledes enn den gjengse brandøl, som stort sett snakker bredere enn det, og med et litt annet tonefall.

Jan Åge Fjørtoft sin dialekt er jo et skrekkeksempel på det jeg prater om. Han hadde jo vanlig sunnmørsdialekt før i tiden.

Anonymkode: 8b465...d0d

Da ringte "språke" en bjelle - det er sånn med noen som flytter herfra også. Vi har jo en del sportsfolk fra Nordfjord (ingen nevnt, ingen glemt) med ulik grad av omlegging til østlandsk, det høres alltid rart ut når de er på TV.

Jeg skjønner godt at enkelte ord må legges om - det har jeg gjort selv også, men det har vært bevisst. Det verste er når noen påpeker at du har lagt om noen ord (det er ikke alle dialektord man forstår utenfor distriktet), for så å flytte selv og ha lagt om tonefallet helt etter noen måneder...

Jan Åge Fjørtoft er i en klasse for seg selv, muligens sammen med Frode Grodås. Men det håper jeg inderlig flere enn vi som er fra de samme regionene innser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å ta en titt på Heimebane det. Han Nils (?) feks. 

Jeg føler at mange blir breiere med en gang de er på TV eller lignende. De fleste snakker jo ikke sånn i hverdagen.

Anonymkode: 5205a...824

Det føler jeg også. Når man ser folk fra lokalområdet på TV høres det jo ikke alltid helt bra ut. Men de snakker jo slik til vanlig også, så det er nok bare det å høre det på TV som gjør det verre.

Jeg vil bare ikke at de høres slik ut, for det betyr at jeg også høres (nesten) slik ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, du mener noe annet enn det jeg snakket om. Jeg mener ikke de som legge om dialekta. Jeg mener at sånn brei og hard sunnmørsdialekt faktisk høres helt grusomt ut på TV. 

Anonymkode: 5205a...824

likakje du dialekta vår? ka da? ekje den fine nok ? ej synst vi skal snakke den meir på tv so dokke kan bli glade i den dokke okså. :)

Anonymkode: c5aa3...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

der e en del bokmålsord i dialekta til noken av figurane, men man kan no sei at dei, (figurane), f.eks e litt påvirka av ålesundsdialekta. den e jo en slags nasal bokmål men med nynorsk tonefall. det e litt slik at jo nærmare ålesund du bur, jo fleire bokmålsord he du gjerne i dialekta di. folk lese jo okså so mykje bokmål no med internetttilgang overalt, so det ekje so rart at en del får inn nokre bokmålsord i dialekta si. he vorte meir og meir av det egentli. men ålesundsdialekta e likevel heilt ulik det dokke høyre på skjermen , sjøl med litt bokmålsord her og der.

skal no seiast at han espen egentli e frå voss, so ej synst han klare å snakke dialekta forholdsvis bra, men der e som påpeikt litt bokmålsord i dialekta hass. Han sponsoren e vel frå Bergen?

Anonymkode: c5aa3...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

likakje du dialekta vår? ka da? ekje den fine nok ? ej synst vi skal snakke den meir på tv so dokke kan bli glade i den dokke okså. :)

Anonymkode: c5aa3...099

For det første: det er ikke lov å skrive på dialekt her inne.

For det andre er det ikke noe "dokke" her. Jeg har akkurat den samme dialekta, så du trenger ikke å bli så fornærma.

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første: det er ikke lov å skrive på dialekt her inne.

For det andre er det ikke noe "dokke" her. Jeg har akkurat den samme dialekta, så du trenger ikke å bli så fornærma.

Anonymkode: 5205a...824

Du er sikkert gøyal på fest.

Anonymkode: 8b465...d0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Du er sikkert gøyal på fest.

Anonymkode: 8b465...d0d

For en patetisk kommentar.

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2018 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at de bruker den Coop Marked butikken? Den ligger jo ikke i Ulsteinvik, men i Tjørvåg (for de som er lokalkjente) så vidt jeg vet. Det finnes jo en haug av dagligvarebutikker i sentrum av Ulsteinvik, så hvorfor ikke bruke en av de? 

Anonymkode: 5205a...824

Assa. Det er jo ikke sånn det fungerer på TV. Man bruker den butikken man vil i forhold til bilde og lys ( og selvfølgelig tilgjengelighet). Og mange ganger gjøres sånne ting i Oslo. 

 

Ang. Dialekten så har jeg hørt gabske mange verre utvaskede dialekter på ekte. 

Anonymkode: 637c0...8b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assa. Det er jo ikke sånn det fungerer på TV. Man bruker den butikken man vil i forhold til bilde og lys ( og selvfølgelig tilgjengelighet). Og mange ganger gjøres sånne ting i Oslo. 

 

Ang. Dialekten så har jeg hørt gabske mange verre utvaskede dialekter på ekte. 

Anonymkode: 637c0...8b5

Heilt klart. Vi må huske på at serien ikkje er ein dokumentar om Ulsteinvik, men ein fiktiv serie, der utandørsscenene er filma i Ulstein og omegn 👏

Anonymkode: fda62...94d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dødsbra serie, liker denne og Ane Dahl Torp er uten tvil norges, kanskje skandinavias dyktigste skuespiller av både menn og kvinner. Alltid syntes hun har vært god, men denne serien beviser det enda tydeligere! Fy faen for ei dame, og for en rå serie!

Anonymkode: 8eb02...759

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dødsbra serie, liker denne og Ane Dahl Torp er uten tvil norges, kanskje skandinavias dyktigste skuespiller av både menn og kvinner. Alltid syntes hun har vært god, men denne serien beviser det enda tydeligere! Fy faen for ei dame, og for en rå serie!

Anonymkode: 8eb02...759

Enig! Hederskvinne av rang!

Carew gjør også en strålende jobb!

Mitt tips til hva som skjer: de berger plassen med et nødskrik.

Mitt forslag til hva som burde skjedd: de burde rykket ned med minst mulig margin. Er en liten sjanse for det også, men siden det blir en ny sesong er det vel lite sannsynlig, blir kjedelig med sesong 2 i OBOS-ligaen.

Anonymkode: 3e7c9...31a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Menn vil ikke se en kvinnelig trener, kvinner kan ikke fotball. Kvinner vil ikke se fotball, kvinner bryr seg ikke om fotball.

Serien vil ikke appellere til noen som helst. Det er en flopp.

Anonymkode: 9665c...d5e

I Norge kan ikke menn fotball engang, og norsk fotball generelt kan vel neppe kalles god underholdning.

Anonymkode: fb16b...75b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.3.2018 den 11.14, AnonymBruker skrev:

For en patetisk kommentar.

Anonymkode: 5205a...824

Misunnelig på mine seks upvotes:alice:

Anonymkode: 8b465...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2018 at 2:38 PM, AnonymBruker said:

Bor i nærheten av der handlingen er lagt til, og greide ikke å se en hel episode engang fordi alle dialektene var så forstyrrende. Trønderdialekta til ADT er et kapittel for seg selv, men det jeg reagerte mest på var det som skulle forestille ulsteinvikdialekta, som i realiteten egentlig er mer ålesundsk enn en dialekt fra Søre Sunnmøre. 

Anonymkode: 8b465...d0d

Klarer du ikke se franske serier fordi de snakker fransk? Eller amerikanske serier der hovedrollene er briter som snakker med amerikansk dialekt?

Hvorfor er språket viktigere enn handlingen og hva serien formidler? Om du ser en av de mest komplekse og detaljerte seriene noensinne, griner duvirkelig over språk og dialekt?

Anonymkode: 436b5...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klarer du ikke se franske serier fordi de snakker fransk? Eller amerikanske serier der hovedrollene er briter som snakker med amerikansk dialekt?

Hvorfor er språket viktigere enn handlingen og hva serien formidler? Om du ser en av de mest komplekse og detaljerte seriene noensinne, griner duvirkelig over språk og dialekt?

Anonymkode: 436b5...c16

Nei, problemet er at jeg bor her handlingen i serien er satt til, og ikke en eneste karakter i serien prater som vi gjør her. Er bare et irritasjonsmoment for meg, ikke noen big deal sånn egentlig. Forøvrig irriterer det meg like mye om det er tydelig at en brite snakker en amerikansk dialekt og det er veldig merkbart, men som oftest gjelder jo ikke det hele castet.

Anonymkode: 8b465...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, problemet er at jeg bor her handlingen i serien er satt til, og ikke en eneste karakter i serien prater som vi gjør her. Er bare et irritasjonsmoment for meg, ikke noen big deal sånn egentlig. Forøvrig irriterer det meg like mye om det er tydelig at en brite snakker en amerikansk dialekt og det er veldig merkbart, men som oftest gjelder jo ikke det hele castet.

Anonymkode: 8b465...d0d

Da går du glipp av mye bra TV

Anonymkode: 436b5...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...